gratis artikel

Welke pillen, druppels en zalfjes werken echt?

• 31 March 2022
  • 34 reacties
  • 2646 Bekeken
Welke pillen, druppels en zalfjes werken echt?
Reputatie 2
Badge +2

Voor een verkoudheid, droge ogen of een koortslip hoef je meestal niet naar de huisarts. Met een middeltje van de drogist kun je de klachten ook zelf behandelen. Maar wat is de beste keus?

Lees welke pillen, druppels en zalfjes echt werken.

Wat is jouw ervaring met het gebruik van pillen, druppels en zalfjes? Werkt het voor je? Praat mee!

34 reacties

1: Tegen virussen is amper iets opgewassen (behalve vaccineren dan). Dus in ieder geval oppassen dat je ánderen niet besmet (bij koortslip en andere herpes varianten bijvoorbeeld) als je het hebt en indien mogelijk vaccineren.

2: Datgene dat echt werkt is een medicijn en valt onder specifieke overheidsregels wat betreft goedkeuring, bij iets verdunnen tot in het oneindige hou je water over en dat werkt niet, hoeft dus ook niet goedgekeurd te worden en mag ook geen medicijn heten.. (Zie bijvoorbeeld:

https://www.avogel.nl/product/homeopathie/arnica-d6.php

A.Vogel Arnica D6 druppels is een homeopathisch geneesmiddel zonder specifieke therapeutische indicatie toegepast volgens de principes van de homeopathische geneeswijze.
Dit houdt in dat wij vanuit wetgeving geen informatie over de indicatie van dit product mogen verstrekken.

Of zoals de overheid het zegt:

Homeopathische geneesmiddelen met een medische claim zijn niet verboden. Een medische claim is een bewering over het voorkomen, behandelen of genezen van een ziekte. Een fabrikant moet een medische claim eerst wetenschappelijk bewijzen. Dan pas mag hij deze claim op de verpakking vermelden of voor reclame gebruiken.

Ergo: als het echt werkt mag het ook op de verpakking staan, anders niet.

Het valt me in het artikel op dat de Consumentenbond ook middelen (ook merken) afraadt op een manier zoals dat in het verleden naar mijn herinnering niet gebeurde. Wat is er veranderd dat dit nu wel kan of mag?

Het valt me in het artikel op dat de Consumentenbond ook middelen (ook merken) afraadt op een manier zoals dat in het verleden naar mijn herinnering niet gebeurde. Wat is er veranderd dat dit nu wel kan of mag?

Mag? Ik hoop dat eindelijk het licht gezien heeft en niet langer om de homeopathische kwakzalverij heen danst.

Mag? Ik hoop dat eindelijk het licht gezien heeft en niet langer om de homeopathische kwakzalverij heen danst.

Ik denk dat wellicht dankzij covid-19 en het gevaarlijke wapppie gedrag van sommigen duidelijk(er) is geworden dat met ‘respect’ om iemands ‘mening’ heen dansen niet zonder aantoonbare gezondheidsschade is voor zowel maatschappij als individuen.

Volgens familie traditie is iedere kwaal op te lossen met alcohol.
Voor koorts en verkoudheid citroensap met heet water en kandij en strohrum.
Zere spieren behandel je met Franzbranntwein.
Heb je last van de maag, drink je Underberg.
Tegen de kou drink je Franse Cognac.
Tegen keelpijn drink je Turkse Raki.

Voor koorts en verkoudheid citroensap met heet water en kandij en strohrum.
Zere spieren behandel je met Franzbranntwein.
Heb je last van de maag, drink je Underberg.
Tegen de kou drink je Franse Cognac.
Tegen keelpijn drink je Turkse Raki.

Klinkt mij als muziek in de oren.

Het rare is dat dit (een klein beetje) kan lijken te werken: van veel verkoudheidsvirussen zijn de symptomen het gevolg van de respons van het immuunsysteem, en als je je immuunsysteem onderdrukt (waar het drinken van alcohol voor zorgt), verminderen de symptomen dus. Omdat het een gif is dat door de lever vóór al het andere wordt afgebroken en aangepakt legt de lever (die mede een hoofdrol in je immuunsysteem speelt) een gedeelte van de immuunrespons stil, waardoor de symptomen verminderen...

Met dezelfde logica kun je zeggen dat alcohol het immuunsysteen verzwakt waardoor je verkoudheid erger wordt. Het immuunsysteem dient er namelijk voor om je te helpen. Dat moet je dus bij verkoudheid niet onderdrukken maar versterken.

Ik had niet gedacht dat het idee van alcohol als geneesmiddel anno 2022 nog zo diep zat.

Reputatie 2
Badge +2

@Harrie LPP Kun je middelen noemen waar je in het verleden wat anders over las dan nu? Misschien kunnen we je dan antwoord geven waarom het advies over die middelen eventueel is veranderd.

Nee, want dat is juist het punt, dat het vroeger volgens mij niet gebeurde; dan kun je ook geen merk noemen natuurlijk. Ik heb het wel over iets van zeker 20 jaar geleden. Maar ik kan er ook helemaal naast zitten.
De wetgeving over claims op verpakkingen is inmiddels natuurlijk ook wel flink veranderd.

Reputatie 2
Badge +2

Voorkomen is beter dan genezen. Hoe is het mogelijk dat er middeltjes worden verkocht die niet 

helpen. Eest mensen ziek maken en dan proberen ze weer beter te maken. Ook hier is er weer

de onnodige symptoombestrijding aan het werk. Verkeerd ingerichte samenleving. Het mensdom 

is niet in staat zichzelf goed te besturen. Dat gegeven is al duizenden jaren bekend maar blijkbaar 

nog steeds niet begrepen. Het is nooit wat geweest en het wordt ook nooit wat. De oorzaken 

worden tevens niet aangepakt en dus blijven bijna al de problemen eindeloos bestaan. Zo simpel 

is dat. Het denkvermogen van de meeste mensen is daarop niet getraind. Boze, machtige

geestelijke wezens beïnvloeden het mensdom. Gegroet, Emilio Sciarone

Reputatie 2
Badge +2

Je weet niet wat ‘ze’ allemaal in die middeltjes verwerkt hebben. Droge ogen bijvoorbeeld

die niet goed opengaan tijdens het opstaan ‘s morgens, helpt knipperen met de ogen bij 

mij goed. Het middel is soms erger dan de kwaal. Ook de gezondheidszorg is nou niet 

bepaald wat het zou moeten zijn.

Reputatie 2
Badge +2

U hoeft niet voor elk kwaaltje naar de huisarts want dan kunt u misschien wel elke dag een 

afspraak maken. Sommige middeltjes kunnen helpen waar een huisarts verder ook niet veel 

aan kan doen. Toch is er soms voorzichtigheid geboden en kan men beter wat te vroeg dan

te laat zijn. Symptoombestrijding is hier weer de grote troef in het geheel. Daarom komt 

vrijwel alles min of meer terug. Huisartsen bijvoorbeeld hebben geen tijd en expertise om

de oorzaken onder de loep te nemen. Dus zelfzorgmiddelen of naar de huisarts is een keus 

die u met eventuele hulp van de doktersassistente kunt maken. Zalfjes en pillen kunnen

soms tijdelijk werken maar de oorzaak wordt er niet mee opgelost, definitief. Daar is dus

meer voor nodig en onze gezondheidszorg is daar niet op ingesteld als op zo veel andere 

dingen. Door onvolmaaktheid van mensen bezorgen ze de samenleving, onnodig vaak, 

ziekten die er in het allereerste begin niet waren. De mens Methusalah werd 969 jaar.

Emilio Sciarone

Interessante vraag: Ik ben dankbaar met mijn goede gezondheid en wordt daar steeds bewuster van dat dit geen vanzelfsprekendheid is. Toen ik op mijzelf ging wonen heb ik te veel producten gekocht voor mijn medicijnkastje. Na jaren heb ik veel moeten weggooien omdat het jaren over de datum was. Daarom heb ik minimaal zelfzorgmiddelen thuis die ik onregelmatig gebruik en de indruk hebt dat ze echt werken. Verder maak ik regelmatig gebruik van de website thuisarts.nl. Hierop staat betrouwbare informatie van de huisartsenvereniging.

• paracetamol 
  • Norit
  • koorslipcrème
  • Broomhexine 

Tegen droge ogen kan ik vers gemalen lijnzaad aanbevelen. Een of twee eetlepels een, twee of drie keer per week. Gebroken lijnzaad kan ook, maar kneus de lijnzaad kort voor gebruik zelf en koop die niet want de vetten gaan erg snel achteruit in kwaliteit.

Lijnzaadolie werkt niet, het gaat bij de ogen om stoffen die in de velletjes zitten.

Mijn optometrist merkte het direct, en had zelf ook studies erover gelezen.

Het doet ook wonderen bij een pijnlijk droge gezichtshuid.

Ik ga ervanuit dat het lichaam bepaalde stofjes mist die in die lijnzaadschilletjes zitten (lignanen).

Gebruik gemalen lijnzaad niet te veel en niet te vaak, dat is weer niet goed voor de lever (het cyanogeen in lijnzaad zet het lichaam om in cyanide).

Ik ben er bij toeval achter gekomen dat die vette uierzalf van Bogena bij mij goed werkt als ik een koortslip voel opkomen..... 😂 

Badge

Om eerlijk te zijn… de reguliere geneeskunde heeft mij nog nooit echt goed kunnen helpen. Als het om medicijnen gaat, bedoel ik. Juist de homeopathie heeft mij geholpen om van klachten af te komen: hoofdpijn, darmklachten, zenuwpijn, hormonale klachten. 

inmiddels heb ik wel geleerd om niet lang met klachten door te lopen. Regelmatig een neusverkoudheid hebben, is niet altijd normaal. Bezoekje aan de kno-arts en een operatie verder: ik heb zelden meer een verstopte neus. 

Deze arts vertelde me ook: “wij weten nog niet alles; wij adviseren alles op basis wat we tot nu toe weten. Het is niet gezegd dat andere manieren níet werken. Ik hoor erg van vaak patiënten dat homeopathie goed voor ze werkt. Hier ben ik alleen maar blij om.”

Ik hoor erg van vaak patiënten dat homeopathie goed voor ze werkt. Hier ben ik alleen maar blij om.”

Gelukkig bepalen we of dingen werken.met een dubbel blind proef, een test die de homeopathie niet heeft doorstaan en ook niet meer aan mee wil werken. Meer hoeven we er eigenlijk niets van te zeggen.

Reputatie 7
Badge +8

Er zijn o.a. twee grote problemen met homeopathie. Om te beginnen heeft onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat homeopathische korrels en druppels geen enkele werking als geneesmiddel hebben. Dat blijkt zowel uit studies met een uitstekende methodologie als uit meta-analyses, die conclusies trekken uit alle goede studies die eerder zijn gebeurd. Eén en ander gepubliceerd door https://www.eoswetenschap.eu/ Daarnaast is ook het homeopathische uitgangspunt weinig plausibel. De middelen in kwestie bevatten meestal niet eens werkzame stoffen.

Toch geloven veel mensen in homeopathie, met het argument dat het bij hen goed werkt. Persoonlijke ervaringen zijn zelden goede raadgevers. Het menselijk lichaam is complex, en of je geneest kan van heel veel factoren afhangen. Als je een middeltje inneemt en je beter voelt, weet je ten slotte niet wat er gebeurd zou zijn zonder pilletje.

Hoewel homeopathie een van de meest onderzochte alternatieve geneeswijzen is, wordt de toegeschreven klinische werkzaamheid niet ondersteund door wetenschappelijk bewijs. Er wordt vaak bewijs geleverd via onderzoek op planten en dieren enz.

Badge

Bij een opkomende virusinfectie (verkouden of griep) neem ik meteen Nisyleen, volgens de dosering op de verpakking. Na een dag zijn de verschijnselen weg en bouw ik de druppels in 2 dagen af. Voordat ik de druppels gebruikte had ik elk jaar griep en was ik een aantal keren verkouden. Sinds ik met Nisyleen ben begonnen, zo'n 20 jaar geleden, ben ik nooit meer verkouden geweest en heb ik geen griep meer gehad. Echt geen enkele keer. Ik heb overigens geen aandelen bij VSM, dus deze review is echt waar.

Mocht u toch twijfelen aan de werking van dit middel omdat het niet wetenschappelijk is onderzocht en vinden dat een kruidenmiddel alleen werkt als je erin gelooft, dan ben ik in ieder geval heel blij dat mijn geloof blijkbaar groot genoeg is om een virusinfectie binnen een dag te bestrijden zonder dure chemische rommel uit de farmaceutische industrie. Laat die wetenschappelijke onderzoeken gerust achterwege, ik kijk liever naar het resultaat.

Mocht u toch twijfelen aan de werking van dit middel omdat het niet wetenschappelijk is onderzocht en vinden dat een kruidenmiddel alleen werkt als je erin gelooft, dan ben ik in ieder geval heel blij dat mijn geloof blijkbaar groot genoeg is om een virusinfectie binnen een dag te bestrijden zonder dure chemische rommel uit de farmaceutische industrie. Laat die wetenschappelijke onderzoeken gerust achterwege, ik kijk liever naar het resultaat.

Wetenschappelijk onderzoek in deze zou niets anders inhouden dan van een groep mensen de helft van de mensen dat middel geven en de andere helft een placebo zonder dat de mensen of de onderzoekers weten wie wat gehad heeft en de resultaten van beiden groepen vergelijken. Klinkt hartstikke simpel en is dat in principe ook. Daarom heeft men ook ooit meegewerkt aan een dergelijke proef totdat bleek dat het medicijn net zo effectief was als kraanwater, een bijzonder potent middel, en toen wilde men niet meer meedoen.

Reputatie 7
Badge +8

Ik heb al gemeld dat velen zullen beamen dat een homeopatisch middel bij hen zal helpen tegen hun kwaal. Een geloof in een middeld is al van grote waarde voor de werking. En het is niet zo dat er alleen maar rotzooi inzit, ik zal het nooit hebben over de chemische rommel van de homeopathie. Vergeet niet dat in Nisyleen 45% alcohol zit en veel vitamine D, sowieso middelen die een werking hebben. En fijn dat u er baat bij hebt, blijven gebruiken dus. Ik heb slechts willen melden dat van het merendeel van ‘alternatieve’ geneesmiddelen geen wtenschappelijk bewijs is. En dat wordt wel vaak beweerd, en bekend is de bewering ‘dit helpt tegen kanker’. Helaas zijn er diverse (bekende) doden daarvan. Dus niet alles geloven, goed uitkijken, gegevens nazien en nalezen enz., geldt ook voor de reguliere geneesmiddelen.

@Epping Een kruidengeneesmiddel is iets anders dan een homeopatisch middel. Het een sluit het ander zelfs uit. In veel kruidengeneesmiddelen zit juist behoorljjk sterk kruidenextract, met werkzame stoffen. In stevig verdunde homeopatische middelen zit niks van de uitgangsstof. Dat er dan toch ‘iets’ rond het water zweeft waar je beter van wordt kan mijn brein niet aan.

Ik weet niet of kruidengeneesmiddelen nog steeds als homeopatisch verkocht mogen worden. Dat gebeurde eerst erg veel maar ik vermoed dat er inmiddels een wet tegen gemaakt is.

Ik wordt zelf altijd weer beter terwijl ik paracetamol slik. Maar om dan te beweren dat ik beter wordt van de paracetamol zal ik niet doen.

Reputatie 2
Badge +2

Natuurlijke middelen die geen bijwerkingen hebben is het beste. De algemeen

gangbare westerse geneeskunde is ook niet 100 procent betrouwbaar.

Zalfjes en pillen ze hebben bijna altijd bijwerkingen. En wat er op het etiket 

staat van die middeltjes moet je maar aannemen dat het waar is. Zelfs 

ingewikkelde, moderne geneesmiddelen waarvan de medische wetenschap

thans gebruik maakt, zijn vaak niet nieuw te noemen, maar in veel gevallen 

op de natuur terug te voeren. Vaak doen geleerden ideeën op uit de volks-

geneeskunde. Mensen weten waarschijnlijk niet als ze door bossen of open 

veld lopen ze  in de oudste en grootste fabriek voor geneesmiddelen 

vertoeven.

Mensen maken elkaar vaak onnodig ziek. Voorkomen is beter dan genezen.

Mensen zouden hun verstandelijke vermogens beter moeten gebruiken dan 

waren veelal al die pillen en zalfjes een stuk minder nodig. Medicijnen zijn

vaak voor tijdelijk gebruik. De mens heeft een zelf genezende werking in

zich. Maak je hier goed gebruik van dan scheelt het weer aan huisarts of

ziekenhuis-bezoek. Pillen, zalfjes of wat dan ook het helpt allemaal maar 

ten dele maar dat weten jullie natuurlijk al allemaal. Tabula rasa maken lukt

nooit. De pilletjes, zalfjes, drankjes of wat dan ook het blijft altijd bestaan

zolang mensen het voor het zeggen hebben. Oorzaak en gevolg.

Emilio Sciarone

De algemeen gangbare westerse geneeskunde is ook niet 100 procent betrouwbaar.

Ik maak bezwaar tegen precies dit soort inhoudsloze opmerkingen. Wat is in dit kader überhaupt de definitie van "betrouwbaarheid"? Inhoudsloos en zinloos en in combinatie met een religieus sausje wat mij betreft nutteloos

Reageer