Beantwoord

Vergif via reclames in de brievenbus: Lenor waspareltjes

Vorige week ontving ik een "probeer-nu sachet" van Jumbo met "Lenor Unstoppables". Dat zijn (overigens volstrekt onnodige) korreltjes om toe te voegen aan de wasmachine om de was lekkerder te laten ruiken. In zeer kleine lettertjes staat op de verpakking van deze Belgische reclame:

"(BE-NL): Was parfumkralen: Schadelijk voor in het water levende organismen, met langdurige gevolgen. Inhoud/verpakking afvoeren via geschikte afvoersystemen. Bij inwinning van medisch advies de verpakking of het etiket ter beschikking stellen."Buiten bereik van kinderen houden. BIJ CONTACT MET DE OGEN: voorzichtig afspoelen met water gedurende een aantal minuten, contactlenzen verwijderen en indien mogelijk: blijven spoelen. NA INSLIKKEN: onmiddellijk een ANTIGIFCENTRUM/arts raadplegen."
Dit is de letterlijke tekst: de onderstrepingen zijn van mijzelf. Dit zakje lag op de mat bij mij thuis.

Enig idee wat ik met dat zakje moet doen?
icon

Beste antwoord door Elles van Steijn 23 juli 2018, 10:09

We hebben Milieu Centraal gevraagd hoe de Lenor Unstoppables het beste weg te gooien.

Hun advies: Lenor Unstoppables moet met verpakking en al bij het restafval. Graag zelfs, want het mag niet terecht komen in het riool (i.v.m. schadelijkheid voor water organismen).

Zeer vreemd voor een product dat bedoeld is voor de was. Je kunt ook proberen een antwoordnummer te achterhalen en het product retour sturen naar Procter & Gamble.
Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Ik hoor dit voor het eerst en vind het bizar. Een steeds groter deel van de bevolking werkt er aan om duurzamer te worden en landelijk proberen we om veel minder reclamedrukwerk te laten verschijnen en dan gaat Lenor deze chemische troep huis aan huis verspreiden. Alsof die vreselijk opdringerige penetrante chemische "lekkere-schone-was-lucht" 😝 van de gebruikelijke chemische wasmiddelen nog niet erg genoeg is. De walm komt je van 6 huizen verder al tegemoet. De verspreiding van die Lenor korrels dient ogenblikkelijk gestaakt te worden en dit dient ook verboden te worden.

En mij lijkt dat het via het chemisch afval afgevoerd moet worden.

Al die toevoegingen bovenop je wasmiddel zijn natuurlijk sowieso onzin om de consument meer geld uit zijn zak te kloppen. Al 50 jaar wordt ons in reclames wijsgemaakt dat de wasmiddelen "nu nóg beter en nóg schoner wassen" maar om het schoon te krijgen moet je blijkbaar toch nog weer een ander poedertje extra toevoegen.... Waarom doen ze dat dan niet rechtstreeks in het wasmiddel als je het zo hard nodig hebt om de was schoon te krijgen? 🤔
Wij gebruiken al meer dan 10 jaar Klok Eco wat milieuvriendelijk is en geen luchtje bevat. Het is een beproefd product van een Nederlandse fabrikant die al sinds 1902 bestaat en die als eerste de fosfaten uit hun producten wegliet, heel ver voor het voor alle fabrikanten verboden werd. Het wast uitstekend schoon, kwam destijds als een van de beste wasmiddelen uit de test en laat je was gewoon naar heerlijk schone was ruiken. Verder niets. En het is zeer huidvriendelijk voor mensen met allergieën of een gevoelige huid. Het is veel goedkoper dan bijvoorbeeld Neutral en ook veel milieuvriendelijker.🙂
Reputatie 7
Bij het chemisch afval lijkt me. Al dat gif krijg je dan via je ondergoed op je blote lijf, je ademt het in (beddengoed). Van wasverzachter moet je ook geen slok nemen, is ook giftig maar misschien ietsminder dan die pareltjes, k vind ze trouwens stnken,
Reputatie 5
Badge +7
Hallo @C. Beelen, welkom bij de community en fijn dat je je zorgen met ons deelt! Ik heb je bericht voorgelegd aan onze onderzoeker, die het volgende aangeeft:

"Er staat geen container met kruis op de verpakking dus de Unstoppables hoeven niet bij het klein chemisch afval. Voor schoonmaakmiddel raadt Milieu Centraal via hun afvalscheidingswijzer aan om het weg te gooien via restafval.
Maar inderdaad is de melding ‘schadelijk voor in het water levende organismen met langdurige gevolgen’ verontrustend, dat kom je bij wasmiddelen bijvoorbeeld niet tegen.
Ik heb Milieu Centraal de vraag gesteld hoe dit product het beste weg te gooien.
Parfumstoffen zijn inderdaad belastend voor het milieu, daar kun je er het beste zo min mogelijk van gebruiken. Wasverzachter is beter, daarop staat deze melding niet. Maar nog beter is om dit soort middelen puur voor de geur helemaal niet te gebruiken."

Wanneer het antwoord van Milieu Centraal binnen is, zal ik deze in dit topic delen.
PS mocht je een was tip hebben (zonder pareltjes dus ;-)) voor andere consumenten, deel die dan in ons topic Grote wasjes, kleine wasjes! Hoe doe jij de was? Heb je dé gouden tip?
Reputatie 7
Badge +4
Gisteren zag ik bij toeval tv reclame voor die Lenor troep voorbij komen. Bij hoge uitzondering heb ik het even terug gespoeld en het geluid aangezet. Zij maakten ook reclame voor wasparels die een maand lang een "heerlijke geur" aan je wasgoed zouden geven. Daarboven op dan nog de penetrante lucht van de meeste chemische wasmiddelen en wellicht ook nog een andere opdringerige geur van wasverzachter. 😝
Mag ik even een teiltje.

Gewoon stoppen met al die schadelijke onzinnige rommel.
Laten mensen zich nu echt wijsmaken dat je dit nodig hebt?
Als ik kijk wat veel mensen allemaal in huis hebben wat vieze chemische geuren verspreid ben ik helaas bang van wel.🤔
Reputatie 7
Zo is er van een merk met twee letters dat regelmatig adverteert met ontstoppingsmiddelen, schimmelwerende middelen enz. ook een ontkalker. Deze heeft een minder penentrante geur, of er zit een geurtje aan, ik weet niet precies wat er wordt gezegd.. Wat ze er niet bij zeggen dat het, ondanks dat geurtje, puur vergif is.Waarom moet je iets dat giftig is een lekker geurtje geven? Is het de bedoeling dat een peuter een slok of een hapje neemt? Je moet steeds voorzichtiger zijn met schoonmaakmiddelen.
Reputatie 7
Badge +4
Ah, u heeft ook weer nachtdienst... ☺️

Inderdaad vrij bizar dat al die enorme schadelijke en gevaarlijke rommel elke dag aangeprezen wordt en overal in de schappen staat. Mensen kiezen er massaal voor om het te kopen "omdat het zo makkelijk is". Net als mierenlokdoosjes, slakkenverdelgers, onkruidbestrijdingsmiddelen, enz. Het bestrijd niet alleen wat er op staat, maar ook allerlei andere levende wezentjes en plantjes.😝
Ik vind zo'n slak altijd wel gezellig. Momenteel komt er elke nacht een egel bij ons in de tuin.
Ik dacht wat eet een van onze katten toch veel van zijn brokjes... 🤔 Maar het bleek onze gestekelde maar vriendelijke vriend te zijn die ze blijkbaar ook heel smakelijk vindt. 🙂
Reputatie 7
Zoiets, 😉, ik heb geen slaap, ik viel vanmiddag op de boot in slaap, warm, beetje schommelen en dan val je vanzelf om.
Egeltjes houden inderdaad van kattenvoer, ik geloof dat ze ze dat ook in de opvang geven.
Toch denk ik dat iedereen wel giftige troep gebruikt, vaak zonder dat je er erg in hebt. Niet alle chemische stoffen zijn schadelijk maar je moet maar net weten. Mijn echtgenoot is expert op het gebied van gevaarlijke stoffen.
Reputatie 1
Badge
We hebben Milieu Centraal gevraagd hoe de Lenor Unstoppables het beste weg te gooien.
Hun advies: Lenor Unstoppables moet met verpakking en al bij het restafval. Graag zelfs, want het mag niet terecht komen in het riool (i.v.m. schadelijkheid voor water organismen).
Zeer vreemd voor een product dat bedoeld is voor de was. Je kunt ook proberen een antwoordnummer te achterhalen en het product retour sturen naar Procter & Gamble.
Reputatie 7
Dat laatste lijkt me het beste idee. Ben ik, eigenlijk al die mensen die op dit topic rondhangen, nou zo slim of... om met Louis van Gaal (die zei dit toch ooit?) te spreken. Het is zeker vreemd voor een voor de was bedoeld product. Volgens mij komt het water uit je wasmachine toch heus in het riool.
Reputatie 7
Badge +4
Dergelijke rotzooi zou toch ogenblikkelijk verboden moeten worden.
Maar ja, vrijwel alles waar veel geld aan verdiend kan worden wordt enthousiast toegestaan.
Het is heel hoog tijd voor een fatsoenlijke regering die zich eindelijk eens volledig inzet voor gezondheid en welzijn van mensen en dieren, duurzaamheid, structurele veiligheid, ethiek en een harmonischer samenleving.
Reputatie 7
Mensen willen lekkere geurtjes Ekokok, daarom maken ze die dingen. Ik vind ze trouwens stinken. Ze zeggen dat die geur een paar weken blijft, stel je voor dat je het een keer probeert, het blijkt afschuwelijk zoet te ruiken, nog een keer wassen heeft geen zin, dat moet minstens vier keer, het zit overal in, beddengoed, handdoeken, ondergoed enz.. Je zit, loopt of slaapt dan weken in de stank.
Reputatie 7
Badge +4
@Mevrouw Jones
Ik vind al die opdringerige penetrante "lekkere geurtjes" walgelijk. 😝
Zij zijn een aanslag op je smaak- en reukvermogen en stompen een genuanceerde gedetailleerde waarneming volledig af. Daarom kiezen zo veel mensen in de winkels voor ongezonde onsmakelijke producten zonder te beseffen dat die helemaal niet lekker zijn. Eigenlijk zouden bekende topkoks hier eens gezamenlijk tegen in het geweer moeten komen. We moeten terug naar eerlijke en zuivere producten in plaats van al die schadelijke dure onzin die de commercie bedenkt om mensen nog maar weer extra geld uit hun zak te kunnen kloppen.
Reputatie 7
@Mevrouw Jones
Ik vind al die opdringerige penetrante "lekkere geurtjes" walgelijk. 😝

Zij zijn een aanslag op je smaak- en reukvermogen en stompen een genuanceerde gedetailleerde waarneming volledig af. Daarom kiezen zo veel mensen in de winkels voor ongezonde onsmakelijke producten zonder te beseffen dat die helemaal niet lekker zijn. Eigenlijk zouden bekende topkoks hier eens gezamenlijk tegen in het geweer moeten komen. We moeten terug naar eerlijke en zuivere producten in plaats van al die schadelijke dure onzin die de commercie bedenkt om mensen nog maar weer extra geld uit hun zak te kunnen kloppen.

Ik zie het verband eerlijk gezegd niet, ook niet wat topkoks met Lenor te maken hebben, ik denk niet dat hun kokskleding gewassen wordt in iets met een sterke geur. Die waspareltjes zitten niet in levensmiddelen, gezond of ongezond, tenzij iemand die niet goed snik is zo'n bus leegstrooit over onverpakte etenswaren. Hebben ongezonde producten een andere geur dan gezonde producten? Ik weet dat vis niet vers meer is als hij naar vis ruikt maar of je nou biologische of niet biologische spruitjes kookt, ze ruiken precies eender.
Reputatie 5
Badge +7
Goedemorgen! Om on topic te blijven (het gaat over Lenor waspareltjes en de schadelijkheid ervan voor het milieu) heb ik het topic wat opgeruimd. De laatst geplaatste reacties van @Ekokok en @Mevrouw Jones heb ik weggehaald.
Reputatie 7
Nou weet ik niet precies wat er allemaal stond, ik leer al die topics niet uit mijn hoofd, maar wel dat het toch met, al dan niet giftige, geurtjes te maken had en dat die eigenlijk heel storend kunnen zijn.

Reageer