Consumentenbond.nl

volgjezorg: negatieve optin niet mogelijk

• 8 mei 2020
  • 5 reacties
  • 242 Bekeken

Ik ontving een Corona mail van de Consumentenbond met o.a. het tijdelijk toegankelijk maken van het medisch dossier van huisarts en apotheek voor de huisartsenpost en spoedeisende hulp, voor alle mensen die nog geen toestemming hebben gegeven om hun dossier te delen via het LSP ( voor consumenten via volgjezorg.nl). In het artikel staat dat deze tijdelijke toegang ( alleen ivm Corona) alleen geldt voor de mensen die nog geen toegang hebben gegeven en niet geldt voor mensen die expliciet toegang hebben geweigerd. ( zie bijlage). 
Volgens mij is er echter binnen Volgjezorg.nl geen mogelijkheid om expliciet toegang te weigeren. Dus ik vind dat het artikel van de Consumentenbond niet klopt. Graag hoor ik van de Consumentenbond hoe ik dan precies toestemming zou moeten weigeren: volgens mij kan dit niet. Het enige dat je kunt doen is een eerder gegeven toestemming intrekken .

5 reacties

Ik heb sinds jaren ook maar weer eens gekeken op volgjezorg.nl en behalve mijn huisarts tref ik een voor mij volstrekt onbekende apotheek aan. Toestemming intrekken gaat via een formulier en dan volgt echt het “piece de resistance”, in plaats dat je die toestemming dan ingetrokken hebt moet je de ingeklopte gegevens printen en dat printje moet ik dan gaan inleveren bij die voor mij volstrekt onbekende apotheek, waar ik dus niet kom en ook nog nooit geweest ben.

De hele werkwijze en denkwijze belichaamt voor mij waarom ik geen toestemming voor het delen van medische gegevens geef en voorlopig ook niet wil geven.

Reputatie 4
Badge +6

Dag @lara100, bedankt voor je vraag.

Ik quote hierbij even de instructie van volgjezorg.nl zelf, die te lezen is op https://www.volgjezorg.nl/corona-opt:

“Online regelen kan door in te loggen op je 'Persoonlijke omgeving'. Ga dan naar 'Toestemmingen' en klik op ‘Zorgaanbieder +’. Zoek je zorgaanbieder en klik deze aan. Je kunt nu 'Ja' of ‘Nee’ aangeven. Dit zorgt ervoor dat er een 'opt-in' of 'opt-out' naar de zorgaanbieder wordt verstuurd.

Let op: online regelen kan alleen als je zorgaanbieder is aangesloten op Volgjezorg en het Landelijk Schakelpunt. Is je huisarts of apotheek dat niet, dan kun je online een formulier invullen en dat printen. Vervolgens geef je dit af bij je zorgaanbieder(s).”

Ik heb sinds jaren ook maar weer eens gekeken op volgjezorg.nl en behalve mijn huisarts tref ik een voor mij volstrekt onbekende apotheek aan. Toestemming intrekken gaat via een formulier en dan volgt echt het “piece de resistance”, in plaats dat je die toestemming dan ingetrokken hebt moet je de ingeklopte gegevens printen en dat printje moet ik dan gaan inleveren bij die voor mij volstrekt onbekende apotheek, waar ik dus niet kom en ook nog nooit geweest ben.

De hele werkwijze en denkwijze belichaamt voor mij waarom ik geen toestemming voor het delen van medische gegevens geef en voorlopig ook niet wil geven.

@A. Deen , de consequentie van helemaal niet registreren is dus dat de spoedeisende hulp nu wèl toegang neemt tot jouw dossier! 
je hebt helemaal, met je opmerking over het niet functioneren van die organisatie. Want het klopt dat als je een negatieve opt-in wil doorgeven, je gedwongen wordt om dit aan de zorgverlener door te geven. Zie bijlage.

Dag @lara100, bedankt voor je vraag.

Ik quote hierbij even de instructie van volgjezorg.nl zelf, die te lezen is op https://www.volgjezorg.nl/corona-opt:

“Online regelen kan door in te loggen op je 'Persoonlijke omgeving'. Ga dan naar 'Toestemmingen' en klik op ‘Zorgaanbieder +’. Zoek je zorgaanbieder en klik deze aan. Je kunt nu 'Ja' of ‘Nee’ aangeven. Dit zorgt ervoor dat er een 'opt-in' of 'opt-out' naar de zorgaanbieder wordt verstuurd.

Let op: online regelen kan alleen als je zorgaanbieder is aangesloten op Volgjezorg en het Landelijk Schakelpunt. Is je huisarts of apotheek dat niet, dan kun je online een formulier invullen en dat printen. Vervolgens geef je dit af bij je zorgaanbieder(s).”

@Fauve CB , dank voor je reactie. Dit had ik nog niet gezien. Ik denk dat de site onduidelijk is. Nergens wordt duidelijk over een negatieve optie gesproken. Zowel @A. Deen als ik hebben geconstateerd dat dit NIET online geregeld kan worden! Zie de bijlage bij mijn reactie op Deen. 

Vervolg! Een negatieve optin blijkt toch mogelijk, ondanks dat de site zegt dat een optin door de aanvrager op papier aan de zorgverlener moet worden overgebracht. Ik ben ermee doorgegaan, hoewel het onduidelijk was of ik nu JA of NEE aan het zeggen was. Er komt oa. een pagina die zegt “ bedankt voor uw toestemming”! Zie de bijlage.
Ik heb dit gedaan ivm de tijdelijke Corona maatregel. Ik heb geen toestemming gegeven en ik wil dat dit ook zo blijft. 

Reageer