Consumentenbond.nl

Wat vind jij van het eigen risico?

• 13 september 2016
  • 322 reacties
  • 2216 Bekeken

Reputatie 3
Badge +6
Voor de basisverzekering heeft elke volwassene een verplicht eigen risico. In 2016 bedraagt het eigen risico €385. Dat betekent dat de eerste €385 die je aan zorgkosten maakt, zelf moet betalen (uitzonderingen daargelaten). Het eigen risico blijft in 2017 voor het eerst ongewijzigd en zal dus net als in 2016 €385 gaan bedragen.

Wat vind jij eigenlijk van het fenomeen ‘eigen risico’ (ooit ingesteld als drempel voor onnodig zorggebruik)? Maak jij jaarlijks je eigen risico op? Of maak je nauwelijks zorgkosten en heb je je eigen risico misschien wel verhoogd?

Praat hier mee over het eigen risico!

322 reacties

Als ex-particulier verzekerde is het verplichte eigen risico een oude bekende dat indertijd, althans zo herinner ik het me, ook gewoon gold voor de huisarts. Deze drempel zorgde er ondanks de hogere kosten van de betere particuliere zorg voor dat de kosten per patient lager waren dan bij de ziekenfonds verzekerden. Het werkte toen en gezien de duidelijke beperking in de groei van de zorgkosten in de afgelopen jaren werkt het nu nog steeds. Blijft dan wel de vraag of het ook eerlijk is? Je betaalt per jaar pak hem beet €1400 voor je ziektekosten verzekering en dan komt daar, worse case nog €400 bovenop. Die verhouding vind ik scheef, wat mij betreft zou het eigen risico pak hem beet 10% van het vaste bedrag mogen bedragen dus iets van €150. Het verlagen van het eigen risico betekent natuurlijk wel dat dan de premie weer omhoog moet maar als die dan naar €1500 zou gaan heb ik daar wel vrede mee.
Reputatie 3
Badge +6

Inmiddels kan ik aan mijn post-2 nog toevoegen uit de nieuwsbrief van Kassa-vandaag:

Uit het onderzoek blijkt verder dat zo'n 10 procent van de bevolking dit jaar naar eigen zeggen zorg heeft uitgesteld of gemeden om het eigen risico uit te sparen. Dat percentage is vergelijkbaar met vorig jaar. Omgekeerd zei 13 procent juist extra beroep op zorg te hebben gedaan, omdat hun eigen risico toch al was 'opgebruikt'. ANP

Geplaatst door H.G. van Rheenen op Sep 14, 2016.

Dat klopt. Zie ook ons nieuwsbericht.

Zijn er op dit forum meer mensen die ervaringen hebben met het uitstellen of juist vervroegen van zorg vanwege het eigen risico?
100.000e mensen met een bijstandsuitkering, ouderen die veel medicijnen gebruiken en van een klein pensioentje moeten rondkomen. etc. die kunnen dit eigen risico niet opbrengen, tenzij met heel veel moeite. het is echt A-sociaal, terwijl de verzekeringen een jaarlijkse winst hebben van c.a. € 11 milliard, het word tijd dat de nationale zorgverzekering de boel overneemt. WEG MET HET EIGEN RISICO!!!!!!!!
Reputatie 1
Badge +2
@A.Deen:

Er zijn mensen die veel meer premie betalen dan € 1400,-. Ikzelf betaal bijvoorbeeld € 1656,-. Dat zal ermee te maken hebben dat ik chronisch ziek ben en dus sommige posten moet verzekeren die andere mensen kunnen laten liggen. Daar komt de eigen bijdrage nog bovenop, dus kom ik op € 1785,- uit. Daar komen nog allerlei eigen bijdragen op medicijnen en zorgverrichtingen bij. Dat is voor mensen met een midden- of hoger inkomen misschien geen probleem, maar voor mij is het afzien en betekent het dat ik me nauwelijks nog iets kan permitteren. Vakantie zit er al jaren niet meer in en nieuwe kleding (behalve schoenen) ook niet. Dus ben ik, ook na het consumeren van het eigen risico, terughoudend in het bezoek aan dokter en tandarts.Intussen boeken de zorgverzekeraars miljardenwinsten en bemoeien zich steeds meer, ook inhoudelijk, met de verstrekking van zorg door zorgverleners. Het zal u niet verbazen dat ik voor de invoering van een nationaal zorgfonds ben. Hopelijk worden de premies daarvoor naar rato van het inkomen vastgesteld en vervalt het eigen risico of wordt het verlaagd naar bijvoorbeeld € 100,-.
@E. Standaert

Wat mij betreft zijn we het eens hoor, ik vind de eigenbijdrage ook buiten proportie. Wat ik alleen niet zo goed begrijp is waarom iedereen toch zo terug verlangt naar het ziekenfonds, de wachtlijsten vergeten en indertijd geen ziekenfonds brilletje gehad? Laat u zich toch niets wijsmaken, de premie kan morgen omlaag alleen moet de overheid er dan meer bijlappen en de inkomensafhankelijk kan prima bijgesteld worden met de zorgtoeslag. Het zijn allemaal politieke beslissingen, alleen de verdere verrechtsing van de samenleving voorspelt echter weinig beweging in die richting.
Eigen risico berekenen naar inkomen !!
prima idee!!!!!
veel mensen kunnen de zorgpremie niet eens betalen laat staan het eigen risico de kosten reizen de pan uit, gewoon weer terug naar het oude ziekenfonds systeem dit heeft verder niets verholpen ja dat de mensen de zorg gaan mijden tandarts wordt gewoon bij veel mensen overgeslagen, en de verschillen tussen de zorgverzekeraars is enorm vindt dat dit niet mag in Nederland gewoon weer terug naar het oude systeem, wachtlijsen of geen wachtlijsten dit heeft alleen maar geld gekost ook voor de artsen die nu allerlei toestanden moeten in vullen, zelfde geld dat als je je medicijn ophaalt er gewoon extra geld betaald moet worden omdat het gebruik ervan iedere keer opnieuw verteld diend te worden klink klare onzin dus kappen met die handel.
Ik ben een senior plus en ik moet als chronische patiënt elk jaar de volle prijs van het eigen risico betalen. Mijn premie is elke maand circa 35 Euro hoger. Ik wil dat gaarne betalen als de premie inkomensafhankelijk zou zijn. Helaas is dit voor het volgend jaar al niet meer te realiseren. Vandaag heb ik wederom moeten constateren dat een politicus denkt aan de volgende verkiezing maar een echte staatsman denkt aan de toekomst.
het idee van een verplicht eigenrisico was (en is) dat mensen zich beter bewust zouden zijn van de kosten van de zorg. Hiervan is niets terecht gekomen. Sommige mensen mijden zorg omdat zij het eigen risico niet kunnen betalen. Anderen die al hun eigen risico betaald hebben zullen zeker hierdoor niet minder zorg afnemen.

Voorts is het voor bv chronisch zieken en anderen die de zorg om wat voor reden nodig hebben niets anders dan een verhogingvan de ziektekosten premie.

Ook wordt hierdoor de solidariteit aangetast tussen gezonde en zieke mensen. Dit laatste is ook nog voor een deel leeftijdsgebonden.

Conclusie: afschaffen van dit oneerlijke en onjuiste verplichte eigen risico, eventueel met een verhoging van de premie voor iedereen.
in NEDERLAND EEN STAATSMAN? Die tijd is Voorbij,Sorry.
Badge +1
Als astma patient is het voor mij duidelijk, ik heb per jaar ongeveer €300,- medicijnen nodig en kom ook 1 keer per jaar bij de huidarts voor melanoom-controle. Dus eigenlijk heb ik helemaal geen eigen risico, dat is voor mij een ingecalculeerde extra kostenpost.

Met dat in het achterhoofd zouden de herhalingsbezoeken in het ziekenhuis en ook herhalingsrecepten bij de apotheek buiten het eigen risico moeten vallen. Dus een eigen risico voor iedere DBC. Dan kunnen de verzekeraars daarmee per dbc een eigen risico bepalen en kunnen wij als kritische consument per geval bepalen of we wel of niet het eigen risico voor de diagnose en/of behandeling willen betalen.

Detail over de huidarts: een vreemde moedervlek laten weghalen die een melanoom blijkt te zijn is een voordelige en snelle mannier om huidkanker in de kiem te smoren. Daar wil je als verzekeraar geen eigen risico op zetten, de huidkanker behandeling is veel duurder dan 1 moedervlek weghalen.
Reputatie 3
Badge +4
Minister Edith Schippers vond het eigen risico "heel sociaal" want als het eigen risico eraf moest zou de zorgpremie omhoog gaan!! Zij stelde dat wanneer het eigen risico eraf ging, de zorgpremie € 283.-- omhoog moest gaan. Welnu ik heb vroeger op school rekenen gehad en een simpel rekensommetje is dus € 385.-- minus € 283.-- € 102.-- Ergo wanneer het eigen risico eraf gaat, je er € 102.-- erop vooruit ga. Maar ik moet er onmiddelijk bij vertellen dat ik geen "minister" ben, want ik kan rekenen, haha!!

Minister Edith Schippers vond het eigen risico "heel sociaal" want als het eigen risico eraf moest zou de zorgpremie omhoog gaan!! Zij stelde dat wanneer het eigen risico eraf ging, de zorgpremie € 283.-- omhoog moest gaan. Welnu ik heb vroeger op school rekenen gehad en een simpel rekensommetje is dus € 385.-- minus € 283.-- € 102.-- Ergo wanneer het eigen risico eraf gaat, je er € 102.-- erop vooruit ga. Maar ik moet er onmiddelijk bij vertellen dat ik geen "minister" ben, want ik kan rekenen, haha!!

Geplaatst door D. Zwart op Sep 20, 2016.

Doe je nu de aanname dat edereen het volledige eigenrisico betaald of begrijp ik je verkeerd. Zo ja dan praten jij en de minister over verschillende dingen en komt er ook logischerwijs wat anders uit de berekening.
Nationaal Zorgfonds petitie

Onderteken deze petitie door op Nationaal ZorgFonds te klikken en stuur deze mail vervolgens door naar uw familie, vrienden en kennissen.

Beste Zorggebruiker,

Het zal je niet ontgaan zijn. Al tijden is de SP samen met mensen uit de zorg – of ze nu patiËnt of zorgverlener zijn – bezig met het vormen van een Nationaal ZorgFonds. Steun kregen we al van onder meer FNV Zorg en Welzijn en het PvdA Ouderennetwerk. Als je nog niet ondertekend hebt, doe dat dan snel, we kunnen je steun goed gebruiken en al meer dan 142.000 mensen gingen je voor. We willen de marktwerking uit de zorg slopen, we willen dat zorg weer draait om mensen beter maken in plaats van geld verdienen… en we willen de zaag zetten in het eigen risico. Die boete op ziek zijn moet van tafel. Al jaren pleiten we hiervoor, maar krijgen we geen steun in het parlement. Maar de laatste tijd gebeurt er iets moois. GroenLinks, PVV en de Partij voor de Dieren willen ook van het eigen risico af. CDA, 50Plus en ook de PvdA spreken over een forse verlaging. Dus wat gaan we doen? Het ijzer smeden wanneer het heet is. Deze week zijn de Algemene Beschouwingen. Het grote debat over de regeringsplannen van het komende jaar. Daar zal ik voorstellen om het eigen risico fors te verlagen. Laten we met 100 tot 150 euro beginnen; geld dat dan in de portemonnee blijft van mensen die zorg nodig hebben. Ik hoop van harte dat de partijen die iets aan het eigen risico zeggen te willen doen hun mooie woorden waar maken en samen met mij gaan kijken hoe we die zaag in het eigen risico kunnen zetten. Om ze te motiveren hadden we een grote advertentie in het AD en de regionale dagbladen staan vandaag. Misschien komt de foto je nog wel bekend voor.

met vriendelijke groet, Emile Roemer Fractievoorzitter SP Tweede Kamer [opmaak tekst aangepast door beheerder ivm leesbaarheid]
Ook ik kan die eigenrisico maar moeilijk bij elkaar schrapen. Er zijn nu zo'n miljoen mensen bijgekomen(asielzoekers), allemaal de normale maandpremie betalen en we hebben geen tekort meer. Plus die 11 miljoen die nog op de plank lag... hebben ze dus zat.

Komt bij dat de tandartskosten niet bij eigenbijdragen gerekend word dus zelf dokken of een dure/aparte verzekering nemen. Als iemand met het minimum uitkering met chronische ziektes niet op te brengen en wachtlijsten hebben we nog steeds van 2 tot 3 maanden en meer. Dus ook daar geen verandering in gezien. Wel dat je verzekering geen deals meer sluit met je dichtbijzijnde ziekenhuis, kan je ineens midden in het jaar naar een zkh 100+ km verderop of anders (natuurlijk weer) dokken voor regio zkh.

Zakkenvuller, bah!!

Ps. Ik heb mails rond gestrooid voor de sp, nnu maar hopen dat ze het ook waarderen en tja zo niet heb ik toch mijn best gedaan. ;-D
Eigen risico weg ermee.
Als instrument om kosten te beheersen werkt het niet. Averechts zelfs.

Ooit heb ik eens foute declaraties gemeld. De reactie; ach meneer waar maakt u zich druk om, u heeft uw eigen risico al lang verbruikt.

Voor mij als chronisch zieke (suiker) is het een brute premieverhoging
Badge
Eigen risico moet alleen doen waarvoor het bedoeld is: onnodige zorgvraag beperken, maar nodige niet. Dus alleen een 'boete' (geen vergoeding) als iemand duidelijk ten onrechte zorg heeft gevraagd !

Anders is het gewoon een extra belasting voor zieken ! Hoe haal je het in je hoofd, zou je zeggen. Maar minister Schippers (VVD) vindt dat "sociaal".
betrof insuline: omdat ik twee soorten insuline gebruik al heel erg lang!

de twee soorten worden niet altijd gelijktijdig besteld, al heel erg lang. De een elke twee weken da andere elke 4 á 5 weken.

Toen de apotheek werd opgenomen in een groot verband werden ineens elke keer €6 advies kosten in rekening gebracht. Immers ik had een ander soort insuline als de laatste bestelling!

Toen ik weer gelijktijdig bestelde hield dat niet op!

CZ vond dat niet erg! Omzet is omzet! Daar mag je winst en administratiekosten over rekenen.
Reputatie 3
Badge +4
@ N.v.d.Stappen.

Inderdaad mevrouw Schippers vind dit heel sociaal, zij sloeg een punt over. Namelijk de , chronisch zieken zijn hier de dupe van dus een extra straf, alsof je expres ziek wil zijn. Ergo ik vind dit een sub-sociaal beleid zeker wat betreft de zorgaanbieders.

Met vriendelijke groet!!
Weg met het eigen risico.
Reputatie 3
Badge +4
Hr.H.G.van Rheenen.

Inderdaad er zijn een aantal mensen waarbij het water aan de lippen staat, deze mensen schuwen om naar een arts te gaan. Zij kijken naar die extra kosten van € 385.--, wat natuurlijk voor die mensen een flinke hap uit het budget is. Wat op de lange duur een extra hoge uitgave gaat worden als men de ongemakken gaat versloffen. Dan wordt het voor de zorgverzekeraars een extra hoge post.

Met vriendelijke groet!!
Helemaal mee eens.
Reputatie 3
Badge +4
Mevrouw Melis- Bruggenwirth.

Inderdaad het zou goed om het eigen risico af te schaffen, het is alleen een extraatje voor de verzekeraars. Uiteindelijk hebben zij een reserve van enkele miljarden in kas, je moet daar ook niet te licht over denken. Want kanker-patienten kostten een enorm bedrag bij opname. Maar men zou eens moeten kijken wat de bedden in een ziekenhuis kostten, deze bedragen zijn exorbitant hoog,DAAR moet eens ingegrepen worden!

Met vriendelijke groet!!

Reageer