Wespenplaag: wat zijn jouw tips & tricks?

• 13 augustus 2018
  • 33 reacties
  • 9934 Bekeken

Reputatie 2
Badge +1
Door de tropische temperaturen en de droogte zijn er nu, in vergelijking met afgelopen jaren, veel meer wespen in Nederland. Men spreekt zelfs over een wespenplaag. Heb jij er al wat van gemerkt?

Op onze website legden wij uit wat je bij kinderen met een wespensteek het beste kunt doen, plus tips & tricks om niet gestoken te worden. En nee, wegrennen is niet de beste optie. 😉

Wat doe jij als je een wesp ziet? Ren je hard weg of heb je een geheim wapen om te zorgen dat ze niet eens bij je in de buurt komen? En wat werkt volgens jou het beste bij een wespensteek?

33 reacties

Reputatie 7
Badge +4
@Jan B.
Wij wonen niet in de buurt van Overijssel maar hebben ook amper wespen gezien.
Reputatie 3
Badge +2
Misschien ligt het aan de kant van Nederland waar ik woon (N-O Overijssel), maar ik heb nog nooit zo weinig wespen gezien als dit jaar. Sinds half juli (na berichten dat we wellicht een wespenplaag zouden krijgen) heb ik er t/m vandaag, schrik niet, slechts 4 geteld.
Reputatie 7
Als het een vogelspin zou zijn zou ik rustig blijven zitten maar wespen, geen zin om weer bij de SEH te belanden om te worden volgepompt met anti histamine.
Er landt een wesp op mijn onderlip. Paniek! Bij alle aanwezigen behalve bij mij. Gewoon omdat ik weet dat wespen nooit uit zichzelf steken. Na 30 seconden besluit de ongenode gast dan ook dat er elders veel interessantere dingen te beleven zijn en vertrekt.
Ik had natuurlijk ook kunnen proberen om hem weg te slaan. Maar dan was ik niet verbaasd geweest als hij ook zo aggressief gereageerd had.
Het enige wat mij op dat moment zorgen maakte was het mogelijke ingrijpen van één der aanwezigen, met een wapperende krant, servet of iets anders,
Mijn ervaring is dat als je ze met rust laat er niets gebeurd. Leg een bierviltje op je glas drank. Voor erg lastige insecten, heb ik als ik buiten zit altijd een elektrische vliegenvanger naast me liggen. Dat werkt altijd erg goed, niet slaan maar in de vlucht scheppen.
Reputatie 7
Dat zou ik best willen maar dan moet je niet in een appartement wonen met een buurman die bang is van alles wat vliegt, zelfs vogels. Van bijen ben ik, in tegenstelling tot wespen, niet bang, ik weet dat je ze niet moet storen bij de korf, dan doen ze niets. De roofbijen die ze ergens in zuid Amerika (?) hebben zijn hier (nog) niet. Dat kleine nog groene mini tomaatje is erg eenzaam, al waren er nou maar twee bijtjes.
Reputatie 7
Badge +6
Ha ha, dat wordt sjouwen met die beestjes. Ik moet ze dan nog eerst vangen. Een imker zette gewoon ergens een korf bij een weiland met veel bloemetjes, drie weken later zat er een zwerm bijen in. Bij de Aldi en de Lidl liggen in het voorjaar van die mini bijenhotels in het schap. Als je zo een ophangt in februari dan lok je vast wel bijen ernaartoe. En die gaan dan je tomatenbloemetjes bezoeken!

Wespen eten een appel van binnenuit helemaal op, en dan zijn ze te zwaar om te vliegen!

If you cannot beat them, feed them! Watermeloen.
Dan is hun buikje vol en zijn ze een tijdje zoet en heb je er geen last meer van.
Reputatie 7
Je mag een paar bijen hier naartoe sturen, dan kunnen ze mijn tomatenplanten bestuiven, ik zie hier alleen wespen en die geloven het wel, er zit één tomaatje in, zo groot als een aalbes, het is nota bene zaad dat ik uit trostomaten heb gehaald. Vroeger hadden we een wespennest in de spouwmuur, we hadden toen nog een glazenwasser op een ladder...
Reputatie 7
Badge +6
@Mevrouw Jones Je kan gelijk hebben hoor. Bijen kruipen in die kleine holletjed en wespen in het hooi en onder de losse pannen om te schuilen. Ik zie wespen wel een hele appel van binnenuit leeg eten. En als je dan komt zijn ze te zwaar om te vliegen en dalen in een glijvlucht naar de grond.

Misschien heeft het betrekking op bijen in een korf. Daar is een kleine opening en eenmaal binnen kunnen ze veel eten. Bij het bijenhotel zijn het losvliegende bijen, die vluchten zo weer weg. Misschien weet iemand anders hier het?
Reputatie 7
@Jan Eten de wespen die er ook op afkomen geen bijen? Wespen eten allerlei andere insecten, ik kan me zo voorstellen dat ze een sappige bij ook niet versmaden.
Reputatie 7
Badge +6
Met dit droge weer zoeken o.a. bijen, hommels en wespen iets te eten bij de plek waar ze nog wat kunnen vinden, en dat is bij ons mensen. Als hun honger gestild is gaan ze weer weg. Geef ze een druppel limonade, honing, whatever, leg een stukje fruit op tafel buiten, watermeloen. Ik ben de hele zomer door geen enkele wesp gestoken. Zodra je ze bang maakt gaan ze in de verdediging en steken ze je. Anders niet, hooguit een beetje waaien. Ze hebben honger want waar zie jij nog bloemetjes groeien met dit weer?

Voor de liefhebber, hoe bouw je zelf een bijenhotel van gebruikt hout en hoe maak je gele beton zonder kleurstof? Aanschouw en beleef! Ik heb een fotoalbum op internet gezet
https://www.flickr.com/photos/70756908@N04/albums/72157655246724900 kijk maar. De eerste tien foto's zijn van het bijenhotel van het klooster, daarna ga ik er zelf een bouwen.

Elk dichtgemetseld gaatje is ik weet niet hoeveel jonge bijtjes. Een bijenhotel is niet voor bijen die in een zwerm leven, maar voor de solitaire bijen. Het is ook niet mijn uitvinding, ik zag het in de tuin van een nonnenklooster en heb het nagebouwd. En hommels en wespen komen er ook schuilen!

Hier zit m'n hommeltje lekker te smullen van m'n joekel van een zonnebloem. Zonder wespen, bijen en hommels geen groente en fruit toch!

Reputatie 7
Je moet nooit slaan naar een wesp hommels en bijen, dan steken ze juist, maar gewoon lichtjes
zachtjes van je afwuiven.

Hommels en bijen steken niet zo snel, die gaan dan dood omdat hun angel achterblijft. Wespen gaan gewoon door.
Reputatie 7
Badge +4
@PFTM
De tip is om wat water fijn te vernevelen, dus hen natuurlijk niet kletsnat te spuiten.🙂

@M.N.C. Kerstholt
Ik vang insecten die binnen zijn altijd met een leeg waxinelichtkuipje en een kassabonnetje eronder. Ik schuif dat dan wel héél voorzichtig eronder zodat het diertje de kans krijgt om er op te kruipen zodat niet hun pootjes of vleugels beschadigd of verwond worden.🙂
Ik las de tip om ze nat te spuiten met een plantenspuit en dat werkt echt als een tierelier. Ze vertrekken gelijk naar hun nest. Je moet ze echter niet te nat maken, want dan kunnen ze niet meer vliegen. Zodra ze voldoende opgedroogd zijn, gaan ze echter alsnog weg.
Wespen die binnenvliegen zijn makkelijk naar buiten de krijgen als ze op het raam zitten. Dat doen ze vaak. Dan doe ik er een open luciferdoosje overheen, schuif hem dicht, doe het raam open en laat hem vrij. Simpel en doeltreffend.
Reputatie 3
Badge +3
Rustig blijven is inderdaad het beste. Niet gaan rennen, niet gaan meppen. Mijn zoontje werd ooit júist gestoken omdat een alleen maar goed bedoelende vriendin een wesp bij hem wegsloeg.
Een wespenval hang ik niet op, dat is volgens mij alleen voor de buren fijn want dan vliegen alle wespen naar onze tuin ;)

Nog een weetje, deze week geleerd: er zijn ook nog zweefvliegen die zich vermomd hebben als wesp, dan eten vogels ze nl niet zo snel op.
Het verschil kun je zien doordat een wesp antennes (voelsprieten) heeft en een vlieg niet.
Dezelfde persoon vertelde me dat wespen ook af komen op uitgeademde kooldioxide, dus zelfs al heb je geen zoet drankje, ijsje of vlees voor je neus, kunnen ze je toch lastig vallen. De jonge wespjes zijn grootgebracht en ze hebben niks anders meer te doen 😉
Reputatie 7
Badge +4
@Dootingh
Respect!🙂
Ieder diertje is een wonder op zich. Het is ongelooflijk hoe ook het kleinste diertje in elkaar zit en wat hij allemaal kan en weet en doet en hoe alles perfect werkt, ook weer in harmonie en complete samenhang met de rest van de natuur. Wij mensen wanen ons wel bovenmatig intelligent maar het meeste in het leven kunnen we in het geheel niet begrijpen en al helemaal niet maken.🤔
Reputatie 7
Badge +6
Eerst even vragen . Heb jij je pootjes wel gewassen? 😄
Reputatie 7
Lekker, wespen zitten op alles dus je weet niet wat het beestje voor verrassingen aan zijn pootjes heeft.
Ik at laatst buiten op een terras shoarma en een paar keren landde een wesp steeds op dezelfde plaats op het vlees en probeerde ik hem (haar?) met mijn hand voorzichtig te verdrijven. Dat lukte niet goed. Ik heb vervolgens de wesp laten zitten en gekeken wat hij deed. Wat bleek: hij deed veel moeite om een klein stukje vlees te pakken te krijgen en toen dat was gelukt, vloog hij daarmee weg en kwam na 10 minuten terug en herhaalde dit zich. En nee: hij kwam niet terug met 10 vriendjes of zo. Mij beviel dit heel goed. Steeds 10 minuten om rustig verder te eten 😉
Je moet nooit slaan naar een wesp hommels en bijen, dan steken ze juist, maar gewoon lichtjes
zachtjes van je afwuiven.
Reputatie 7
Zo'n pompje heb ik maar in een paar seconden reageer ik al hevig, ik ben al een paar keer op de SEH beland, met spoed.
Wanneer je bent gestoken door een wesp, kun je met een aspivenin (mini pompje verkrijgbaar bij Etos e.d.) pijnloos het gif opzuigen met één hand. Wat ook goed werkt is een papje maken van water en paracetamol. Smeer dit op de steek. Dit zuivert en verlicht de pijn.

Wat wespen op afstand houdt is een wespenval. Dit is te maken van een fles een touwtje en een stuk pvc buis. Door een gaatje te maken in het pvc en deze door de fles te steken komen ze er niet goed uit en zit steviger wanneer je de bovenkant van de fles omkeert.

Maar sinds we de aspivenin hebben aangeschaft ben ik niet meer bang om gestoken of gebeten te worden. Ook voor andere dierenbeten en giftige planten erg handig.
Reputatie 7
Dat moet je maar net bij de hand hebben, bovendien zit er al snel voldoende gif in je lijf om op te zwellen als je allergisch bent.
Wespesteken,direct tandpasta erop. Geen bult en de pijn neemt snel af.

Reageer