Consumentenbond.nl

Vitamine B12 in marmiet te verwaarlozen? Gezondgids oktober 2019

• 10 oktober 2019
  • 2 reacties
  • 311 Bekeken

In de Gezondgids van oktober 2019 staat op pagina 37 dat Marmite weinig zoden aan de dijk zet als bron van vitamine B12.
Er wordt berekend dat je er dagelijks 200 gram van moet eten om voldoende binnen te krijgen.
Het lijkt erop dat die 200 gram een factor 10 mis is.
Volgens het artikel heb je (ouder dan 14 jaar) 2,8 microgram per dag nodig.
In Marmite zit volgens de Nederlandse Voedingsmiddelentabel 15 microgram vitamine B12 per 100 gram Marmite.Als dit klopt heb je met 20 gram Marmite al voldoende binnen gekregen.
Langjarige ervaring heeft mij geleerd dat je op een boterham zo'n 3,5 gram Marmite smeert. Eén boterham levert dan al 20% van de ADH. Dat lijkt me een nuttige bijdrage aan de B12 voorziening.
Denk je dat Marmite erg zout is? Een boterham met 3,5 gram Marmite bevat niet meer zout dan een boterham met 20 gram Goudse 48+ kaas!
En wel 25% meer vitamine B12!

2 reacties

Ik vind Marmite sowieso niet te hachelen @Zorg_Han, maar ik zie mensen die marmite juist nog wel eens op die kaas smeren. Dan heb je the best of both worlds🤢
Reputatie 3
Badge +5

Beste @Zorg_Han, ik heb dit even nagevraagd bij de redacteur en wat jij zegt klopt inderdaad. De informatie voor dit artikel bleek uit een verouderde bron gehaald te zijn. Bedankt voor het melden, we zullen dit in toekomstige artikelen correct vermelden!

Reageer