Beantwoord

Welke steunkousen?

• 14 January 2022
  • 3 reacties
  • 79 Bekeken

Badge

Omdat ik door ziekte heel veel zit en weinig beweeg, heb ik steeds meer last van vocht in mijn onderbenen. Nu zou ik daar graag steunkousen of compressiekousen voor bestellen, maar ik weet niet waar ik moet beginnen? Kan ik ‘gewoon’ een paar met een leuk kleurtje uitkiezen die ik op google vind? Of moet ik selectiever zijn? Wat maakt dat een steunkous echt werkt?

Of moet ik dat bij de huisarts aanvragen ofzo? Ik heb dus geen idee hé, dus vandaar dat ik mijn vraag hier stel. Ik wil er namelijk best wat voor uitgeven maar het moet wel zijn werk doen natuurlijk.

icon

Beste antwoord door W. van Wijngaarden 14 January 2022, 19:51

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 4
Badge +4

Het beste is denk ik eerst langs uw huisarts te gaan . Die kan de noodzaak beoordelen en eventueel en verwijsbrief schrijven ( u kunt ze dan mogelijk uit de basiszorgverzekering vergoed krijgen). 

Dan kunt u naar een speciaalzaak. Bijvoorbeeld het https://www.livit.nl/. ( hier staat aardig wat info)

Die heeft filialen in heel Nederland. ( ook in bepaalde ziekenhuizen) en daar kunt u deskundig advies krijgen hieromtrent.

Of het verstandig is om zelf op internet iets uit te zoeken lijkt me wat lastig.  Bij een speciaal zaak meten aan de hand van uw benen wat het meest geschikt zal zijn denk ik.

Reputatie 7
Badge +6

Ze worden op maat gemaakt. Maar omdat je benen opgezwollen zijn met vocht kunnen ze de juiste maat niet nemen. Je benen moeten dan eerst een week of zo gezwachteld worden totdat alle vocht eruit gedrukt is. Dan kunnen ze precies de maat nemen. Het traject is zoals Van Wijngaarden zegt via de huisarts. 

Reputatie 7
Badge +8

Het is zo als de forumleden voorstellen. Je kan geheel op eigen initiatief steunkousen kopen, maar ben je zo deskundig dat je precies weet wat je moet hebben. Kennelijk niet en dan is het beter één en ander te laten ondertzoeken, in eerste instantie dan de huisarts. Ik heb een heel trjact doorlopen want steunkousen alleen  hoeven niet altijd te helpen. Ik ben onmlangs nog 3 hele dagen in het ziekenhuis geweest, nieren e.d. waren goed maar mijn vaten zijn gelaserd ( na zwachtelen enz. wat Jan aangeeft). Dan verder de oorzaak kennend worden steunkousen aangemeten. Daar zijn al 4 categoriën in. Je krijgt 2 paar per jaar, meerdere paren moet je betalen.

Reageer