Consumentenbond.nl

Wat vind jij van het eigen risico?

• 13 september 2016
  • 322 reacties
  • 2210 Bekeken

Toon eerste bericht

322 reacties

R.Beuving. De beste stimulans om zorgkosten te drukken is gezondheid. Maar niet iedereen kan zich (altijd) gelukkig prijzen. Als patiënt verkeer je niet in een onderhandelingspositie zoals een klant op een markt. Zorgverzekeraars, farmaceutische industrie, bedenkers van o.a. systemen als DBC zouden gestimuleerd moeten worden om de zorgkosten laag te houden waaronder de enorme winsten en reserves. Het eigen risico moet weg!
Reputatie 3
Badge +4
Beste R.Beuving, ik kan u wel een beetje op weg helpen. Ik ben even verder wezen kijken en kwam tot de ontdekking dat men beter de diverse directeuren aan kan schrijven. Waarom? ik laat het u zien :

Salaris Directeur divisie zorg Achmea ------------€ 513,000,= p.jaarDirecteur CZ ---------------------------------€ 415,000,= p.jaar.Directeur Menzis ----------------------------€ 391,000,= p.jaar.Directeur Friesland--------------------------€ 364,000,= p.jaar.Directeur staf Achmea ----------------------€ 352,000,= p.jaar.Directeur VGZ --------------------------------€ 232,365,= p.jaar.

Dit zijn de gegevens uit 2013!U zult wel begrijpen dat het ER en de premie omhoog moeten anders hebben deze mensen niet te eten, en dat wil u toch ook niet, wel?Met een vriendelijke groet!!
Ik begrijp Uw cynisme. Dat hoeft voor mij ook niet. Maar de realiteit is dat het linksom of rechtsom de zorgkosten opgehoest. hetzij door premie + eigen risico of door een hogere belating opbrengst.
of door het anders te organiseren en te komen tot een betere verdeling van gelden aan wat er aan zorg nodig is en niet wat er aan zorg te bieden is.
of door het anders te organiseren en te komen tot een betere verdeling van gelden aan wat er aan zorg nodig is en niet wat er aan zorg te bieden is.
Reputatie 1
Badge +3
Ik ben altijd het volle bedrag dus 385 euro binnen 3 maanden kwijt ivm medicatie. Terwijl ik van minder dan 800 euro rond kom. Al zou het eigen risico 1500 euro worden, dan nog ben ik het kwijt. Pillen waren eerst 30 euro per maand, nu met een minieme wijziging in samenstelling 90 euro per maand. Leuk hè

Er is nog een jaar geweest dat er ook nog eens 100 euro betaald moest worden voor ggz zorg. Dat kwam er ook nog eens bovenop !
Het eigen risico is simpelweg een boete opgelegd door de graaiende zorgverzekeraars voor ziek zijn. Daarnaast nog jaarlijks een fikse premievehoging en dit alles vanwege een verziekt zorgstelsel.

Laat Den Haag maar eens bijvoorbeeld in Denemarken kijken hoe het ook veel beter en goedkoper dan met gelijke zorg voor een ieder. 1,2 miljoen inkomen per zorgverzekeraar excl. emolumenten in Nederland. Een half miljard aan reclamekosten per verzekeraar. Een geringe BTW verhoging zoals in Denemarken en een betere zorg voor iedereen waarbij de zorgverleners in dienst zijn bij de overheid
Reputatie 3
Badge +4
Beste J.v.d.Jagt,u heeft volkomen gelijk, het zorgstelsel hier in Nederland heeft zo langzamerhand zijn dieptepunt bereikt. Ik snap werkelijk niet hoe er in het kabinet wordt gewerkt, het zou toch fijn zijn als deze lieden zelf een keer na gaan denken. Maar nee men slaapt maar rustig door maar ik zal a.s week weer een keer contact opnemen met de tweede kamer. Ik heb daar bij een aantal partijen een brief leggen en heb nog geen antwoord gekregen dit terwijl zij dat verplicht zijn. Mocht ik meer nieuws krijgen, hoort u van mij.

Met een vriendelijke groet!!
Reputatie 3
Badge +4
Beste M.J.Schuring, ik kan u vertellen dat ik in precies het zelfde schuitje zit, want wanneer ik mijn medicijnen op haal bij de reguliere apotheek ben ik € 90.= kwijt. Maar ik heb contact opgenomen met de NZa en heb daar mijn probleem verteld, deze vertelde mij dat ik met mijn recept overal in Nederland terecht kon. Ook gaven zij aan dat ik met mijn recept terecht kon bij een poliklinische apotheek en ..... ik heb nu mijn medicijnen gratis maar komen wel in het eigen risico. Misschien ook voor u de moeite waard om dit ook te doen, de medicijnen komen wel in het eigen risico maar u behoeft dan niet extra te betalen. Succes!

Beste mijnheer Schuring,

Dank voor uw uitleg inzake zelf betaalde medicatie.

Ik bedoel uiteraard de premie en niet het eigen risico. Wel vind ik ,dat er een stimulans moet zijn om de zorg betaalbaar te houden.

Geplaatst door R. Beuving op Dec 12, 2016.

Beste R.Beuving, de enige stimulans die ik bespeur is dat alle maatschappijen die zorgpolissen aanbieden,nog even snel hun zakken (nog meer) willen vullen voordat het Nationaal Zorgfonds zijn intrede doet.

Met vriendelijke groet!

Geplaatst door P.A. Bakker op Dec 13, 2016.

Nu ik na december 2016 in mei 2017 weer enkele mails over de kosten van de zorg; de zorgpremie en het eigen risico ontvangen heb, moet mij toch even iets van het hart.

1. De hele discussie draait in een cirkel om deze vraag; wie moet wat betalen en waar wil je recht op hebben.
  2. Omdat dit communicerende vaten zijn en dus niemand de zwarte piet toegespeeld wil krijgen, moeten we het in een andere richting zoeken.
Wat dat betreft zijn er twee richtingen:

[list=1]
  1. Alles op een andere manier organiseren. Dus met minder overhead en meer handen aan het bed en dat met hetzelfde geld. Zoals o.a. het Nationale Zorgfonds dit wil.
  2. De veroorzakers van de hoge zorgkosten aanpakken; namelijk de farmaceutische industrie.
[/list] Men vraagt daar namelijk prijzen voor, wat “ de gek “er voor geeft ! Deze bedrijven struinen de wereld af om te testen in welk land ze welke prijs kunnen vragen; voordat men afhaakt ! Alles is gericht op winstmaximalisatie en niet op dienstverlening tegen de laagste prijs.

Dit komt omdat het commerciële bedrijven zijn in een wereld van vraag en aanbod. Om dit te doorbreken, moeten regeringen beter met deze bedrijven onderhandelen om zo de goedkoopste prijs in de wacht te slepen. Een voorbeeld was er dit weekend op het journaal waarin Belgen met bussen tegelijk naar Nederland kwamen om hier hun medicijnen in te kopen. Ze deden dit omdat deze zelfde medicijnen in België een factor 10 duurder zijn; dat is 1000% .

De oorzaak hiervan was, zei men, dat de Belgische overheid niet zo goed onderhandelt als de Nederlandse. In Nederland hebben wij de goedkoopste medicijnen van Europa vanwege dit inkoop systeem. Dit wil echter niet zeggen dat dit niet nog beter kan. Maar het toont wel aan, dat er voor medicijnen géén reële prijs gevraagd wordt.

Dit kan afgedwongen worden door als overheid zelf medicijnen ( of in opdracht van ) te gaan produceren van medicijnen waarvan het patent verlopen is. Afrikaanse landen doen dit al voor aids medicijnen zelfs als er nog een patent op rust.

Kortom; als overheden dit willen, kan de zorg – met de zelfde kwaliteit en pakket – veel goedkoper. Waarmee de premies fors omlaag kunnen en het eigen risico weer op het niveau van het jaar van introductie namelijk € 100,-

Deze twee mogelijkheden kunnen tegelijkertijd worden ingevoerd, maar alleen de overheid kan dit bewerkstelligen. Wij kunnen wél druk op de overheid uitoefenen om dit voor elkaar te krijgen. Doen dus !
Toch maar een inkomensafhankelijk zorg verzekering?

Picasso
Die is er toch? Daar hebben we zorgtoeslag voor.

Toch maar een inkomensafhankelijk zorg verzekering?

Picasso

Geplaatst door R. Beuving op Mei 8, 2017.
Een inkomensafhankelijke zorgverzekering lijkt me nu het beste alternatief, met afschaffing van het eigen risico.
Reputatie 3
Badge +4
Beste J.v.d.Jagt, inderdaad zou een inkomens afhankelijke bijdrage een eerlijker verdeler zijn,want als ik denk dat het verschil tussen arm en rijk steeds groter wordt geeft dat wel te denken.Het is natuurlijk oneerlijk dat mensen met een minimum net zo groot eigen risico moeten betalen als de beter gesitueerden.Dat trekt de balans nog schever en wordt het verschil ook groter, maar nadenken is niet een ieder gegeven.

Reputatie 3
Badge +4
Beste A.Deen, u wilt toch niet beweren dat de zorgtoeslag gelijk is aan een inkomens afhankelijke premie betaling? Als de premie bijv. 10% omhoog gaat dan stijgt de toeslag 7%.Uiteraard zijn dit fictieve getallen, zij zijn als voorbeeld bedoeld.Dus svp geen gekissebis hierover. Maar een werkelijke oplossing zou de nationale zorgverzekering zijn, dan is er een mindere kans op een graai cultuur, maar nogmaals dit is mijn mening.

Beste A.Deen, u wilt toch niet beweren dat de zorgtoeslag gelijk is aan een inkomens afhankelijke premie betaling? Als de premie bijv. 10% omhoog gaat dan stijgt de toeslag 7%.Uiteraard zijn dit fictieve getallen, zij zijn als voorbeeld bedoeld.Dus svp geen gekissebis hierover. Maar een werkelijke oplossing zou de nationale zorgverzekering zijn, dan is er een mindere kans op een graai cultuur, maar nogmaals dit is mijn mening.

Geplaatst door D. Zwart op Mei 8, 2017.

De toeslag is toch het hoogst voor de mensen met de laagste inkomens. Netto hebben we dus een inkomensafhankelijke premie en de percentages kunnen altijd bijgesteld worden als daar politiek draagvlak voor bestaat.
Beste allen, alles in overweging nemende gaat mijn voorkeur uit naar het Nationaal Zorgfonds.

Zeg nu niet, dat dit niet betaalbaar zou zijn. Dit is terdege doorberekend.

Beste allen, alles in overweging nemende gaat mijn voorkeur uit naar het Nationaal Zorgfonds.

Zeg nu niet, dat dit niet betaalbaar zou zijn. Dit is terdege doorberekend.

Geplaatst door J. van der Jagt op Mei 8, 2017.

... alleen, zegt de Consumentenbond dat dit een politieke beslissing is, ook dat leden na bevraging hierover geen interesse tonen, kijkt daarom de andere kant op en reageert verder niet meer op deze discussie. Bent u lid en heeft u aan deze bevraging deelgenomen? Ik was het hiermee niet eens, want er is Consumentenbondzijds veel kritiek op de huidige zorgtoestand ... en dat is toch ook politiek?
Dankzij kameraad Rutte gaan de premies sterk omhoog.

Natuurlijk geen Nationaal Zorgfonds, er moet grof geld worden

verdiend door de elite. Nu maar hopen dat we nog meer zieke mensen

kunnen kweken door verkeerde voorlichting, fout voedsel, slechte

medicijnen die nog meer medicijn gebruik aanjagen.

Nationaal Zorgfonds...weg ermee! Die zorgt alleen voor het pulp, de paupers, de onderlaag

van de bevolking zoals de ouderen. Houd de oudjes in leven want ze zijn

de goudmijn voor de elite.

U bedoeld dat het eigen risico voor de genen is die het niet nodig hebben, want wie betaald het de gene die ziek zijn en medicijnen en Ziekenhuizen nodig hebben.  Ik hen zelf na anderhalve maand mijn eigen risico al op gebruikt maar zoals bekend is dit asociale kabinet voor bedrijven rijken en gezonde mensen die houden er aan over of betalen minder. Omdat je wat mankeert heb je ook weinig inkomen dus ook minder af te trekken van de belasting aangifte..

Reputatie 7
Badge +6

De reden van het eigen risico was een drogreden . Daar zijn de meesten het wel over eens . En het heeft diverse nadelige bij-effecten opgeleverd. 

Reageer