Verklaring voor vergoedingen van ziektekostenverzekering

• 16 August 2022
  • 8 reacties
  • 155 Bekeken

Mijn verzekering eist een verklaring van mijn nefroloog of huisarts op het aanvraagformulier vervoerkosten. Zonder deze verklaring geeft de verzekeraar aan mij geen toestemming om de vervoerkosten te declareren.

De verzekeraar laat mij weten niet te twijfelen aan de getrouwheid van mijn declaraties, maar niet anders te kunnen handelen wegens wettelijke uitvoeringsregels.  In dit geval gaat het om vervoerkosten in een onderzoektraject voor orgaandonatie als gevende persoon. De verzekeraar heeft van mij een overzicht van Erasmus MC ontvangen van alle polibezoeken en de aard van het onderzoek.

Naar mijn gevoel gaat het hier om onnodige en nodeloos belastende bureaucratie.

Wat is de oplossing?

8 reacties

Wat is de oplossing?

Die verklaring even regelen?

Regeltjes zijn Regeltjes.
1 typfout in een formuliertje en de declaratie is afgewezen.

Er is geen oplossing.
Er zitten in ons land te veel mensen op kantoor die ons leven zuur maken.

Regeltjes zijn Regeltjes.
1 typfout in een formuliertje en de declaratie is afgewezen.

Er is geen oplossing.
Er zitten in ons land te veel mensen op kantoor die ons leven zuur maken.

Zeker, niets zegt zo jaren 2000 als formulieren, die hadden we vroeger niet. Vroeger was alles sowieso veel beter.

Reputatie 1
Badge +2

Je kunt ook een klacht indienen en de verklaring van het ziekenhuis in een gesloten envelop bijvoegen met daarop de tekst 'medisch geheim, alleen voor de medisch adviseur ‘. Dan moeten ze het voorleggen aan de medisch adviseur en heb je kans dat het lukt. Maar de verklaring even laten invullen als je toch op de poli bent, is mogelijk gemakkelijker. Mogelijk kan dat ook al bij de balie.

Reputatie 5
Badge +3

Wat is de oplossing?

Gewoon invullen. Helaas niet anders. Het is een wonder dat u hier niet eerder tegenaan gelopen bent. 

Het is ook mogelijk dat je ook MET de verklaring, de vervoerkosten niet betaald krijgt. De wettelijke regels rond ziekenvervoer zijn nu eenmaal strict. Kijk zelf in je polis na, op welke gronden er vergoeding gegeven wordt. Ik vermoed dat orgaandonatie daar niet onder valt, hoewel dit voor ieders gevoel wel logisch zou zijn.

Reputatie 5
Badge +4

@G.P.J. de Kanter 

Heb je nog iets gehad aan de tips van de andere community leden? Mocht er een reactie tussen staan die je het meest geholpen heeft, dan kun je deze aanvinken als Beste Antwoord. 
Zo help je anderen met een vergelijkbare vraag ook om snel het antwoord te vinden.

Groetjes Shana

Het beste advies is doen wat men vraagt: ze hebben gelijk , want het is de wet. Maar er bestaat ook een meldpunt om onnodige formulieren in de zorg(verzekering) te melden. Ik denk dat dit op de website van de Nederlandse Zorg Autoriteit (NZA) staat. 

Reageer