Wat te doen bij zorgbehoefte?

• 14 July 2014
  • 3 reacties
  • 201 Bekeken

Weet iemand een goede bron op Internet waar ik gemakkelijk kan vinden wat voor weg te bewandelen bij een groeiende zorgbehoefte bij bejaarde ouders? Wat is er voor zorg mogelijk, hoe regel je zorg, wat is de financiËle consequentie, wat kun je doen om indicatie te regelen, etc?

3 reacties

Reputatie 2
Badge +2
Wim heeft gelijk. Het belangrijkste is om eerst te bepalen waaruit de zorg moet bestaan. De huisarts moet je daarbij kunnen helpem. Misschien kun je eens contact opnemen met een ouderenbond bv ANBO. Die kunnen je in ieder geval opweg helpen. Er zijn te veel mogelijkheden om op te noemen. Belangrijk is ook of de zorg thuis gegeven moet worden, of dagbehandeling een optie is, of is er sprake van dat de zorg thuis niet meer gegevn kan worden

Ik wens je veel succes

Groet Herman.
Beste Walter,

Het is geen gemakkelijke zoektocht, vond ik (terwijl ik toch aardig thuis ben in de zorg en vrij goed kan zoeken op internet). Hierbij wat informatie...... De huisarts kan wel meedenken. Als er een dringende situatie is, kan er met spoed een indicatie aangevraagd worden. De zorgbehoefte bestaat op dit moment nog uit twee delen: 1/ Verzorging en meer medische zaken (daarvoor moet je zijn bij het CIZ, dat in opdracht van de zorgverzekeraars een indicatie stelt. De zorgverzekeraar vergoedt (een deel van) de kosten). 2/ Begeleiding/huishoudelijke hulp etc. Voor die zaken moet je bij het WMO-loket van de gemeente zijn. Het is nu nog mogelijk om als er een indicatie is een Persoonsgebonden budget aan te vragen, maar.... dan moet je met een compleet zorgplan komen inclusief btw-nummers van diegenen die je wilt inschakelen. Ik moet zeggen dat ik er helemaal klaar mee was, toen het CIZ me bij herhaling vertelde dat het plan er binnen 2 weken moest zijn (alsof we niks anders aan ons hoofd hebben zeg......) Afhankelijk van de financiËle situatie van je ouders is het ook mogelijk om particuliere hulp in te schakelen. Dat kan een hulp in de huishouding zijn maar ook verzorging (in de persoon van een verpleegkundige). Misschien is de organisatie MEE (http://www.mee.nl) nog iets of Buurtzorg (www.buurtzorgnederland.com/). Veel sterkte met het regelen van de juiste zorg !
In 2008 heb ik het allemaal uitgezocht en in twee dagen alles geregeld voor mijn moeder die doodziek terugkwam vanuit haar woning op La Palma. Ik heb oa de Vitras gebeld, de CIZ, ik heb de WMO dames gesproken. Uiteindelijk heb ik het allemaal door heel veel te bellen zelf geregeld. De grootste hulp kwam niet van de WMO dames, noch echt van de Vitras en zeker niet van het CIZ, maar van ÉÉn persoon die tussen de werkzaamheden op een booreiland zijn eigen zorg organisatie aan het opzetten was. Dat soort mensen moet je hebben. De (semi) overheidsdienaren zijn tamelijk nutteloos.

En dat is zoeken op het internet; ik kan het in zijn algemeenheid niet anders zeggen.

Eigenlijk is het eerste wat je moet doen : precies bepalen wat er nodig is en van daar af gaan zoeken.

De (semi) overheidsdienaren zijn meestal kundig, met name waar het gaat om verwijzen naar algemene regels, maar minder om precies mee te denken bij het oplossen van een specifiek probleem in een specifieke situatie.

Een andere raad is : laat je niet opjagen;-)

groet,

Wim

Reageer