Zulke "patiënten" zijn ongetwijfeld de droom van sommige chirurgen, maar ik vraag mij steeds af, wat die operaties en noodzakelijke langdurige hormoonbehandelingen kosten en wie dat betaalt? Ik neem aan dat dat niet uit eigen zak gebeurt. Valt dat onder de basisverzekering? En hoe krijg je dat dan voor elkaar? Toch niet door met zelfmoord te dreigen, want dat is weliswaar de voornaamste doodsoorzaak voor mannen tot 50 jaar en vooral in agrarische kringen berucht, maar ik heb nooit gehoord van enige financiële hulpverlening tot, laten we zeggen, het bedrag dat zulke transgenderoperaties kosten om aan dat verschijnsel een einde te maken.
Vallen de kosten voor transgenderoperaties onder de (nog steeds stijgende) zorgkosten en worden ze uit belastinggeld betaalt? En zo ja, waarom eigenlijk? Het gaat in essentie toch om cosmetische chirurgie en niet om geslachtsverandering. Ik heb althans nog nooit zo'n tot vrouw omgetoverde man enthousiast over zijn eerste menstruatie horen berichten, laat staan over de op handen zijnde bevalling van het eerste kind.
Beste antwoord door Lisa Boele
Bekijk origineel