Consumentenbond.nl
Beantwoord

Wortelkanaalbehandeling door schuld tandarts

• 3 september 2018
  • 6 reacties
  • 905 Bekeken

Ik heb een wortelkanaalbehandeling gekregen van een kies, waarvan de wortel dood is gegaan door een lekke vulling. Ik had al een jaar last van deze kies, koud/warm en bijna niet kauwen. Maar volgens tandarts was dit de schuld door mijn wijngebruik ( gemiddeld 4x in de week), want daardoor waren er beschadigingen aan het glazuur ontstaan en had ik dus erg gevoelige tanden gekregen.
Afgelopen week erg veel kiespijn en kreeg ik een wortelkanaalbehandeling en tijdens de behandeling zag de tandarts dat de vulling (al meer dan 30 jaar oud) lek was en dat daardoor de wortel was afgestorven.
Nu moet ik dus zo'n 450 euro aan deze behandelingen gaan betalen, dat dekt mijn verzekering tot 250 euro. Kan ik de tandarts aansprakelijk stellen, dat hij niet gezien heeft dat dit een lekke vulling was en dat hij na mijn klachten over gevoelige tanden, niet beter de kies heeft onderzocht.
Had hij dit eerder gezien, dan waren het alleen kosten voor een nieuwe vulling.
(BTW. mijn 'gevoelige' tandenprobleem is nu ook over, ik kan weer gewoon kauwen, koud en warm, maar wel tegen een dure prijs)
icon

Beste antwoord door F. den Oudsten 21 september 2018, 12:56

Van huis uit ben ik aansprakelijkheidsdeskundige maar daar wil ik het nu niet te uitgebreid over hebben. In zijn algemeenheid kan een medische hulpverlener aansprakelijk zijn als hij een zogenaamde kunstfout heeft gemaakt en de schade een rechtstreeks gevolg daarvan is. Flagrante voorbeelden daarvan uit het verleden zijn dat je been afgezet moet worden maar de chirurg, nadat je onder narcose bent gebracht, je verkeerde been afzet.

In dit geval denk ik dat dit een heilloze weg is, ten aanzien van de tandarts die 30 jaar geleden je vulling heeft gemaakt omdat hij waarschijnlijk toen niets fouts heeft gedaan. Ten aanzien van je huidige tandarts omdat het waarschijnlijk geen kunstfout is omdat hij iets niet heeft gezien daargelaten de vraag of je dat wel kunt zien omdat hij nu waarschijnlijk van een gevolg terug redeneert naar een mogelijke oorzaak. Los daarvan, wortelpuntontstekingen ontstaan nu eenmaal, vaak ook zonder duidelijke oorzaak. Ik zou bijna zeggen, tell me about it. Ik heb mijn portie aan wortelpuntontstekingen ook achter de rug en ik ken de pijn daarvan.

Het is jammer dat je nu pas met dit probleem komt. Ik ben geen tandarts maar als ik met de kennis van nu met jouw probleem zou kampen dan was ik hard naar mijn implantoloog gehold, de kies of tand in zijn geheel laten trekken en er een implantaat voor in de plaats laten zetten ter vervanging van die rotte wortel met nadien een kroon er over heen.

Tot slot, medische kosten waaronder tandartskosten zijn fiscaal aftrekbaar minus de vergoedingen van je ziektekostenverzekeraar en alleen boven een bepaalde fiscale drempel. Dus als je nog meer niet gedekte ziektekosten hebt gemaakt of dit jaar nog zult maken dan heb je misschien een mooie fiscale aftrekpost bij je aangifte inkomstenbelasting.

Laatste tip. Overweeg om je tandartsdekking bij je ziektekostenverzekeraar op te zeggen. Het kost je niet alleen veel premie maar de dekkingen zijn vaak beperkt zoals je nu ook merkt. En als je die dekking nu niet had gehad had je weliswaar het volle pond moeten betalen maar had je waarschijnlijk ook een flinke fiscale aftrekpost gehad. Dus tegenover de kosten die je dan zelf moet dragen staat ook een besparing van premie en de mogelijkheid van een fiscale aftrekpost waardoor je ook een deel van de kosten weer terug krijgt.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 4
Badge +5
Hi @E. de Man,

Jeetje wat een vervelende situatie.
Weet niet of je inmiddels al iets verder bent?
Ik zie dat je lid bent van de Consumentenbond. Een van mijn collega's voorziet je graag van telefonisch advies in deze, zal ik hen vragen je te bellen? Zo ja, wil je dan svp jouw gegevens sturen naar community@consumentenbond.nl.
Je kunt hen eventueel ook zelf bellen uiteraard: 070 - 445 45 45 (van 08.30 tot 18.00 uur).

Groet,
Celine
Nee ik ben idd niet verder, ik wilde nog wel een keer metde tandarts hierover praten. Maar wilde graag eerst advies hierover. Als er nl gezegd wordt, tja kan gebeuren dateen tandarts zoiets mist en hij kan hier niet aansprakelijk voor zijn, is het voor mij natuurlijk jammer maar helaas.
Daarom eerst deze vraag hier. Maar ik zal jullie gaan bellen hierover.. bedankt.
Reputatie 7
Badge +5
Van huis uit ben ik aansprakelijkheidsdeskundige maar daar wil ik het nu niet te uitgebreid over hebben. In zijn algemeenheid kan een medische hulpverlener aansprakelijk zijn als hij een zogenaamde kunstfout heeft gemaakt en de schade een rechtstreeks gevolg daarvan is. Flagrante voorbeelden daarvan uit het verleden zijn dat je been afgezet moet worden maar de chirurg, nadat je onder narcose bent gebracht, je verkeerde been afzet.

In dit geval denk ik dat dit een heilloze weg is, ten aanzien van de tandarts die 30 jaar geleden je vulling heeft gemaakt omdat hij waarschijnlijk toen niets fouts heeft gedaan. Ten aanzien van je huidige tandarts omdat het waarschijnlijk geen kunstfout is omdat hij iets niet heeft gezien daargelaten de vraag of je dat wel kunt zien omdat hij nu waarschijnlijk van een gevolg terug redeneert naar een mogelijke oorzaak. Los daarvan, wortelpuntontstekingen ontstaan nu eenmaal, vaak ook zonder duidelijke oorzaak. Ik zou bijna zeggen, tell me about it. Ik heb mijn portie aan wortelpuntontstekingen ook achter de rug en ik ken de pijn daarvan.

Het is jammer dat je nu pas met dit probleem komt. Ik ben geen tandarts maar als ik met de kennis van nu met jouw probleem zou kampen dan was ik hard naar mijn implantoloog gehold, de kies of tand in zijn geheel laten trekken en er een implantaat voor in de plaats laten zetten ter vervanging van die rotte wortel met nadien een kroon er over heen.

Tot slot, medische kosten waaronder tandartskosten zijn fiscaal aftrekbaar minus de vergoedingen van je ziektekostenverzekeraar en alleen boven een bepaalde fiscale drempel. Dus als je nog meer niet gedekte ziektekosten hebt gemaakt of dit jaar nog zult maken dan heb je misschien een mooie fiscale aftrekpost bij je aangifte inkomstenbelasting.

Laatste tip. Overweeg om je tandartsdekking bij je ziektekostenverzekeraar op te zeggen. Het kost je niet alleen veel premie maar de dekkingen zijn vaak beperkt zoals je nu ook merkt. En als je die dekking nu niet had gehad had je weliswaar het volle pond moeten betalen maar had je waarschijnlijk ook een flinke fiscale aftrekpost gehad. Dus tegenover de kosten die je dan zelf moet dragen staat ook een besparing van premie en de mogelijkheid van een fiscale aftrekpost waardoor je ook een deel van de kosten weer terug krijgt.
Dat is ookeen goede tip,om geen verzekering voor tand te hebben. Ik moet nog voorde 2de keer, want nu zit er een noodvulling in, en dat wordt hetduurste gedeelte. Ik heb het al met de assistente over gehad om dit naar volgend jaar te zetten omdat ik mn verzekering wilde gaan verhogen. Maar ga hier zeker naar kijken.

Over je opmerking over een andere behandeling.. ik ging met kiespijn naarde tandarts en kreeg ter plekke een wortelkanaalbehandeling. Nog nooit gehad en ja.. dan ga je toch af, wat de tandarts adviseert
Reputatie 7
Badge +5
@E. de Man Ja, natuurlijk ga je af op het advies van de tandarts. Ik neem je ook niets kwalijk of zo. Ik zeg alleen dat ik met de kennis die ik nu heb in jouw geval een andere keuze zou hebben gemaakt.

Een tandarts zoekt altijd een oplossing binnen de grenzen van wat hij tijdens zijn tandartsstudie heeft gekeerd. Maar iemand die heeft doorgeleerd als kaakchirurg of implantoloog heeft natuurlijk een bredere blijk en een meer uitgebreid scala aan mogelijkheden.
Nog een andere tip: DSW heeft aanvullende verzekeringen, die inclusief de tandarts zijn. Alleen eenvoudige, noodzakelijke behandelingen worden vergoed, dus geen kronen. Maar wel wortelkanaalbehandelingen(2018). De AV Standaard kost €21,75 in 2019.

Reageer