Consumentenbond.nl

Wat zijn jouw tips tegen reisziekte?

• 29 juli 2019
  • 11 reacties
  • 4245 Bekeken

Reputatie 3
Badge +6
Reisziekte kan ervoor zorgen dat je behoorlijk opziet tegen een autorit, vlucht of boottocht. Met symptomen als misselijkheid, braken, duizeligheid, zweten en hoofdpijn kan je reis heel onaangenaam zijn. Als een open raampje, slapen en afleiding niet helpen kun je ook zelfzorgmedicijnen proberen. Je leest er meer over op onze pagina 'Zelfzorg bij reisziekte'.

Heb jij ook last van reisziekte? En wat doe jij ertegen? Deel je tips!

11 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Een vriend van me die er veel last van heeft zegt dat het enorm helpt als ik zo gelijkmatig mogelijk rijd . Zo veel mogelijk dezelfde snelheid . Als er dat opgetrokken of geremd moet worden , dan zo rustig mogelijk .
Reputatie 7
Gelukkig nooit last van gehad, het lijkt me wel vervelend. In de auto niet lezen of iets dergelijks maar maar buiten kijken, anders krijgen je hersenen het verkeerde signaal. Op een schip zal het ook zo werken, in een vliegtuig weet ik niet, dat is heel anders door de hoogte maar je kunt natuurlijk wel naar buiten kijken.
Reputatie 4
Badge +5
Goeie tip, @E.T. Wiersum. Zeker het proberen waard.
Wat betreft een boot: als kind had ik daar veel last van. Mijn moeder deed dan een watje in mijn linkeroor (omdat ik rechtshandig ben.. dus vandaar linkeroor🤷🏼). Kennelijk iets met je evenwicht. Niet wetenschappelijk bewezen en geen idee waar deze truc vandaan komt, maar voor mij als kind werkte dat 😉
Reputatie 7
Badge +6
Ik weet natuurlijk niet of dit bij iedereen helpt @Celine . Bij hem zeer zeker wel . Op een boot kan er sprake van zeeziekte zijn en dat heeft een andere oorzaak . Ik ben nooit reisziek , maar heb wel ernstig last van zeeziekte . Andersom zal iemand die reisziek is zich ongetwijfeld op een boot ook niet lekker voelen. Vooral onder ongunstige omstandigheden.
Reputatie 7
Bij zeeziekte moet je een aardappel met een touwtje om je nek hangen, dan ruik je het land. Het placebo effect schijnt bij sommige mensen te werken.
Badge +6
Wat betreft een boot: als kind had ik daar veel last van. Mijn moeder deed dan een watje in mijn linkeroor (omdat ik rechtshandig ben.. dus vandaar linkeroor🤷🏼). Kennelijk iets met je evenwicht. Niet wetenschappelijk bewezen en geen idee waar deze truc vandaan komt, maar voor mij als kind werkte dat 😉

Werkt bij mij nog steeds! 👌Zowel in de auto als op een boot. Bij zeeziekte helpt het bij mij ook om naar de horizon te kijken in plaats van naar de deining vlakbij de boot.
Reputatie 1
Badge
Zie voor professioneel advies: https://www.apotheek.nl/klachten-ziektes/reisziekte#wat-is-reisziekte
p.s. Homeopaten bieden gelukkig zelden hun middeltjes aan, omdat placebo's niet tegen reisziekten helpen.
Reputatie 1
Badge +2
Als kind zijnde had ik enorm veel last van wagenziekte (ik had het echt alleen in een auto). Zoals @MrsJones zegt indd níet lezen in een auto, want dan wist ik zeker dat ik misselijk werd. Ik 'moest' altijd zorgen dat ik naar voren kon kijken, op de weg. En eten! Hoewel ik misselijk was en niet wilde eten, weet ik nog dat als ik eenmaal at, de misselijkheid weg trok. Nu kan je niet constant blijven eten 😉.. maar regelmatig eten helpt wel. En evt. kauwgom kauwen..
Reputatie 7
Eten helpt inderdaad, als het maar niet te zwaar is. Als je niet eet krijg je alleen maar kramp omdat je niets te kotsen hebt. Mijn vriendin nam voor haar koters, die al ziek werden als ze de auto zagen, soepstengels mee of rijstwafels maar die stinken.
Homeopathische middelen werken als je erin gelooft. Je betaalt veel te veel voor een pilletje dat in de buurt van één of ander geneeskrachtig plantje is geweest, het is duur dus het werkt.

Via mijn grootvader tip:  Mok thee met dopje rum. (oostenrijks recept)

Praktijkervaring: Broer nooit meer wagenziek geweest als kind.

Ik zelf niet meer zeeziek, bij hoge golven.

Reputatie 5
Badge +4

@Marad 
Vroeger als kind een suikerklontje gehad met gin.
Dat werkte goed.

Reageer