Ziek door PURschuim isolatie
Zou ik meer willen weten over het product PUR-schuim en mogelijke gevaren voor de gezondheid.
@M. Palalic Sinds de pur isolatie in mijn huis ben ik ziek geworden.
Zou ik meer willen weten over het product PUR-schuim en mogelijke gevaren voor de gezondheid.
Vraagje: hoe lang geleden is de Pur-isolatie uitgevoerd?
Mijn zoon heeft zijn huis geïsoleerd met Purschuim en hij is na een paar dagen HEEL ERG ZIEK geworden! Zijn ogen waren ontstoken, ze waren rood, hij zag er uit als Dracula! dat duurde enkele maanden! Daarna kreeg hij ernstige huid irritaties, dat alleen maar erger wordt!
Ik houd mijn hart vast en ik vraag me af wat de volgende reacties zullen zijn voor het hele gezin dat een jong kind heeft van slechts 2 jaar! Het duurt nu al enkele maanden dat hij klachten heeft! Heeft iemand deze klachten ook gehad? Ik zou heel graag willen weten wat te doen en of dit op lange termijn kwalijke gevolgen heeft! TNO in Delft moet zijn lezing maar gaan bijstellen want dat het NIET zo schadelijk zou zijn, dat is een grove leugen!!! Ik vertrouw de overheid ook niet meer zo! Kijk maar wat ze onze burgers EN de militairen keer op keer aan doen met gezondheidsrisico's! Men denkt eerder aan de kosten dan aan de gezondheid van onschuldige burgers!!!
Commercie, kortzichtig eigenbelang, hebzucht en machtswellust laat men vrijwel altijd veel zwaarder wegen dan gezondheid, welzijn en duurzaamheid. Er zijn natuurlijk in de loop van tientallen jaren al allerlei grote schandalen naar buiten gekomen die ook steeds hardnekkig ontkend, gebagatelliseerd en weggemoffeld werden. We hebben dat gezien bij allerlei industrieën, de medicijnfabrikanten, op talloze manieren in de gangbare intensieve vee-industrie, in de gangbare landbouw, in ziekenhuizen, in de politiek, bij "controlerende instanties" van de overheid, bij politie, bij banken, bij advocaten en notarissen... Te veel om op te noemen. 😣
En alles wat nu verborgen gehouden wordt weten we dus niet. 🤔😥
Ik zoek mensen die ook ziek zijn geworden door Pur schuim en wat voor klachten zij allemaal hebben gehad en of dit verholpen is of niet en wat voor medicijnen ze voorgeschreven hebben gekregen want de artsen wisten geen raad. Ik maak me ernstige zorgen over de gezondheid van het jonge gezin.
Zie ook het antwoord op een soortgelijke vraag op onze webpagina Klachten dankzij purschuim
https://www.meldpuntpurslachtoffers.nl/2018/05/31/wob-verzoek-meldpunt-wilde-openheid-over-rivm-publicatie
Hoeveel meldingen hierover zijn bij de Consumentenbond binnengekomen?
Hoeveel meldingen er hierover binnen zijn gekomen durf ik niet te zeggen. Wel staat het een ieder vrij om zijn of haar melding hier te doen.
Ik weet wel dat Vereniging Eigen Huis hier weleens aandacht aan heeft besteed, zie bijvoorbeeld deze pagina. Wellicht dat je hier nog eens een kijkje zou kunnen nemen.
Ook in België zijn onze problemen met gespoten PUR bekend. Purschuim is een gevaarlijk product en consumenten dienen beschermd te worden tegen de gevaren van PUR. http://www.gezondverstandig.be/is-pur-schadelijk-vijf-redenen-om-pur-isolatie-mijden/
Ik ben van mening dat hier wel degelijk een rol is weggelegd voor de Consumentenbond. Voor zover mij bekend zijn er honderden getroffenen. Zij zijn ‘consument’ geweest van een dienst (PUR-isolatie) maar kunnen nergens terecht met hun klachten. Terwijl de indruk bij ons bestaat, dat het in de meeste gevallen gaat om het foutief (ook door gecertificeerde bedrijven) aanbrengen van de isolatie gaat. Huizen zijn onbewoonbaar (voor de slachtoffers) geworden en mensen kampen met ernstige gezondheidsklachten. Veel mensen zijn ook op zoek naar goede informatie over isolatie.
PUR heeft wel een isolerend effect, maar is verre van duurzaam en uiteindelijk schadelijk voor het milieu. De gemeente Den Haag verstrekt daarom bijv. geen subsidie voor PUR-isolatie. Zeker nu er milieudoelen worden gesteld, is goede woningisolatie noodzaak. Volgens mij is gespoten PUR geen goede duurzame methode. Gedegen voorlichting door een gerenommeerd instituut als het uwe acht ik van groot belang.
Eigen Huis beroept zich op een TNO-onderzoek, dat wetenschappelijk onder vuur ligt. Niet voor niets zal de Gezondheidsraad nader onderzoek doen. Daarnaast zijn er tal van onderzoeken die het gevaar van PUR-isolatie aantonen en ook de EU/REACH plaatsen PUR in de hoogste gevaren categorie en waarschuwen voor ernstige gezondheidsklachten.
Een artikel ( onafhankelijk) over gezondheidsklachten door gespoten PUR bijvoorbeeld.
https://echa.europa.eu/nl/substance-information/-/substanceinfo/100.002.697
https://www.cobouw.nl/bouwbreed/nieuws/2019/08/arnhemse-buurt-verzet-zich-tegen-purisolatie-ongezond-en-slecht-voor-het-milieu-101275455#.XUwEQa8IggY.twitter
Als je spreekt van het isoleren van woningen is het handig om te weten wat je bedoelt. Bijvoorbeeld de onderkant van een houten vloer van een woning, of een bestaande spouwmuur.
Je hebt op de bouwmarkt spuitbussen met PUR, daar is formaldehyde het drijfgas. Na het aanbrengen van PUR ruik je die formaldehyde nog een paar dagen. Kruipruimtes worden altijd geventileerd, dat is bouwvoorschrift. Het komt voor dat een bewoner die ventilatieroosters heeft dichtgezet of verwijderd omdat ze niet begrepen hebben waar die voor dienden. Dan gaat de formaldehyde slecht weg en kan het lang duren.
Ik ben het in de bouw nog nooit tegengekomen dat mensen klachten hebben van PUR-isolatie. Autolak wordt ook van PUR gemaakt, de wieltjes van skateboards zijn van PUR, het zit ook in textiel zoals zwemkleding en andere rekbare kleding soorten, zoals Lycra, Elastan, Spandex en Dorlastan lees ik op wikipedia. Daar heb ik ook nooit klachten over gehoord.
Ik heb de hele link gelezen maar kan nergens vinden dat je daadwerkelijk astma kan krijgen of ziek kan worden van PUR. Kan je die passage misschien hier zetten met knip en plak?
Op de website van het Meldpunt PURslachtoffers zijn verschillende verhalen te vinden van mensen die menen ziek te zijn geworden door Gespoten PUR en verschillende literatuur omtrent PUR en gezondheidsklachten.
https://www.meldpuntpurslachtoffers.nl/niosh
Ook een reactie n.a.v. het artikel van Thomas van Belzen alsmede aanpassing bouwbesluit PUR
https://www.meldpuntpurslachtoffers.nl/2019/08/11/arnhemse-bewoners-beter-geinformeerd-dan-hun-verhuurder
https://www.meldpuntpurslachtoffers.nl/2019/06/15/meldpunt-vindt-aanpassing-bouwbesluit-een-kleine-stap-in-de-goede-richting
Ik vind dat een consument goed hieromtrent moet geïnformeerd worden.
Om verwarring over dit product te voorkomen wil ik graag aangeven dat een plaatselijk verwerkt PUR schuim een geheel ander product is dan een geproduceerde PUR of PIR plaat. Het chemische proces van PUR of PIR platen is namelijk al voltooid. Het plaatsen of verblijven van deze platen in een woning zullen hierdoor ook geen nadelige gevolgen hebben voor de gezondheid van de bewoners.
Hieronder kunt u hierover meer lezen. *
*[Commerciële link verwijderd door beheerder]
Beste M. Buunk,
PUR (Polyurethaan) en PIR (polyisocyanuraat) platen worden veel gebruikt voor dakisolatie en
gevelisolatie.
PIR, op basis van isocyanaten, is een versie van PUR, dat op basis is van een overmaat aan MDI.
PIR heeft betere brandvertragende eigenschappen dan PUR. Bij de productie van PIR en PUR
wordt gebruik gemaakt van blaasmiddelen, katalysatoren en brandvertragers.
In de openbare literatuur zijn geen aanwijzingen gevonden die wijzen op gezondheidseffecten na
het aanbrengen van PUR plaatmateriaal. Deze zijn ook minder waarschijnlijk omdat de
chemische reactie in de fabriek heeft plaatsgevonden onder gecontroleerde condities. De kans
dat er nog stoffen vrijkomen uit de platen en in de woning komen is vele malen geringer dan bij
het gebruik van gespoten PUR. Dit geldt ook voor PIR-platen.
PUR (platen) worden gemaakt onder geconditioneerde omstandigheden in de fabriek. Het enige probleem dat deze platen opleveren is dat bij brand cyaniden vrijkomen.
Reageer
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.