Consumentenbond.nl

Wat is jouw ervaring met slaapregistratie app's en programma's?

  • 18 april 2016
  • 16 reacties
  • 3033 Bekeken

Reputatie 2
Badge +3
Wie van jullie registreert/monitort je slaap? Waar doe je dat mee en hoe bevalt dat? En vooral; wat doe je vervolgens met de resultaten?

Ik ben benieuwd naar ervaringen! Afgelopen jaar hebben we een item over slaapregistratie gemaakt en een eerste indruk van het slaapregistratiesysteem Withings Aura waar we twee slaapexperts voor spraken.

16 reacties

Reputatie 1
Badge +2
Weinig mensen die dit kennelijk doen.Maar waarschijnlijk vooral omdat het onbekend is.Ik ben er zelf ook nog maar een kleine 2 maand achter dat hier apps voor zijn.Ik lijdt zelf aan slaap apneu, dus was ik erg nieuwsgierig naar die slaap registraties.Ik heb er verschillende geprobeerd en ook twee simultaan om naar de verschillen te kijken.Soms komen de grafieken goed met elkaar overeen, maar soms zijn ze ook totaal verschillend.

Auping better days heeft een hele simpele grafiek die er standaard vanuit gaat dat je de eerste uren van de nacht het diepste slaapt, voor de rest zit er weinig variatie in en lijkt het meer op een aan/uit grafiek.SleepCycle doet het wat dat betreft beter, maar de grafiek klopt ook niet altijd.De slaapkwaliteit wordt vooral afgemeten aan de lengte van de slaap en niet aan de diepte.Zo krijgt een korte maar wel goede slaap een veel lagere waardering dan een lange woel nacht.Dan heb je ook nog een heel uitgebreide als sleep as Andriod, die zal wel niet voor iphones te krijgen zijn, maar is wel heel erg uitgebreid.Zo uitgebreid dat het een hele puzzel is om hem goed te gebruiken.Die heb ik eerst maar op een zijspoor gezet.Er zijn er nog veel meer, sommige eisen de totale toegang tot jou smartphone maar hebben dat niet nodig om te functioneren.Die installeer ik niet.Daar ben ik in het algemeen meer alert op geworden en installeer alleen nog apps die niet meer toegang eisen dan nodig is voor het functioneren van de app.

PS Irene,De links werken niet.


PS Irene,De links werken niet.

Geplaatst door Free Spirit op Apr 20, 2016.


Bedankt voor het opmerken! Ik ga deze meteen even aan passen voor Irene!
Reputatie 2
Badge +3
Bedankt voor uw reactie! Stel dat de grafieken die u ziet accuraat zouden zijn, wat zou u er dan mee doen/willen/kunnen betreft de slaapapneu? Vallen er daarvoor conclusies uit te trekken?

@Lotte; bedankt 🙂
Reputatie 1
Badge +2
Tot nu kan ik er nog niet veel mee.Wel is te zien dat ik me erg weinig beweeg, dat heb ik me in de loop der jaren aangeleerd door niet op de rug te rollen en daar maatregelen tegen tegen te nemen.Slaap apneu heb ik eigenlijk alleen als ik op de rug lig.Ook is goed te zien dat je door een of twee glaasjes alcohol weliswaar makkelijk in slaap valt, maar dat de kwaliteit van de slaap een stuk minder is.

Verder kun je je laten wekken als je zwaar gaat snurken, maar dat lijkt mij niet wijs.Daardoor kom je niet aan de diepe slaap toe en krijg je de zelfde problemen als bij slaap apneu.

Wel handig is de functie dat je 's ochtends pas gewekt wordt als je in de lichte slaap bent met een deuntje naar eigen keuze.Dat kun je instellen met een venster van een half uur.Dan wordt je een stuk prettiger wakker dan met een harde wekker die je net uit een diepe slaap haalt.

Voorlopig blijft het vooral kijken wat voor gevolgen dingen die je doet, eet en meemaakt, hebben op de nachtrust.Op de lange duur kun je daar dan rekening mee houden.



Bedankt voor uw reactie! Stel dat de grafieken die u ziet accuraat zouden zijn, wat zou u er dan mee doen/willen/kunnen betreft de slaapapneu? Vallen er daarvoor conclusies uit te trekken?

@Lotte; bedankt 🙂

Geplaatst door Irene la Faille op Apr 21, 2016.
Gebruik sinds 5 jaar "Sleep Cycle" op de iPhone.

Doet wat het moet doen: Wekt mij pas als lichte slaap voorkomt in een tijdsvenster 15-30 minuten (instelbaar) voor de geplande wektijd. Voorkomt het afgaan van de wekker in REM- of diepe slaap. (Want dan ben je de rest van de dag geen mens meer)

Resultaat: frisser wakker worden. En dat werkt inderdaad. Geeft voor elke nacht een waarderingscijfer voor "slaapkwaliteit"

Daarnaast uitgebreide statistiek van slaaptijd, bedtijd, slaapduur en kwaliteit.Vakanties, weekend (positieve invloed), alcohol, stress zijn duidelijk te traceren.

Triggert op geluid en beweging.

Uitstekend programma dat mij zeer goed bevalt.Ik gebruik er een "afgedankte" iPhone 4 voor.Deze synchroniseert naar al mijn IOS apparaten via de Cloud.Dus data overal en altijd beschikbaar.

Wel enige nadelen/ vraagtekens:- Reageert ook op de partner in bed. Wel in mindere mate vanwege grotere afstand, maar toch . . .- Je hebt wel een apparaat naast je hoofd in bed liggen dat de hele nacht (6-8 uur) met regelmaat flinke Elektomagnetische straling staat uit te zenden. (GSM en Bluetooth). Voor GSM kan dat oplopen tot 3 Watt. Het is aan te raden tijdens het slapen de "Vliegtuigmodus" in te schakelen.

Al met al: fijne applicatie en toepassing.

Groeten,

Henny
Reputatie 1
Badge +2
Ik heb inmiddels ontdekt dat in Sleep Cycle een bug zit.Als je nog in een diepe slaap bent in het halfuur voor de wek tijd dan gaat de wekker niet af.Ook niet als je later in de lichte slaap komt.

Ik heb in middels wel geleerd hoe ik het beste kan gaan liggen voor een goede slaap.Het is in ieder geval niet zo dat je helemaal geen controle hebt over wat je doet in je slaap, maar het kost wel leertijd.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik hier ook al mee bezig was voor ik van de slaap apps afwist.Het is allen nu ook meetbaar, en niet alleen gevoelsmatig.
Reputatie 2
Badge +3
Zelf heb ik geen last van die bug in SleepCycle gehad. Ik heb het laatst gebruikt bij een dutje en hij wekte me bruut in mijn diepe slaap. Overigens heeft de Withings Aura een 'nap' functie, welke SleepCycle niet heeft.

Ik kan me voorstellen dat je er dingen uit kunt afleiden om beter te slapen. Zijn er ook mensen met problemen als slapeloosheid die dergelijke slaapregistratiemethoden gebruiken?



Ik heb inmiddels ontdekt dat in Sleep Cycle een bug zit.Als je nog in een diepe slaap bent in het halfuur voor de wek tijd dan gaat de wekker niet af.Ook niet als je later in de lichte slaap komt.

Ik heb in middels wel geleerd hoe ik het beste kan gaan liggen voor een goede slaap.Het is in ieder geval niet zo dat je helemaal geen controle hebt over wat je doet in je slaap, maar het kost wel leertijd.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik hier ook al mee bezig was voor ik van de slaap apps afwist.Het is allen nu ook meetbaar, en niet alleen gevoelsmatig.

Geplaatst door Free Spirit op Mei 7, 2016.
Reputatie 1
Badge +2
Even een update na een maand of 4 gebruik van sleep cycle.Het heeft nogal wat invloed gehad op mijn slapen.Wat in ieder geval wel duidelijk is ( en eigenlijk ook al was) dat alcohol een sterk negatieve invloed heeft op je slaap cyclus.Daarnaast heb ik geleerd om andere slaap verstorende gewoontes te herkennen en te vermijden.

De grafiek spreekt boek delen:

Reputatie 2
Badge +3
Wauw wat goed! Dat laat inderdaad een positieve curve zien.

Zou je willen delen welke 'gewoontes' naast alcohol je hiermee op het spoor bent gekomen?
Reputatie 1
Badge +2
Een paar dingen kan ik wel noemen.

Ten eerste een punt wat niks met je gewoontes heeft te maken, maar ik constateerde ook een significant verschil als de smartphone wel of niet aan de (snel)lader hangt.Al geeft de app zelf aan dat je hem op de lader moet aansluiten, bij mij bleek de app dan sterk negatief af te wijken.Dat zou per merk/type telefoon kunnen verschillen, ik gebruik de app alleen nog zonder aangesloten adapter.Is nog geen ramp, het kost mij 10 tot 15% van de batterij capaciteit.

Als je moe bent en wel eens even een power nap doet, niet doen dus, het verstoort je nacht ritme.Maak zo gelijk mogelijke nachten, de ene keer om 11 uur naar bed en de volgende dag een film tot half een uit zien doet een stabiel nacht ritme geen goed.

Eet niet de laatste 2 uur voor je gaat slapen, is ook beter voor je gewicht.De wek functie werkt bij mij maar zelden goed, maar dat heeft als voordeel dat je wakker wordt op het moment dat je uitgerust bent.In de praktijk blijkt bij een regelmatig slaap patroon je ook ongeveer elke dag rond de zelfde tijd wakker wordt.Nu ben ik bevoorrecht dat ik flexibele werktijden heb, dus mocht ik een half uur later wakker worden is dat nog geen ramp.



Wauw wat goed! Dat laat inderdaad een positieve curve zien.

Zou je willen delen welke 'gewoontes' naast alcohol je hiermee op het spoor bent gekomen?

Geplaatst door Irene la Faille op Aug 29, 2016.
Reputatie 2
Badge +3
Zou het trouwens ermee te maken kunnen hebben dat de telefoon beweging anders registreert als 'ie is 'aangelijnd' (aan de lader)? Misschien werkt het beter als je het snoer voldoende bewegingsruimte geeft bijvoorbeeld?



Een paar dingen kan ik wel noemen.

Ten eerste een punt wat niks met je gewoontes heeft te maken, maar ik constateerde ook een significant verschil als de smartphone wel of niet aan de (snel)lader hangt.Al geeft de app zelf aan dat je hem op de lader moet aansluiten, bij mij bleek de app dan sterk negatief af te wijken.Dat zou per merk/type telefoon kunnen verschillen, ik gebruik de app alleen nog zonder aangesloten adapter.Is nog geen ramp, het kost mij 10 tot 15% van de batterij capaciteit.

Als je moe bent en wel eens even een power nap doet, niet doen dus, het verstoort je nacht ritme.Maak zo gelijk mogelijke nachten, de ene keer om 11 uur naar bed en de volgende dag een film tot half een uit zien doet een stabiel nacht ritme geen goed.

Eet niet de laatste 2 uur voor je gaat slapen, is ook beter voor je gewicht.De wek functie werkt bij mij maar zelden goed, maar dat heeft als voordeel dat je wakker wordt op het moment dat je uitgerust bent.In de praktijk blijkt bij een regelmatig slaap patroon je ook ongeveer elke dag rond de zelfde tijd wakker wordt.Nu ben ik bevoorrecht dat ik flexibele werktijden heb, dus mocht ik een half uur later wakker worden is dat nog geen ramp.



Wauw wat goed! Dat laat inderdaad een positieve curve zien.

Zou je willen delen welke 'gewoontes' naast alcohol je hiermee op het spoor bent gekomen?

Geplaatst door Irene la Faille op Aug 29, 2016.
Geplaatst door Free Spirit op Sep 11, 2016.
Badge +1
We zijn nog steeds benieuwd naar jullie ervaringen met het meten van slaap! Wie slaapt er bijvoorbeeld met een wearable om zijn pols, zoals een activity tracker? En hoe bevalt dat?
Ik houd het bij met Snore Clock, niet een 'echte' slaap app maar bedoeld om snurken te registreren. Er is een gratis versie en een betaalde (ik meen €3,99) met meer functionaliteiten. Deze app is vrij accuraat met registreren wanneer je zwaar ademt, en echt snurkt.
Hij maakt een opname, en die kun je ook makkelijk terugluisteren door via de timeline te scrollen - dat geeft een goed beeld van hoé je snurkt en hoe hard. Geeft via een percentage aan hoeveel van de tijd je snurkt en heeft twee grafische weergaven; een tijdlijn, en een klok. Beiden met in het rood de momenten waarop je (waarschijnlijk) snurkt. Verder kun je de betaalde versie zo instellen dat hij vertraagd start, bijv pas na 15 min. Of dat met de gratis versie ook kan weet ik niet.

ik gebruik 'm overigens met een klein richtmicrofoontje in mijn tablet op ca 1 m afstand. Dat geeft een wat helderder geluid - en dus betere registratie - dan de ingebouwde microfoon.
Het is echter niet per se noodzakelijk.
Sinds een paar weken draag ik ‘s nachts mijn Fitbit horloge om mijn slaap te analyseren. In de ochtend haalt de app op mijn telefoon alle data van het horloge binnen. Je kunt je eigen slaapfasen in de app afzetten tegen een ‘benchmark’ van de ‘gemiddelde vrouw van mijn leeftijd’. Natuurlijk wijk ik af (dat zal bij iedereen wel zo zijn) maar de afwijking roept wel vragen op. En waar kan ik dan met die vragen terecht? Googelen dan maar... ?
een positief effect is dat ik mij meer bewust wordt van mijn slaapgewoonten en dat ik beter ga letten op een vast ritme van bedtijd en opstaan.
Reputatie 7
Er zit wel een app op mijn ipad (die kwam mee met een update) die aangeeft hoe laat je moet opstaan als je op een bepaalde tijd naar bed gaat. Ik heb hem ingesteld omdat ik het wekgeluid zo gezellig vind (vogeltjes). Het lijkt me als je je slaapgedrag gaat bijhouden als je slecht slaapt, alleen maar nog slechter gaat slapen.
Reputatie 1
Ik slaap met mijn fitbit charge 3 en ik ben over de slaapregistratie best tevreden. Vaak slaap ik veel te kort, dat doe ik mijn hele leven al, maar ik ben ook hoofdpijn en (ex)migrainepatiënt. Nu is het voor mij tenminste inzichtelijk hoe lang ik geslapen heb, én wat de kwaliteit is van die slaap. Toch wel fijn als je heel af en toe ziet dat je zeven uur slaap hebt gehad. In ieder geval probeer ik mijn slechte gewoonte aan te passen, omdat ik nu ook wel snap, dat slaap er is voor allerlei herstel van het lichaam.

Reageer