Consumentenbond.nl
straatvraag

Wat doe je om gezond te blijven?

• 20 oktober 2020
  • 32 reacties
  • 2225 Bekeken
Wat doe je om gezond te blijven?
Badge +8
  • Moderator
  • 1716 reacties

Stappen tellen, gezond eten, sporten en vitamines en supplementen slikken. Er zijn een hoop dingen die je kunt doen om gezond te blijven. Hoe pak jij het aan?

:apple: We stelden deze vraag ook op straat, lees de reacties hier.

Wat doe je om gezond te blijven? Praat mee!

32 reacties

Zoveel mogelijk thee en zo weinig mogelijk zorgen.

Reputatie 7
Badge +6

Ik eet elke week minstens twee haringen of andere vette vis. Veel groente eten en rauwkost, en de helft of minder aan aardappelen, geen wit brood, geen rood vlees. Altijd halvarine, niet frituren maar ovenfrites, ovencroquetten en ovenfrikandel. Nooit mayonaise want dat is pure plantaardige olie in slechts een andere kleur en een ei erdoorheen. Je ziet toch ook nooit iemand een slokje pure slaolie drinken?

Ik probeer elke dag een extra flesje 0,5 liter water te drinken. Het voedt niet maar vult wel je maag. En net als bij een spons, van onderen komt het water er weer uit met van alles opgelost erin. Dat zou anders in je lichaam zijn blijven zitten en word je dikker. Elke avond schaaltje fruit met telkens verschillende dingen. Ik leef al langer dan m'n moeder, nog twee jaartjes en dan heb ik mijn vader ingehaald. Ik rookte ooit stevig, een pakje Van Nelle shag in drie à vier dagen, nu al 38 jaar niets. Alleen zaterdagavond gaat het bierglas in de diepvries. 

Ik heb zelf ontdekt dat al die gezondheidsadviezen inhouden dat wil je resultaat boeken, je veel meer moet doen dan het Nederlandse volk bereid is om te doen. Een half uurtje wandelen per dag is sowieso al heel gezond, maar wil je dingen zien veranderen dan moet je vier of vijf hele middagen per week wandelen. Niet een rondje van 5 km fietsen maar 60km en dat een paar keer per week. Dan gebeurt er pas wat. Maar als ik zo fiets of wandel zie ik niemand anders van mijn leeftijd dat doen. Wandelen is ook een soort pomp voor niet alleen je bloedvaten, maar ook je lymfevocht onderin je been. De laagste klep voor je bloedvaten zit maar halverwege je scheenbeen, het lymfevocht daaronder krijg je alleen naar omhoog toe door te wandelen. Je benen worden dus niet dik om je enkels van lymfevocht omdat een klep het opgeeft, want die zit daar niet. Het wordt daar dik omdat het te weinig pompt, bijvoorbeeld door wandelen. 

Beseffen dat ‘gezond blijven’ (of worden) niet een mechanisch iets is: Het lichaam is geen machine en moet je ook niet zo benaderen. Je totale mentale en fysieke gesteldheid en omgevingsfactoren als opvoeding, (culturele) achtergrond en ga zo maar door spelen allemaal een rol. En als mensen ziek worden is dat ook niet (noodzakelijkerwijs) ‘omdat ze hun lichaam slecht hebben behandeld’. Dus er over praten in bewoordingen die daar naar verwijzen bemoeilijkt naar mijn idee juist het proces tot een betere gezondheid.

Daarnaast zouden dergelijke ‘instructies’ wellicht ook meer moeten kijken naar de agile benadering

“Fail Early, Fail Often”: Te vaak wordt mensen als ‘succes’ iets voorgehouden dat voor hen volkomen onhaalbaar is (op korte termijn), en wordt er ook maar 1 specifiek pad naar dat ‘succes’ uitgezet. Terwijl er naar mijn idee meerdere wegen en meerder (kleine) stappen kunnen zijn die uiteindelijk tot -in ieder geval- een verbetering leiden.

Dus een proces opbreken in kleine stapjes en bij ieder stapje een aanpak zoeken via “fail early” die bij je past en zo langzaam (maar zeker) op je doel af.

Reputatie 7
Badge +6

Ik let op wat ik eet . Een keertje zondigen op dat gebied moet kunnen vind ik , maar niet te vaak. Ik beweeg voldoende binnen mijn beperkingen. Soms teveel en dat wordt afgestraft. Aan de geestelijke gezondheid wordt ook gedacht met puzzelboekjes , andere spelletjes en andere zaken die de hersentjes aan het werk zetten. Voldoende water ,( thee of koffie meegerekend ) . Weinig alcohol en frisdrank. Met vitamines of supplementen ben ik zeer terughoudend . Alleen als ik denk of weet dat er een tekort is of dreigt. Roken doe ik al zo'n 15 jaar niet meer en aan soft- en harddrugs heb ik me nooit gewaagd . Gezond leven kan helpen , maar betekent uiteraard niet dat diverse kwalen en kwaaltjes onze deur voorbij gaan. 

Reputatie 7
Badge +7

Het voedingscentrum zal het toch wel weten, en ja zij geven 5 tips:

1. Eet gezond. Je zorgt goed voor jezelf als je gezond eet. ...
  2. Blijf op gezond gewicht. Met een gezond gewicht loop je minder gezondheidsrisico's dan mensen met overgewicht of ondergewicht. ...
  3. Beweeg regelmatig. Voor een gezond leven is bewegen belangrijk. ...
  4. Rook niet. ...
  5. Ontspan voldoende.

En dat is dus wat u volgens het centrum moet doen.

En als ik nu mezelf bekijk voldoe ik alleen aan punt 4. Ik probeer gezond te eten, maar ben een Bourgondiër, dus dan komt vaak lekker voor gezond. En je gewicht neemt dan vaak toe. Bewegen doe ik wel, maar hoofdzakelijk passief. En ontspannen in deze wereld, dat is een makkie. Vooral omdat anderen, neem dit soort organisaties, je zeggen wat je moet doen.

En als u nog wat googled krijgt u nog een 150 tips wat te doen.

Volgens oude fam. traditie, iedere dag een borrel.

Volgens oude fam. traditie, iedere dag een borrel.

Met een lekkere winterwortel erbij, mag ik dan toch aannemen?

Badge +1

Niks wat ik al niet deed - behalve afstand houden en een mondkapje in alle openbare ruimtes. Plus de rest van wat hier al is benoemd:)

Reputatie 3
Badge +2

@Jan Wat is er mis met plantaardige olie? Als er nu iets veranderd is aan de inzichten over, zeg, grofweg de laatste 2 decennia is dat olie en vet lang niet zulke boosdoeners zijn als vroeger gedacht. De campagne “Let op vet” is al lang geleden gestaakt. Grote boosdoeners zijn koolhydraten - daar wordt een mens zelf vet van. Totdat in Griekenland de McDonalds zijn intrede deed werden inwoners heel oud, en dat met een dieet waarin rijkelijk olijfolie voorkwam. Voor aderverkalking speelt de inname van koolhydraten een veel belangrijkere rol dan die van vetten. Zelfs verzadigde vetten zijn minder gevaarlijk dan suikers. Deze informatie is relatief recent, dus in oudere publicaties (< 2015) staan vaak vooral het gevaar van vetten, en dan met name enkelvoudig verzadigde vermeld.

Vet en olie hebben als groot voordeel dat ze lange tijd energie geven, zodat je niet net als na het eten van koolhydraten al snel weer een dip krijgt. 

Zie:

1. James J. DiNicolantonio, Sean C. Lucan, James H. O’Keefe. The Evidence for Saturated Fat and for Sugar Related to Coronary Heart DiseaseProgress in Cardiovascular Diseases, 2015; DOI: 10.1016/j.pcad.2015.11.006

Voor de rest ben ik het met je tips eens: veel bewegen, gevarieerd eten (vooral veel groente - overigens dan liever niet alleen rauwkost maar ook gekookte groente: de laatste bevat stoffen die gemakkelijker worden opgenomen) en vooral ook regelmatig vette vis en veel vocht.

Reputatie 7
Badge +6

@sandokanfirst de topicvraag was wat doe je zelf? Ik gaf slechts aan wat ik zelf doe. Ik gaf dus geen tips hoe ik vind dat de mensen zouden moeten doen. Ik zou niet weten wat er mis is met plantaardige olie. Ik betrek het slechts op de hoeveelheid per consumptie dan wel maaltijd. Ik eet zelf geen mayonaise over mijn frites. Ik zie niemand in Nederland een borrelglaasje pure plantaardige olie over zijn frites doen net zoveel als ze aan mayonaise doen.

Als je een stevige gezonde basis hebt: zilvervliesrijst, volkoren zuurdesembrood en goede, losse thee, zijn er helemaal geen boosdoeners.

Alles wordt automatisch gecorrigeerd, want je krijgt vanzelf tabak van de “boosdoener”.

Voor mij is er geen enkele boosdoener. Er zijn alleen weldoeners. Daarop moet de focus liggen.

Heb een hond genomen zodat ik tenminste 2 of 3 keer per dag een uur buiten loop.

Verder: gezond eten, veel groente en fruit. Niet snoepen en geen tussendoors tussen 's avonds 8 u en 's morgens 9. Water, koffie en thee drinken, geen frisdrank en geen alcohol.

Ja hoor, ik geniet van het leven. Muziek (luisteren en zelf maken) en de natuur en gezonde maaltijden kunnen ook heel lekker zijn.

Reputatie 3
Badge +2

Voor mij is er geen enkele boosdoener. Er zijn alleen weldoeners. Daarop moet de focus liggen.

Sorry, maar dat vind ik onzin. Je kunt het allebei doen en dat lijkt me ook het verstandigste: zeggen wat mensen beter wél kunnen doen en wat ze beter kunnen laten.

Reputatie 3
Badge +2

@sandokanfirst de topicvraag was wat doe je zelf? Ik gaf slechts aan wat ik zelf doe. Ik gaf dus geen tips hoe ik vind dat de mensen zouden moeten doen. Ik zou niet weten wat er mis is met plantaardige olie. Ik betrek het slechts op de hoeveelheid per consumptie dan wel maaltijd. Ik eet zelf geen mayonaise over mijn frites. Ik zie niemand in Nederland een borrelglaasje pure plantaardige olie over zijn frites doen net zoveel als ze aan mayonaise doen.

Maar daarmee suggereer je dus wel degelijk wat wel en niet verstandig is. Ik zou zeggen, die mayonaise is een minder groot probleem dan de frites. Koolhydraten zorgen voor aderverkalking (eigenlijk: slagadervervetting) en dat is een van de grootste doodoorzaken in de westerse wereld. (Dat mensen geen borrelglaasje olie over hun frites gooien, is omdat dat niet zo  lekker is - maar dat begreep je zelf ook. Ik gooi over mijn salade overigens wel degelijk een glaasje olijfolie.) 

Sorry, maar dat vind ik onzin.

Dank u zeer!

Alle boosdoeners consumeer ik onbeperkt als ze op mijn pad komen. Voor zover ze „lekker“ zijn, uiteraard. Zonder zorgen, want ik heb er altijd gauw genoeg van.

Blijkbaar gaat dat uw begrip te boven.

Geen probleem overigens.

Blijft u zichzelf maar scherp controleren. De boosdoeners zijn alomtegenwoordig!  :relaxed:

Weet wat je eet, lees etiketten op voedingsmiddelen. Gelukkig wordt dat steeds vaker door veel mensen gedaan.

Vergelijk producten op samenstelling en in het bijzonder voor wat betreft suiker, vet en zout.

Dat zou voor veel mensen en met name de jeugd zeer positief kunnen werken.

Gezond en gevarieerd eten. Zo min mogelijk uit een pakje maar lekker vers, zo mogelijk uit eigen tuin. Weinig suiker en matigen met zout. ‘s Ochtends een zelfgemaakte smoothie met o.a. spinazie, gember, fruit, (verse) kruiden, eeuh… paardenbloemblad en wat staat er nog meer in de tuin... Wandelen, lekker (gek) dansen alsof er niemand kijkt. Water, thee, limo zonder/weinig suiker en zonder prik, niet teveel koffie. Soms een extra boost als de weerstand wat minder lijkt en dan zeker op tijd naar bed. Elke dag een paar momentjes van nietsdoen, gewoon zitten en niet denken. En soms, omdat het ook weleens lekker is, iets wat superongezond is en daar heerlijk van genieten. 

Weet wat je eet, lees etiketten op voedingsmiddelen. Gelukkig wordt dat steeds vaker door veel mensen gedaan.

Soms verlang ik terug naar de tijd, dat er nergens een houdbaarheidsdatum op stond.
Ook geen etiket met ingrediënten.
Suiker kwam gewoon uit een la.
En boter was gewoon roomboter.
En als je toch op zoek ging naar kleine lettertjes, was je een wijsneus en werd je de winkel uit gezet.:joy:

Elke dag een paar momentjes van nietsdoen, gewoon zitten en niet denken.

Een paar momenten lijkt mij wat weinig.

Reputatie 7
Badge +6

Ik gooi over mijn salade overigens wel degelijk een glaasje olijfolie.) 

Je suggereert dat het verzadigde olie is, dat is heel slecht! Je moet onverzadigde nemen. Dat is een begrip uit de scheikunde, dan zit er aan een molecuul nog plek dat er nog meer dingen aan kunnen verbinden. Als ie al vol zit gaat de olie zich als vet ophopen in je slagaderen en op den duur een prop veroorzaken.

Hallo Jan,

Sinds wanneer is olijfolie nu ook al weer „slecht“ of zelfs “heel slecht”?

Reputatie 7
Badge +6

Hallo Jan,

Sinds wanneer is olijfolie nu ook al weer „slecht“ of zelfs “heel slecht”?

Dat zou ik echt niet weten @Léonz , hij suggereert dat alleen maar.

Ik ben opgegroeid met cocosolie en palmolie of die duurdere van maripa- of awara-noten. Die werden dan geleverd in die lege djogo bierflessen van 1 liter met een zelfgemaakte houten prop als kurk. Dan kom je in Nederland en dan hebben ze het alleen maar over slaolie, zonnebloemolie, olijfolie, en zo. Ik begrijp er dan weer niets van dat ze hier geen palmolie of cocosolie kennen. 

Ik begrijp er dan weer niets van dat ze hier geen palmolie of cocosolie kennen. 

Een gat in de markt voor jou, Jan!

Spring er in.

Reputatie 7
Badge +6

@Léonz Dank je voor de tip. Geen tijd, ben hot chicken wings aan het braden en m’n bierglas koud aan het maken voor de lange nacht. 

Reputatie 3
Badge +2

Ik begrijp er dan weer niets van dat ze hier geen palmolie of cocosolie kennen. 

Dan zoek je toch even op internet?

Van het idee dat je Nederlandse supermarkten 'alles’ kunt krjigen ben ik al een tijd af. Een tijdje boodschappen doen een steenworp over de Belze grens geeft je al een aardig idee.

Voor de CB: Ik krijg alsmaar de irritante popup: "Mogen we je een paar vragen stellen over jouw bezoek aan het forum?” Het antwoord is NEE. Kunnen jullie dat niet onthouden?

Reageer