Wat zijn jouw ervaringen met wachttijden in de zorg?

  • 1 July 2015
  • 8 reacties
  • 431 Bekeken

PatiËnten wachten soms lang op een behandeling in een ziekenhuis. Dit kan verschillende oorzaken hebben:

- er is een tekort aan artsen ;

- er is veel vraag naar een specifieke behandeling (bijvoorbeeld een staaroperatie);

- of het 'zorgbudget' is op. Dit betekent dat het geld op is dat jouw zorgverzekeraar heeft afgesproken met het ziekenhuis of zelfstandig behandelcentrum. Instellingen nemen dan geen nieuwe patiËnten meer aan, omdat de ingreep niet vergoed wordt door de zorgverzekeraars. Hierdoor moeten patiËnten noodgedwongen tot volgend jaar wachten totdat er weer nieuw budget is.

De Consumentenbond is benieuwd naar jouw ervaringen. Moet jij ook lang wachten? Heb je te horen gekregen dat het geld op is of het zogenaamde 'omzetplafond' is bereikt? En wat doet jouw zorgverzekeraar in zo'n geval?

Laat het ons weten via dit forum! En discussieer mee over wachtijden in de zorg.

8 reacties

Ik heb sinds half april last van diaree. Na lange perioden van wachten en onderzoeken werd duidelijk dat ik een enterocolische fistel heb.

Omdat mijn behandelende internist op vakantie is hoor ik pas op 27 juli a.s. Of en wanneer ik geopereerd word.



dat betekent dus bijna vier maanden diaree.



gr. H.Hooijschuur
Beste H. Hooijschuur,



Heeft u al contact opgenomen met uw zorgverzekeraar of u met zorgbemiddeling niet sneller in een ander ziekenhuis geholpen kunt worden?
Ik wil graag reageren op uw artikel 'wel plek toch wachten' . Ik ben psycholoog met een eigen praktijk. Ook wij hebben te maken met omzetplafonds. Het betekent inderdaad dat ook wij, evenals ziekenhuizen, van de ziektekostenverzekeraar een budget krijgen, waarvoor we cliËnten kunnen behandelen. Als het budget van een ziektekostenverzekeraar op is kunnen we geen cliËnten meer behandelen die bij deze ziektekostenverzekeraar verzekerd zijn. Het betekent inderdaad, evenals bij ziekenhuizen dat je tegen de ene client 'nee' moet zeggen en een uur later tegen de ander 'ja'.

het betekent ook dat in februari van dit jaar ons budget al op was van enkele verzekeraars en we dus niemand meer konden aannemen. Een ongewenste situatie, voor cliËnten en....voor ons. Zorgprofessionals.

in het artikel doet u het voorkomen alsof de afspraken tussen zorgverlener en zorgverzekeraar op basis van overleg worden gemaakt. Niets is minder waar. De ziektekostenverzekeraar legt een contract voor en we mogen als zorgverlener enkel tekenen bij het kruisje. Er is geen enkel overleg. Niet alleen de client is in het nieuwe stelsel de dupe, maar ook de zorgverlener. Deze ziet zijn opgebouwde, goed functionerende praktijk afgebroken worden en zijn vak verschralen. Een ongewenste situatie!!!

Vriendelijk groet.
Reputatie 1
Wat mij telkens verbaasd is het amateurisme, waarmee in de zorg wordt omgegaan met het contact met de patiËnt (lees de betalende klant). Als ik een gloeilampje van mijn auto laat vervangen krijg ik binnen een week een enqueteformulier om online mijn ervaringen met de reparateur te melden. Blijkbaar is het in de medische wereld nog steeds niet doorgedrongen dat gewoon standaard na elk contact met een patient met een paar vragen kan worden geconstateerd wat de ervaring van de patient is met betrekking tot de efficiency van de behandeling, de medicijnen, de wachttijden en de informatieverstrekking.

De consumentenbond weet tot op de procentpunt nauwkeurig wat de wachttijden en tevredenheidpercentages zijn met betrekking tot internetproviders, maar met betrekking tot de medische wereld pompen we daar miljarden euro's in, zonder dat duidelijk is wat de ECHTE resultaten zijn.

Vraag ook eens aan ELKE persoon die medicijnen krijgt verstrekt wat de ervaring is met het medicijn. Werkt het? Wat zijn de bijwerkingen?
Ik heb contact gehad met mijn zorgcoach. Het antwoord was als ik een ander ziekenhuis wilde de hele onderzoeksprocedure weer opnieuw moest met gevolg nog langer wachten.
ik heb (+ mijn omgeving) nog niet gehoord van een bereikt omzetplafond wel dat wanneer mensen assertiever waren geweest, het niet zo lang had hoeven duren!!!

Helaas is het zo dat wanneer je assertief bent en zelf op onderzoek uitgaat bij welke specialist je wanneer terecht kunt, je daar meestal eerder kunt komen dan het eerste aanbod. Je shopt dan wel bij andere ziekenhuizen en dat kan geen kwaad wanneer het om enkelvoudige vragen gaat. Anders wordt het wanneer je al een specialist hebt waar je graag bij wil blijven. En mensen die niet (meer) assertief (kunnen) zijn, wachten lijdzaam en dat is eigenlijk heel erg........

Overigens zijn wachttijden ook niet eerlijk en duidelijk; een ziekenhuis maakt goede sier met kort wachttijden wanneer je voor het eerst komt (klantenbinding), de vervolgafspraken zijn meestal veeeel langer. Doorvragen dus! Tip voor de CB: onderzoek doen naar tevredenheid over informatievoorziening van desk medewerkers van ziekenhuizen/specialisten daar valt nog heel veel te verbeteren.
De lange wacht tijden kunnen een tekort zijn aan personeel,maar als je er bent word er ook geen volledig onderzoek gedaan, om de kosten te drukken,hier moet je wachten om een foto of een echo te krijgen,als je in Spanje bezopen bent en ja gaat na het ziekenhuis word er gelijk een foto gemaakt,

ik heb onder vonden dat dit hier niet het geval is ,als ze beter onderzoek hadden gedaan was er waarschijnlijk een operatie niet nodig geweest,

ze zeggen dat je hier moet doorvragen ,maar als je niet wat het is en een specialist zegt dat het goed komt geloof je dat
Kijk op geenwachttijden

[CommerciËle link verwijderd door beheerder]

Reageer