Consumentenbond.nl

Verschillende prijzen voor gehandicapte parkeerkaart en je geld niet terug

• 23 oktober 2019
  • 6 reacties
  • 321 Bekeken

Reputatie 6
Badge +6

Als je echt een gehandicapte parkeerkaart nodig hebt is de kans groot dat je in verschillende gemeenten, verschillende prijzen betaalt.

Maar merkwaardiger is nog dat als de kaart afgewezen wordt, je je geld wat je tevoren moet betalen, niet terug krijgt. In mijn gemeente gaat het over 110 Euro, krijg je geen kaart om redenen dan krijg je ook je geld niet terug. Er is wel beroep mogelijk, bij bestuursrechtspraak en in hoger beroep.

De prijzen van de kaart verschillen per gemeente van een 22  euro tot aan 185 euro, gemiddeld is 120 euro.

Wat vindt u hiervan.

6 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Ik neem aan, dat je voor de keuring betaald.
Wel of geen kaart, die keuring kost geld.
Dat prijzen van gemeentelijke dingen overal verschillen is bekent.
Maar een normalisatie van dit soort zaken is eigenlijk wel gewenst.
Bestuur je het voertuig ook nog zelf, moet je ook nog eens door de molen voor je rijbewijs.

Dat kan veel simpeler, door dat centraal te regelen.
Een keuring voor alles.

Reputatie 6
Badge +6

Beste @Wortelstamper .  Het is zo dat wij tamelijk lang gewacht hebben om een parkeerkaart aan te vragen. Als je 50 wordt ga je al vaak ouderdomsgebreken vertonen en moeilijk lopen en spierpijnen horen daar vaak bij. We weten dat er sommigen al snel bij zijn en er van alles voor doen zo'n kaart te bemachtigen. De bewuste parkeerplaatsen zijn vaak in de buurt van belangrijke winkels, maar ook allerhande belangrijke zaken, en ook al moet je vaak gewoon betalen (maar ook niet overal) het is altijd meegenomen van de voorrechten te kunnen profiteren. De echt ‘noodzakelijken’ natuurlijk daargelaten. Bij ons halverwege de 70 is dat nu echt nodig. Al eens eerder genoemd , we moeten bijna iedere week naar het ziekenhuis (Erasmus MC of Maasstad ZHS) . Het is daar vaak een eind lopen, er zijn ook wagentjes maar die worden bereden door vrijwilligers, en die zijn er niet altijd. Bij Erasmus zijn in de garage bij de polys,  vele Invalideplaatsen, met een kaart uiteraard. Zo niet dan moet je een eind lopen. Dat kunnen wij niet meer (we noemen even niet de (vele) gebreken).  Maar de nood is groot. Toch wordt heel vaak afgewezen ( we zitten nog in de molen) maar hebben nog zonder keuring o.i.d. al 110 euro moeten betalen!!!. En dat krijgen we bij afwijzing niet terug.. Dit is een kostbare zaak en enigszins belachelijk, nog afgezien dat het elders goedkoper (ook duurder) is. Dus resumerend, je moet naar het gemeentehuis, formulieren invullen een pasfoto inleveren en 110 euro betalen .,…. en dan afwachten wat ze beslissen.  De eisen  zijn streng, niet meer dan 20 meter kunnen lopen, strenge medische keuringen enz. Dat staat ons wellicht nog allemaal te wachten, maar wel al onomkeerbaar betalen!. Wie leed ook alweer het zwaars onder de zorgkosten?  En natuurlijk moeten er overal dezelfde met dezelfde eisen en gelijke en eerlijke keuringen komen. Groeten Leo.

Reputatie 6
Badge +6

Even een update over de gehandicapten of invalide parkeerkaart.

Ik ben inmiddels het hele circus doorgeweest.

Je moet je eerst melden bij je gemeente. Dan moet je enkele formulieren invullen, een pasfoto inleveren en een bedrag betalen. In mijn gemeente was dat 110 Euro, maar er zijn duurdere en goedkopere gemeente. Het gemiddelde is echter toch 120 Euro, die je MOET betalen en nimmer terugkrijgt, ook als de kaart afgewezen wordt.

Vervolgens ben ik gekeurd door een keuringsarts. Indien je voor de ‘flauwekul’een kaart aanvraagt val je snel door de mand want je kan dan vaak niet aantonen dat je niets hebt. Bericht van de huisarts, ziekenhuisartsen, foto's, echo's e.d. helpen, maar zijn niet nodig als je het ook allemaal goed kan uitleggen. De arts komt bij je thuis en het is wel zo prettig als al enigszins zichtbaar is dat je gehandicapt bent (bijv. loopstokken, rollator, rolstoel, traplift en nog andere hulpmiddelen). Ook moet de uitleg van de handicap, het voortraject, de diagnose en therapie enz. duidelijk zijn. Met name moet het verhaal goed in elkaar zitten en duidelijk en transparant zijn. Aldus heb ik na een gesprek van tussen 15 en 30 minuten de goedkeuring voor de kaart gekregen. Het helpt ons vooral bij het iedere week parkeren bij ziekenhuizen, betalen moet je toch, maar je staat dicht bij de ingang, bij de poly….. en uiteraard is de kaart overal geldig. Groeten Leo.

Reputatie 7
Badge +6

Gemeenten hebben de vrijheid gekregen om zelf te mogen beslissen wat ze vragen voor hun aangeboden diensten . Daardoor is de relatie tussen een dienst en de prijs die er aan gehangen is soms totaal zoek. Je zult maar de pech hebben om in een extreem dure gemeente te wonen en veel diensten nodig hebben . Hier wordt al jaren tegen geprotesteerd . Wanneer komen prijzen en kwaliteit van de diverse overheidsdiensten nou eens op een aanvaardbaar niveau ?

Reputatie 3
Badge +5

Wat fijn dat jullie alsnog de kaart hebben gekregen @L.J.F. de Ruiter! Wel jammer dat het kennelijk lang duurt voordat je goedgekeurd wordt. Gelukkig is het in jullie geval uiteindelijk goedgekomen. Bedankt voor de update!

Reputatie 6
Badge +6

Dank je Sophie en je collega's. We zijn er ook erg blij mee. Je weet wellicht ongeveer dan we na de 50 bereikt te hebben nogal wat ouderdomsgemakken kregen. Die op zich zijn niet zo erg, krijgt iedereen wel wat van. Maar een versleten hartspier, niets meer aan te doen en twee tumoren, melanomen in arm en been, bij mijn echtgenote zijn geen ouderdomskwalen meer. Door medicijnen voor het hart en de forse littekens van de operaties die  niet veel pijn meer doen maar wel ‘trekkend’ blijven, je mist een heel stuk ‘vlees', dat alles maakt lopen dus moeilijk voor haar en over  mezelf heb ik het deze keer niet, maar ik moet wel behoorlijk wat ‘hebben', niet veel meer dan 20 meter lopen, anders krijg je geen kaart. Maar we hebben hem en zijn blij dat we nu bij de ziekenhuizen dichterbij de ingangen mogen staan.  Betalen gaat gewoon overal door, maar dat is bekend. Groeten Leo.

Reageer