Consumentenbond.nl

Wat vind jij van het grote aanbod aan zorgverzekeringspolissen?

• 15 december 2016
  • 40 reacties
  • 501 Bekeken

Het aantal keuzemogelijkheden voor je zorgverzekering is enorm. Voor 2017 telt de Consumentenbond ruim 1200 combinatiemogelijkheden. Veel van die verzekeringen blijken hetzelfde, maar welke dat zijn is lastig na te gaan. Verschillen of juist overeenkomsten zijn lastig te vinden. Heb je dus wel een echte keuze? Of is dat schijn? Wat vind jij van het grote aanbod aan polissen? Wij zijn benieuwd. Vul de poll in met jouw mening

40 reacties

Badge
Wees helder en eerlijk... beste zorgverzekeraar... Stop maar met die miljoenenverslindende campagnes... Terug naar de basis...

Een zorgverzekeraar... het ziekenfonds

Zorg is geen onkostenpost, belangrijk voor de samenleving, mens en economie... niet ikkonomie
Een basispolis dan weet eenieder waar hij aan toe is. De basispolis van elke verzekeraar zijn identiek dus alleen de prijs er achter.
De verzekeringsmaatschappijen moeten eens een keer hun verantwoording nemen en met een heldere en eensluidende polis- en kosten-overzicht komen.
Achmea heeft wel een overzicht met vergelijkbare verzekeringen, gevonden op de site van Pro Life: https://www.prolife.nl/zorgverzekering/polisvoorwaarden/Documents/2017/Vergelijkbare%20basisverzekeringen%20binnen%20Achmea%2055138-1610.pdf.
Bovenstaande link naar het overzicht van vergelijkbare polissen van Achmea werkt niet ( meer). Ik zet een schermafbeelding in de bijlage,

Het overzicht is niet compleet. Want Ziezo van Zilveren Kruis ( met 2 polissen: budget en natura) ontbreekt en ook FBTO. Ik vind dat alle zorgverzekeringen met dezelfde Achmea reglementen voor Hulpmiddelen en Farmacie vergeleken moeten worden.

Ophouden met die polisvergelijkingen en zgn besparingen, schijnconcurrentie, collectiviteitskortingen en reclame van Zorgverzekeringen !! Terug naar de essentie: 1. goede zorg kost (veel) geld ! de zorg is geen koopjesmarkt. 2. solidariteitsprincipe (niemand wordt expres ernstig ziek) is juist géén concurrentie. 3. er zijn maar 5 groepen verzekeraars (geen 270): Achmea, VGZ, CZ, Menzis, en een handjevol kleine zelfstandigen (DSW, ONVZ etc.) die bovendien aan dezelfde regels moeten voldoen qua Basispakket. Elk prijsverschil is dus schijn en wordt links- of rechtom weer verhaald op de cliënten en zorgverleners. Voor aanvullende verzekeringen is keus uit hooguit 5 pakketten meer dan voldoende. 4. Verbod op reclame van zorgverzekeraars: in plaats daarvan de verplichting om minstens 10% van de premie verplicht te gebruiken voor het oplossen van alle misstanden in de zorg die zijn ontstaan door de nieuwe Zorgverzekeringswet. . 5. Selectiever eigen risico voor mensen die de zorg onnodig duurder maken, met arbitrage door een onafhankelijk orgaan van bijv. artsen, patienten, rechters, niet alleen door de Zorgverzekeraar.
Meerdere polissen per verzekeraar geeft keuzemogelijkheid, maar dan moet wel duidelijk zijn waarin de polissen verschillen

Dit is eigenlijk hoe het hoort te zijn. Had er totaal geen weet van, maar blijkbaar waren er enkele verzekeraars die niet zo duidelijk aangaven waar nou precies de verschillen lagen. Het was dus zelfs zo erg dat de overheid moest ingrijpen. Voor degenen die hebben opgelet, op Prinsjesdag zijn deze plannen bekend gemaakt. De zorgverzekering zal in 2017 dus een stuk transparanter zijn. Tenminste, het aanbod van de verzekeraars dan. En wederom een schouderklopje voor NL.

Website NZa

"Zorgverzekeraars mogen niet voor identieke polissen verschillende premies vragen (verbod op premiedifferentiatie). Op de Nederlandse zorgverzekeringsmarkt zijn 25 zorgverzekeraars actief. Deze 25 zijn onderdeel van 9 verschillende concerns. Het komt voor dat ze binnen ÉÉn concern (vrijwel) dezelfde polis aanbieden onder verschillende namen en tegen verschillende premies. Op deze manier kan een concern met verschillende zorgverzekeraars het verbod op premiedifferentiatie omzeilen. Dat is niet wenselijk en daarom zal de NZa dit nauwlettend blijven volgen."
Ik ben klaar met de schijnheilige overheid. Ik zal graag mijn zorgverzekering ook buiten Nederland kunnen afsluiten. In Duitsland en zelfs in Belgie ben je better af, daar vindt je de zorg die je zoekt.
De vraagstelling is niet correct. Het zit dieper.

Privatisering, zogenaamde zinvolle (vrije) concurrentie en keus zijn schijnopties die het persoonlijk en collectief belang absoluut niet dienen. Een aantal gebieden moet je niet willen privatiseren of de vrije keuze geven. Overheid dient zijn verantwoordelijkheid te nemen, dus voor gebieden als zorg (polissen), energievoorziening, openbaar vervoer, … e.e.a. goed te regelen en collectief te organiseren. Redenen om indertijd te privatiseren, waren met name economisch (kostenbesparing). Echter, met een goed beleid zijn collectieve voorzieningen ook mogelijk te organiseren op een hoogkwalitatief niveau tegen redelijke kosten. Collectiviteitsbeginselen dienen te worden hersteld, goed geregeld te worden en niet via een vlucht voorwaarts; behoud het goede en verbeter fouten.
De overheid heeft met de inrichting van de zorgverzekering de plank volledig misgeslagen. Er wordt door de zorgverzekeraars honderden miljoenen verspild aan reclames om aan te tonen dat ze de beste zijn. En dat terwijl de basisverzekering altijd dezelfde dekking heeft. Dit geld kan veel beter worden besteed aan de zorg zelf. Ook vind ik het zorgwekkend dat je kunt kiezen om allerhand dingen uit te sluiten. Geen mens weet - gelukkig - wat voor ziektes hij/zij nog gaat krijgen, maar ook ondergraaft dit het solidariteitsprincipe van dit soort verzekeringen. Volgens mij kan het veel efficienter door de zorgverzekering door de overheid uit te laten voeren, met slechts een paar aanvullende keuzes. Dat scheelt een heleboel reclame- en uitvoeringskosten van alle zorgverzekeraars. Ook ben je dan niet overgeleverd aan de willekeur van een zorgverzekeraar.
Krankzinnig dit beleid. Gemiddelde Nederlander is echt niet in staat de juiste keuze te maken. Laat de overheid 3 standaard pakketten maken die verzekeraars mogen verkopen. Dán kan ik vergelijken en weet ik waar ik voor kies. Kan de consument kiezen voor service, declaratiebeleid of prijs en evt welkomstcadeautje.Ik ben bang dat dit beleid leid tot grote armoedeval. Met een beetje pech val je heel diep als je ziek wordt of een ongeluk krijgt. Je was niet "over"verzekerd, want dat was toch niet nodig? Als je eenmaal ziek wordt kun je niet meer omhoog in de verzekering, en als het al kan kun je het niet betalen want alle gezonde mensen betalen niet meer mee.

Mijns inziens is een verzekering voor onverwachte zaken. Ik weet toch niet wat me te wachten staat en wat ik nodig heb. Verzekeren doe je collectief, dat maakt het betaalbaar. Als je alleen kraampakketten verzekerd als je zwanger bent kun je ze net zo goed kopen, dat is dan hetzelfde.
Badge +1
1200 kombinatiemogelijkheden? Zijn daar de collectiviteitskortingen al bij inbegrepen?

Het zou handig zijn als bij de alternatieve geneeswijzen meteen duidelijk is of die alleen door een arts mogen gegeven worden of ook door een niet-arts. Nu moet je daar weer extra voor bellen.

Ik had eindelijk mijn keus gemaakt, was nog wat onzeker, belde toch maar met mijn verzekeraar en toen bleek dat ik me voor mijn gebitsprobleem níét bij hoefde te verzekeren. Zó duidelijk was het allemaal dus niet. Maar voor de zekerheid ga ik morgen weer bellen met dezelfde vraag, misschien geeft een andere helpdeskmedewerker mij een ander antwoord.

Door de brei aan mogelijkheden en onduidelijkheden moet er iedere december weer een blik helpdeskmedewerkers ingehuurd en opgeleid worden. Dat kost ook geld.
Ondanks dat ik heb gestemd voor optie 1 wil ik toch nog graag iets toevoegen.

Er moet sprake zijn van vrije keuze van zorgleverancies, terwijl alle leveranciers van zorg tevens verplicht moeten worden om hun tarieven openbaar te maken. Verder pleit ik voor onmiddellijke stopzetting van sponsorcontracten van sportverenigingen met betaalde sporters.
Met het vele aanbod zie je door de bomen het bos niet meer.
Helaas zijn al die vele keuzes slechts schijn en verhogen zij alleen maar de kosten.

Een collectieve basis-zorgverzekering waarin iedereen kan worden opgenomen ongeacht haar of zijn leeftijd en/of aandoeningen en wel vanuit de overheid. Daarnaast een mogelijkheid voor extra aanvulling waar wenselijk.

Er moet een eind komen aan al die geldverslindende reklame acties en jaarlijkse wisselingen van verzekering.
Wat vind jij van het grote aanbod aan zorgverzekeringspolissen? Doorgeschoten commercie! Fred
Badge
17 miljoen Nederlanders.

stel: 4 miljoen jonger dan 18 jaar.

13 miljoen basispolissen (maximale eigen bijdrage) á , stel, €.1.000,- Ja, een koopje.

Om te beginnen: 13 miljard. Veel geld. En volgend jaar hetzelfde verhaal.

Redelijk voorspelbare risico's en continuïteit.

Daar houden grote clubs wel van. Dus veel aanbieders uit weinig stallen. Net als het bier.

Tja, de overheid die het gaat regelen.

Kom even langs in ons dorp en maak wat raadsvergaderingen mee.

Te weinig mensen, met te weinig kennis, stoppen er een massa tijd in. Niets dan hulde. We wroeten vooruit, daar waar de ontwikkelingen in snel tempo doorgaan.

Wereldwijd gezien hebben wij een fenomenaal zorgstelsel. Dat kunnen we ons veroorloven omdat we fenomenaal rijk zijn. Iets beter verdelen ligt nog binnen de mogelijkheden. Ik bedoel, geld én toewijding.

Laten we iets nuttigs gaan doen.

niek.
Er is inderdaad een te grote keus aan polissen. Maar dat komt vooral door het grote aantal verzekeringen, elk met hun eigen assortiment. Daardoor valt er ook nauwelijks nog te kiezen uit het verwarrende aanbod.De enige goede oplossing is terug naar één nationale zorgverzekering. De chaos die onstaan is om dat er zo nodig geprivatiseerd moest worden (in het belang van het bedrijfsleven en niet van de zieken) moet zo spoedig mogelijk beëindigd worden!

Ik ben klaar met de schijnheilige overheid. Ik zal graag mijn zorgverzekering ook buiten Nederland kunnen afsluiten. In Duitsland en zelfs in Belgie ben je better af, daar vindt je de zorg die je zoekt.

Geplaatst door B. Kordestani op Dec 22, 2016.

Uiteindelijk ben je met een Nederlandse verzekering ook in het buitenland gedekt, dus waarom niet andersom?. Uitgaande van de "Europese gedachte" met één gemeenschappelijke markt zou dat ook moeten gelden voor de verzekeringsmarkt.En wat die schijheilige overheid betreft, daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Keer op keer is ons bij elke privatisatie die ons door de strot geduwd is, voorgelogen dat het beter zou zijn voor de consument. Concurrentie zou in ons belang zijn en voor lagere prijzen zorgen. Dat hebben we nou wel gezien met gas en licht, drinkwater, ziektekosten, posterijen, enz. De enigen die hiervan geprofiteerd hebben zijn de grote bedrijven en hun aandeelhouders. 😞
Het is wel niet precies over het onderwerp: aantal polissen, maar ik vind het tijdstip waarop wij de zorgpolissen moeten bestuderen beroerd. Ik heb het druk met Kerstmis, sinterklaas, de dagen zijn kort, het is donker. Waarom niet in mei of juni. Het leven is dan wat rustiger, je kunt de aanbiedingen beter bestuderen.
Badge +1
Helemaal mee eens. Maar oktober vind ik vroeg genoeg.
Mee eens. En dan ook nog tegelijkertijd met het bestuderen van de aanbiedingen van energie leveranciers is me echt teveel. Dat was ook de reden dat ik dit jaar bij beiden niet heb nagekeken wat beter en voordeliger is. Daar ben je dan weer zo lang mee bezig dat je de "gewerkte" uren weer van je (eventuele) voordeel kan aftrekken. Of je besteedt al die moeite om tot de conclusie te komen dat wisselen niet verstandig is. Verknoeide tijd dus.De uiteindelijke vraag: Hoeveel productieve uren gaan er elk jaar in Nederland verloren, als miljoenen mensen zich moeten bezighouden met deze ellende?
Weg met het jaarlijkse overstapcircus! Kost alleen al miljoenen. Op naar een Nationaal Zorgfonds zonder eigen risico!
Ik vind het vervelend en een tijdverspilling om mij elk jaar te verdiepen in de ziektekostenverzekering. Zo dien je je eigenlijk ook elk jaar te verdiepen in al je verzekeringen, abonnementen, lidmaatschappen en nutsbedrijven. Laten we dat a.u.b. om de 2 jaar doen en niet elk jaar; ik heb wel wat leukers te doen,en ik denk die bedrijven ook.
De drie grootste verzekeraars beheersen meer dan 75% van de markt en bepalen de consumentenprijs. Dat is primair, -fout Overheidsbeleid. Op TV en andere landelijke media wordt ontzettend veel onnodige en kostbare reclame gemaakt: verspilling van opgebrachte premie. Handelsmaatschappijen, grootte bedrijven en maatschappelijke instellingen krijgen voor hun leden, aanhang en werknemers, de mogelijkheid basisverzekeringen aan te bieden met een korting van 10 procent: absolute fout en inefficient handelen. De burger wordt, onnodig, hogere kosten in rekening gebracht door bureaucratisch ingerichte en handelende verzekeraars. De verspillingen en onnodige kosten betreffen een super hoog percentage van de uitgaven. De burger kan alleen maar slikken.

Reageer