Beantwoord

Wie betaalt de kosten van z.g. transgenderoperaties?

• 15 March 2019
  • 36 reacties
  • 10660 Bekeken

Onlangs verscheen op tv iemand die zich van een uitgebluste 40+ man had laten transformeren naar een pronte, enthousiaste en sexy ogende ca. 30-jarige vrouw. Het betrof in dit geval een Belg die en passant nog reclame maakte voor Nederlandse plastische chirurgie die deze transformatie mogelijk had gemaakt. Maar ook in andere tv-programma's verschijnen b.v. jongeren, die reikhalzend uitzien naar een hele serie operaties die hun lichaam waarin zij zich ""niet thuis voelen" moeten veranderen in een fysiek omhulsel waarin dat wel het geval zou moeten zijn.
Zulke "patiënten" zijn ongetwijfeld de droom van sommige chirurgen, maar ik vraag mij steeds af, wat die operaties en noodzakelijke langdurige hormoonbehandelingen kosten en wie dat betaalt? Ik neem aan dat dat niet uit eigen zak gebeurt. Valt dat onder de basisverzekering? En hoe krijg je dat dan voor elkaar? Toch niet door met zelfmoord te dreigen, want dat is weliswaar de voornaamste doodsoorzaak voor mannen tot 50 jaar en vooral in agrarische kringen berucht, maar ik heb nooit gehoord van enige financiële hulpverlening tot, laten we zeggen, het bedrag dat zulke transgenderoperaties kosten om aan dat verschijnsel een einde te maken.
Vallen de kosten voor transgenderoperaties onder de (nog steeds stijgende) zorgkosten en worden ze uit belastinggeld betaalt? En zo ja, waarom eigenlijk? Het gaat in essentie toch om cosmetische chirurgie en niet om geslachtsverandering. Ik heb althans nog nooit zo'n tot vrouw omgetoverde man enthousiast over zijn eerste menstruatie horen berichten, laat staan over de op handen zijnde bevalling van het eerste kind.
icon

Beste antwoord door Lisa Boele 18 March 2019, 02:25

Bekijk origineel

36 reacties

Badge

Die hoge cijfers worden veroorzaakt doordat transgenders en homo's nog steeds niet volledig worden geaccepteerd. En deze discussie is daar een onderdeel van. Het feit dat het nog steeds door velen als aandacht vragen, aanstellerij, overdreven gedoe wordt gezien, doe maar normaal, vrouwenkleding is toch voldoende, tot zelfs schelden, verbaal en fysiek geweld, zullen jongeren vaker die hartverscheurende keuze blijven maken. Acceptatie is zo belangrijk,  ook al schreeuwt iedereen om het hardst dat je geluk zelf moet maken. Zolang een groot deel van de maatschappij blijft zeggen dat hetero en je geboortegeslacht het enige "normaal" is en operaties dus überhaupt ter discussie staan, blijven er jongeren van de spreekwoordelijke brug springen. Als je niet jezelf kan zijn en buitenstaanders denken te weten wat goed voor jou is, ook na de operatie zelfs nog, en zowel op straat als op internet zonder enige scrupules hun mening als waarheid verkondigen, dan kan het leven van jongvolwassenen heel zwaar zijn. Als iedere toetsenbordheld met een mening zich dat eens zou beseffen, dat jouw ongezouten vrijheid van mening anderen kan raken of kan beïnvloeden, en dat je dus ook online gewoon moet afwegen of jouw schrijfsels ook maar enigzins een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij. Het is niet aan ons om te concluderen dat een operatie onnodig is, dat vrouwenkleding genoeg is, of dit wel of niet vergoed moet worden, of dat het niet ethisch zou zijn, omdat wij geen idee hebben wat zij doormaken. Er zijn mensen die gezonde ledematen laten amputeren vanwege een disforie, als dat blijkbaar dé oplossing is voor hen, leven en laten leven. Heb lief, wees lief en probeer buiten je eigen kaders te denken.

Nee.
Het is een gebrek aan keuze mogelijkheden die geboden worden.

Er is eerder teveel dan te weinig keuze.

Zichzelf van het leven beroven zou geen optie moeten zijn, hoezeer men ook lijdt. Want lijden doen we allemaal. Het is kenmerkend voor het menselijk leven.

Wie dan toch kiest voor zelfdoding, doet dat vanuit zichzelf, net als de moderne euthanaseerders trouwens.

Helemasl met Miezemous eens: eigen ervaring. Er is zoveel onbenul… met name van mensen die slecht geinformeerd zijn, dan wel het emotionele spectrum van een mug hebben.

Wat kosten betreft: als we transgenderoperaties niet uit de basiszorg vergoeden gaan we dan ook de behandeling van longkanker niet vergoeden als mensen gerookt hebben? Geen vergoeding meer van IVF/ICSI/ IUI? En al helemaal niet van alle onzinnige Covid vaccinaties. Gevolgen van sportongelukken doen we ook niet meer: je kan toch gewoon thuis op de bank blijven zitten.

Daarnaast nog: waarom is er zo'n 'wildgroei' aan transgenders? We weten dat niet, maar er zijn verschillende veronderstellingen: bv weekmakers in plastics die een oestrogeme werking hebben om er maar een te noemen.

Helemasl met Miezemous eens: eigen ervaring. Er is zoveel onbenul… met name van mensen die slecht geinformeerd zijn, dan wel het emotionele spectrum van een mug hebben.

Wat kosten betreft: als we transgenderoperaties niet uit de basiszorg vergoeden gaan we dan ook de behandeling van longkanker niet vergoeden als mensen gerookt hebben? Geen vergoeding meer van IVF/ICSI/ IUI? En al helemaal niet van alle onzinnige Covid vaccinaties. Gevolgen van sportongelukken doen we ook niet meer: je kan toch gewoon thuis op de bank blijven zitten.

Daarnaast nog: waarom is er zo'n 'wildgroei' aan transgenders? We weten dat niet, maar er zijn verschillende veronderstellingen: bv weekmakers in plastics die een oestrogeme werking hebben om er maar een te noemen.

Wat mij betreft illustreert de toxiciteit van dit onderwerp dat van twee kanten, dus vanuit de voorstanders, als ik ze zo mag noemen,  met zwakke argumenten gevoerd wordt. Het gaat numeriek nog steeds om een minuscuul fenomeen dus vergoed het uit de basiszorg, het geld is het probleem niet. De echte discussie moet gaan over waarom zo'n obscuur fenomeen ineens zo groot lijkt te worden en dus wat er aan de hand is. En dan hoop ik dat we voorlopig wat terughoudend zijn met opereren en hormonen en allerlei ingrepen die we niet meer terug kunnen draaien totdat we echt begrijpen wat er speelt en zeker weten dat we niet meer kwaad dan goed doen.

En dan hoop ik dat we voorlopig wat terughoudend zijn met opereren en hormonen en allerlei ingrepen die we niet meer terug kunnen draaien totdat we echt begrijpen wat er speelt en zeker weten dat we niet meer kwaad dan goed doen.

Alsof transgenders iets nieuws zijn. Lekker forum hier.

En dan hoop ik dat we voorlopig wat terughoudend zijn met opereren en hormonen en allerlei ingrepen die we niet meer terug kunnen draaien totdat we echt begrijpen wat er speelt en zeker weten dat we niet meer kwaad dan goed doen.

Alsof transgenders iets nieuws zijn. Lekker forum hier.

Nee, maar de schaal waarop is wel. En wat heeft dat met "het forum" te maken? 

Als je niet weet waarom men vroeger niet zo gauw of helemaal niet en al zeker niet officieel  uit de kast kwam heb je toch echt heel erg lang onder een steen geleefd. Of je weet het wel maar hebt andere redenen om deze dingen hier te schrijven.

Als je niet weet waarom men vroeger niet zo gauw of helemaal niet en al zeker niet officieel  uit de kast kwam heb je toch echt heel erg lang onder een steen geleefd. Of je weet het wel maar hebt andere redenen om deze dingen hier te schrijven.

Uit de kast komen heeft niet zoveel met transgender te maken. Ik zou even een pauze van een paar dagen inlassen om af te koelen en je dan hier weer melden.

Jij hebt uiteraard gelijk en het COC ongelijk...

https://www.coc.nl/homepage/coming-in-uit-de-kast-is-niet-altijd-een-optie

Jij hebt uiteraard gelijk en het COC ongelijk...

https://www.coc.nl/homepage/coming-in-uit-de-kast-is-niet-altijd-een-optie

Bij mij komen homo's uit de kast en zijn transgender niet homofiel. Gelukkig dat de Boomer een andere definitie heeft dus weer gelijk. Neem een pauze boze man!

Reputatie 7
Badge +7

Zullen we weer terug naar het onderwerp gaan? Bedankt! Alle reacties hierna die off-topic zijn worden verwijderd.

Reageer