Wespenplaag: wat zijn jouw tips & tricks?

• 13 August 2018
  • 45 reacties
  • 10232 Bekeken

Toon eerste bericht

45 reacties

Reputatie 7
Je mag een paar bijen hier naartoe sturen, dan kunnen ze mijn tomatenplanten bestuiven, ik zie hier alleen wespen en die geloven het wel, er zit één tomaatje in, zo groot als een aalbes, het is nota bene zaad dat ik uit trostomaten heb gehaald. Vroeger hadden we een wespennest in de spouwmuur, we hadden toen nog een glazenwasser op een ladder...
Ha ha, dat wordt sjouwen met die beestjes. Ik moet ze dan nog eerst vangen. Een imker zette gewoon ergens een korf bij een weiland met veel bloemetjes, drie weken later zat er een zwerm bijen in. Bij de Aldi en de Lidl liggen in het voorjaar van die mini bijenhotels in het schap. Als je zo een ophangt in februari dan lok je vast wel bijen ernaartoe. En die gaan dan je tomatenbloemetjes bezoeken!

Wespen eten een appel van binnenuit helemaal op, en dan zijn ze te zwaar om te vliegen!

If you cannot beat them, feed them! Watermeloen.
Dan is hun buikje vol en zijn ze een tijdje zoet en heb je er geen last meer van.
Reputatie 7
Dat zou ik best willen maar dan moet je niet in een appartement wonen met een buurman die bang is van alles wat vliegt, zelfs vogels. Van bijen ben ik, in tegenstelling tot wespen, niet bang, ik weet dat je ze niet moet storen bij de korf, dan doen ze niets. De roofbijen die ze ergens in zuid Amerika (?) hebben zijn hier (nog) niet. Dat kleine nog groene mini tomaatje is erg eenzaam, al waren er nou maar twee bijtjes.
Mijn ervaring is dat als je ze met rust laat er niets gebeurd. Leg een bierviltje op je glas drank. Voor erg lastige insecten, heb ik als ik buiten zit altijd een elektrische vliegenvanger naast me liggen. Dat werkt altijd erg goed, niet slaan maar in de vlucht scheppen.
Er landt een wesp op mijn onderlip. Paniek! Bij alle aanwezigen behalve bij mij. Gewoon omdat ik weet dat wespen nooit uit zichzelf steken. Na 30 seconden besluit de ongenode gast dan ook dat er elders veel interessantere dingen te beleven zijn en vertrekt.
Ik had natuurlijk ook kunnen proberen om hem weg te slaan. Maar dan was ik niet verbaasd geweest als hij ook zo aggressief gereageerd had.
Het enige wat mij op dat moment zorgen maakte was het mogelijke ingrijpen van één der aanwezigen, met een wapperende krant, servet of iets anders,
Reputatie 7
Als het een vogelspin zou zijn zou ik rustig blijven zitten maar wespen, geen zin om weer bij de SEH te belanden om te worden volgepompt met anti histamine.
Reputatie 3
Badge +2
Misschien ligt het aan de kant van Nederland waar ik woon (N-O Overijssel), maar ik heb nog nooit zo weinig wespen gezien als dit jaar. Sinds half juli (na berichten dat we wellicht een wespenplaag zouden krijgen) heb ik er t/m vandaag, schrik niet, slechts 4 geteld.
Reputatie 7
Badge +4
@Jan B.
Wij wonen niet in de buurt van Overijssel maar hebben ook amper wespen gezien.

Er is weer een nieuwe uitvinding tegen wespen,  Een wolkje waternevel.
Het wordt natuurlijk binnenkort op de markt gebracht in spuitbusjes met bronwater.

Met een waarschuwing van de verkoper, dat je het niet met een milieuvriendelijke plantenspuit moet doen, omdat de nevel te grof is.

Ik ga het binnenkort maar eens testen met een plantenspuit, op de fijnste stand.

We hebben een tuin die barst van het leven; misschien dat er daarom ook dit laar weinig wespen zijn. Achter in de tuin is een composthoopje waar nu ook rotte appels op belanden. Daar kunnen ze zich aan te goed doen. Ook daar vrijwel geen wespen.
Ik heb een vermoeden dat wespenplagen zich vooral voordoen in omgevingen waar de natuur vrijwel is vernietigd, zoals in alle binnensteden of troosteloze akkerwoestijnen. We weten allemaal wat we daar aan kunnen doen, maar stemmen nog steeds in meerderheid op de partijen die ook het resterende deel van Nederland volledig willen bestraten, wat dat dan ook kost.

Reputatie 6
Badge +5

Ik heb nog geen wesp gezien bij mij thuis, maar wat niet is kan nog komen natuurlijk.
Mocht je gestoken worden door mug of wesp, vroeger smeerden we er azijn op, het verlicht in ieder geval de jeuk.

Reputatie 6
Badge +6

Volgens mij is de natuur echt van slag, bij ons zijn het nog steeds de bloemen waar zij op af komen, op het terras  met eten nog niet echt hinderlijk.

En als hij toch vasthoudend irritant wordt, gaat hij op de elec. Recket krijgt hij dan lekker "warme" voeten.

En dan ver weg er mee, want er schijnt dan een geur vrij te komen die wespen aggessief maakt en elkaar te hulp komen.

Ik vind het zo zielig om hem te elektrocuteren! Ik zie het zo dat ie ook gewoon mag leven op deze aarde. Het is een killer en vreet alle bijen op, dat wel. Maar als ie in de buurt komt beetje wegjagen, sigarettenrook in z'n smoel blazen of zo, dan blijft ie wel weg. Een poes is ook een notoire killer, menig schattig vogeltje is eraan gegaan. Maar toch blijven we poezen houden. Laat 'm nou maar leven en z'n ding doen 🐝. 

.

Reputatie 6
Badge +5

Zo kom ik ook wel aan 1909 reacties 😏

Reputatie 6
Badge +6

Zo kom ik ook wel aan 1909 reacties 😏

punt is toch gemaakt😃

.

Punt is voor mij ok.

Ik vind het zo zielig om hem te elektrocuteren! Ik zie het zo dat ie ook gewoon mag leven op deze aarde. 

Ik heb hier goed over nagedacht Jan,

Het is een simpele oplossing:

Oude klamboe gevonden:

Stuk cv buis 22 bocht gebogen aan de wand 50cm en 2m haakje en tot midden tafel.

Klamboe er aan hangen en van 5/8 elec.buis, een rechthoek gebogen om de zithoogte van de ronde klamboe te verruimen, tafel en 2 stoelen er in en helemaal; mug, vlieg, wesp en ander mee etende gevleugelde ufo's free.

O ja, s'avonds draaien, naar boven de jacuzzi, heerlijk al die hongerige muggen er boven te zien🦟🐝

Kosten:

2lgt 5/8 elec.buis

3 m cv buis 22mm

5 beugels 22mm

Minder 20 euro.

(Buigveer 5/8 en buigtang 22mm even lenen)

Dus dit najaar tot lekker laat buiten vertoeven, wesp vriendelijke oplossing toch?

Amai, dit is nog een oude draad met Ekokok en Mrs. Jones. Lang vervlogen tijden. 

De foto lijkt op een koloniale planter op verlof in Nederland met die klamboe 😀. Die hebben ze meestal om het bed. De ijsblokjes in het glas trekken ook de aandacht. Maar een goede constructie zo, hier en daar een touwtje, het blijft hangen. Er is een filmpje op internet dezer dagen, dan knippen ze de wespen middendoor met een schaar!  Kijk hier https://www.dumpert.nl/item/100040067_0b221f7f

Reputatie 6
Badge +5

Ik hoorde ook op de radio dat als je wespen nat spuit met water, via een goede verstuiver (geen plantenspuit), zij direct terug vliegen naar hun nest.  Als je water verstuift op wespen, denken ze dat het regent. Aangezien wespen een grote afkeer hebben van regen, vliegen ze meteen terug naar hun nest. De wesp zal door zijn natte vleugels moeilijkheden ervaren met vliegen en dus snel afdruipen. Water blijkt een efficiënt middeltje dat wespen op afstand houdt.

Reputatie 7
Badge +5

werkt ook heel goed met de plantenspuit op nevelstand

Reputatie 4
Badge +6

@RonaldD Bijen idem. Laatst landde een enorme kolonie honingbijen in mijn moerbei. Door een imker eruit gehaald en in een kast ondergebracht. De achtergebleven bijen met de tuinslag weggejaagd, al viel er ook een aantal uit de lucht. De nuchtere opmerking van de imker: dood gaan ze toch nu het grootste deel van de kolonie weg is en elders onderdak heeft gekregen.

Reageer