Consumentenbond.nl

Wie mag mijn medicijnen ophalen van de apotheek?

• Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties
Hallo,

Ik ben volwassen en mijn 15 jarige zusje kreeg toen ze bij de apotheek was voor eigen medicijnen ook mijn medicijnen mee.Ik heb de apotheek hier geen toestemming voor gegeven en aangezien ik ook wat privacy wil vind ik dit een beetje raar.Is het normaal dat dit kan of hoort dit niet zo?

3 reacties

Reputatie 3
Badge +6
Beste SamGG,

De Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie (KNMP; beroeps- en brancheorganisatie voor apothekers) heeft een richtlijn Ter hand stellen opgesteld, waarin het handelen van de apotheker bij het overhandigen van medicatie staat beschreven. Artikel 2.1.3.1 en noot 37 van dit document gaan in op jouw vraag.

In het kort komt het op het volgende neer: De apotheek zal medicatie in principe aan de patiënt zelf overhandigen. Medicatie zal alleen aan een ander meegeven worden, als dit verantwoord wordt geacht. Wanneer een ander de medicatie ophaalt kan dit in het patiëntendossier worden vastgelegd. Als er twijfel is over de identiteit van de afhaler wordt er om legitimatie gevraagd. Bij het overhandigen van de medicatie aan een ander dan de patiënt moet duidelijk zijn dat de afhaler het medicijn en de daarbij horende mondelinge en schriftelijke instructie aan de patiënt kan overbrengen. Bij twijfel hierover, bij vragen aan de patiënt die de afhaler niet kan beantwoorden, of wanneer er sprake is van privacygevoelige informatie, neemt de apotheek rechtstreeks contact op met de patiënt.

In jouw geval zal de apotheek hebben ingeschat dat jouw zusje jou de medicijnen en bijbehorende informatie zou overhandigen en dat er geen sprake was van privacygevoelige informatie.

Als je het hiermee oneens bent, en er geen prijs op stelt dat (deze) medicatie aan anderen wordt meegegeven, raad ik je aan dit bij de apotheek aan te geven.
Reputatie 3
Badge +6
Beste SamGG,

Ik heb je een privébericht gestuurd. Zie je kans daarop te reageren?Alvast bedankt!
Reputatie 7
Badge +6
Ik vind het wel fijn dat apotheken soepel omgaan met het afhalen door een ander in de familiekring . Ik krijg het altijd mee als er ook iets klaar ligt voor mijn vrouw of dochter. Wie dat niet wil kan dat inderdaad aangeven. Zal niet zo vaak gebeuren, maar er kunnen goede redenen voor zijn.

Reageer