Consumentenbond.nl

Wat zijn de beste hoortoestellen?

• 18 september 2017
  • 14 reacties
  • 33887 Bekeken

Zijn er al eens testen gedaan met betrekking tot de hoortoestellen? Ik kan alleen die over hoortoestellen batterijen vinden. Maar dat is wel een belangrijk, maar verder voor de werking minder van belang. Er zijn hoortoestellen van 200 euro voor 2 stuks, soms zelfs "gratis" en je hebt ze ook van 1750 euro per stuk. Uiteraard is een hoorprobleem voor een deel een individueel probleem, maar er zijn vast wel algemene zaken te melden m.b.t. de werking en prijs/kwaliteit.

14 reacties

Reputatie 3
Badge +4
Beste R.E. van Gemeren,

In de Gezondgids van december zullen wij een artikel publiceren waar op te letten bij de aanschaf van een hoortoestel. Tevens is dat het goede moment om eventueel over te stappen van zorgverzekering als blijkt dat dat handig is voor de aanschaf van een hoortoestel.

Ik hoop dat u dus nog even geduld heeft 🙂
Ik ben net bij een gecontracteerde audicien geweest. Deze adviseert een toestel van € 1850 per stuk. Deze wordt niet vergoed door de basisverzekering (vrije markt). Maar het zijn de allerbeste wordt verteld. Hoe moet ik dat betalen... Ik kan nergens vergelijkingen vinden van hoortoestellen. Zelfs niet bij de Consumentenbond. Hoe kan ik nu objectieve informatie vinden over hoortoestellen. Een proefperiode van 2-4 week vind ik erg kort voor zulke dure apparaten. Kan ik eenmalig uw artikel over dit onderwerp ontvangen?
Reputatie 4
Badge +5
Goedemorgen @Cor S, en welkom op de community. In onze laatste Gezondgids staat het artikel : Vergoeding hoortoestellen: hoe zit het nou echt? We vergelijken hier geen toestellen maar geven wel tips waar op te letten bij de aanschaf - want wat een enorm bedrag zeg.

Als je geen abonnement op de Gezondgids hebt, kun je de losse gids bestellen:
https://www.consumentenbond.nl/webwinkel/gezondgids/gezondgids-6-2017.

Misschien zijn er andere communityleden die onlangs een hoortoestel hebben aangeschaft en ervaringen en tips met ons willen delen?

We horen graag welk toestel je uiteindelijk hebt aangeschaft en hoe deze bevalt natuurlijk!
Ik ben net bij een gecontracteerde audicien geweest. Deze adviseert een toestel van € 1850 per stuk. Deze wordt niet vergoed door de basisverzekering (vrije markt). Maar het zijn de allerbeste wordt verteld. Hoe moet ik dat betalen... Ik kan nergens vergelijkingen vinden van hoortoestellen. Zelfs niet bij de Consumentenbond. Hoe kan ik nu objectieve informatie vinden over hoortoestellen. Een proefperiode van 2-4 week vind ik erg kort voor zulke dure apparaten. Kan ik eenmalig uw artikel over dit onderwerp ontvangen?

Er bestaan toestellen categorie 1-5. Als je een duurdere wil dan de eigen categorie, kan dat bij sommige zorgverzekeraars wel ( onder bijbetaling ) bij andere niet. Dus u moet van zorgverzekeraar wisselen. ( als u nu bij een zorgverzekeraar bent die niets vergoedt voor een hoortoestel uit een hogere categorie). U moet dit nazoeken in het Hulpmiddelenreglement van uw eigen zorgverzekeraar en van de nieuwe zorgverzekeraar. De Amersfoortse en de ONVZ ( en misschien nog anderen) staan bijbetaling toe. Het betreft de basisverzekering. Heeft u meer hulp nodig? Vraag er gerust om.
Goedemorgen @Cor S, en welkom op de community. In onze laatste Gezondgids staat het artikel : Vergoeding hoortoestellen: hoe zit het nou echt? We vergelijken hier geen toestellen maar geven wel tips waar op te letten bij de aanschaf - want wat een enorm bedrag zeg.

Als je geen abonnement op de Gezondgids hebt, kun je de losse gids bestellen:
https://www.consumentenbond.nl/webwinkel/gezondgids/gezondgids-6-2017.

Misschien zijn er andere communityleden die onlangs een hoortoestel hebben aangeschaft en ervaringen en tips met ons willen delen?

We horen graag welk toestel je uiteindelijk hebt aangeschaft en hoe deze bevalt natuurlijk!

Ben het niet helemaal eens met deze reactie , de prijs van gehoortoestellen is een veel voorkomend onderwerp. Dus de afwezigheid van een degelijk onderzoek vind ik nogal teleurstellend
Daarnaast verwijzen jullie naar een artikel in een gids die 6 EURO kost, in plaats van het artikel gewoon online te plaatsen. We leven immers in een digitaal tijdperk.
We hebben ervoor gekozen om naar het audiologisch centrum te gaan. we kregen daar een recept mee en zijn naar een andere audicien gegaan. Het resultaat: sinds vorige week uitstekend functionerende hoortoestellen. De prijs is nu 2 toestellen voor € 1350 die voor 75% worden door de verzekeraar. Voor het restant krijg ik nog een vergoeding van € 250 uit de aanvullende verzekering.
Eigen kosten: € 87,50. Dat is toch anders dan het advies van Beter Horen (€ 3700).
Hallo @Cor S ,

dank voor je bericht en fijn dat de aankoop goed en voordelig gelukt is.
Jij kan dus dit pad adviseren: naar een audiologisch centrum gaan en daarna naar een ( onafhankelijk) leverancier?
@lara100 zeker. We dachten: een grotere keten dichtbij, daar wordt je vast goed geholpen. We hebben nu een niet aan een keten gebonden Audicien die voor zover we het kunnen beoordelen prima werk levert. Buiten dat hoeven we pas te betalen als over 2,5 maand door het Audiologisch Centrum is geconstateerd dat de geboden oplossing voldoet.
Reputatie 7
Badge +7
Beste @Shah,

Jammer om te horen dat je teleurgesteld bent.
Omdat het testen van producten veel geld kost, bekijken wij jaarlijks welke producten wij testen. Hoe graag we ook willen, alle bestaande producten testen is in verband met een beperkt budget helaas niet mogelijk. Bij het uitzoeken welke producten we testen kijken we onder andere naar de vraag die er is vanuit consumenten naar een bepaalde test. Jammer genoeg is een test van hoortoestellen hier nog niet uit voortgekomen. Mocht(en) jij en/of andere consumenten van mening zijn dat een dergelijk product wel getest moet worden, dan kun je dit onder elke pagina op onze website laten weten door te klikken op ''Vertel ons je wensen''. (Zie afbeelding)

Betreft de het artikel in de Gezondgids, het gaat hier om een artikel uit een gids waar je je op kunt abonneren, of zoals @Wendy van den Elshout al aangaf, ook los kunt aanschaffen.
Abonnees of eigenaren van deze gids, kunnen het betreffende artikel uiteraard ook online bekijken.

Ik hoop je zo voldoende geïnformeerd te hebben en wens je een prettige dag toe!
@Cor S welke type hoortoestellen heb jij gekocht dan? Ik ben ook opzoek naar een hoortoestellen.
@Shi Het type is Bolero Q30-P. Dat deze bij ons goed werken, hoeft natuurlijk niet te betekenen dat deze ook voor u goed zijn. Wij zijn erg tevreden. Mocht u in de buurt van Harderwijk wonen: ga bij Audicien Stutvoet langs. Al dan niet via het audiologisch centrum.
Reputatie 7
Dat gratis of geen eigen bijdrage moet je met een korreltje zout nemen, doorgaans is een vereiste dat er eerst een bezoek aan een KNO arts wordt gebracht, anders mag je alles zelf betalen. Mijn moeder dacht ook voor zo'n € 200 of minder klaar te zijn, dat zou iets van € 1700 worden, ze heeft het oude laten bijstellen en er is een kleinigheidje gerepareerd, dat kostte niets.
We betaalden gewoon de wettelijke bijdrage van 25%. Vanuit de aanvullende verzekering kregen we een aanvulling van € 250,-. Per saldo waren we voor € 82,50 klaar.

Bedankt 🙂

Reageer