Zijn er nog zorgverzekeringen die voldoende tandartskosten vergoeden?

• 15 October 2020
  • 9 reacties
  • 511 Bekeken

Ik ben al mijn hele leven aanvullend verzekerd voor o.a. tandartskosten, maar de laatste paar keer betaalt mijn verzekering maar 1/3 van mijn tandartskosten. Het hele idee van een verzekering is risico afdekken, en ik snap dat een verzekeraar soms niet 100% vergoed, maar dit is belachelijk.

Voorbeeld 1: vulling repareren + bespreken behandelplan
V50 Cofferdam
C28 Uitgebreid onderzoek 
V40 Polijsten/Bijwerken oude vullingen
C94 Vulling
C29 Studiemodellen tbv behandelplan
Totaal: 250 euro
Vergoed: 100 euro

Voorbeeld 2: repareren kanaalbehandeling
E52 Moeilijke wortelkanaalopening
E52 Verwokderem wortelkanaalvulmateriaal
E55 Behandeling dichgeslibt of verkalkt wortelkanaal
E56 Voorgezette behandeling met iatrogene schade
X10 Röntgenfoto 2x
Totaal: 400 euro
Vergoed: 100 euro

Ik voel me nu een beetje een sufferd dat ik dat verzekeringsgeld niet gewoon in een spaarpot gestopt heb. Ben ik heel naïef geweest om te denken dat de meest uitgebreide verzekering beschikbaar mij van het risico dat ik op korte termijn opeens 150 + 300 euro moet ophoesten?

(En nee. Dit heeft niks met eigen risico te maken. Omdat ik chronisch ziek ben betaal ik al het totale eigen risico)

9 reacties

Reputatie 5
Badge +5

Het is toch echt wel vaak in de media geweest dat je goed moet opletten welke extra dekkingen je nodig hebt, en vooral om te kijken wat die extra dekkingen precies inhouden. Die € 100 maximale vergoeding zal echt wel ergens vermeld staan.

Probleem is ook dat eigenlijk iedereen die verzekeringskosten zo laag mogelijk probeert te houden, maar dat de verzekeraar er pas mee uitkomt als heel veel mensen een (kleine) premie betalen waarbij ze niet hoeven uit keren zodat ze een flinke som geld opsparen voor dat geval waar ze wél uitkeren, dat is eigenlijk de echte solidariteitsgedachte.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik al jaren geleden heb besloten géén enkele aanvullende verzekering te nemen en alles zelf te dragen.

Reputatie 7
Badge +6

Het lijkt een beetje op gokken in een loterij . Je weet niet of je wint of verliest . Gemiddeld genomen is het veel slimmer om zelf een potje te vormen als je wat geld daarvoor vrij kunt houden .

Ik ben een voorstander van kansspel-belasting op de verzekerings-premie ⸮

Reputatie 7
Badge +6

Ik ben een voorstander van kansspel-belasting op de verzekerings-premie ⸮

Die is er al . Assurantiebelasting . :wink:

"Het is toch echt wel vaak in de media geweest dat je goed moet opletten welke extra dekkingen je nodig hebt, en vooral om te kijken wat die extra dekkingen precies inhouden"

Ik kan als leek niet beoordelen welke subzaken een tandarts allemaal moet uitvoeren om mijn 100% gedekte vulling of 100% gedekte kanaalbehandeling te doen. Daarom opnieuw de vraag: welke verzekeringen vergoeden wel gewoon de kosten, dus ook die voor het gebruik van een rubberlapje, verdoving, daglicht, covid- en kantoorurrntoeslag. Want als ik zou kunnen voorspellen wat ik nodig zou kunnen hebben dan had ik wel gespaard ipv verzekerd. 

Reputatie 7
Badge +5

dat staat toch netjes beschreven in lijst met vergoedingen die je afsluit in de basis of aanvullende verzekeringen?!

of wil dat hier iemand die voor jou gaat lezen en je vertelt welke je moet kiezen? nee toch?! 😉

"of wil dat hier iemand die voor jou gaat lezen en je vertelt welke je moet kiezen? nee toch?! 😉" 

Nou, eigenlijk soort van ja. Verzekeraars hebben een lijst van lettercodes die vergoed worden. Als leek zie ik staan 'vullingen:100% vergoed. Kanaalbehandelinfen: 100% vergoed' 

Dat dan blijkt dat er een aparte code 'MOEILIJKE kanaalbehandeling' is, dat is voor mij als leek onvoldoende duidelijk. Daarom sluit ik mij aan bij consumentenorganisaties in de hoop dat zij mij helpen inzichtelijk te krijgen in welje mate zorgkosten *daadwerkelijk* gedekt worden. 

Ik voel mij gewoon bekocht dat ik jarenlang de meest uitgebreide verzekering aanvullende verzekering betaald heb, waarin alle mogelijke behandelingen die ik kon bedenken in de vergoedingenlijst staan. Maar nu ik het nodig heb blijkt dat er door legio ongedekte mazen bestaan.

Nou kan ik zelf van alle zorgaanbieders in Nederland een lijst met gedekte tandartscodes gaan opvragen en opzoeken welje codes überhaupt mogelijk zijn om zo een inschatting te maken of er verzekeraars zijn die tandheelkunde daadwerkelijk verzekeren, maar voordat ik al dat werk doe is het verstandig om even rond te vragen of iemand dat werk al eens gedaan heeft. Bij voorkeur iemand die meer verstand van tandheelkunde en verzekeringen dan ik.

Ik vind het geen rare vraag. 

Ik vind het geen rare vraag. 

U kent ongetwijfeld het adagium, domme vragen bestaan niet dus uw vraag is heel begrijpelijk maar u stelt hem op het forum waar feitelijk consumenten, en niet zozeer de Consumentenbond, ideeën kunnen uitwisselen.  Ik kan net als anderen alleen reageren vanuit mijn ervaring en herken niets van wat u beschrijft. Bij mij dekt de verzekering, ook weer voorzover mijn ervaring reikt, alle codes maar is de vergoeding vastgesteld op een maximum vergoeding per jaar van €500 of €1000 afhankelijk van de polis. Als ik een suggestie zou mogen doen zou ik uw verzekeraar bellen en gewoon eens vragen waarom dingen niet vergoed zijn, hoe uw dekking nu precies in elkaar zit. En dàn bijvoorbeeld de vergelijker van de Bond erbij pakken wat er zoal mogelijk is bij verschillende verzekeraars.

Reputatie 2
Badge +2

Het klopt deels wat u zegt dat een verzekering (dus ook een aanvullende verzekering) bedoeld is om een risico af te dekken. Daar hoort echter nog een zinnetje achter, namelijk “de risico's die u niet zelf kunt dragen”.

U hoeft dus alleen datgene te verzekeren waarvan u zelf de risico's (financieel) niet kunt dragen. 

Daarnaast speelt de algemene trend dat pakketten (ook het basispakket) worden uitgekleed of aangevuld en bij aanvullende pakketten moet goed gekeken worden wat nu precies wordt verzekerd en welke premie daar per maand tegenover staat. Dus in de loon der jaren kunnen er verschillen zijn in de eigen bijdrage of hoogte van vergoedingen en daar word je vooraf niet over geïnformeerd. Men stuurt in november de nieuwe voorwaarden voor het komende jaar en als je niet overstapt en blijft bij je huidige verzekeraar ga je daar stilzwijgend mee akkoord. Dat ze niet altijd even handig leesbaar zijn geef ik direct toe, al moet ik zeggen dat de laatste jaren ze behoorlijk makkelijk te doorgronden zijn door de manier waarop ze ze nu communiceren. Dan heb ik het alleen over de bestaande polis. Vergelijken met andere verzekeraars en voorwaarden naast elkaar houden blijft een hoop werk.

Als tip kan ik het volgende meegeven. Wij hebben dit jaar bewust gekozen voor de basis verzekering en een algemeen aanvullend plus pakket (geen tandartspakket) omdat in dit aanvullende pakket naast een bepaald bedrag voor tandartskosten nog veel meer dingen gedekt zijn. Op basis van 2 normale bezoeken/behandelingen (controle/schoonmaken) komt het extra maandbedrag 1 op 1 over met de tandartskosten (en heb je daarnaast dus extra dekkingen voor andere handelingen). Feitelijk hoef je het daarvoor dus niet te doen, kun je het net zo goed apart houden maar je kunt het ook zien als een vorm van maandelijks sparen en spreiden van de kosten. Wellicht kan iets dergelijks voor volgend jaar handig zijn om eens te bekijken bij je huidige verzekeraar in plaats van een uitgebreide tandenpolis.

Volgens mij speelt ook mee of je een zorg select, geregeld of een vrije polis hebt en of je tandarts is gecontracteerd bij deze verzekeraar. Die moeten elk jaar weer contracten afsluiten dus het is deels ook aan je tandarts om je (vooraf) te informeren. Niet gecontracteerde zorgverleners worden volgens mij maar vergoed tot 75 of 80%.

Voor de grap ben ik even mijn mijn eigen zorgverzekeraar gaan kijken in de voorwaarden van de specifieke aanvullende tandartsverzekeringen. Daar zie ik alleen dat de consultkosten 100% gedekt worden en de meeste overige kosten voor 80% met dan een maximum dus van 100% van de volledige rekening is sowieso geen sprake en zo herken ik dit zelf ook uit het verleden dat alleen een klein deel door mij betaald moest worden.

Stel er is sprake van een niet gecontracteerde zorgverlener waar maar 75% van wordt vergoed en het aanvullende pakket vergoed vervolgens maar 80% van het grootste deel van de rekening, dan gaat het hard omlaag met de uiteindelijke totale vergoeding. 

Specifiek in uw geval wat u beschrijft de meest uitgebreide aanvullende tandenpolis lijkt de vergoeding aan de lage kant te zijn, dus ik denk dat een mailtje naar de zorgverzekering nooit kwaad kan voor tekst en uitleg al was het maar om het gevoel bevestigd te krijgen en indien het klopt weet u dat precies op tijd voordat het nieuwe verzekeringsjaar weer is ingegaan en u nu nog de mogelijkheid heeft tot switchen of aanvullende pakketten stopzetten voor 2021. 

Reageer