Consumentenbond.nl

Weet de huisarts dat wel zeker?

• 6 september 2018
  • 53 reacties
  • 6717 Bekeken

Reputatie 2
Badge +3
  • Consumentenbond team
  • 30 reacties
Koortslip, duizeligheid, zere schouder en verstuikte enkel: zomaar wat voorbeelden van aandoeningen die huisartsen steeds voorbij zien komen. Niet levensbedreigend, maar wel hinderlijk om te hebben.
Huisartsen zitten nog steeds met vragen over het juist behandelen van alledaagse kwalen. Begrijpelijk, want er wordt weinig wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Daarom heeft het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) in 2017 het Fonds Alledaagse Ziekten opgericht. Hiermee hopen ze zelf onderzoeken te financieren waarvan de resultaten meteen toepasbaar zijn in de huisartsenpraktijk.

Heb jij weleens getwijfeld aan de diagnose of behandelmethode van de huisarts? Vertel je verhaal en deel je mening over het initiatief van het NHG.

53 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Veel kleine kwaaltjes gaan vaak vanzelf over. Of je kunt bijvoorbeeld een blessure vaak zelf behandelen met Arnica D6.
Even iets kort door de bocht: ☺
Mijn ervaring is dat huisartsen meestal binnen een paar minuten een receptje schrijven voor chemische rommel die je in moet nemen en die dan de kwaal moet onderdrukken en tegelijk ook voor alle andere delen van je lichaam schadelijk is. Daar komen dan weer nieuwe problemen uit voort.
Daarom komen wij al 35 jaar alleen bij homeopatisch (huis)artsen, ook voor onze dieren.
Zij laten je zelf met behulp van een zeer zorgvuldig uitgekozen middel de kwaal daadwerkelijk en duurzaam genezen zonder schadelijke invloeden.
Wij hebben er alleen maar positieve ervaringen mee.
Reputatie 7
Ik heb twee keer getwijfeld en beide keren had ik gelijk. De eerste keer, toen ik buiten Rotterdam woonde, wist ik zeker dat ik een middenvoetsbeentje had gebroken, dokter kwam niet, ik moest naar zijn praktijk komen, ik kon lopen met een stok maar vraag niet hoe, er kon ook niemand met me mee. Het was gekneusd zei hij, beetje rust houden, zwachtel erom en dan kwam het wel goed. Ik vroeg een verwijsbrief voor het ziekenhuis, vond hij niet nodig, ik zei dat ik net zo lang bleef zitten tot ik die brief kreeg, dat werkte, taxi genomen naar het ziekenhuis en een paar uur later zat ik tot mijn knie in het gips, gebroken middenvoetsbeentje. De tweede keer dat ik twijfelde aan de diagnose was op de dag waarop een spoedopname volgde. Niet iedere arts is even goed in het stellen van een diagnose, ik ben niet de enige die zoiets is overkomem.
Reputatie 7
Badge +4
@Mevrouw Jones
Ik heb de afgelopen tijd ook weer diverse situaties meegemaakt waarin mensen met zeer ernstige problemen van hun arts over moesten stappen op een ander medicijn of de dosering flink moesten verhogen. In beide gevallen waren zij erg sceptisch over het voorschrift van de arts en werden zij doodziek!
  • Degene die een ander medicijn kreeg heeft inmiddels weer het oude terug en hij kan nu gelukkig de lange reis gaan maken die al lange tijd gepland stond. 🙂
  • De andere is zelf helemaal gestopt met de medicijnen. Hoewel dit meestal afgeraden wordt en vanzelfsprekend ook niet altijd goed uit zal pakken heeft hij zich in jaren niet zo goed gevoeld. Hij heeft weer veel meer energie, is opgewekter en veel optimistischer. 🙂
Nog een paar andere voorbeelden van zeer onzorgvuldig handelen:
  • Mijn moeder heeft na een zware operatie dagenlang op het balkon van het ziekenhuis in het zonnetje gezeten. Toen zij na enkele weken weer naar huis mocht was een van de instructies dat zij voorlopig absoluut niet in de zon mocht zitten...🤔😥
  • Een keer op zaterdag kreeg een van mijn katten ernstige problemen en aangezien wij al ervaring hadden met katten met blaasgruis deed mij dit hier erg aan denken. De urine kan dan niet weg en ogenblikkelijk ingrijpen is absoluut noodzakelijk omdat er groot risico is dat zij de volgende dag niet halen. Dus auto geregeld en naar de dienstdoende dierenarts, die al tientallen jaren dat werk deed. Na onderzoek en de diagnose blaasontsteking vroeg ik nadrukkelijk aan de dierenarts of het geen blaasgruis kon zijn omdat de symptomen erg veel leken op dat bij de andere kat. Hij was erg stellig dat het "gewoon blaasontsteking" was, dus spuit antibiotica erin, pijnstillers en pillen antibiotica meegekregen. Minder dan 15 minuten binnen geweest en Euro 78,50 armer weer naar huis gegaan. De volgende dag leek het ietsje beter te gaan, of eigenlijk iets minder erg te zijn. Maar dat kwam alleen door de pijnstillers want de dagen erna was er geen vooruitgang en werd het zelfs nog veel slechter. Het diertje wilde niets eten of drinken, ik moest hem met een spuitje voeren en water toedienen. Toen maar langs de homeopatisch dierenarts gegaan. Na onderzoek van de urine bleek dat hij héél erg blaasgruis had. Dus is hij opgenomen, katheter in zijn dingetje, speciaal voer om het blaasgruis op te lossen en een homeopatisch middel om hem weer meer in balans te krijgen en op krachten te laten komen. En met veel liefde en aandacht lekkere gezonde hapjes gevoerd door die dierenarts. 🙂 Gelukkig is het weer allemaal goed gekomen en met het juiste dieetvoer kunnen blaasgruiskatten een net zo goed leven hebben en net zo oud worden als katten die dat niet hebben. Maar ik vraag mij dan wel af wat voor klungels sommige artsen zijn als je als klant/patiënt de juiste diagnose stelt en hij beweert overtuigend dat je er helemaal naast zit en je krijgt ook nog een dikke rekening voor het nog dagenlang in stand houden van de problemen en het diertje nóg zieker te laten worden en enorm te laten lijden.😣
  • Op tv heb ik gezien dat een vrouw vertelde dat haar man midden in de nacht een hartaanval kreeg en van de dienstdoende arts moest hij maar een paracetamolletje nemen. Na nog diverse malen bellen en héél sterk aandringen dat er een ambulance moest komen werd daar geen gehoor aan gegeven. Hij moest de volgende dag maar even langs zijn eigen huisarts gaan... Helaas was de beste man toen inmiddels al overleden... 😥
Dit waren zo maar een paar voorbeelden van hoe onzorgvuldig men in de medische wereld vaak met mensen (of dieren) om kan gaan.
Reputatie 7
@Ekokok mijn man moest ook maar een molletje nemen, hij mocht dan bij gods gratie op de hap komen, rijden mocht hij niet van mij, ik kon op dat moment niet rijden met een gekneusde enkel, hij nam een taxi. Toen hij eindelijk aan de beurt was werd hij vrijwel meteen opgenomen. Hartinfarct maar niet volgens de medewerker bij de triage.

Wat de kat betreft: als die pijnstillers Metacam waren, niet aan een kat geven, zij kunnen eraan dood gaan, honden ook maar dat gebeurt zelden, meestal bij een te hoge dosis.

Mocht je moeder misschien niet in de zon zitten vanwege bepaalde medicijnen? Je kunt dan soms heel lelijke plekken krijgen op je huid, dikwijls is dat de reden om te zeggen dat je uit de zon moet blijven. Ik heb drie jaar Prednison gebruikt, mocht om die reden niet in de zon zitten maar deed het toch. Geen vlek gezien, voor de aandoening die ik toen had, had ik binnen een uur de juiste diagnose.
Reputatie 2
Badge +3
Veel kleine kwaaltjes gaan vaak vanzelf over. Of je kunt bijvoorbeeld een blessure vaak zelf behandelen met Arnica D6.
Even iets kort door de bocht: ☺

Mijn ervaring is dat huisartsen meestal binnen een paar minuten een receptje schrijven voor chemische rommel die je in moet nemen en die dan de kwaal moet onderdrukken en tegelijk ook voor alle andere delen van je lichaam schadelijk is. Daar komen dan weer nieuwe problemen uit voort.
Daarom komen wij al 35 jaar alleen bij homeopatisch (huis)artsen, ook voor onze dieren.
Zij laten je zelf met behulp van een zeer zorgvuldig uitgekozen middel de kwaal daadwerkelijk en duurzaam genezen zonder schadelijke invloeden.
Wij hebben er alleen maar positieve ervaringen mee.

Maar vind je nu wel of niet goed als jouw (homeopatische) huisarts een behandeling voorstelt voor een kleine kwaal?
Reputatie 7
Als een homeopathisch arts een middel heeft voor een kleine kwaal werkt het altijd. Kleine kwalen gaan namelijk vanzelf over maar de homeopaat zegt dan dat het door zijn verdunde druppeltjes komt.
Mijn man is een half jaar geleden bij een erkend homeopaat terecht gekomen. Hij is hartpatiënt en gebruikt meerdere medicijnen. Hij kreeg voor een aardig bedrag pilletjes mee die zouden helpen tegen een ontsteking in zijn handen, hij kon nauwelijks zijn bestek vasthouden. Hij mocht die pillen absoluut niet gebruiken. Ik schrok me al een ongeluk toen ik ze opzocht op het Internet. Bij de mogelijke bijwerkingen stonden hartritmestoornissen, die hoef je niet te krijgen maar als je hartpatient bent lijkt het me verstandig die dingen niet te slikken. Het is trouwens een vorm van reuma maar nu onder controle.
Reputatie 7
Badge +6
Een heel goed initiatief van de huisartsen en in ieders belang . Eigenlijk raar dat dat niet veel eerder gedaan is . Vooral daar waar het middel net zo erg of nog erger is dan de kwaal , wordt het tijd dat de bakens verzet gaan worden. Veel huisartsen voelen de druk van patienten om voor elk kwaaltje iets voor te schrijven , zelf als ze weten dat het niet echt nodig is. Dat kan veel beter denk ik . Ook betreft Homeopatische middelen worden we het niet eens . De een zegt : fantastisch . De ander zegt : nutteloze troep. Tijd om daar ook eens de waarheid van boven water zien te krijgen.
Homeopatische middelen worden we het niet eens . De een zegt : fantastisch . De ander zegt : nutteloze troep. Tijd om daar ook eens de waarheid van boven water zien te krijgen.

Die "waarheid" staat toch niet ter discussie? Wetenschappelijk is het gewoon kwakzalverij met het grote voordeel dat als men die spullen inderdaad tot in het oneindige verdunt het eigenlijk geen kwaad kan en het placebo effect zijn werk kan doen. Juist daardoor "werkt" het inderdaad ook zo goed bij die dingen die meestal sowieso vanzelf over gaan.
Reputatie 7
Badge +6
Placebo-effect is ook nuttig , maar dan liever met middelen die ECHT onschuldig zijn , @A. Deen . Middelen die nutteloos zijn , kosten ook nog eens enorm veel nutteloos geld .
Placebo-effect is ook nuttig , maar dan liever met middelen die ECHT onschuldig zijn , @A. Deen . Middelen die nutteloos zijn , kosten ook nog eens enorm veel nutteloos geld .

Dat is het grote voordeel van de klassieke homeopathie. Wetenschappelijk is het water en kan het dus ook ECHT geen kwaad.
Reputatie 7
Eigenlijk komen heel veel geneesmiddelen van oorsprong uit de natuur, ze zijn alleen in de loop der jaren op kunstmatige wijze aangepast en/of verbeterd en in de allopathische geneeskunde terechtgekomen. Dat valeriaan een kalmerende werking heeft is bekend maar je moet er wel heel veel van gebruiken wil het werken.
Digoxine is een middel dat is afgeleid van digitalis, het wordt in de reguliere geneeskunde gebruikt. Het is wel omstreden omdat het het hart belast, de hartspier eigenlijk. Je kunt digitalis druppeltjes gewoon kopen als homeopathisch middel dus als je denkt "baat het niet dan schaadt het niet" zou je je weleens kunnen vergissen.
En vergeet de aspirine niet die rechtstreeks uit de wilgenbast komt of de penicilline die ontdekt is in beschimmeld brood. Alleen wat heeft dat alles met homeopathie te maken? Dat ook homeopathie iets uit de natuur kan gebruiken is niet het punt van kritiek. Dat men die stoffen daarna oneindig verdund maakt het "onschuldig" maar de echte kritiek is dat bij testen met een dubbelblind proef er geen werking is aangetoond en dat men sindsdien weigert de middelen aan deze simpele test te onderwerpen. Onmiddellijk moet er dan een samenzweringstheorie van stal gehaald worden en dat is dan het einde van ieder gesprek.
Reputatie 7
@A. Deen ik bedoel ermee te zeggen dat niet alles wat uit de natuur komt en wat om die reden door homeopaten en adepten de hemel wordt ingeprezen echt niet altijd onschuldig is, zeker niet als het niet ontelbare keren verdund wordt. Dan kan de hemel in prijzen weleens de realiteit worden.
Reputatie 7
Homeopatische wiskunde
De verdunningen van Jacques Benveniste.
door Jan Willem Nienhuys – Skepter 4.2 (1991)
Op 30 juni 1988 werd de medische wereld opgeschrikt door een publikatie van de Franse arts en immunoloog Jacques Benveniste in het gezaghebbende tijdschrift Nature. Benveniste beweerde de reactiviteit van homeopathische verdunningen van anti-IgE (een stof die het menselijke afweersysteem stimuleert) aangetoond te hebben. Benveniste, de redactie en de referees van Naturehadden echter niet in de gaten dat Benvenistes wiskunde minstens even ongeloofwaardig was als zijn biochemie. Weten wetenschappers eigenlijk wel genoeg van statistiek?

De rest van het artikel is te vinden onder onderstaande link tevens de bron (hij is veilig).

https://skepsis.nl/benveniste/
Reputatie 7
Badge +4
@Frouke schrijft:
"Maar vind je nu wel of niet goed als jouw (homeopatische) huisarts een behandeling voorstelt voor een kleine kwaal?"

Wanneer de klacht ernstig genoeg is en het zinvol is en daadwerkelijk geneest ben ik er voor. Maar chemische middeltjes doen vaak meer kwaad dan goed, zeker wanneer het om iets kleins en onschuldigs gaat. Voor allerlei onschuldige kwaaltjes die vaak vanzelf snel overgaan ben ik er niet voor om iets toe te dienen. Het valt mij op dat sommige mensen bij ieder dingetje meteen naar de dokter stappen, terwijl even afwachten, wat extra rust nemen of gezonder eten vaak al het probleem op kunnen lossen. Het is vaak de oplossing bij een ander neer willen leggen terwijl je ergens bewust van worden en eigen verantwoording nemen meestal veel beter is. Van kinds af aan ben ik opgegroeid met de mening dat je alleen naar een dokter gaat als het echt nodig is.
Reputatie 7
Badge +4
Jammer dat er altijd zo veel misverstanden in stand gehouden worden over de prachtige, zeer krachtige, efficiënte en comfortabele geneeskunst van de homeopathie. De miljardenindustrie Big Pharma helpt daar natuurlijk volop aan mee want die zien geen baat in middelen die goedkoop zijn en duurzaam genezen, want dan zien zij hun hele markt instorten.
Juist ook bij zeer ernstige ziektes als zware depressies, psychoses, slapeloosheid, allerlei ernstige angsten, heftige huidkwalen, enz. enz. kan homeopathie vaak heel veel goeds doen of het snel en geheel genezen. De onzinverhalen over placebo en "verdund water" worden hardnekkig in stand gehouden doordat mensen homeopathie niet begrijpen en ook NIET WILLEN begrijpen. Het zijn juist altijd de artsen geweest die niet tevreden waren met de gangbare medische mogelijkheden die verder zijn gaan zoeken en zich verder zijn gaan ontwikkelen. De vele duizenden homeopatisch artsen en miljoenen patiënten over de hele wereld en docenten bij o.a. universiteiten die homeopathie onderwijzen zijn toch echt niet allemaal op hun achterhoofd gevallen.
Vasthouden aan chemische medicijnen en behandelingen en homeopathie als complete onzin beschouwen is helaas slechts het GELOOF in een sector waar vele miljarden omgaan, waar vele mensen met gigantische salarissen en dikke bonussen naar huis gaan en waar permanent op zéér grote schaal de meest afschuwelijke, gruwelijke experimenten op talloze dieren worden gedaan. En dit terwijl de zeer trieste omstandigheden en de enorme stress, vreselijke angst en heftige pijn de dieren al zo enorm veel ziektes en verschijnselen opleveren dat een eventuele conclusie uit die experimenten geen of nauwelijks een zinvol resultaat oplevert. Dat is ook al lang bekend en er zijn veel betere alternatieven waar men eigenlijk wel op wil overgaan, maar om schimmige redenen wordt toch maar hardnekkig doorgegaan met tal van barbaarse experimenten. Vandaag is weer naar buiten gekomen welke vreselijke wrede en diep ellendige dingen allemaal in het beruchte apenproefdiercentrum BPRC te Rijswijk permanent plaatsvinden. Dit is bizar en Middeleeuws en heeft niets met wetenschap of geneeskunst te maken.

En hoe kunnen mensen zo veel vertrouwen hebben in een industrie die "geneesmiddelen" verkoopt voor zelfs 200.000 Euro per jaar per patiënt?
Ik zeg natuurlijk niet dat ze nooit iets goeds doen, maar laten we hen vooral eens van het voetstuk afhalen waar zij zich zelf op geplaatst hebben en waar veel mensen hen op houden.
En ik zeg ook niet dat homeopathie altijd alles kan genezen en dat de gangbare medische sector geheel daardoor vervangen zou kunnen worden.

@E.T. Wiersum
ik heb het hier al vaker geschreven: Bij grotere langduriger kwalen behandelt de homeopathie niet de kwalen maar mensen of dieren. Kwalen zijn slechts symptomen van dieperliggende oorzaken. Men kijkt zorgvuldig naar het geheel van symptomen, de persoonlijkheid, het geslacht, de leeftijd, de geschiedenis, de omstandigheden, andere problemen die spelen, enz. Er bestaat dus bijvoorbeeld geen homeopatisch middel tegen hoofdpijn, buikpijn, slapeloosheid of hartkloppingen. Het is daarom ook geheel zinloos en onjuist om op de gangbare manier zoals bij chemische middelen homeopathie "uit te testen" want dat werkt niet en het klopt niet. Iedere persoon en ieder geval is anders en bij het geheel moet een zo goed mogelijk middel uitgezocht worden. Het is geheel onzinnig en zinloos om een groepje mensen met op elkaar lijkende klachten een bepaald homeopatisch middel of een placebo toe te dienen en dan te kijken hoe zij al dan niet daar op reageren en daar conclusies te trekken.
Dat het voortreffelijk werkt blijkt niet alleen uit de vele miljoenen succesvolle gebruikers over de hele wereld, maar ook uit de zeer succesvolle toepassing bij baby's en dieren, die dus geen enkel geloof hebben dat het werkt. Ik heb er inmiddels ook al 34 jaar volop ervaring mee en heel veel prachtige dingen om mij heen gezien. En dat was ook vaak bij zéér schrijnende en ogenschijnlijk hopeloze gevallen waar de gangbare medische sector niets (meer) mee kon. Maar zeer succesvolle en blijvende genezing bleek voor die mensen en dieren gelukkig alsnog mogelijk.

@Mevrouw Jones
Wanneer uw man voor een aanzienlijk bedrag aan pilletjes meegekregen heeft was het geen goed homeopatisch arts. Een homeopatisch middel is zéér goedkoop en in principe werkt men vrijwel altijd slechts met 1 middel tegelijk. En homeopathie heeft geen bijwerkingen.
  • Het werkt wanneer het het juiste middel is snel, krachtig en comfortabel.
  • Wanneer het in de buurt komt van het juiste middel zal het verbetering geven, maar niet voldoende. Dan zal gezocht worden naar een (nog) beter passend middel.
  • Wanneer het geheel niet het juiste middel is zal het niets doen. Dan werkt het net als water of een korreltje melksuiker.
Helaas zijn er altijd mensen die misbruik maken van andere mensen met ziektes en problemen en hen (veel) geld uit hun zak kloppen.
Veel woorden, géén onderzoek, géén bewijzen. En weet u waarom ik zo zeker denk te weten dat het flauwekul is. Stel dat het zou werken, dan zouden fabrikanten van homeopathische middelen er alle baat bij hebben dat aan te tonen. Alle belang en niemand die ze een strobreed in de weg legt. Maar helaas.
Reputatie 7
Ekokok/Wiersum,, die man is erkend en geregistreerd homeopathisch arts.

Ik vind € 49 voor twee kleine potjes pillen aan de hoge kant voor dit soort "medicijnen". Ironisch genoeg is hij zelf ongeneeslijk ziek. Dat gun ik hem natuurlijk niet, al is hij in mijn optiek een kwakzalver. Hij wist dat mijn man verschillende echte medicijnen gebruikt, dan zouhij ook moeten weten dat hij in ieder geval één van die middeltjes absoluut niet mocht gebruiken. Met één middel tegelijk werken lijkt me moeilijk, als je bij die preparaten op de verpakking ziet uit hoeveel middelen ze zijn samengesteld, dat zijn er heus meer dan twee en soms kunnen middelen elkaar versterken of verzwakken, bij sommige preparaten zou dat best eens kunnen want er zitten dikwijls giftige stoffen in. Het is bijna net als bij reguliere medicijnen, het enige verschil is dat die meestal werken en als je denkt dat de arts iets fout heeft is daar google en de apotheek.
Reputatie 7
Badge +4
@Mevrouw Jones
Ik weet niet wie die man is en wat hij uw echtgenoot allemaal heeft gegeven, maar een homeopatisch middel bestaat in principe niet uit allerlei preparaten. Er wordt door sommigen helaas wel gerommeld met de regels en wetten van de homeopathie.
Een homeopatisch middel bevat ook geen giftige stoffen, of bij heel lage potenties maximaal in dermate minimale hoeveelheden dat het absoluut niet schadelijk kan zijn.
En ook wordt in de volksmond van alles en nog wat homeopathie genoemd. Zo praten mensen regelmatig over "homeopatische kruiden". Die bestaan helemaal niet.
Of "homeopatische brandnetelthee"... Dat bestaat ook niet. Onzin!
Kruiden, Bach remedies, handoplegging, magnetiseren, planten, natuurgeneeskunde, acupunctuur, Jomanda, waarzeggers, enz.
Veel mensen halen er van alles en nog wat bij en gooien alles op een hoop. 🤔
Vermoedelijk bedoelen ze alternatieve geneeswijzen of niet-allopatische geneeskunde.
En dan nog wat vage, vaak onbetrouwbare lieden die met allerlei geklungel mensen veel geld afhandig maken.😣
Reputatie 7
Badge +7
Ik vind het vervelend dat ik het weer moet vragen. Kunnen we de reacties alsjeblieft on-topic houden en dus niet over homeopathie? Alle nieuwe reacties die off-topic zijn worden verwijderd.

Fijn weekend allemaal!
Reputatie 7
Dat huisartsen het ook niet altijd allemaal weten wordt wat begrijpelijker als je het artikel leest dat in Trouw van vandaag staat: "Het leven van Gerard werd verziekt door pillen"

"Slik maar wat minder medicijnen, adviseert oud huisarts en epidemioloog Dick Bijl in zijn boek "Het Pillenprobleem". Bijl doet al jaren onderzoek naar de farmaceutische industrie, die volgens hem ongewenste bijwerkingen van medicijnen verdoezelt etc ". Zie verder Trouw.

Het artikel gaat in eerste instantie over antidepressiva en met name Seroxat wat niet geschikt is voor kinderen maar klaarblijkelijk wel wordt/werd voorgeschreven.
De redenen waarom over andere medicijnen ook niet alles bekend is worden verderop in dit artikel ook uitgelegd. Voor een arts iets voorschrijft zou hij of zij zich eerst even in het betreffende medicijn en in de patiënt moeten verdiepen (ja, ik weet dat homeopatische artsen dat doen, dat zeggen ze, maar ook daar wordt zo weinig mogelijk prijsgegeven over wat men slikt, er lijkt me geen enkel verschil) maar als je de werkdruk van de gemiddelde huisarts bekijkt is het niet echt verbazingwekkend dat er weleens iets mis gaat, bij de ene praktijk gaat er meer mis dan bij de andere, bij die van ons gaat het regelmatig mis maar er is in de nabije omgeving geen alternatief, dat zit er wel aan te komen maar niemand weet wanneer precies. Dat er door ontoereikend onderzoek (ook dat is in het betreffende artikel te lezen) weleens doden kunnen vallen, zal de farmaceutische industrie een zorg zijn, zolang die dokter maar receptjes blijft schrijven rinkelt de kassa.
Reputatie 7
Badge +4
@Mevrouw Jones
Er gaat inderdaad veel mis en het is big business, vooral voor de farmaceutische industrie en hun verkooppersoneel.
Ook bijvoorbeeld slaappillen die gemakkelijk aan talloze mensen gegeven worden zijn zeer verslavend en blijken veel schadelijker te zijn dan men tot voor kort aangenomen had.
Tegenwoordig wordt ook aan vele kinderen, vaak ook al op zeer jonge leeftijd, zware antidepressiva gegeven. Het betekent een aanslag op hun nog ontwikkelende lichaam en organen en is absoluut geen échte oplossing voor de problemen.
En antidepressiva wordt ook al steeds vaker aan katten en honden gegeven.
De zorg zou geen markt moeten zijn.
Gezondheid en welzijn van mens en dier zou absoluut eerste prioriteit moeten zijn!
Reputatie 7
Van slaappillen ben ik ook geen voorstander, ik heb er heel lamg geleden eens vijf gekregen na een heel nare gebeurtenis en er een van gebruikt, ik was de volgende dag behoorlijk duf. Als je echt erge slaapproblemen hebt kun je een slaaptest doen in een ziekenhuis, soms is er een oorzaak te vinden, ook een verkeerde houding, verkeerd kussen of matras, te weimkg frisse lucht kunnen oorzaken zijn, daar heb je geen
pillen voor nodig en zo kan de huisarts zich ook niet vergissen.
Reputatie 7
Badge +7
Het klinkt weer compromis achtig, maar jullie hebben allemaal een beetje gelijk. Er zit veel wijsheid in. Natuurlijk maakt iedere arts fouten, en ik bedoel dan wel een echt geregistreerde arts, geen kwakzalvers. Het zijn ook mensen, huisartsen enz., dus worden er fouten gemaakt. Soms grove fouten, die ook nog niet toegegeven worden, er zijn actuele voorbeelden, en hier in de ban in het buitenland gaan ze gewoon verder. Over dit soort, hoe moet je het noemen, bedriegers, criminelen, er gaan mensen dood, heb ik totaal geen mededogen, dat soort fouten en artsen moeten hard worden aangepakt. Maar de algemene vraag in de topic, weet de huisarts dat wel zeker, vind ik, kan je niet afdoen met allerlei negatieve zaken. Frouke noemt ook nog het Fonds Alledaagse Ziekten, ik weet niet of er al veel is uitgekomen. Je kan natuurlijk verschil maken tussen alledaagse ziekten, kleine aandoeningen en ernstige ziekten. Laatste is natuurlijk urgent om te behandelen. Niettemin ben ik blij dat er, 'goede' huisartsen zijn, die tijd voor je hebben en je zo goed als mogelijk proberen te helpen. Ik heb een uitstekend contact met mijn huisarts en zijn dochter ook arts in de praktijk. Het zijn geen "voetstuk" artsen, je kan alles aan ze vragen, ik vraag vaak hoe kom ik eraan, een wat moeilijker antwoord om te geven, maar ze proberen het toch te verklaren. En ook zij maken fouten. Ik kreeg een medicijn tegen hoge bloeddruk, dat is geen niemendalletje, hoge bloeddruk kan heel wat veroorzaken. Helaas kreeg ik een medicijn met de bijwerking die vocht vasthield. Ik had in een mum van tijd dikke benen en voeten , kon niet meer in mijn schoenen, zelfs twee maten groter niet. Hij heeft eerst gekeken, bloedprikken, echo e.d. of er niets met de nieren was, dat was niet zo en heeft hij verder gezocht en bleek het hoge bloeddruk medicijn die vervelende bijwerking te hebben. Had ie wellicht eerder moeten weten. Maar hij herstelt het. Wel een hele weg met zwachtelen en steunkousen er achter aan, maar het heeft geholpen. Dus rücksichtslos zeggen dat een huisarts altijd fouten maakt, vind ik te ver gaan.
Reputatie 7
Waar gehakt wordt, vallen spaanders. Overal waar wordt gewerkt gaat weleens iets fout, iets valt kapot, iemand scheldt een klant uit voor rotte vis die daardoor naar een ander gaat, iemand sloopt een duur kopieerapparaat, een verkoper adviseert iemand heel verkeerd. Daar vallen geen doden door dus vallen dergelijke fouten minder op. Als een arts een fout maakt kan dat iemands leven kosten in bepaalde gevallen, als een brandweerman een fout maakt idem. Ik denk niet dat er mensen zijn die nooit een fout maken.

Reageer