Consumentenbond.nl

Weg met bacteriën in huis: hoe ver ga jij?

Reputatie 2
Badge +3
Bacteriën in huis zijn we liever kwijt dan rijk. Ze helemaal uitroeien is echter niet nodig, ze het leven moeilijk maken wel. Je zuigt bacteriën simpelweg op of je spoelt ze met heet water en schoonmaakmiddel levend en wel door de afvoer, zonder extreme middelen te gebruiken.

Nieuwsgierig naar tips voor een schone (bacterie-arme) keuken, badkamer en wc waarbij je niet al te extreme maatregelen hoeft te treffen? Bekijk de gratis tips in het artikel uit de Gezondgids.

Hoe ver ga jij om bacteriën uit je huis te weren? Praat mee!

13 reacties

Reputatie 6
Badge +5
De fabrikanten verzinnen allerlei dure en schadelijke onzin waarvan ze de consument wijs maken dat je dat allemaal nodig hebt. Sommige mensen hebben wel 20 soorten of meer schoonmaakmiddelen in hun keukenkastje staan. De meeste zijn erg schadelijk voor het milieu en zijn totaal overbodig om een huishouden fatsoenlijk te runnen. Bovendien zijn zij meestal een enorme aanslag op je smaak- en reukvermogen met die enorm penetrante chemische "lekker geurtjes" die een gevoel van schoon moeten suggereren. 😝
Gewoon met water en eventueel wat afwasmiddel of allesreiniger afnemen volstaat uitstekend.
Wij gebruiken ecologische allesreiniger van Klok Eco. Die kwam met een score van 8.4 op 1 na als allerbeste uit de test en was 4 maal goedkoper dan nr. 1 die 4 maal zo duur was.
En hij heeft gelukkig een normale geur.🙂
Ik citeer:
"De allesreiniger van Klok doet het heel goed. Deze allesreiniger staat zelfs op plek 2 in de tabel, en is ook nog eens niet duur. Deze allesreiniger bevat geen geur- en kleurstoffen en heeft het (redelijk strenge) Nordic Ecolabel."
Reputatie 6
De tips heb ik nog niet bekeken maar als je alles gaat ontsmetten word je steeds vatbaarder voor allerlei infecties, een beetje viezigheid is een goede inenting, ik heb het niet over salmonella, campylobacter, legionella, norovirus en dergelijke. Die zijn minder onschuldig. Gebruik gewoon geen vieze vaatdoekjes, hang de theedoek niet tegen de handdoek, vervang ze minstens een keer per dag, het zijn twee broeinesten van bacteriën, leve de vaatwasser. Overigens zijn toetsenborden en telefoons smeriger dan de wc bril.
Reputatie 7
Badge +5
De meeste van die tips kende ik al en ik raad iedereen aan om ze te lezen. Er blijkt ook uit dat we in ons eigen huishouden nog wat kunnen en ook moeten verbeteren. Waarom zouden we onszelf aan soms ernstige risico's blootstellen , die met simpele gedragsveranderingen te vermijden zijn ? Maar zoals ook gezegd , moeten we ook weer niet overdrijven.
Een mens heeft in zijn lijf ongeveer 100 miljard bacterien. Als we die kwijt zijn zijn we dood. Bacterien zijn dus een essentieel onderdeel van alle leven. De hysterie omtrent het schoonmaken is derhalve erg schadelijk. Een operatiekamer steriel maken oké maar het streven om het huishouden steriel te maken met bv (bateriedodende!) schoonmaakmiddelen van bv Detto zijn erger dan de kwaal. Een paar simpele handelingen (bv die van Mevr Jones) volstaan. We blijven dan zelf gezond en het milieu en de portemonnee worden gespaard.
Reputatie 7
Badge +5
Niemand heeft het gehad over steriel maken , @AJGCB . Bacterien hebben goede en slechte invloeden afhankelijk van de soort . Zoals alles in de natuur dient er een balans te zijn . Als we in ons huis ziekmakende bacterien de kans geven om zich ongeremd te vermenigvuldigen , gaat het mis. Inderdaad , overdaad schaadt ook wat dit onderwerp betreft .
Reputatie 6
Badge +7
Bedankt voor al jullie reacties zo ver! Leuk om te lezen hoe jullie hier in staan. Ik zie dat er veel wordt gerept over (agressieve) schoonmaakmiddelen. Het artikel in het openingstopic gaat juist niet over dit soort middelen, of ontsmetten, maar handige actiepunten om veel voorkomende bacterie broed plekken schoner te houden. Inderdaad, zoals jullie aangeven zijn veel bacteriën ook juist goed, maar van legionella wordt niemand gelukkig 😉. Ik ben benieuwd wat jullie van de tips vinden. Pas je ze al toe, of heb je juist wat nieuwe trucs ontdekt?
Reputatie 7
Badge +5
Het meeste pas ik wel toe , maar ik zie dat ik een aantal dingen wat vaker moet doen , als koelkast en GFT-bakje schoonmaken , vaker schone handdoeken pakken en vooral oppassen met de GFT-container .
Ook belangrijk lijkt me vooral met dit weer : Bewaar etenswaren bij de juiste temperatuur en eet alles tijdig op. Ook restjes niet te lang bewaren. Streef er naar zodanig te koken , dat je weinig of geen restjes hebt . Tenzij je natuurlijk bewust ergens twee keer van wil eten .
Reputatie 6
Ik mis het één en ander. Om vliegen en wespen weg te houden van je eten als ze onverhoopt toch kans zien om binnen te komen of als je buiten eet bijvoorbeeld, daarvoor zijn van die handige kapjes van fijn gaas, misschien zijn er ook nog van die opvouwbare te vinden maar die heb ik al lange tijd niet meer in winkels gezien.

Sommige mensen hebben vóór de WC een kleedje liggen, weggooien dat ding, net als die hoesjes die je over de klep doet.

Badkamerkleedjes bij iedere was meedraaien (of weglaten maar dan heb je kans om uit te glijden).

Ik vervang handdoeken soms twee keer per dag en badhanddoeken iedere dag. Ik heb ooit bij iemand gelogeerd die die dingen eens in de week verving, hun badkamer rook net als die bij een gymnastieklokaal.

Koeltasjes kun je ook beter schoonmaken aan de binnenkant tenzij er tien rondslingeren, er kan weleens iets lekken, bijvoorbeeld iets van de slager of de visboer. Als iemand de volgende dag een lunch meeneemt in dat zelfde tasje zit hij of zij met zijn handen aan een lunchtrommeltje (en een appeltje) dat misschien wel vol zit met salmonellabacteriën.

Ontdooien: niet op kamertemperatuur maar in de koelkast.

Wat legionella betreft: dat kan ook ontstaan in een plantenspuit, plantenspuiten vernevelen en een legionellabesmetting kun je krijgen door het inademen van waterdruppeltjes.Regelmatig schoonmaken en proberen de nevel niet in te ademen.
Reputatie 5
Badge +5
Aan bacterieën denk ik nooit. Schoonmaakmiddelen heb ik gereduceerd tot: handzeep, afwasmiddel, allesreiniger, wc-reiniger, schoonmaakazijn (voor de ramen) en soda (voor aangekoekte pannen).
Verder vertrouw ik op mijn zintuigen want die zijn uitstekend toegerust om elke vorm van bederf te signaleren. Maar ja, ik ben dan ook opgegroeid in een tijd dat de bloemen nog geurden en voor wasmiddelen geen chemiekast aan luchtjes werd opengetrokken. Helaas ruik ik dan wel, dat de afvalbakken voor plastic afval soms de straat uit stinken omdat mensen niet de moeite nemen om vleesverpakkingen even af te spoelen voordat ze in het afval gaan. De overheid ziet daarin, ondanks vliegen en maden, kennelijk geen gezondheidsrisico want de gemeente heeft bepaald, dat ze maar eens in de 14 dagen worden geleegd.
Reputatie 6
Ik zou bijna denken dat je niet ver bij mij vandaan woont. Een bedrijf zet vlak bij ons complex de afvalcontainers neer. Wij hebben als VVE in het verkeden gevochten km de containers ondergronds en oo een andere plek te krijgen, dat is gelukt, nu krijgen we door een bedrijf dat zich nergens iets van aantrekt weer ongedierte.
Op mijn neus vertrouw ik niet, die zit dicht door hooikoorts. Wat ik aan bederflijke waar koop gebruik ik de zelfde dag. Verder gewoon de keuken goed schoonhouden, oven niet vergeten, verschillende snijplanken en messen gebruiken. Waar bijna niemand aan denkt is een eventueel messenblok. In die gleuven komt ook viezigheid, er wordt misschien een beetje gespetterd of er blijft per ongeluk iets aan een mes zitten. Het is een beetje priegelen maar het kan geen kwaad om het zo nu en dan schoon te maken aan de binnenkant. Ik zet het onder de hete kraan nadat ik wat afwasmiddel in de gleuven heb gedaan. Het blok moet daar wel tegen kunnen, dat van mij is van keihard hout (verantwoord).
Gewoon netjes schoonmaken is genoeg. Als je nooit in contact komt met een paar bacteriën krijg je ook niet veel weerstand.

Met andere woorden, we overdrijven soms behoorlijk, dit gestimuleerd door de reclame.
Badge
Soms de wasmachine en vaatwasser eens flink heet laten draaien, voorzover de huidige generatie energiezuinige apparaten dat toestaat.

Een zelfverklaarde schoonmaakdeskundige stelde verder op de radio dat met groene zeep en schoonmaakazijn eigenlijk alle schoonmaakklussen zijn te klaren. Hierin kunnen we ons wel vinden. Alles waar antibacterieel op staat kopen wij per definitie niet.

Naast antibacteriële toevoegingen worden schoonmaakmiddelen zo ontwikkeld dat ze van zichzelf al actief zijn en op oppervlakken inwerken. Eigenlijk hebben deze middelen een eroderende of etsende werking op oppervlakken. Het nadeel hiervan is dat wij zelf niet zoveel controle hebben op de mate waarin dat gebeurt. Waarom die middelen dat allemaal zo nodig dit moeten doe heeft denk ik te maken met het gegeven dat het ons met dat schoonmaken niet snel genoeg kan gaan. De actieve werking van die middelen zijn eigenlijk een vervanging voor de mechanische energie die we zelf in het schoonmaakproces stoppen, het wrijven, het boenen en het schrobben. Het mooie van dat fysieke schoonmaken is alleen wel dat we precies weten wanneer het genoeg is en het oppervlak schoon moet zijn.

En nog een bijkomend voordeel, fysiek schoonmaken is goed voor je lijf en je hart. We zijn meesters geworden in het verzinnen van smoezen om even niet (zelf) te hoeven bewegen, getuigen de verbazingwekkende verkopen van elektrische fietsen en grasmaaiers.
Reputatie 6
Eergisteren was ik heel een bij iemand die nogal poetserig is aangelegd. Nog vóór de deur open ging rook ik al chloor, ik durf niet bij haar te eten want ik ben bang dat alles een chloorsmaakje heeft en dat hebben we in Rotterdam in het verleden al meer dan genoeg geproefd aan het drinkwater. Het is ook hartstikke slecht voor het milieu. Als je zorgt dat je voldoende schone werkdoekjes voor het grijpen hebt heb je echt al die ontsmettingsrommel niet nodig, hooguit wanneer één van je huisgenoten een ernstige buikgriep heeft of iets anders dat besmettelijk is.

Reageer