Consumentenbond.nl

Weet de huisarts dat wel zeker?

• 6 september 2018
  • 53 reacties
  • 6487 Bekeken

Reputatie 2
Badge +3
  • Consumentenbond team
  • 30 reacties
Koortslip, duizeligheid, zere schouder en verstuikte enkel: zomaar wat voorbeelden van aandoeningen die huisartsen steeds voorbij zien komen. Niet levensbedreigend, maar wel hinderlijk om te hebben.
Huisartsen zitten nog steeds met vragen over het juist behandelen van alledaagse kwalen. Begrijpelijk, want er wordt weinig wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Daarom heeft het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) in 2017 het Fonds Alledaagse Ziekten opgericht. Hiermee hopen ze zelf onderzoeken te financieren waarvan de resultaten meteen toepasbaar zijn in de huisartsenpraktijk.

Heb jij weleens getwijfeld aan de diagnose of behandelmethode van de huisarts? Vertel je verhaal en deel je mening over het initiatief van het NHG.

53 reacties

Reputatie 1
Badge +1
Ik denk dat het een heel goed idee is om een soort kleine kwalen pad op te zetten.
Het is een goed idee om duidelijkheid te krijgen wat op dit moment de juiste behandeling is voor de kleine kwalen. Er is de afgelopen decennia's zo ontzettend veel veranderd. Als we meer in kaart brengen hoe we het beste met kleine kwaaltjes om kunnen gaan, komen er minder diversiteit van behandelingsmethodes. De ene zegt het moet zo en de andere het moet zus. De ene zweert bij hele ouderwetse methode de andere bij het nieuwste aangemoedigd door reclame die iets zeggen zonder dat er onderzoek naar is gedaan. Denk dat het voor de opleiding van huisartsen een goed promotie onderzoek kan zijn. En als het goed uitgevoerd word kan het kosten besparend zijn. En kost minder tijd van de huisarts.
Reputatie 7
Hoe definieer je kleine kwalen? Er zijn ook mensen met doodgewone verkoudheid met een beetje keelpijn en een loopneus die ervan overtuigd zijn dat ze eraan doodgaan, dan willen ze antibiotica terwijl het om een virus gaat. De zus (huisarts) van een vriendin maakt dat met enige regelmaat mee, het is een keer behoorlijk uit de hand gelopen. Ik heb het over verder kerngezonde mensen, niet over mensen die aan een andere ziekte lijden en snipverkouden worden, die hebben dikwijls minder weerstand waardoor een verkoudheid weleens een longontsteking kan worden.
Ik denk dat er voorlopig nog wel verschillende behandelmethodes zullen worden gebruikt, de één brandt een wratje weg, de ander bevriest het (misschien ligt dat aan het soort, dat weet ik niet) een ander hecht een snee (geen enorme) in een vinger terwijl zijn of haar collega vindt dat een zwaluwstaartje volstaat. Er zal een heel nieuw protocol moeten komen lijkt me.
Reputatie 1
Badge +1
Ik heb wel eens mee gemaakt, dat ik een potje plas heb moeten afgeven voor onderzoek, omdat ik me toen der tijd heel moe voelde.

na een tijdje, kon ik bellen voor de uitslag. Tot me verbazing was het een ''blaasontsteking''. Waarop ik dus heel verbaast reageerde ''weet je het zeker?''.. de assistent, bleef volhouden dat ik een blaasontsteking had en dat ik me kuurtje kon ophalen. Waarop ik in protest ging.. ''ik heb helemaal geen verschijnselen van een blaasontsteking''. Waarop ik het antwoord kreeg ''dat ze me plas dan maar naar het ziekenhuis stuurde voor verder onderzoek''.

Eind conclusie was dat ik uiteindelijk geen blaasontsteking had en dat ik me kuur niet hoefde op te halen.

Reageer