Vloer beleggen met PVC: mogelijk gezondheidsproblemen?

• 8 december 2014
  • 11 reacties
  • 5517 Bekeken

Ik ben van plan de vloer van mijn slaapkamer en keuken te laten beleggen met PVC.

Nu hoorde ik dat dit materiaal mogelijk gezondheidsproblemen gaat geven.

Is iemand hier bekend mee

11 reacties

Wij hebben al jaren pvc vloer geen enkel probleem
Dank voor uw reactie. We kunnen dan met een gerust hart pvc in onze keuken laten leggen.

Wel kreeg ik onlangs een nieuwe reactie: pas op met agressieve schoonmaakmiddelen.

Daar kan PVC niet tegen.
Wij willen in onze woonkamer een andere vloer. We denken over de aanschaf van PVC vloer. Wie heeft ervaring met een PVC vloer en wat zijn de voor en nadelen van zo'n vloer
Misschien is het een idee dat de Consumentenbond de komende tijd eens een artikel wijdt aan pvc- vloeren. Inmiddels een heel gangbaar alternatief voor alle andere vormen van vloerbedekking.
Wellicht is een test mogelijk? Ben benieuw
Badge +8
Hi @W.J.M. Beerlage, dank voor je suggestie! Ik geef deze intern door. Omdat we dagelijks veel suggesties ontvangen, kan ik helaas niet garanderen dat dit ook tot een publicatie zal leiden.

Wij zijn bezig met renovatieplannen. En zitten te denken aan een PVC vloer. Ik kwam op de volgende site (https://ipcvloeren. nl/veilige-pvc-vloeren/)en doorzoekend kom je allerlei sites waar gesproken wordt over gezondheidsgevaren bij PVC vloeren. Nu kom ik op deze site van de consumentenbond terecht en zie dat dit eigenlijk oud nieuws is. Ik zie dat vorig jaar de suggestie is gedaan om onderzoek naar (ongezonde) PVC vloeren, door de consumentenbond. Ik kan niet vinden of dit gebeurd is. Dus nog een dringend verzoek om dit op korte termijn als nog te doen. Het is fijn te weten welke vloeren wel veilig zijn en welke niet. Lijkt me ook een groot maatschappelijk vraagstuk waarbij de Consumentenbond een prima partij in kan zijn. Ik hoor graag, hartelijke groet, Jelle van der Meer

volgens mij zitten er in de huidige pvc vloeren, geen weekmakers meer, zoals vroeger. 

Maar wat zit er dan wél in? uitzoeken dus. 

Vaak wordt het ene gif doodleuk vervangen door een ander gif door bedrijven. 

Ja precies! Komen wij particulieren alleen niet achter. Maar georganiseerd in de Consumentenbond moet het lukken on hier juiste informatie over te krijgen!

Reputatie 4
Badge +3

Er zijn nu minimaal 3 trends om de ongewenste ftalaat gebaseerde vloeren te vermijden:

• Gebruik van bio-gebaseerde weekmakers in PVC vloeren: Er nog weinig bekend wat de lange termijn effecten zijn op de duurzaamheid van deze vloeren en ook of deze bio types wel echt veilig zijn. Gif van slangen is bio-gebaseerd maar blijft gif. Bio-gebaseerd materiaal staat dus niet per definitie voor veilig materiaal. Dus er is hier nog veel onderzoek nodig.
  • Afzien van PVC vloeren, gebruik PVC-vrije vloeren: Daar is ook nog vrij weinig over bekend tav duurzaamheid en de veiligheid van de additieven die daar in zitten.
  • Gebruik bio-materiaal als vloer: bioplastics, gemodificeerde natuurgrondstoffen. Hier is ook nog veel onderzoek nodig hoe goed en veilig het is. In principe valt een pure houten vloer hier ook onder, maar dan komt het onderhoud weer om de hoek kijken, wat je met al die plastic vloeren waarschijnlijk een stuk minder hebt.

Ben benieuwd wat de Consumentenbond ten aanzien hiervan gaat publiceren.

Badge +5

Hi @Meer en @Gebruiker1234567890 Dank voor jullie reacties! Wanneer ik kijk op onze planning zie ik helaas geen onderzoek naar (ongezonde) PVC vloeren terug. Wij ontvangen dagelijks veel suggesties, waardoor wij niet kunnen beloven dat iedere suggestie leidt tot een publicatie. We zouden graag alle genoemde suggesties willen testen en onderzoeken, maar dit wordt helaas te duur. Uiteraard is het wel van belang dat alle suggesties worden geregistreerd. Ik zal jullie berichten daarom opnieuw intern aankaarten, zodat duidelijk is dat dit onderwerp nog steeds speelt en men hier informatie over wenst :slight_smile:

Gebruiker1234567890 zal wel handelaar zin in parket vloeren en PVC als concurentie zien.

Wat hij hierboven schrijft is voornamelijk onzin. PVC gaat extreem lang mee en is daardoor erg duurzaam. De huidige PVC vloeren zijn bovendien niet meer als vroeger en nagenoeg krasbestendig. Als u op zoek bent naar een PVC vloer zou ik adviseren naar een aanbieder te gan die alle types vloeren aanbied ( veel tegenwoordig) en vooral niet naar het verhaal van Gebruiker1234567890 luisteren.

Deze gebruiker post allerlij bangmakerij op alle posts die maar iets met PVC te maken heeft, en komt met termen die al decenia lang niet meer van toepassing zijn voor PVC. Dit riekt naar een strategie om mensen het tegenwoordig razendpopulaire  PVC uit het hoofd te praten en waar rook is is vuur.

Reageer