Waarom heeft de tandarts toegang tot welke medicijnen ik slik?

• 27 October 2015
  • 4 reacties
  • 165 Bekeken

Toen ik laatst bij de tandarts was had hij een lijstje van alle medicijnen die ik momenteel slik. Hij vroeg me of het lijstje correct was. Ik snap zelf niet wat een tandarts met gegevens over mijn medicijnen moet. Het lijkt me sterk dat het relevant is om te weten wat voor medicijnen ik slik al kom ik daar voor een simpele controle. Waarom heeft de tandarts toegang tot deze gegevens en waar gebruikt hij ze voor?

4 reacties

Mijn tandarts heeft mij dit ook een keer gevraagd omdat ik toen een verdoving moest hebben. Ik vond dat ook raar, en heb hem meteen gevraagd waarom hij dit moest weten. Hij gaf aan dat dit was om zeker te zijn dat het goed zou gaan met de verdoving. Misschien was dit bij jou ook het geval? Ik zou het gewoon aan je tandarts vragen.

Ik begrijp overigens dat het voor zorgverleners handig kan zijn om inzage te hebben in onze (digitale) medische dossiers, maar ik zou het toch wenselijker vinden dat ze eerst van ons toestemming zouden moeten krijgen (tenzij in geval van acute nood) om dit te doen. En dat toegang pas wordt gegeven als wij ze dan bijv een puck/tan-code geven net als bij internetbankieren zeg maar.. dan heb je zelf ook inzicht in wie jouw informatie bekijkt.
ik denk dat daar nu juist het medisch dossier voor is bedoeld en de relatie tandarts/verdoving en medicijngebruik lijkt mij duidelijk het kan elkaar tegenwerken. overigens ben ik niet voor een tussenstap om eerst toestemming te geven voor inzage in het dossier. ik ga ervan uit dat een hulpverlener echt niet onnodig in dossiers kijkt. waterdicht en 100% veiligheid bestaan niet
Ik verkeerde in de veronderstelling dat het EPD niet doorgegaan Is. Heeft u toestemming gegeven om een dossier te delen? Ik snap anders niet waar de tandarts de gegevens vandaan moet halen.
Reputatie 3
Badge +4
Ik vind het wel een goed idee om per persoon toestemming te geven het dossier in te zien en dat bijvoorbeeld voor een beperkte periode. En dan bedoel ik ook per persoon, want denk niet dat alleen artsen het dossier kunnen zien. Verpleegkundigen, administratie, baliepersoneel, ze halen zo je dossier te voorschijn

Reageer