Consumentenbond.nl
Vraag

Welke zijn nog echt zachte tandenborstels ?

• 25 december 2019
  • 6 reacties
  • 575 Bekeken

Hallo,

Welke zijn nog echt zachte tandenborstels ? Vroeger was Sensodyne de referentie, zachte tandenborstels met zijdeachtige haartjes, 1 model. Simpel.

Nu zijn er vele zgn zachte borstels gaande van zacht tot extra soft en extra zacht. Men ziet door het bos de bomen niet meer. De Sensodyne Extra Soft Deep Clean is duidelijk minder zacht dan de oude generatie.

De enige vergelijkbare borstel die ik vond is de ORAL-B Extra Zacht Tandvlees en Glazuur.  Een borstel met nog echte zijdeachtige haartjes.

Wat is jullie mening hierover ?

Mvg.

6 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Kwestie van uitproberen, lijkt mij. Of kindertandenborstel kopen. 

Reputatie 5
Badge +5

Wat mij opgevallen is, dat het oppervlak van de tandenborstel gehalveerd is de laatste jaren.
Als referentie heb ik een paar borstels die al jaren in mijn werkplaats liggen voor andere toepassingen. Sinds kort gebruik ik voor mijn tanden een Jordan type dat weer bijna het ouderwetse aantal haren heeft. Hierdoor verminderd de irritatie en verhoogt de reinigingskracht.

Ik heb jaren lang medium gebruikt, die borstels werden kleiner en op een gegeven moment was poetsen een bloedbad. Nu ik deze grote zachte borstel gebruik heb ik ook minder klachten van de tandarts.

In tegenstelling tot de borstel is het gat in de tube tandpasta groter geworden.
Hierdoor ga je meer tandpasta gebruiken.

Reputatie 6
Badge +5

In Biowinkels zijn varkensharenborstels verkrijgbaar. Die zijn, aanvankelijk niet maar door het gebruik wel, zachter dan de gangbare. Moeten dan ook wel eerder vervangen worden. 

Reputatie 7
Badge +7

Ik zet even mijn Consumentenbond-hoed af en reageer vanuit mij persoonlijk. 😉

Zelf gebruik ik al jaren een zo zacht mogelijke tandenborstel. Ik heb nu de Kruidvat Ultradent Pro Sensitive Extra Soft tandenborstel en die is m.i. echt heel erg zacht.

Ik heb onlangs een sensodyne repair&protect soft gekocht, een hele fijne zachte tandenborstel, ook wat de maat betreft. Heb ook goede ervaringen met de soft tandenborstel van AH

Ik koop mijn tandenborstels sinds vorig jaar bij de Lidl. Hier heb je echt extra zachte tandenborstels en mijn tandvlees bloed sindsdien niet meer. Het hoeft dus echt niet duur te zijn!

Reageer