Consumentenbond.nl

Wat te doen bij jeuk van eikenprocessierups

• 15 juli 2019
  • 9 reacties
  • 1136 Bekeken

Van verscheidene Patienten gehoord dat smeermiddel bij hooikoorts ook hierbij goed helpt .
(antihistaminicum)

9 reacties

Reputatie 4
Badge +5
Welkom op de Community, @R.J.F.M van der Putten!
Leuk topic. Wie weet dat mensen er hulp uit kunnen halen.
Wij hebben er zelf geen informatie over op de site, maar wellicht dat er meer community leden zijn met ervaring en tips?
Op de radio hoorde ik twee weken geleden dat aftersun schijnbaar ook zou helpen.
Reputatie 7
Badge +6
Ik hoor allerlei verhalen. Hopelijk wordt er een keer goed onderzoek naar gedaan en komt er wat meer info uit betrouwbare bron. Best wel belangrijk , want men schat in dat dit een zich jaarlijks herhalend probleem zal zijn.
Inderdaad @R.J.F.M van der Putten Ik hoor ook in mijn omgeving dat als je er bultjes van krijgt, dat pilletjes tegen de hooikoorts, zoals bijvoorbeeld Prevalin, ook nog wel eens willen helpen. Want dat middel helpt ook bij allerlei allergische reacties.

Tip: Kijk uit dat zo'n heel klein haartje niet, door een of andere windvlaag, in je ogen komt, want dan ben je goed de pineut. Daar heb je langdurig heel veel last van. Zet dan ter voorkoming een zonnebril op.
Kijk uit:
Als u zo'n haartje of meerdere haartjes van de eikenprocessierups in uw oog krijgt, wacht dan niet te lang, om naar de oogarts te gaan. Zulke haartjes boren zich in uw netvlies, en dat kan leiden tot slechtziendheid, en / of (zeer) ernstige oogklachten. Niet zelf gaan lopen "prutsen".
De oogarts is deskundig, en kan deze haartjes (redelijk) gemakkelijk verwijderen.
Op www.thuisarts.nl/eikenprocessierups staan enkele remedies die ook nog te lezen zijn als je de verplichte cookies niet accepteert. Als afspoelen onvoldoende helpt kan het gebruik van plakband (niet te hard aandrukken) soms nog iets uitrichten. Kleding uitslaan bij de juiste windrichting is ook aan te bevelen.
@Lisa Boele
Zeer handige website met tips en adviezen, die u noemde.
Reputatie 7
Badge +7
Mijn vader kwam afgelopen weekend in aanraking met de haartjes van de eikenprocessierups, en kreeg de tip om er met de warme föhn op te blazen. Verlichting kwam direct, en hij heeft hierna ook geen last meer gehad. Dit schijnt ook goed te werken met muggenbeten vertelde hij me.
Reputatie 7
Wit pak zoals de asbestverwijderaars dragen,, grote bril en een snuitje in plaats van dat grote masker. Handschoenen niet vergeten. We hebben hier niet alleen de rupsen maar ook blauwalg (kralingsebos en -plas). Leve de natuur.

De jeuk en klachten gaan na enkele weken vanzelf over. Beter is om de klachten te voorkomen. Deze tips staan goed omschreven op de pagina over de eikenprocessierups van Groentechniek Klomp (https://www.groentechniekklomp.nl/kennisbank/boomziektes/eikenprocessierups)

Reageer