vergoeding medicijnen

in de consumentengids wordt triomfantelijk gemeld dat het plan om 400 medicijnen niet meer te vergoeden is teuggedraaid.

Echter nu blijkt er toch een lange lijst met medicijnen (zie overzicht KNMP) te zijn die toch niet vergoed worden waaronder de door mijn vrouw gebruikte Pilocarpine tabletten, wat ons per jaar c.a. 1200 euro gaat kosten.

Het plan is dus (gedeeltelijk) niet teurggedraaid.

Zijn er leden die een zelfde ervaring hebben?

Gaat de consumentenbond daar nog iets aan doen?

26 reacties

Welkom.

Probeer ZELF een directe coulance-aanvraag bij uw verzekering of samen met de behandelende arts.

De enige mogelijkheid om pilocarpine mogelijk vergoed te krijgen is door een beroep te doen op de zogenaamde coulanceregeling. PatiËnten kunnen bij hun zorgverzekeraar schriftelijk een beroep doen op deze regeling. De NVSP is druk doende een dergelijk voorbeeld document samen te stellen, waarbij ook de Medisch Adviescommissie is betrokken om een medische onderbouwing van de noodzaak tot het gebruik van pilocarpine te onderbouwen. Zodra deze documenten beschikbaar zijn, zullen de leden daarover worden geÏnformeerd.

Informeren via de NVSP, de behandelende arts resp. de NPCF in Utrecht.

http://nvsp.nl/pilocarpine/coulance-verzoek.html

Suc6
Heb een machtigings verzoek naar Avero/Achmea gestuurd. Geen succes, verzoek afgewezen.
Ik had begrepen dat dit alleen geldt voor magistraal bereide middel. Heeft de huisarts geen alternatief?
Volgende aanloop....(naast eventuele verdere deelnemerervaringen):

Via de zorgverzekeringsadviseurs van de vergelijkingssite Independer kunt u de vragen stellen welke zorgverzekeraars momenteel met coulance werken en of er een andere uitweg is. U kunt daardoor ook alvast uw volgende positief reagerende zorgverzekeraar voor 2016 prikken.......en vergeet alsnog niet de NPCF als koepelorganisatie die klachten registreert, om er iets mee te kunnen doen!

Independer.nl

npcf.nl
TIP.......Radar, medicijnen-vergoeden vanavond op tv

Zorgverzekeraars beslissen welke behandelingen vergoed worden. Zo kan het zijn dat een zorgverzekeraar een behandeling niet vergoed, terwijl de arts deze medisch noodzakelijk acht. We moeten dus vaak maar afwachten of de zorg die geleverd wordt ook daadwerkelijk de zorg is zoals wij en de arts die willen. Daarmee komt onze rechtszekerheid in het gedrang.

Veel consumenten denken goed verzekerd te zijn, maar moeten toch veel betalen voor medicijnen. Sinds maart 2015 worden er namelijk opeens vierhonderd op maat gemaakte medicijnen niet meer vergoed. Wat zijn de gevolgen en kun je hier iets tegen doen?

http://www.radartv.nl/uitzending/archief/detail/aflevering/18-05-2015/medicijnvergoedingen/?utm_medium=email&utm_campaign=nieuwsbrief
@R.C. de Jong

Meer over uw verzekeraar AvÉro-Achmea........en de loyaliteit van de eigen (trouwe) klanten!

'Hun achterban is over het algemeen al (veel) langer klant, maar dreigt een punt te zetten achter de relatie.'

http://amweb.nl/uncategorized/zorgverzekeraar-dsw-heeft-meest-loyale-klanten

VRAAG: Gaan er meer trouwe AvÉro-klanten met de voeten kiezen.........en waarom?
Met de zorgverzekeraars sluiten de verzekerden een contract voor ÉÉn jaar. Tussentijds overstappen is niet mogelijk. Midden in een lopende contractperiode ineens de spelregels ÉÉnzijdig veranderen? Het lijkt mij nu een geval voor een rechter. Of op zoek naar lotgenoten, apothekers en/of de publiciteit!? En.........altijd een klacht indienen:

https://www.acm.nl/nl/contact/tips-en-meldingen/uw-tip-of-melding-doorgeven-aan-acm/
Reputatie 2
Badge
In reactie op:

TIP.......Radar, medicijnen-vergoeden vanavond op tv

Zorgverzekeraars beslissen welke behandelingen vergoed worden. Zo kan het zijn dat een zorgverzekeraar een behandeling niet vergoed, terwijl de arts deze medisch noodzakelijk acht. We moeten dus vaak maar afwachten of de zorg die geleverd wordt ook daadwerkelijk de zorg is zoals wij en de arts die willen. Daarmee komt onze rechtszekerheid in het gedrang.

Veel consumenten denken goed verzekerd te zijn, maar moeten toch veel betalen voor medicijnen. Sinds maart 2015 worden er namelijk opeens vierhonderd op maat gemaakte medicijnen niet meer vergoed. Wat zijn de gevolgen en kun je hier iets tegen doen?

http://www.radartv.nl/uitzending/archief/detail/aflevering/18-05-2015/medicijnvergoedingen/?utm_medium=email&utm_campaign=nieuwsbrief

In de video van Radar wordt gesproken om eventueel over te stappen naar een andere verzekeraar.

Maar als je gepensioneerd bent gaat dat niet zo gemakkelijk, want dan krijg je een waslijst met vragen en ze kunnen je zomaar afwijzen (bij de aanvullende verzekering). Vooral als je 70 jaar bent en iets chronisch hebt!

Dan is overstapppen vrijwel onmogelijk!
Advies......

Bij problemen met aanvullende verzekeringen voor chronisch zieken, blijf vooral hardnekkig klachten indienen tegen deze a-sociale ontwikkelingen tÈgen de oorspronkelijke geest van "het verzekeren" in. Wanneer er geen rechtvaardige verzekeringen meer zijn, blijft altijd nog de hoop maatschappelijk gehoord te kunnen worden! We moeten aan dit onrechtvaardige uitsluitings-probleem blijven schrobben.........want vandaag zijn het de chronisch zieken en morgen......bent net u zo onrechtvaardig als niet-chronisch zieke de klos!

Zoals bij: http://www.nibud.nl/consumenten/zorgverzekering-overstappen-niet/

Schrobben: http://www.groene.nl/artikel/schrobben

Hoop is niet de overtuiging dat iets goed zal aflopen, maar een zekerheid dat iets betekenis heeft, ongeacht hoe het afloopt.

VÀclac Havel
Gezondheidszorg je wordt er ziek van de regeltjes. Bij afhalen medicijnen moet je € 6,28 bij betalen. Omschrijving op rekening "overhandigings kosten".

Hopen op een apotheek waar je zelf je medicijnen kan oppakken?
In reactie op:

Gezondheidszorg je wordt er ziek van de regeltjes. Bij afhalen medicijnen moet je € 6,28 bij betalen. Omschrijving op rekening "overhandigings kosten".

Hopen op een apotheek waar je zelf je medicijnen kan oppakken?

Ik denk, dat er veel ontevredenheid bestaat over het thema apothekersvergoedingen. Neem er gerust de tijd voor en lees de betreffende topic..... ik heb daar zeker geen hoop, maar blijf wÈl bij mijn advies in de vorige post. Ontevredenheid niet meer kunnen meten.........dan laat de politiek het eenvoudigweg helemaal afweten!

http://www.consumentenbond.nl/community/forum/consumentenzaken/zorg-gezondheid/logisch-apotheek-betaalt-voorlichting-medicijn-eerst-gaat-gebruiken
De Valsartan tabletten (ex Diovan) die ik gebruik voor hoge bloeddruk moet ik al enkele jaren betalen. Via de apotheek worden deze medicijnen door de ziektekostenverzekeraar naar mij doorberekend.
Op www.medicijnkosten.nl kunt u nagaan of Valsartan vergoed wordt uit de basisverzekering of dat u moet bijbetalen. Ook kunt u daar eventueel alternatieven vinden. Overleg met de behandelende arts of er een alternatief is dat wel vergoed wordt.
7 Berichten van meneer van Rheenen, geeft me te denken.
In reactie op:

Wanneer u goed/beter oplet, ziet u voornamelijk aansluitende berichtgevingen uit de praktijk als bijdrage........actualiseren, wat is daar bedenkelijk aan a.u.b?

Vergelijk het met iedere avond dezelfde nieuwslezer bij het NOS-journaal. Is dat dan ook bedenkelijk?
Wat u zoekt is deze thread "Websitevoorwaarden vs. community huisregels - Wat hebben we nodig?" waar men graag kennis neemt uw ideeen over de spelregels omtrend dit forum.

In reactie op:

Heren van Rheenen en Deen,

Aan jullie allebei het vriendelijk verzoek om het on-topic en niet op de man spelend te houden hier. Ik hanteer niet graag het moderatorzwaard, dus bespeer mij en jullie aub het gebruik ervan.

En nu graag weer terug naar het onderwerp. In vriendelijkheid.

In reactie op:

Wat u zoekt is deze thread "Websitevoorwaarden vs. community huisregels - Wat hebben we nodig?" waar men graag kennis neemt uw ideeen over de spelregels omtrend dit forum.

In reactie op:

Door A. Deen
Heren van Rheenen en Deen,

Aan jullie allebei het vriendelijk verzoek om het on-topic en niet op de man spelend te houden hier. Ik hanteer niet graag het moderatorzwaard, dus bespeer mij en jullie aub het gebruik ervan.

En nu graag weer terug naar het onderwerp. In vriendelijkheid.

In reactie op:

In reactie op:

Wanneer u goed/beter oplet, ziet u voornamelijk aansluitende berichtgevingen uit de praktijk als bijdrage........actualiseren, wat is daar bedenkelijk aan a.u.b?

Vergelijk het met iedere avond dezelfde nieuwslezer bij het NOS-journaal. Is dat dan ook bedenkelijk?

Door H.G. van Rheenen
Onlangs kreeg ik de rekening opgestuurd van een bep, medicijn wat eerst werd vergoed door mijn verzekering. Alleen nu zou er volgens een bijgaande brief van de apotheker (nog) geen overeenstemming zijn bereikt tussen leverancier en verzekeraar en werd mij verzocht de rekening te betalen over het jaar 2014 van € 1700,--. Hierover had ik bericht moeten krijgen volgens de verzekeraar en heeft mij een voorbeeldbrief opgestuurd die ik dan weer door moet sturen naar de betreffende apotheker met het advies niet te betalen. Dat is wel leuk gezegd door de verzekeraar maar voorlopig ligt wel een rekening te wachten om betaald te worden en ik krijg het niet terug van de verzekering.

Wat staat me nog meer te wachten denk ik dan want inmiddels zijn we al ruim een halfjaar in 2015. Een paar jaar terug kreeg ik merkmedicatie waarvoor ik € 82,- per maand voor betaalde. 12 x 82 = 984 euro zou dat op jaarbasis zijn geweest. Door diverse omstandigheden kon ik dat bedrag niet meer betalen en mijn arts liet toen de medicijnen komen via een andere apotheker. Ik kreeg toen hetzelfde medicijn alleen niet van een merknaam en het werd al die tijd vergoed.

Wat mij het meeste stoort hierin is dat je als patient niets alles kan volgen op de achtergrond als het gaat om wel of niet contracten afsluiten tussen leveranciers en verzekeraars.

Als chronisch ziek mens krijg ik van diverse artsen medicatie uitgeschreven. ik ben echt niet te beroerd om wat uit te zoeken of ik het vergoed krijg of niet. maar van lieverlee zie ik door de bomen het bos niet meer hoe het in ons zorg stelsel eraan toegaat.

Nog een leuk voorbeeld!!

4 jaar terug werd bij mij een agressieve vorm van borstkanker vastgesteld. Binnen twee weken kreeg ik borstamputatie en een paar weken later moest ik een agressieve chemokuur ondergaan (een agressieve tumor moet aggressief worden aangepakt zei de oncoloog) . Dat betekende in mijn geval dat ik een ruim een jaar zou moeten kuren. Wanneer je chemo krijgt moet je een dag van tevoren bloed laten prikken om de hoeveelheid chemo vast te stellen die je de volgende dag dan krijgt. Ik moest dat jaar minimaal 16 x chemo krijgen ondergaan. wat niet alleen een aanslag deed op mij maar ook op de mensen om mij heen. ik was afhankelijk geworden van heb om naar het ziekenhuis gebracht te worden en weer opgehaald. Dat leverde soms wel problemen op omdat veel mensen aan het werk waren. of in de zomerperiode op vakantie.En een taxi was gewoon te duur.

Pas toen ik na die 16 zware chemo's over kon gaan naar een lichtere vorm van chemo rn ik moest stoppen omdat de chemo mijn hartfunctioneren had aangetast, kreeg ik te horen in het ziekenhuis dat op de dag dat je chemo krijgt, kan je gewoon een taxi nemen die wel vergoed wordt door de verzekering. Niet op de dag van bloedprikken (want dan ben je blijkbaar niet ziek!!) maar toch. ik vind dit echt nalatigheid vanuit het ziekenhuis. Je krijgt een heel boekwerk mee wat je allemaal te wachten staat, maar zoiets als regelingen vervoer staat nergens iets over vermeld alleen dat je beter niet zelf kunt rijden. Terwijl het in dit geval belangrijk is vind ik omdat je echt naar het ziekenhuis moet voor je medicatie. En als je daarop gewezen wordt dan is het aan jezelf om uit te zoeken of je verzekering dat op zeker vergoed. Maar ja dat wist ik niet en dat leverde extra stress op naast alle stress die je dan al had.!
@van Kester Het komt mij voor dat uw apotheek een enorme blunder begaan heeft. Met €1700 op het spel zou ik onmiddellijk gedegen advies in gaan winnen want uw apotheker gaat dat waarschijnlijk niet zonder enige dwang toegeven.
Inmiddels heb ik een voorbeeld brief van de verzekering ontvangen waarin o.a staat dat de apotheker de cliËnt (ik in dit geval) had moeten berichten dat de medicijnen niet meer werden vergoed. Op grond van de Wet marktonrdening gezondheidszorg is een apotheker verplicht correcte en volledige informatie te geven. Dit is niet gebeurd en er rust dan ook geen betalingsverplichting op mij. Ik weet niet of het geven van informatie door de apotheker ook geld naar de arts toe die het uitschrijft. Ik vermoed van wel want anders had deze medicatie worden vervangen door een alternatief. Nu maar afwachten wat er voor reactie komt op de brief. Tot nu toe ontving ik nog de medicijnen maar die heb ik door mijn arts stop laten zetten bij die apotheker. En dan nog maar zien wat er gebeurt over de periode 2015.!!
Ik gebruik al een behoorlijk aantal jaren dezelfde medicijnen t.w. thyrax en nifedipine. Ieder kwartaal moest ik daarvoor bij de huisarts een herhalingsrecept aanvragen. De apotheek haalde daarvoor de medicijnen uit de veelheid van laatjes , legde ze in een bakje met het recept erbij en zette dat in de afhaalkast. Als ik de medicijnen kwam afhalen werd het bakje gepakt, de medicijnen gecontroleerd met het recept en kreeg ik ze mee.Daar kwam verandering toen het verzamelen en samenvoegen van de medicijnen centraal werd gedaan. De medicijnen werden daar in een plastic zak verpakt en naar de betreffende apotheek gestuurd die het alleen maar hoefde af te geven als ik ze kwam halen. Dat was redelijk te volgen. De kosten van de medicijnen werden mij via de zorgverzekeraar in rekening gebracht. Maar de tijd staat niet stil en werd het hoogtijd om het bestaande traject te wijzigen. Mij werd toestemming gevraagd of de apotheek het initiatief mocht nemen om de medicijnen aan te vragen en als de apotheek ze had ontvangen dan kreeg ik een mailtje dat ik ze kon komen afhalen. Nou dat werkte wel en had ik het idee dat is geregeld. Toen de zorgverzekeraar de kosten ging afschrijven kreeg ik argwaan. Ik ben er ingedoken en ja hoor. Bij ieder medicijn werd een bedrag van € 6,42 in rekening gebracht wegens WMG-tariefcode met als omschrijving "vervolguitgifte binnen kantooruren". En daar zakte m'n broek van af. Over die bijkomende kosten was van te voren niets verteld. Anders had ik het wel bij het oude gelaten. Het leven wordt er niet eenvoudiger op want er wordt wel meer over mij heen uitgestort. Ik ben inmiddels 87 en vraag we wel eens af waarvoor nog.
Weet u zeker dat voorheen geen kosten in rekening werden gebracht? Ik vraag mij af waar de apotheek anders voorheen van betaald werd.

Ik gebruik al een behoorlijk aantal jaren dezelfde medicijnen t.w. thyrax en nifedipine. Ieder kwartaal moest ik daarvoor bij de huisarts een herhalingsrecept aanvragen. De apotheek haalde daarvoor de medicijnen uit de veelheid van laatjes , legde ze in een bakje met het recept erbij en zette dat in de afhaalkast. Als ik de medicijnen kwam afhalen werd het bakje gepakt, de medicijnen gecontroleerd met het recept en kreeg ik ze mee.Daar kwam verandering toen het verzamelen en samenvoegen van de medicijnen centraal werd gedaan. De medicijnen werden daar in een plastic zak verpakt en naar de betreffende apotheek gestuurd die het alleen maar hoefde af te geven als ik ze kwam halen. Dat was redelijk te volgen. De kosten van de medicijnen werden mij via de zorgverzekeraar in rekening gebracht. Maar de tijd staat niet stil en werd het hoogtijd om het bestaande traject te wijzigen. Mij werd toestemming gevraagd of de apotheek het initiatief mocht nemen om de medicijnen aan te vragen en als de apotheek ze had ontvangen dan kreeg ik een mailtje dat ik ze kon komen afhalen. Nou dat werkte wel en had ik het idee dat is geregeld. Toen de zorgverzekeraar de kosten ging afschrijven kreeg ik argwaan. Ik ben er ingedoken en ja hoor. Bij ieder medicijn werd een bedrag van € 6,42 in rekening gebracht wegens WMG-tariefcode met als omschrijving "vervolguitgifte binnen kantooruren". En daar zakte m'n broek van af. Over die bijkomende kosten was van te voren niets verteld. Anders had ik het wel bij het oude gelaten. Het leven wordt er niet eenvoudiger op want er wordt wel meer over mij heen uitgestort. Ik ben inmiddels 87 en vraag we wel eens af waarvoor nog.

Geplaatst door J. Hendriksen op Okt 11, 2015.
Apothekers werden voorheen óók op precies dezelfde wijze betaald A.Deen, alleen heeft men het in de Tweede Kamer voor nodig gehouden, dat deze toen onzichtbare vergoeding nu op de rekening moet staan en sindsdien........komen steeds weer dezelfde vragen.

Oplossing: Niet meer zichtbaar op de rekening zetten en/of in de medicijnen verrekenen!
Ik denk dat u gelijk heeft, ik was alleen zo benieuwd of bovenstaande mijnheer dat zelf ook begrepen heeft. IK vermoed van niet. U vergeet echter wel een aspect te belichten, men heeft besloten dat die nu zichtbare vergoeding voor de werkzaamheden van de apotheek ten laste van de "nieuwe" eigen bijdrage vallen. Volgens mij is het de eigen bijdrage waar men tegen te hoop loopt en de apotheek krijgt de volle lading.

Apothekers werden voorheen óók op precies dezelfde wijze betaald A.Deen, alleen heeft men het in de Tweede Kamer voor nodig gehouden, dat deze toen onzichtbare vergoeding nu op de rekening moet staan en sindsdien........komen steeds weer dezelfde vragen.

Oplossing: Niet meer zichtbaar op de rekening zetten en/of in de medicijnen verrekenen!

Geplaatst door H.G. van Rheenen op Okt 12, 2015.

Reageer