Consumentenbond.nl

Zijn vitamines van Kruidvat van goede kwaliteit?

• 27 oktober 2018
  • 11 reacties
  • 16657 Bekeken

zijn de vitamines en supplementen van kruidvat van goede kwaliteit en zit er ook in wat er op het etiket staat?

11 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Onlangs in het TV programma Radar een heel verhaal over een veel te hoge dosis Vitamine B6 in B-complex en multi-vitaminen, toen bleek het Kruidvat de lagere dosis als enige goed voor elkaar te hebben.
er schijnen steekproeven te worden gehouden en daar kwam uit dat de ingredienten die op het potje staan er bij kruidvat niet inzitten?
Reputatie 7
Badge +5
Radar met onderzoek Consumentenbond: De gevaren van vitamine B6

Er zat in veel vitamine preparaten een veel te hoge en hogere dosis Vitamine B6 in de producten dan goed is voor mensen en op het potje stond.

Het Kruidvat was de enige die een hoeveelheid Vitamine B6 in zijn producten had zitten, wat werkelijk op het potje stond en nog verantwoord voor mensen was en wordt dan ook in het programma genoemd als de enige die dit soort zaken serieus neemt.
ok, dank je. geldt dit dan voor alle supplementen van kruidvat?
Reputatie 7
Badge +5
Geen idee, maar als je als enige genoemd wordt bij Radar dat je dat soort zaken serieus neemt, dan heb je bij mij al een stapje voor.
ik liep ernstig vitamine b 12 tekort op.. schopte het tot megaloblastic anememia ,, terwijl ik (hoge gedoseerd haha) vitamine 6 complex van Kruidvat was dagelijks aan het nemen. sindsdien ik ben overgestapt tot Monster wittte energiedrank,half liter bevat vier keer so veel vitamine B 3 6 12.. en het is dan pas toereikend quantiteit per dag ... Ik zal nooit meer kruidvat vitaminen kopen!
Reka
Als jij een ernstig vitamine B12 tekort hebt zou ik dit door bloedprikken laten checken en waar het door komt. als jij werkelijk een opnameproblemeen hebt dan kun je beter gaan voor spuiten. Mijn man krijgt de vitamine B12 smelttabletten van Vitalize en naar mijn idee werkt dit bij hem goed.

Ik ben ook bijzonder benieuwd naar de daadwerkelijke Kruidvat vitaminegehalten.. en of er een instantie is die dit soort claims regelmatig controleert en kan ingrijpen bij kwakzalverij en oplichting.

Ik slik al ruim 10 jaar in de wintermaanden, die met de ‘r in de maand’, 10 microgram vitamine d. Onlangs, een aantal maanden geleden, ben ik overgestapt naar Kruidvat 20 microgram, wat ik nog steeds (nu in juli) dagelijks inneem. Vorige week heb ik mijn bloed laten prikken en werd een te laag vitamine D gehalte geconstateerd. Dit terwijl ik met enige regelmaat onbeschermd buiten kwam.

Voor de volledigheid: ik heb altijd opgelet om deze tabletjes met vet in te nemen en dagelijks voldoende calcium te gebruiken. Dat schijnt nodig te zijn om vitamine D goed op te kunnen nemen. Ik twijfel nu erg aan de inhoud van deze tabletten, en vind een vergelijking van de etiketten dan ook een bijzonder beroerde manier om multivitaminen te testen. Met een mooi etiket kom je dan al aan prima resultaten, ongeacht of er misschien wel herverpakte zoetjes, XTC, of wat dan ook inzit.

Moet ik deze vraag voorleggen aan de Voedsel- en Warenautoriteit? Is de consumentenbond de aangewezen partij om dit aan te kaarten?

Reputatie 7
Badge +6

De VWA zou ons moeten beschermen tegen misstanden evenals diverse andere waakhonden , @V. Boor . Door diverse oorzaken komt daar weinig van terecht . Vooral te weinig geld en mankracht . Verder vermoed ik dat de economische belangen vaak belangrijker gevonden worden dan de consumentenbelangen . Preventief gebeurt er zeer weinig . Als er een klacht ingediend wordt zal men wel serieus bekijken of daar iets mee gedaan moet worden . Daar hebben ze de handen al aan vol . Als de Consumentenbond iets signaleert , ondernemen ze ook uiteraard actie als ze dat nodig vinden . Als we de reclames geloven , dreigen er allerlei vitamine-tekorten . Bij normale gezonde en gevarieerde voeding is dat meestal niet zo . Een eventueel tekort aan iets , vooral Vitamine D bij mensen die weinig buiten komen is wel iets om voor op te passen . Ik laat eens in de paar jaar een algemeen bloedbeeld prikken . Zou vooral bij ouderen eigenlijk voor iedereen aan te raden zijn . Andere afwijkingen worden dan ook gezien , waardoor problemen voorkomen kunnen worden . Huisartsen stellen dat kennelijk niet zelf voor . Ik heb nog nooit gehoord dat mijn huisarts dat overdreven of onnodig vond . 

Wat betreft de fitness supplementen onder de Pro Dynamics lijn van de kruidvat heb ik ook mijn twijfels. Er zijn online geen testresultaten of labtesten te vinden. Met het eiwitpoeder dat ze aanbieden adverteren ze met een hoog eiwitgehalte maar dit blijkt in het geval van vele andere merken ver onder het geadverteerde getal te liggen :thinking: . Persoonlijk zou ik dat beetje extra betalen voor een merk waar wel testresultaten van beschikbaar zijn zodat je zeker weet dat het product ook daadwerkelijk bevat wat er op het etiket staat. :grin:

De VWA zou ons moeten beschermen tegen misstanden evenals diverse andere waakhonden.. [...]

Dank voor deze reactie. Ik heb melding gemaakt bij de Voedsel- en Warenautoriteit. Wie weet wordt er iets mee gedaan. Misschien is het product prima en is er in mijn situatie iets anders aan de hand. Controleren kan geen kwaad. 

Reageer