Zilverenkruis/Achmea wijzigt achteraf de polisvoorwaarden

• 18 January 2015
  • 13 reacties
  • 248 Bekeken

In de maand december 2014 ontving ik ongevraagd informatiebrochures van ZilverenKruis/Achmea.

Ik was verzekerd bij Menzis. Op basis van de ontvangen informatie heb ik mijn polis (voor 3 personen) afgesloten.

Nu per 16 januari 2015 ontving ik een brief van Zilverenkruis/Achmea met de mededeling dat de vergoeding voor de alternatieve zorg in de informatiebrochures onjuist is.

De vergoeding volgens de informatiebrochure was €300 (€240 + €60 collectief voordeel). De vergoeding van € 240 is volgens Zilverenkruis/Achmea is per 1-1-2015 komt te vervallen.

Wie heeft ervaring met deze soort klanten uitlokken van ZilverenKruis/Achmea?

Natuurlijk krijgt directeur marketing en verkoop nog van mij een formele bezwaarbrief.

Want een bedrijf met een omzet van ruim €20 miljard en ruim 18.000 fte’s moet in staat zijn de aangeboden premies en vergoedingen: juist en volledig.

Tevens vraag ik me af waarom ontdekt de directeur nu pas (op 16 januari 2015) dat de vergoedingen onjuist zijn? De informatie is in december 2014 verspreid en de offerte per 12 december is aangeboden.

Nu kan ik niet meer overstappen. Dat is duidelijk ook de bedoeling van Zilverenkruis/Achmea.

Maar in december 2015 er is een nieuwe ronde. Ik weet nu al wat ik ga doen.

13 reacties

Beste R. Michael,

Bedankt voor je melding.

Ondanks dat bij ons momenteel nog niet meer van dit soort signalen bekend zijn, klinkt het ons verontrustend en vreemd in de oren.

Om te kijken wat wij hierin eventueel zouden kunnen betekenen, ontvangen we graag de desbetreffende informatie brochure en brief van Achmea.

Zou je deze willen mailen naar meldpunt@consumentenbond.nl

Bedankt.

groet Isabel van Leeuwen
Volgens mi kan

je weer overstappen voor eind januari
Badge +2
Ik zal wel simpel denken ,maar volgens mij mag dat helemaal niet het tussentijds veranderen van voorwaarden/vergoedingen.
Badge
Even briefje schrijven naar zorgautoriteiten. Is vaker gebeurt. Geloof dat Kassa hier ooit iets over had. Wilde iemand naar ziekenhuis in februari bleek contract te zijn gewijzigd met ziekenhuis. Maar pas ik in februari dus niet in december. Is niet hetzelfde maar is wel vergelijkbaar dat verzekeraars tussentijd polis kunnen wijzigen. Schrijf ook eens naar de SP een briefje. Die mensen kunnen iets voor je doen bij de andere partijen krijg je meestal geen bericht of na een half jaar. Bij de SP binnen een maand. Kijk of je korting kunt krijgen die net zoveel bedraagt als de nieuwe voorwaarde. Of een coulance. Succes.
Het soortgelijke is mij overkomen in december 2013. Ik heb toen overwogen om te switchen van verzekeringsmaatschapppij, maar uiteindelijk ben ik bij Zilverenkruis gebleven.

Op 15 januari 2014 echter, kreeg ik een brief met daarin de mededeling dat mijn apotheek niet is gecontracteerd door zilverenkruis en ik mijn medicijnen bij de apotheek 7 kilometer verdderop zou moeten afhalen.

Dit had ik uiteraard liever in december geweten dan had ik mijn keuze daarop kunnen afstemmen.

Zilverenkruis gaf aan dat pas in januari bekend was welke apotheken gecontracteerd werden.

Ik vond het verhaal ongeloofwaardig, maar op dat moment was er voor mij niets meer aan te doen.
Badge
Agis is zilveren kruis geworden. Beter voor de consument ik denk het niet. Stiekem halen zij de voordeeltjes eruit .

Ik betaal de jaarpremie bij Agis en kreeg 3 % korting . In januari rekende ik de premie zilverenkruis nog eens na.

Wat bleek de 3% korting is verdwenen . Ben maar over gegaan op maandbetaling . Jammer Zilverenkruis . Echt een verzekeringsmaatschappij ze leren het ook nooit om een eerlijke vertouwensband met de klant op te bouwen.
Dit verschijnsel hebben wij ook ondervonden. Zilveren kruis Achmea is een club die het geen reet kan schelen wat de consument er van denkt

En dan hebben we het niet over de politiek die dit geheel LAAT gebeuren, beter voor de klanten (...). Ga aub in Maart nbaar de Stembus en laat duidfelijk merken wat u er van vindt!

Gruwelijk irritant, prijzen nadien verhogen, niet op klachten reageren maar wel hÉÉl veel vangen over de rug van zorgbehoeftingen en die vervoplgens lekker in de kou laten staan!

Achmea - Zilveren Kruis; SCHAAM JE DIEP!!!

Agis is zilveren kruis geworden. Beter voor de consument ik denk het niet. Stiekem halen zij de voordeeltjes eruit .

Ik betaal de jaarpremie bij Agis en kreeg 3 % korting . In januari rekende ik de premie zilverenkruis nog eens na.

Wat bleek de 3% korting is verdwenen . Ben maar over gegaan op maandbetaling . Jammer Zilverenkruis . Echt een verzekeringsmaatschappij ze leren het ook nooit om een eerlijke vertouwensband met de klant op te bouwen.

Ik zie ook een andere verslechtering. De vergoeding voor een bril is omlaag gegaan. Agis € 240,- eens in de drie jaar. Zilveren Kruis € 200,- eens in de drie jaar.

Als ik diverse reacties over het ZK lees, komt de gedachte op dat u als nieuwe slogan voor het ZK zou kunnen suggereren:

"Het Zilveren Kruis gaat voor goud en pakt u in uw kruis."
Zorgverzekeraars moeten uiterlijk in november de contacten met apotheken gesloten hebben, dus dat ze pas halverwege januari weten met welke apotheken ze een contract hebben klopt niet
Badge +2
Waar blijft reactie Consumentenbond.

Ik blijf van mening dat voorwaarden niet na afsluiten polis veranderd mogen worden tenzij dit nadrukkelijk word vermeld in voorwaarden (dat het wel mag)
Bedankt voor alle reacties.

Wij doen ons best de desbetreffende brief van Zilveren Kruis onder ogen te krijgen, zodat we kunnen kijken wat wij hierin kunnen betekenen. Deze hebben wij tot op heden nog niet ontvangen.

Mocht iemand ons daarmee kunnen helpen ontvangen we deze brieven graag via meldpunt@consumentenbond.nl

groet Isabel
Helaas, u zit nu aan Zilveren Kruis vast voor een jaar. Als het echt op declareren gaat aankomen zult u nog meer vreemde zaken tegenkomen.

Bijvoorbeeld taxivervoer op medische indicatie dat niet vergoed wordt, of toezegging van gratis bestelling van zorgboeken terwijl de zorgboeken nooit geleverd worden.

Of declaratieoverzichten waarop niet terug te vinden is welke leveringen het inhouden van eigen risico veroorzaakt hebben.
Ik heb momenteel een restitutie-polis bij zilverenkruis/Achmea. Echter ineens krijg ik in 2016 een budget polis in mijn maag gesplitst een z.g. basis-zeker polis (wat duid op misleidende namen) "zeker"is namelijk niet "zeker" omdat bij die polis niet alle zorgverleners zijn aangesloten. daarvoor moet je de basis-exclusief polis hebben. Dus ze hebben ongevraagd mijn restitutie-polis veranderd is een budget-polis. Ik heb het gelukkig nagekeken maar als je dat niet doet ben je volgend jaar, als er iets gebeurd, flink de Sjaak. Ook mensen zonder internet mogen wel uitkijken, die kunnen niets controleren en hebben dan zomaar een budgetpolis aan de broek hangen met alle gevolgen van dien!

Reageer