Wie weet wat helpt tegen langdurige hoesten?

• 27 October 2022
  • 22 reacties
  • 570 Bekeken

Ik heb het niet over gewone hoestjes. Ook niet over hoestjes waarmee je naar de huisarts gaat. Maar hoesten waarvoor je al naar de huisarts bent geweest, die dagen duren, waarvan je 's nachts niet slaapt, hoestdrankjes of codeïne ook niet helpen.

Er is slijmproductie in je longen dat naar boven komt wat je kan uitspugen in de wasbak. Ingeval van longontstekeing krijg je een antibioticakuur van de huisarts, maar dat stopt het hoesten niet. Zit je rechtop hoest je niet, ga je platliggen moet je hoesten.

22 reacties

Een grote beker gloeiend hete thee met een soeplepel honing erin en dan telkens een slokje nemen.

(Sorrie, typefout in titel, langeldurige moet zijn langdurige).

Reputatie 6
Badge +3

Slijmproductie is een afweerreactie van het lichaam op bepaalde stoffen. Dan denk je aan fijnstof wat veroorzaakt kan worden door roken, houtkachels, kaarsen, petroleumkachels etc. De waxinelichtjes onder een bloempot zijn ook berucht voor het vele fijnstof. Te weinig ventilatie kan ook zorgen voor te veel fijnstof.

Remedie: zorg voor schone lucht in huis. Buitenshuis wandelen of fietsen in bossen e.d. is ook raadzaam.

Verwijskaart naar de longarts is volgens mij de beste oplossing.

Ik gebruik een Foster inhalator om dit te voorkomen.
Fluimucil is ook een middel dat verlichting kan geven.
Je moet eerst de oorzaak weten.

Heeft Jan nu zichzelf van een tevredenstellend antwoord voorzien? 🙂

Verwijskaart naar de longarts is volgens mij de beste oplossing.

Ik gebruik een Foster inhalator om dit te voorkomen.
Fluimucil is ook een middel dat verlichting kan geven.
Je moet eerst de oorzaak weten.

Dank allemaal voor meedenken. Heb ook al fluimicil gehad. Die is een hele goede. Had die vorige keer maar slijmproductie verergerde flink. Ben er noodgedwongen mee gestopt en dat gaf verbetering. Als je slijm ophoest wordt er daarna nieuwe slijm aangemaakt. Staat op internet. 

Huisarts liet longfoto maken met diagnose longarts. Zo gezond als wat, niets van sigaretten, houtkachels, fijnstof, waxinelichtjes, petroleumkachels en zo. Vervolgens longtest gehad bij de longarts, niets gevonden dat aandacht nodig heeft. 

Op bed hoofdeinde omhoog, lig op een zij, probeer ook plat en andere zij, maakt geen verschil. Hoofdeinde verder omhoog maakt ook geen verschil. Vertikaal rechtopzitten op rand van bed maakt wel verschil, maar zo kan ik niet slapen. 

Het begint langzaam te beteren, slaap iets langere stukjes. Enige wat hoesten tot nu toe onderdrukt is gloeiend hete thee met suiker of honing, maakt niet uit welke thee. Ik denk dat bittere theesmaak het doet. 

Als iemand beter weet?

Reputatie 6
Badge +3

Niet om je te plagen hoor, maar als een longarts niets kan vinden zou ik de oorzaken die in noemde niet zo maar bagatelliseren. Je hebt een houtkachel die je met  nogal goedkoop hout stookt. Niet iedere pallet is van zuiver en schoon hout. Een kachel kan best iets lekken. Iedere keer als je het deurtje los doet om een nieuwe lading hout te vullen, komt er een deel rookgas in je kamer. Dat merk je misschien niet  eens. Ik hoop dat je ook niet een houtkachel hebt die  de verbrandingslucht uit je kruipruimte haalt. Dan is je ventilatie een stuk minder. Toch even aan denken.

Een goede lichamelijke conditie is ook belangrijk. Ik heb zelf wat jaren geleden aan de ventonil gezeten ivm astmatische aanvallen. Ook veroorzaakt door rotzooi. Wil er niet graag aan terugdenken. Wat een angst. Daar waren de pammetjes weer goed voor.

Ik wens je in ieder geval een voorspoedig herstel toe.

Als ik ziek ben, pak ik de pot met kamille bolletjes er in.
Meestal een eetlepel per mok.
Thee moet wel 20 minuten trekken.
Die thee is niet bitter.

Ik zag onlangs op de Duitse tv (weet helaas niet meer welk programma) iets over nachtelijk hoesten. Dat het een gevolg kan zijn van oprispend maagzuur in een niet goed gesloten (ontspannen) slokdarm. En dat veel mensen dat niet weten. Ben zelf geneigd om bij nachtrustverstoring weer eens goed op de spijsvertering te letten. Daar kan vaak iets aan verbeterd worden (lees: matiging).  

@Jan Ik ben geen arts, maar op wat je gepost hebt zal ik een reactie geven.

De dokter en longarts is duidelijk.

Ben je ook al naar een KNO arts geweest?

Bij oudere mensen wordt de huig wat langer, dat kan irritatie en hoestprikkel opwekken.

Door het zware hoesten kan er ook slijm meekomen.

Hete thee of drank nemen de hoestprikkel iets weg, niet de oorzaak!

(bij rokers stopt het hoesten als er een sigaret opgestoken wordt).

Als je zit hangt het huigje.

Bij liggen, draaien op je zij zal het huigje de keelwand raken en irriteren waardoor de hoestprikkel weer wordt opgewekt.

Als je ontspant hoest je dan meer of minder?

Bij keelontsteking nam ik altijd,

Heet water, citroen en suiker, honing, maar dat is oud recept.en vies!!

Zelf heb ik waarschijnlijk van  50jaar geleden roken een hoestje over gehouden.

Zelfs 20jaar na het niet meer roken, proefde je nog de nicotine, bij zwaar ophoesten diep uit je longen.

Stukje van je huig afknippen is geen probleem, wel bloederige zaak.😫

Ik hoop dat mijn bijdrage iets helpt voor jouw hoest.

In geval van longontsteking krijg je een antibioticakuur van de huisarts, maar dat stopt het hoesten niet.

Is het dan een longontsteking? Heeft de huisarts iets geadviseerd? (Is niet duidelijk te destilleren uit de geciteerde zin).

Als het advies niet helpt ga je toch terug?

Voor de rest: accepteer alles wat onvermijdelijk is (in dit geval: hoestbuien), geloof in het zelfgenezend vermogen van het menselijk lichaam en ondersteun dit door middel van een permanente theeconsumptie, vooral ook als je geen enkele klacht meer hebt.

Goede thee is een wondermiddel.

@Jan “Vervolgens longtest gehad bij de longarts, niets gevonden dat aandacht nodig heeft”

@Léonz “geloof in het zelfgenezend vermogen van het menselijk lichaam”

Dat is iets waar ik ook wel achter sta.

Het hoesten prikkel kan een reactie van het lichaam (zelf genezend) om een onderliggende  andere kwaal te herstellen.

Dat is vandaag de medische wereld: “niets gevonden dat aandacht nodig heeft” 

Een verdere verwijzing of onderzoek moet je dan wel zelf aangeven of zelfs afdwingen.

Dat wat de longarts gezegd heeft, had ik even over het hoofd gezien.

Als die dus zegt “Niets gevonden dat aandacht nodig heeft”, dan zou ik zelf zoveel mogelijk thee gaan drinken en onderwijl het verloop van het ziekte-/genezingsproces gaan gadeslaan”.

En eventueel de loop der gebeurtenissen posten op het forum van de Consumentenbond, want dat kan dus blijkbaar ook. 🙂

In het voorjaar had ik longontsteking met hoesten. Na een kuur van de huisarts was de ontsteking over, maar het hoesten ging nog een tijdje door. Het was een kriebelhoest uit de diepte van de longen, de bronchieën, vandaar bronchitis. Er was toen flinke snotproductie uit de longen  in de vorm van klodders. [soeplepel per dag]

Nu in het najaar heb ik dezelfde hoest maar geen longontsteking. Gewoon een verkoudheid. Er is nu slijmproductie uit de longen in de vorm van slijm, maar niet zoveel. [theelepel per dag]

We gaan altijd naar de huisarts als het erg is. Maar tegen hoesten heeft hij niets behalve codeïne of een slaappil. Van codeïne mag je er maar maximaal twee tegekijk slikken. Dus als ook dat niet helpt is er niets anders behalve slaappil. Die krijg je ook echt niet voor elk wissewasje en als je hem krijgt is het eerstejaars student niveau.

Ja het kan ook de huig zijn, maar de kriebel zit niet bovenin de keel maar in de borstkast. Het is niet van het roken want de laatste is al 40 jaar geleden. Er is ook geen keelpijn, of eventjes maar.

Ik ontdek zelf dat hete thee de hoestprikkel wel onderdrukt. Vicks snoepjes en inhaler helpen weinig. Je hoofd onder een doek over een schaal dampend water met citroen erin valt nog te proberen. Maar als iemand nog iets weet dat helpt, altijd welkom. Gebruik nu Bisolvon voor het slapen gaan. Dan heb je geen droge keel en komt het slijm los. 

Het gaat al een stuk beter hoor, was het eerst 3-4 keer een half uurtje per nacht in slaap vallen, nu zijn het al stukken van 2-3 uur per nacht.

Mijn vrouw heeft in het begin covid gehad en bleef daarna schrapen en kuchen. Huisarts, longarts, kno arts, ook Fluimucil gehad wat wel hielp maar het ging maar niet over. Daar was de diagnose op een gegeven moment, en ik geef weer wat ik onthouden heb dus kleine vergissingen zijn mogelijk, dat het schrapen en kuchen een soort gewoonte was geworden die zich als het ware zelf in stand hield. Ze is toen doorverwezen naar een logopedist, u leest het goed, die allerlei oefeningen met haar is gaan doen en na een tijdje was ze er vanaf.

Mijn vrouw heeft in het begin covid gehad en bleef daarna schrapen en kuchen. Huisarts, longarts, kno arts, ook Fluimucil gehad wat wel hielp maar het ging maar niet over. Daar was de diagnose op een gegeven moment, en ik geef weer wat ik onthouden heb dus kleine vergissingen zijn mogelijk, dat het schrapen en kuchen een soort gewoonte was geworden die zich als het ware zelf in stand hield.

@Jan Dat is wat ik in mijn vorige post ook bedoel, het kan een aanwendsel worden (chronisch) of een zenuwkuchje.

@Jan “Vervolgens longtest gehad bij de longarts, niets gevonden dat aandacht nodig heeft”

Het hoesten prikkel kan een reactie van het lichaam (zelf genezend) om een onderliggende  andere kwaal te herstellen.

Als je ontspant hoest je dan meer of minder?

(Ontspannen is wel iets anders dan in de Tandartsstoel de leuningen proberen plat te knijpen.

Bij “echt” onstpannen is boren bij de tandarts bijna lekker gevoel)

Ja klopt, dat is wat er aan de hand is bij mij. Door het steeds maar hoesten schraap je de wand en gaat dat prikkelen en moet je weer hoesten. Het kwam ook na Covid maar nu is het de tweede keer. 

Ja er is ontspanning mogelijk, als ik rechtop zit is het hoesten veel minder dan als ik plat ga liggen om te slapen. Ik doe ook allerlei oefeningen met de longen en dat heeft invloed. Het is ook bezig over te gaan, misschien nog twee dagen. Ondertussen drink ik hete thee met suiker of honing. 

@Jan  “Gebruik nu Bisolvon voor het slapen gaan. Dan heb je geen droge keel en komt het slijm los

Ik gebruik zelf de Bisolvon 2 in 1 dat is een dikkestroop.

Ook de bisolvon drank is dunner, maar geeft ook goed resultaat.

Als je het alleen voor het slapen inneemt zal het niet effectief helpen (lees de gebruiks toepassing)

@Jan “Je hoofd onder een doek over een schaal dampend water met citroen erin valt nog te proberen.

Als je dit gaat proberen moet je dit elk uur herhalen: niet eerder en niet later.

De bacterie zal overleven als je het eerder dan een uur herhaalt, en ook als je later dan een uur herhaald!!

Infra rood warmte (sauna) geeft ook een (weldadige) ontspanning

Ook de circa 50 graden en toevoeging van eucalyptus geeft een ontspannen relax gevoel.

Ik ga een teil zoekken en water koken in waterkoker op de zonnepanelen en achterin de stapel fruit ligt nog een oude citroen van de Lidl om uit te persen en in kleine stukjes te snijden en in het water doen. Op de inductieplaat op zonnepanelen telkens weer opwarmen. En dan hoofd erboven onder een handdoek. Gaat helemaal goed komen. 

Ook veel oefeningen gedaan met in- en uitademen tot maximum en dan armen omhoog/omlaag, helemaal ingekrompen op hurken en dan weer uitgestrekt omhoog, enz.

Die huisarts zit ook maar op z'n beeldscherm te turen, jullie hebben meer info.

"Overlevering" is een mooi goed.

Ik ga een teil zoekken en water koken in waterkoker op de zonnepanelen en achterin de stapel fruit ligt nog een oude citroen van de Lidl om uit te persen en in kleine stukjes te snijden en in het water doen. Op de inductieplaat op zonnepanelen telkens weer opwarmen. En dan hoofd erboven onder een handdoek. Gaat helemaal goed komen. 

Ook veel oefeningen gedaan met in- en uitademen tot maximum en dan armen omhoog/omlaag, helemaal ingekrompen op hurken en dan weer uitgestrekt omhoog, enz.

Een van de huiswerkoefeningen die het nodige commentaar veroorzaakte was met een rietje in water bubbelen. Vraag me ook niet of een logopedist nou de aangewezen partij is om zoiets bij te doen maar het was verassend, daarom heb ik het onthouden, en het heeft geholpen. N=1 dus verder geen conclusies aan verbinden.

Heb ik de hele dag voor niks staan in- en uitblazen met armen omhoog 😥. Kleindochter heeft alle rietjes mee om iets te maken voor Halloween of zo, mweh. 

Ik heb ook ervaring met langdurig hoesten. Bij mij hielp een kuur van 5 weken met het antibioticum Azithromycine. 
Om het hoesten te dempen: codeine, Natterman bronchium extra sterk-siroop en Vicks Blue snoepjes.

Mijn mening is dat je (weer) naar de longarts moet gaan. De heersende mening is dat hoesten in enkele weken over moet zijn en zeker na een kuur. Als dat niet zo is, moet er verder gekeken worden of een lange kuur voorgeschreven worden. De Huisarts zal het je niet voorschrijven, omdat dit buiten hun competentie valt.

Reageer