Consumentenbond.nl
Beantwoord

Wat verandert er nu mijn kind 18 wordt?

• 26 augustus 2019
  • 3 reacties
  • 397 Bekeken

Mijn zoon wordt in januari 18 jaar oud en doet een half jaar later eindexamen. Hij gaat een vervolgopleiding doen, maar ik begrijp dat er allerlei dingen veranderen (heeft eigen medische verzekering nodig, belastingplichtig, andere?). Heeft iemand informatie over wat er precies verandert en/of advies voor hoe met die veranderingen om te gaan?
icon

Beste antwoord door Fauve CB 27 augustus 2019, 10:45

Dag @Paul54,

Neem eens een kijkje op de pagina '18 jaar worden' van de Rijksoverheid. Als je daar de checklist invult, zie je vervolgens wat je moet regelen als je (kind) 18 jaar wordt.

Succes!
Bekijk origineel

3 reacties

Kijk eens op de kennisbank van Poliswijzer.nl voor info t.a.v. Verzekeringen.
Reputatie 7
Badge +6
Hij heeft stemrecht. Hij is dan meerderjarig, dat betekent dat als er iets mis is op school met hem, de ouders niet meer gewaarschuwd worden. Ook kan je als ouder van de school geen informatie meer krijgen over je kind want privacy. Kinderbijslag vervalt, kind kan een studielening aanvragen. Als je kind in aanraking komt met justitie ben je er als ouder niet meer verantwoordelijk voor en word je ook niet meer ingelicht. Als je kind de schooltas aan de wilgen hangt en gaat zwerven door Europa, zolang hij geen gevaar is voor zichzelf of voor de omgeving, doet geen enkele instantie iets, de politie nog het minst.
Reputatie 4
Badge +6
Dag @Paul54,

Neem eens een kijkje op de pagina '18 jaar worden' van de Rijksoverheid. Als je daar de checklist invult, zie je vervolgens wat je moet regelen als je (kind) 18 jaar wordt.

Succes!

Reageer