Welke zorgverzekeraar betaalt een bedrag uit voor een gehoorapparaat boven categorie 5 ?

• 13 November 2022
  • 10 reacties
  • 268 Bekeken

Ik wil graag een gehoorapparaat  uit het duurdere segment(boven catogorie 5).Van ohra krijg  ik dan niets vergoed en moet ik alles zelf betalen.Nu schijnen er ook maatschappijen te zijn dewelke dan een bedrag vergoeden.Welke maatschappijen zijn dat ?

10 reacties

Reputatie 5

Misschien kunt u informeren bij hoorwijzer

https://www.hoorwijzer.nl/contact/ 

( of er meld zich een ervaringsdeskundige hier op het forum )

Ik wil graag een gehoorapparaat  uit het duurdere segment(boven catogorie 5).Van ohra krijg  ik dan niets vergoed en moet ik alles zelf betalen.Nu schijnen er ook maatschappijen te zijn dewelke dan een bedrag vergoeden.Welke maatschappijen zijn dat ?

Ik ben (tot op heden) geen ervaringsdeskundige, wel wat info gezocht voor u.

Heeft u al een verwijskaart van een arts of audicien?

Boven de catogerie 5 heeft u dit wel nodig voor verder onderzoek.(vergoeding?)

De catogerie 5 zal voor alle zorgverzekeraars wel gelden!

Hier kan ik niet uithalen dat er helemaal geen vergoeding bij Ohra.

Dit van een “willekeurige” andere zorgverzekeraar die geven ook wel profiel 1 t/m 5 aan in de vergoedingen!

Als uw hoorprobleem niet opgelost kan worden met een hoortoestel uit profiel 1 t/m 5, stuurt uw audicien u door naar het audiologisch centrum. Alleen een audioloog kan verklaren dat er sprake is van een medische noodzaak. De audioloog test samen met u opnieuw verschillende hoortoestellen uit de 5 categorieën. Als uit deze testen blijkt dat uw hoorprobleem inderdaad niet op te lossen is met hoortoestellen uit profiel 1 t/m 5, dient uw audioloog een aanvraag bij ons in. Wij beoordelen vervolgens de aanvraag. Om een audiologisch centrum te bezoeken heeft u een verwijzing nodig van uw arts of audicien.

Ik hoop dat u met deze informatie wat verder komt.

Reputatie 6
Badge +4

Uit de basisverzekering worden alleen 1 t/m 5 voor 75% vergoed. Dat telt voor alle zorgverzekeraars. Daarboven zul je het volledig op eigen kosten moeten aanschaffen. De aankoop (tot een maximum van 75% vd aankoopprijs) is wel een aftrekpost voor de inkomstenbelasting.

Het antwoord is, voor zover ik weet, geen, geen verzekeraar betaalt daar aan mee. U moet überhaupt al hemel en aarde bewegen om van uw audicien een toestel in categorie 5 te krijgen, en dat komt door de kwantum afspraken met de verzekeraars, en dat is het matje. Cat 6, en wie weet bestaat er al cat 7, is simpelweg rekening man.

Reputatie 5
Badge +4

@Santje Heb je nog iets gehad aan de tips van de community leden? Mocht er een reactie tussen staan die je het meest geholpen heeft, dan kun je deze aanvinken als Beste Antwoord. 
Zo help je anderen met een vergelijkbare vraag ook om snel het antwoord te vinden.

Als uw hoorprobleem niet opgelost kan worden met een hoortoestel uit profiel 1 t/m 5, stuurt uw audicien u door naar het audiologisch centrum. Alleen een audioloog kan verklaren dat er sprake is van een medische noodzaak. De audioloog test samen met u opnieuw verschillende hoortoestellen uit de 5 categorieën. Als uit deze testen blijkt dat uw hoorprobleem inderdaad niet op te lossen is met hoortoestellen uit profiel 1 t/m 5, dient uw audioloog een aanvraag bij ons in. Wij beoordelen vervolgens de aanvraag. Om een www.zilverenkruis.nl/consumenten/vergoedingen/audiologisch-centrum te bezoeken heeft u een verwijzing nodig van uw arts of audicien.

Dit is het beste antwoord volgens mij ( van gebruiker1644596728).  Deze tekst behoort in alle zorgverzekeringspolissen te staan, want dan voldoet de tekst aan de wet. De wet zegt dat het gehoorpobleem moet worden opgelost. Als dat met categorie 5 niet lukt, zijn er zwaardere maatregelen nodig, waar iedereen recht op heeft. Ik weet niet uit welke “ willekeurige polis” de bovengenoemde tekst afkomstig is. Maar om zekerder te zijn dat dit ook echt zo wordt uitgevoerd, is het beter om te zoeken naar een zorgverzekeraar die in ieder geval deze tekst gebruikt. 
Ik wijs u op ASR: deze verzekeraar benoemde dit enkele jaren geleden op deze wijze.

PS en nog iets anders: er zijn / waren ook zorgverzekeraars ( zoals deze ASR) die toestonden dat de patiënt BIJ betaalt. 

@lara100 Dat scenario bestaat inderdaad ook maar die medische indicatie is niet waar dit over gaat. Mensen willen graag zo'n beter toestel en audicien suggereren ook dat ze betere toestellen hebben maar de audiciens zeggen zelf dat bijbetalen simpelweg niet meer bestaat. Mijn moeder is bij een audicien geweest die van die dure toestellen levert en er was volledig zelf betalen of niet. De verzekering gaat tot cat 5 en als je meer wil betaal je het volledig zelf. Het is mij ook onduidelijk of je bijna medische noodzaak überhaupt bij die duurdere toestellen uitkomt of dat men het dan in een heel andere richting zoekt.

@A. Deen , bij ASR kun je wel bijbetalen. De verzekering is wel wat duurder maar een goed hoortoestel is belangrijk.

“a.s.r. biedt ruimte voor jouw persoonlijke wensen. Hierdoor is het mogelijk om met behoud van de a.s.r. vergoeding middels eigen bijbetaling invulling te geven aan jouw meer persoonlijke wensen ten behoeve van een hoortoestel. Hiervoor gebruik je het formulier “Bijbetalingsformulier gehoorhulpmiddelen”. Dit formulier vul je samen met je audicien in. “ 

Klik op de link: www.asr.nl/verzekeringen/zorgverzekering/hoortoestel

@A. Deen , bij ASR kun je wel bijbetalen: “a.s.r. biedt ruimte voor jouw persoonlijke wensen. Hierdoor is het mogelijk om met behoud van de a.s.r. vergoeding middels eigen bijbetaling invulling te geven aan jouw meer persoonlijke wensen ten behoeve van een hoortoestel. Hiervoor gebruik je het formulier “Bijbetalingsformulier gehoorhulpmiddelen”. Dit formulier vul je samen met je audicien in. “ 

Ik heb toch ook echt even gezocht maar ik had deze niet gevonden. Hulde, dan lijkt mij de vraag beantwoord, ASR biedt die mogelijkheid.

@A. Deen , bij ASR kun je wel bijbetalen: “a.s.r. biedt ruimte voor jouw persoonlijke wensen. …… Dit formulier vul je samen met je audicien in. “ 

Ik heb toch ook echt even gezocht maar ik had deze niet gevonden. Hulde, dan lijkt mij de vraag beantwoord, ASR biedt die mogelijkheid.

Ook DSW en Stad Holland staan bijbetalen toe: zie hulpmiddelenreglement 2023 . “Indien u vrijwillig kiest om bij te betalen voor een (niet geclassificeerd) hoortoestel dan dient het ingevulde Bijbetalingsformulier te worden toegevoegd aan de aanvraag”. Zie https://www.stadholland.nl/-/media/Documenten/SH/Zorg/Hulpmiddelen/2022/Reglement-Hulpmiddelen-2022-Stad-Holland.pdf pagina 22 bij Hoortoestel.

Reageer