Consumentenbond.nl
Sneller internet en extra zenderpakketten? |

Vergelijk alles-in-1 providers en stap over. Tijdelijk €10 retour

Alles-in-1 icoon

Zijn jouw medicijnen (wel) goed leverbaar?

• 22 december 2015
  • 15 reacties
  • 671 Bekeken

verwijderd

15 reacties

goedemorgen ik als schildklierpatient

is het wijsheid om mij aan te melden bij meldpunt aspadvocaten ?

heeft u meer meldingen hierover gehad?

[link verwijderd door beheerder]
Reputatie 7
Absoluut, en de voor de hand liggende oplossing is een contract met boete's bij niet leveren. De leverancier kan daar op twee manieren op reageren, hogere voorraden voor kleine logistieke- en productieverstoringen en een verzekering tegen calamiteiten. Beiden verhogen de prijs van het geneesmiddel en dat zal weer opgebracht moeten worden door de afnemers. Zelf ben ik overigens een verklaard voorstander van een dergelijke contractvorm omdat daarmee de verwachtingen over en weer duidelijk uitgesproken worden ipv dat dingen een beetje "in het midden" gelaten worden.

....en wéér wordt vastgesteld, dat soms medicijnen slecht of helemaal niet ter beschikking staan.

VRAAG: Worden de medicijngebruikers hier soms bewust gegijseld?

Vastgesteld, maar niets opgelost

Geplaatst door H.G. van Rheenen op Mrt 18, 2016.
ivm opnameproblemen vit D dynavit voorgeschreven gekregen. Deze heb ik normaal gekregen. Omdat ik ontevreden was met de apotheek, naa een andere overgestapt. Daar bleek dat zij dynavit niet konden leveren omdat de leverancier van mediq dit niet levert. En goed alternatief kon niet geboden worden. Contact gezocht met verzekeraar die mij eerst adviseerde dan maar weer van apotheek te wisselen. Met het risico dat deze dan weer iets anders zou kunnen/willen leveren. Omdat dit voor mij onacceptabel was, heb ik een klacht bij verzekeraar gedeponeerd. ZK heeft toen contact met apotheek gehad en ik kreeg bericht dat mijn medicatie geleverd zou worden. Rare gang van zaken
ivm opnameproblemen vit D dynavit voorgeschreven gekregen. Deze heb ik normaal gekregen. Omdat ik ontevreden was met de apotheek, naa een andere overgestapt. Daar bleek dat zij dynavit niet konden leveren omdat de leverancier van mediq dit niet levert. En goed alternatief kon niet geboden worden. Contact gezocht met verzekeraar die mij eerst adviseerde dan maar weer van apotheek te wisselen. Met het risico dat deze dan weer iets anders zou kunnen/willen leveren. Omdat dit voor mij onacceptabel was, heb ik een klacht bij verzekeraar gedeponeerd. ZK heeft toen contact met apotheek gehad en ik kreeg bericht dat mijn medicatie geleverd zou worden. Rare gang van zaken
mijn kinderen gebruiken i.v.m. ADD dex amfetamine, dit omdat ze op ritalin veel klachten hadden zoals misselijk, hoofdpijn en rebounds. De dex amfetamine mag nu niet meer door de apotheek gemaakt worden omdat een "slimme " fabrikant er patent op heeft aangevraagd. Gevolg 99,83 € permaand. Echter wat ik niet snap: de vergoeding van de zorgverzekering was 42,35€. Dit is nu nog maar 15,30€. Dit is volgens mijn verzekering omdat de NZa heeft afgesproken dat als je een middel van een andere fabrikant krijgt de vergoeding wordt verlaagd. Je word dus niet alleen door de fabrikant benadeeld maar ook door de overheids instantie
Reputatie 7
Wat mij vooral bevreemd, en waar ik op internet ook geen antwoord op kan vinden, is de motivatie; Waarom wordt dit medicijn niet vergoed?

Het is toch een medicijn? De dokter schrijft het toch voor? Is er een goedkoper alternatief dat wél wordt vergoed? Is ADHD eigenlijk stiekem helemaal geen ziekte of vindt men dat we ADHD eigenlijk niet serieus hoeven te nemen? Ik kan het niet vinden maar het lijkt er inderdaad op dat het niet aan de verzekeraars ligt maar dat de overheid heeft bepaald dat dit niet vergoed mag worden.

mijn kinderen gebruiken i.v.m. ADD dex amfetamine, dit omdat ze op ritalin veel klachten hadden zoals misselijk, hoofdpijn en rebounds. De dex amfetamine mag nu niet meer door de apotheek gemaakt worden omdat een "slimme " fabrikant er patent op heeft aangevraagd. Gevolg 99,83 € permaand. Echter wat ik niet snap: de vergoeding van de zorgverzekering was 42,35€. Dit is nu nog maar 15,30€. Dit is volgens mijn verzekering omdat de NZa heeft afgesproken dat als je een middel van een andere fabrikant krijgt de vergoeding wordt verlaagd. Je word dus niet alleen door de fabrikant benadeeld maar ook door de overheids instantie

Geplaatst door C.C. Sunderman op Mei 24, 2016.
Lang leve de marktwerking. " We worden een oninteressant afzetgebied"!

Zo slaat de zozeer geprezen marktwerking van de overheid en de verzekeraars

terug op de (zieke) inwoners van dit land: zoek het zelf maar uit.

Jo'tje
Ik heb vanwege een soms terugkerende virusinfectie aan mijn oog (soort herpes simplex) van de oogarts een doorlopend recept gekregen voor als ik in het buitenland zit. Als ik er niet op tijd bij ben kan het hoornvlies (onherstelbaar) beschadigd raken. Vorig jaar maart bestel ik i.v.m. korte vakantie preventief een nieuwe tube Aciclovir. Nou ik moest mijn oude tube (over de datum) maar gebruiken want het medicijn was tot juni-juli niet leverbaar en er waren ook geen alternatieven. Enfin ik zocht via internet naar de oogzalf en kon uiteindelijk via een apotheek in een grotere plaats bij hoge uitzondering een Duitse variant krijgen die ze voor noodgevallen achter de hand hielden. Was wel een duur medicijn . Heb meteen mijn verzekering gebeld die niet wilde vergoeden omdat het niet op de lijst stond. Het Ministerie van Volksgezondheid gebeld of dat allemaal zo maar kon. Helemaal niet kreeg ik als antwoord. Dit lijkt er op dat de fabrikant in een ander land een betere prijs kon bedingen waardoor voor Nederland enkele maanden niets voorhanden was. Dat is een kwalijke praktijk. En, als er geen alternatieven zijn dan MOET de verzekering vergoeden. Maanden later op vakantie in Griekenland eens bij een apotheek binnen gelopen voor de zalf. Zonder recept zo mee gekregen voor minder dan € 5,00. Die medicijnenfabrikanten maken er echt een potje van.

M.vr.groet, René Roessingh
De ooggel Fucithalmic 10mg/g kan in Nederland niet geleverd worden. In plaats van een vervangend druppeltje van de apotheek heb ik de gel online in België bij een apotheek besteld en een dag later in huis.
@ H.G. van Rheenen: De reactie van @A.Deen is verwijderd omdat deze offtopic was. Reacties die niet relevant zijn kun je als ongepast melden, zoals je dat eerder hebt gedaan. We zullen het topic verder opschonen wanneer dat nodig is, maar vooralsnog zien wij geen reden om deze te verwijderen.

Overigens zullen verzoeken tot verwijdering in de toekomst alleen per mail in behandeling worden genomen.
Ketoconazol levering. Dit product was en is wellicht vaak slecht leverbaar. Omdat ik regelmatig in Spanje verblijf speelt dit leverprobleem voor mij niet omdat ik het product, ook vanwege de prijs, altijd in Spanje koop. Mocht je problemen hebben of krijgen met de levering van dit product raad ik je aan dit middel te kopen (of mee te laten nemen) uit Spanje. Je kunt het daar kopen zonder voorschrift o.d. bij iedere apotheek. 100 ml. kosste mij onlangs € 2,97. Zonder verdere kosten van 1e gesprek etc
Badge
Tramadol 50mg capsules van PCH/Teva, zijn eerder langere tijd niet leverbaar geweest (6 maanden lang)

Er was geen geschikt alternatief voor mij voor handen als capsule (allergie voor hulpstoffen in bepaalde merken capsules) dus werd het de tramadol bruis van PCH/Teva, aangezien daar geen capsule omheen zit die problemen kon geven... maar.. wel even zelf betalen, want bruis.. sja.. dat is een duur middel mevrouw (scheelt wel 18 cent!) en anders moet u maar wachten tot het weer leverbaar is..

En zodra het na 6 maanden weer leverbaar was, en ik gemerkt had dat de bruis voor mij vele malen beter werkte..nou.. denk maar niet dat ik dan nog de alternatieve optie (bruis) van de apotheek kreeg hoor..Verder.. Duspatal (mebeverine) van Abbott is een tijd niet leveraar geweest, ook hier problemen met een ander merk. Terwijl een vriendin in Engeland het zelfde middel gebruikt en wel dat merk kreeg.
Levering schildkliertabletten: tot begin 2014 kreeg ik Thyrax Duotab. Deze kosten 12,33 Euro voor 3 maand gebruik. Van de verzekering moest ik overgaan op LEVOTHYROXINENATRIUM, kosten voor 3 maand gebruik 9,50 Euro. (Ik heb geen problemen gehad wat betreft bijwerkingen of iets dergelijks).

In februari 2016 was er ineens schaarste van de medicijnen. Ik kreeg medicijnen voor 1 maand mee. In plaats van 1 tabletje met gehalte 0,075 mg nu 3 tabletjes van 0,025 mg. Kosten 8,76 Euro per keer. Dus van 12,33 Euro in 2014, nu 26,28 Euro per 3 maand. Waarschijnlijk tijdelijk, maar toch... De verzekeringsmaatschappijen gaan volgens mij over op goedkopere medicijnen zonder vooraf de leveringen veilig te stellen. Het gevolg is dat ze juist duurder uit zijn.
Enn nu is dynavit weer niet verkrijgbaar. Apotheek doet zn best maar het ligt aan de groothandel. Een alternatief moet ik zelf betalen en dat loopt aardig op. En zo varen verzekeraars er wel bij..... weer een middel waarvoor ze niet hoeven uit te keren.
Deze topic is al 2 jaar oud.. tóch heb ik ook een probleem met mijn medicatie. door dat er bij generieke medicatie vaak mais-en soms sojaproducten als vulstof zit. Het originele (merknaam) product is ook vaak niet, of lange tijd niet, leverbaar is. Dan komt van de apotheek het verhaal mijn arts maar voor een andere medicatie moet zorgen. Dat is niet altijd mogelijk. En dan gaat het dus niet eens over zelf betalen.
Hoe dan verder..

Reageer