Consumentenbond.nl

Wie heeft ervaring met bouwbiologie?

• 16 oktober 2018
  • 63 reacties
  • 3053 Bekeken

Toon eerste bericht

63 reacties

Reputatie 7
In dat geval lijkt me dat iemand er niets meer in ziet, of niemand meer iets. Je kunt onderzoeken op veronderstellingen, die hoeven volgens mij niet stante pede te worden bewezen. Als ik wetenschapper was zou ik het een uitdaging vinden om net zo lang te zoeken tot ik achter de feiten kwam maar kennelijk denken ze daar niet allemaal zo over.
Reputatie 7
Badge +5
Helemaal mee eens, je start op veronderstellingen en op klachten die ervaren worden en dat kun/moet je op vele manieren onderzoeken.
Na al die onderzoeken, kan het lijken of er een verband is en dan ga je weer een stap verder in je onderzoek, eerst dubbelblind waar niemand weet wat er aanstaat of niet en als daarna het verband aantoonbaar is, dan moet het nog herhaalbaar zijn.
Als dit herhaalbaar is, is er een bewezen verband en kun je zeggen dat het één het andere veroorzaakt.

Alleen lees ik overal op internet je er van alles van kan krijgen, dat er onderzoeken zijn en conclusies getrokken worden, maar dat aan conclusies geen zekerheden verbonden mogen worden en één onderzoek ook nog geen bewijs is, maar ik lees nergens dat er herhaalbare onderzoeken zijn die daarmee het bewijs leveren.
Reputatie 7
@Lisa Boele
Het lijkt als je op het Internet gaat zoeken toch of er meer onderzoek is gedaan naar UMTS en GSM masten en andere dingen die straling veroorzaken dan gedacht. Als het alleen op het Internet staat bereikt het, lijkt me, niet iedereen, je zoekt doorgaans alleen naar dingen waarvoor je belangstelling hebt.
Ik kwam onderstaande websites tegen, ik denk dat je ze wel kent maar je kunt nooit weten. Ik geef de kop en daarna de website *. Ik heb de artikelen, op zo nu en dan enkele regels na, nog niet gelezen. Je komt een paar keer de zelfde website tegen.

Bromtoon – RIVM rapport gemeente Pijnacker/Nootdorp, onderzoek hoogspanningsleiding.
*pijnacker-nootdorp.nl
GSM en UMTS masten / blootstellingslinieten.
*judithsnel.wixsite.com
Vooronderzoek naar bezorgdheid over basisstations voor mobiele telefonie.
*researchgate.nl
Invloed van GSM straling en zendmasten op de gezondheidvergelijk GSM straling.
*www.stralingswijzer.nl
UMTS Zwitsers onderzoek ontoereikend.
*aa.woonbiologie.nl
GSM straling.nl, Info over straling van mobiele telefoons en de mogelijkheid van schdelijke effecten op de gezondheid.
*gsm- straling.nl
RIVM en RUG testen verband tussen straling en gezondheidsrisico’s.
*www.telecompaper.com
Meer kanker bij GSM masten
*www.rd.nl
GSM stralling, schadelijk of niet
*mens-en-gezondheid.infonu.nl
Vondelingskwartier: gezondheidsrisico’sUMTS en GSM masten niet aangetoond. Even doorscrollen, het staat niet bovenaan.
* vondelkwartier-wordpress.com
Baanbrekend onderzoek naar invloed GSM mast op hersenfunctie.
(Dit komt van Niburu en die neem ik nooit serieus maar ik heb het artikel nog niet gelezen.)-*www.ninefornews.nl
Straling en gezondheid
*www.stralingsadviezenonline.nl
TNO rapport: effect op de mens door straling UMTS antennes – ITPRO - news Tweakers.
*tweakers.net
Hoogspanningsmasten – stralingsadvies
*www. Stralingsadviesonline.nl
Is een UMTS mast nou gevaarlijk of niet?
*www.gezondheidsnet.nl
Zendmasten en gezondheid
*www.ggdnog.nl
Antennebureau: Resultaten metingen straling antennes (zendmasten in Nederland).
*stopumts.nl
Ziek van straling GSM masten (komt uit het Reformatorisch dagblad).
*www.stopumts.nl
En op – www.digibron.nl
4G straling van masten en telefoons, zijn er risico’s.
-*www.4g.nl

Dan als klap op de vuurpijl nog de Stichting Skepsis: IS een UMTS mast nou gevaarlijk of niet?
*skepsis.nl.

Misschien kom je nog iets tegen. Suc6.
Reputatie 6
Badge +5
Dat onderzoeksprobleem m.b.t. gezondheidsrisico's is in de afgelopen jaren heel groot geworden: Het doet zich voor bij medicijngebruik door combinatie, bij voedseladditieven en chemicaliën in de woonomgeving door stapeling, en bij electriciteit en straling door interferentie. Heel veel is en wordt op onderdelen in eerste instantie door de industrie onderzocht en veilig bevonden en daar wil ik ook niets aan afdoen. Maar het geheel is inmiddels zo complex, dat er voor onafhankelijk onderzoek geen beginnen meer aan is, tenzij er in toenemende gezondheidsklachten een aanknopingspunt gevonden wordt dat uitgebreid onderzoek met belastinggeld rechtvaardigt. Tot zolang blijft het dus bij een signalering van "vage" klachten.

@MrsJones Heel erg bedankt voor de moeite die u gedaan hebt om deze info te verzamelen. Ik duik er nog in maar zal, als u mij niet kwalijk neemt, onder dit topic niet uitwijden over stralings(mast)onderzoeken om herhaling te voorkomen van een eerdere lang uitgesponnen discussie over die onderzoeken op dit forum.

In bouwbiologische zin lijkt er al iets bereikt. Na het omzetten van 10 schakelaars is nu 'snachts de electriciteit op de slaapkamer, electronica en al wat ruist en suist uitgeschakeld. Met als gevolg sneller inslapen en vroeger wakker. Dat geeft moed en ook zin om op de ingeslagen weg voort te gaan.
Reputatie 7
Geen probleem, er zijn altijd wel dingen die mijn nieuwsgierigheid prikkelen en door erin te duiken valt er meestal weer iets te leren.,
Reputatie 6
Badge +5
Over laagfrequent geluid, speciaal i.v.m. windmolens, zond het ZDF gisteren een documentaire uit in de serie planet-e: Infraschall - unerhörter Lärm. Terug te zien op www.zdf.de via: Sendung verpasst - 04.11.2018 - Nachts - 05.11.04.30 (dit laatste was het tijdstip van uitzending).

Voor wie het Duits wat moeizaam vindt en ook als je niet zo goed tegen slachtofferverhalen kunt, toch even doorzetten. Want vanaf het moment dat de in Duitsland geïnstalleerde meetapparatuur voor het detecteren van ondergrondse kernproeven in beeld komt wordt het echt interessant. Aan de orde komen @E.T. Wiersum @Jan @Joopfrl het huidige universitair onderzoek en hoe dat wordt tegengewerkt; het officiële standpunt van het betreffende "Bundesamt" en de ten tijde van de Vietnam Oorlog in de VS onderzochte mogelijkheid om laagfrequent geluid als wapen in te zetten. Dat laatste onderzoek werd gestaakt omdat er te weinig (10-30%) slachtoffers mee te behalen viel.

Voor wie de uitzending bekijkt wordt duidelijk, waarom die alleen om 4 uur in de ochtend was. Desondanks alle lof voor het ZDF, dat de informatie in elk geval ter beschikking stelt.

Wat bouwbiologie betreft zal tegen laagfrequent geluid wellicht alleen fundering met uitzonderlijk dik beton kunnen helpen.. Tegen hinder door hoogfrequent geluid (van b.v. zendmasten) moet bouwbiologisch meer mogelijk zijn, al zullen aanbieders bij het aanprijzen van remedies hun woorden op een goudschaal moeten wegen om niet in juridische procedures verwikkeld te raken.

@MrsJones Met het verwerken van de door u verstrekte lijst heb ik enige vorderingen gemaakt. Het helpt al enorm om van al die bevindingen kennis te nemen op een gebied dat hier officiëel niet als gezondheidsprobleem erkend wordt. In combinatie met de reeds getroffen maatregelen is mijn nachtrust erop vooruitgegaan, al word ik nog steeds wakker met een onontkoombaar gesuis in mijn oren. Wel weet ik, dat aan alles wat "tussen de oren" zit (en dat is hier letterlijk het geval) beter gedoseerd aandacht gegeven kan worden, afgewisseld met flinke fysieke inspanning. Op die weg ga ik dus voort, met goede moed. .
Reputatie 7
@Lisa Boele Ik ga later kijken naar die documentaire, Duits is geen probleem. Misschien is die docu iets voor de VPRO, Zembla besteedt wel vaker aandacht aan dingen die onder de pet worden gehouden.
Reputatie 6
Badge +5
@MrsJones Uit erkentelijkheid van de door u aangeleverde sites wil ik toch even melding maken van mijn bevindingen bij het Reformatorisch Dagblad. Daar staat, uiteraard, veel over het "Christelijke" geluid maar ook over geluidshinder. Het was teveel verwacht om daar ook iets over de Bijbelse val van Jericho met behulp van geluid tegen te komen (want wie kent dat verhaal tegenwoordig nog) maar ik moest toch denken aan die Amerikaanse generaal uit de genoemde ZDF uitzending.. Dat die over onderzoek naar geluid als wapen ten tijde van de Vietnamoorlog kon berichten is in elk geval geen toeval. Zulk onderzoek is militair en daarmee staatsgeheim en dat is doorgaans 50 jaar van kracht.

In meer praktische zin vermeldde de site, dat ook beplanting met bomen tegen geluidshinder kan helpen. En aangezien ik toch bezig ben met een nieuwe tuinaanleg ga ik daar zeker aandacht aan geven. Het zal ook zeker geen toeval zijn, dat er in Engelse tuinprogaramma's stadstuinen met zeer dichte beplanting verschijnen en bewoners die er "helemaal tot rust" komen. Dat belooft wat.
Reputatie 7
@Lisa Boele , je zit er echt helemaal in, petje af. Ik ken de geschiedenis van de muren van Jericho wel. Ik kon die ZDF docu helaas niet uitkijken afgelopen week maar ik heb hem opgeslagen. Ik denk dat er voor de gewone burger heel wat wordt verzwegen, met de komst van het Internet en de overige communicatiemogelijkheden (de mogelijke veroorzakers van straling en wat dies meer zij) en met dank aan hackers komt er wel steeds meer aan het licht, al is dat vaak druppelsgewijs.

ik vond nog iets

Wat zijn akoestische wapens?

July 10
Akoestische wapens, ook wel bekend als sonische of ultrasone wapens, zijn apparaten die afleiden, treiteren, te verwonden of zelfs te doden een doel met behulp van geluid. Uiteraard, geluid is niet alleen een medium voor spraak of muziek. Het is energie in de lucht, en de energiedichtheid kan worden gemeten in Watt. Bij genoeg decibel, het kan de trommelvliezen scheuren en leiden tot extreme pijn. Bij lagere - maar nog steeds hoog - decibel, kan akoestische wapens zijn zeer vervelend en afleidend. De menselijke pijndrempel voor geluid 120-140 dB.
Akoestische wapens hebben een geschiedenis vergelijkbaar met deeltje of laserstraal wapens. Ton van speculatie en science fiction, maar weinig werkende apparaten. Onderzoek naar akoestische wapens heeft lopende voor een aantal decennia, maar praktische toepassingen hebben enige echt uitgerold sinds 1995 of zo geweest. Voorop in de verpakking is de lange reeks akoestische apparaat (LRAD), ontwikkeld door de Amerikaanse Technology Corporation. De LRAD is eigenlijk een kleine reeks van high-powered speakers die een tweeten ruis in de richting van de overtredende individu of groep projecten. Het werd oorspronkelijk uitgevonden om te worden gebruikt door de Amerikaanse marine schepen voor andere schepen oprukkende zonder toestemming te waarschuwen, maar het gebruik ervan is uitgebreid tot de grond (in Irak) en door de politie.

De LRAD is een akoestisch wapen dat alleen weegt 45 pond (20 kg), maar projecteert een geluidsstraal zo intens als 146 dB (1000 W / m²) op 1 meter, 90 dB bij 300 meter. Op korte afstand, is dit genoeg is voor het gehoor, een aspect van enige bezorgdheid permanent beschadigen, vooral in een huishoudelijk gebruik context. De fabrikant dat de akoestische wapen alleen bedoeld voor gebruik voor korte uitbarstingen van enkele seconden. De LRAD wordt ook gebruikt door cruise schepen aan de piraten in hotspots, zoals het Caribisch gebied af te schrikken.
Andere, meer experimentele of speculatieve akoestische wapens zijn voorgesteld en sommige zijn in verschillende stadia van ontwikkeling. Sommigen zijn al ontwikkeld, maar worden geheim gehouden. Deze omvatten gefaseerde arrays van infrasonische zenders die armor en betonnen muren kunnen doordringen, aangetoond door het Amerikaanse ministerie van Defensie; een Vortex Ring Gun (zwakke versies aangetoond door hobbyisten, en sonische kogels in ontwikkeling voor anti-hijacking vliegtuig kits. Er is onbevestigde speculatie over het gebruik van ultrageluid balken gebruikt door marineschepen om te communiceren met onderzeeboten met een dual-use functie als anti geweest -frogman wapens.

Nog meer hypothetisch of experimentele akoestische wapens concepten zijn onder andere een infrageluid bundel die kunnen leiden tot een gebouw te harmonisch en instorting, een echografie beam krachtig genoeg om vloeibaar te maken levend weefsel resoneren, en een straal van gericht geluid als gericht licht in lasers. Desintegratie van vaste stoffen in vloeistoffen met behulp van echografie is al lang bekend in de industrie, maar grootschalige akoestische wapens toepassingen zijn ongrijpbaar geweest als niet onbestaande.
  • Akoestische wapens worden soms gebruikt door schepen als een verdediging of afschrikmiddel tegen piraten.
Unquote
bron: deadreign.com
Reputatie 6
Badge +5
@MrsJones Hartelijk dank voor uw bijdrage! Hoewel de tekst enigszins onder vertaling geleden lijkt te hebben blijkt daaruit toch een ware "doos van Pandorra". Het is niet mijn bedoeling die open te trekken en daarvoor ontbreekt mij ook de expertise. Maar wat geluid onder water aanricht blijkt inmiddels wel uit de potvissen die hun element ontvluchten en op onze stranden terecht komen. Helaas wordt dan van officiële zijde (de publieke omroep) ingezoomd op natuurliefhebbers die wanhopig (en tevergeefs) proberen die dieren weer het water in te trekken en niet op de mogelijke oorzaken van dit verschijnsel. Hoe geluid boven land hartspierweefsel kan verzwakken komt in eerder genoemde ZDF-uitzending i.v.m. universitair onderzoek dienaangaande aan de orde.

Vorige week werd ik met mijn neus op de feiten gedrukt door een stroomstoring. Alle electriciteit viel uit, de winkels gingen dicht, geldautomaten functioneerden niet meer en het treinverkeer en internet lagen volledig plat. Vroeger trad in zo'n geval een weldadige stilte in maar daarvan was nu (wat mij betreft) geen sprake. De reden: de zendmasten voor mobiele telefonie bleven als enige in bedrijf. Op mijn noodradio (handmatig aangezwengeld) kwam Radio 538 als eerste door en was er sprake van een grote stroomstoring in Almere en delen van het Gooi die tot in Amsterdam en zelfs Groningen merkbaar was. De pubieke omroep (NAP Nieuws) meldde een stroomstoring in Almere en dat daar "ook het treinverkeer last van had". Het eerstvolgende nieuwsbulletin meldde, dat de stroomstoring voorbij was. Er werd verder geen woord aan besteed, niet op Teletekst en ook niet in/aan alerlei nieuwsprogramma's en praattafels (voor zover ik die zag).

Ik vind dit meer dan ergerlijk. Wij hebben kennelijk een officiële (en door de belastingbetaler gefinancierde) nieuwsvoorziening die aan de Nieuwspoort-borreltafel in het Tweede Kamergebouw zijn beslag krijgt. Des te meer verdienen de zeldzame programma's die zich verdiepen in de gezondheidsrisico's van al die futuristische grootheidswaan onze volle aandacht.

Brandpunt+ had gisteren een uitzending over lawaai als gezondheidsrisico en die moet ik nog bekijken. Voor het moment wil ik echter volharden in mijn oorspronkelijke vraag, welke bouwbiologische maatregelen mogelijjk zijn tegen overlast door geluid in al zijn moderne vormen. Dat dit mogelijk moet zijn bleek wel uit de eerder in dit topic gesignaleerde en door Ericsson getroffen maatregelen in het huis van een medewerker. Maar wat zijn dat voor maatregelen en vooral, wie levert zoiets en zijn er mensen die daar ervaring mee hebben???
Reputatie 7
@Lisa Boele die uitzending heb ik gezien, het ging voornamelijk over verkeerslawaai, ook op afstand, en vliegtuigen. En Amsterdam waren op de balkons van een appartementencomplex glazen hokjes gebouwd om meer geluid buiten te houden. Ik woon in een heel lawaaiige omgeving, wel in een heel goed geïsoleerd appartement maar als de balkondeur of de rmen openstaan heb je daar niet veel aan, je went eraan maar gezond is het niet.
Reputatie 6
Badge +5
Ik werd attent gemaakt op de Duitse site www.esmog-shop.com. Na globale lezing tot nu toe de meest uitgebreide wat bouwbiologische maatregelen, productaanbod en -omschrijving betreft. Maar ook hier mis ik echt informatieve reviews van gebruikers. Wellicht omdat het om vrij recente toepassingen en bedrijvigheid gaat? Liever dan zomaar experimenteren ga ik me nu eerst maar eens beter inlezen over de mogelijke bronnen van geluidsoverlast, hoe die gemeten worden en welke maatregelen adequaat kunnen zijn..

@MrsJones De uitzending van Brandpunt+ toonde weer een typische Nederlandse aanpak. Ik hoop van harte, dat de inwoners van Bathmen met een geluidsreductie van 3Db door het dure ingraven van die nieuwe aluminium vinding langs de snelweg gebaat zijn en hopelijk komen we ooit het resultaat te weten. Voorlopig is het goed voor de aluminiumindustrie en dus de economie en zal de rekening op het bord van de belastingbetaler belanden.
Reputatie 7
@Lisa Boele Die drie decibelletjes stellen vrijwel niets voor, pas als je kunt gaan optellen maar het is a) de vraag of die dingen werken, b) heeft het zin er meer te plaatsen en resulteert dat dan in een reductie met zes, negen, twaalf enz. dB(A)? Ik denk niet dat het effect cumulatief is. Het zal inderdaad een duur hulpmiddel zijn waar degene die overlast van anderen ondervindt voor mag betalen.
ZOAB veroorzaakt ook een heleboel extra lawaai, nou ja, de auto's die er overheen rijden natuurlijk. Wegen kunnen worden verwarmd, geen kleine ingreep en er hangt een flink prijskaartje aan, zeker als het wegennet op de schop moet maar bij de aanleg of vernieuwing van een weg die langs woonhuizen loopt zou het mogelijk moeten zijn. Alleen heb je dan weer een energieprobleem. zonnecollectorem in de middenberm i.p.v. gras en in plaats van een rij bomen een rij windmolens. Ik sla op hol maar dat komt omdat ik het net een half uurtje geleden met iemand aan de telefoon over had en die vond het allemaal maar nonsens, toen werd ik een beetje boos, het is makkelijk praten als je aan een bosrand woont aan een doodlopende weg.

Reageer