Zonnebrand: hoeveel moet je smeren?

• 13 July 2022
  • 25 reacties
  • 906 Bekeken
Zonnebrand: hoeveel moet je smeren?
Badge +8
  • Community Manager
  • 2167 reacties

De meeste mensen smeren veel te weinig zonnebrand voor een optimale bescherming tegen de zon. Een volwassene die zich van top tot teen insmeert moet per smeerbeurt 6-7 theelepels gebruiken. Dat komt neer op 33 ml per keer. Handig om te onthouden: je moet zonnebrand zo dik op je huid smeren als je pindakaas op een boterham zou smeren! 

Meer tips over verstandig zonnen en insmeren? Je leest het hier.

Hoe weet jij of je genoeg zonnebrand smeert? Praat mee!

25 reacties

Handig om te onthouden: je moet zonnebrand zo dik op je huid smeren als je pindakaas op een boterham zou smeren!

Jullie hebben dus werkelijk geen flauw idee hoe dik de pindakaas hier vaak gesmeerd wordt… :-)

Als je het zo dik als pindakaas smeert, heb ik voor het hele lichaam aan 7 theelepels niet genoeg.
Het kan ook zijn, dat ik minder zuinig met pindakaas ben.

Ook valt het me op, dat exact hetzelfde flesje smeersel in de ene winkel €25 kost en in de andere €4
Als ik die hoge prijs zie, denk ik: Ik gok het er op en laat me verbranden.
Drogisten in Nederland zijn enorme afpersers.

Als je na het smeren toch nog verbrand bent, heb je iets fout gedaan.
Ik bouw het smeren langzaam af.
Ik ga ook nooit bewust liggen zonnen.
Gebruik ook gewoon een flesje smeersel, dat al jaren oud is.
Dat flesje staat binnen in de kast en ligt niet in de zon te bakken.
Zolang het niet dun geworden is, werkt het.

@Wortelstamper De vraag waarom…

Ook valt het me op, dat exact hetzelfde flesje smeersel in de ene winkel €25 kost en in de andere €4

Wordt hier beantwoord:

"2e voor de halve prijs, 2e voor een euro, 50% korting. Er is een actie die de kroon spant: 1+1. Koop er één, krijg er één gratis. Bij sommige producten zelfs het hele jaar door! Hoe kan dit?"

https://www.npo3.nl/keuringsdienst-van-waarde/15-04-2021/KN_1725007

(En een psycholoog gaat er ook nog wat dieper op in:

https://consumentenpsycholoog.nl/de-waarom-vraag-die-de-keuringsdienst-van-waarde-liet-liggen/

Verder moet ik me aansluiten bij diegenen die het voorbeeld van de pindakaas niet adequaat vinden: Dat rust denk  ik ook ook wel heel erg op de 50igerjaren ‘1 koekje bij de koffie’ zuinigheid die ondertussen wel achterhaald is.

De figuur op de foto is dus al helemaal fout bezig: waarom ligt die daar?

Niets beters te doen?

Reputatie 6
Badge +5

Handig om te onthouden: je moet zonnebrand zo dik op je huid smeren als je pindakaas op een boterham zou smeren!

Jullie hebben dus werkelijk geen flauw idee hoe dik de pindakaas hier vaak gesmeerd wordt… :-)

Hier wordt helemaal geen pindakaas gesmeerd, ik kan dat spul niet luchten.
Maar het komt wel weer overeen met het smeren van zonnebrand, smeren vergeet ik vaak en de zon brand toch wel.
Zo krijg in toch nog genoeg zonnebrand.

Reputatie 6
Badge +5

Niets beters te doen?

Wat zou je dan moeten doen in vakantie?
Lekker luieren toch?

Reputatie 7
Badge +7

Die twee ongeopende flesjes bier in de volle zon rechts op de foto zijn mij een raadsel. Zo worden die nooit koud. Op de scouting legden we die al aan een touwtje in het koele water.

Ik heb eigenlijk nooit gesmeerd. Met een blanke huid eerst gedoseerd in de zon, eerste dag hooguit een half uurtje, en dan langzaam opbouwen, elke dag een beetje meer. Na drie weken was ik dan niet rood meer maar bruin en kon dan de hele dag in de volle zon lopen zonder smeersel. Vrouw en kinderen smeerden naar behoefte maar dat was maar een beetje.

Eindresultaat na 40 jaar zonder smeersel? Op m'n 71e zijn twee plekjes op m'n rug weggehaald, was huidkanker. Maar huidkanker is voor meer dan 95% (basaal- en plaveiselcarcinoom) niet gevaarlijk, alleen die 5% pigment melanoom. Na m'n 68e kwamen er wat verhoornde kleine plekjes op m'n armen en schouderbladen. De dermatoloog spuit er dan bevroren stikstof op en zijn ze weg. Je krijgt dan betnelan om ze weg te laten gaan. Maar mensem die hun hele leven hebben gesmeerd krijgen op hun oude dag soms ook die plekjes. Dus nou is het devies alleen pindakaasdik smeren!

Reputatie 5
Badge +6

Niets beters te doen?

Werkpaarden en Sierpaarden.

Ja ik had ook liever een iets “jonger” model gezien, deze dame houdt fabrikanten wel in leven, misschien komen er dan liter flessen in de verkoop.

Maar ik moet wel eerlijk zijn het mooie grote “badpak” compenseert het in te smeren oppervlak.

(mijn welgemeende excuses als dit iemand zijn Oma is, maar hier is veel Pindakaas voor nodig)🌞

Reputatie 6
Badge +5

(mijn welgemeende excuses als dit iemand zijn Oma is, maar hier is veel Pindakaas voor nodig)🌞

Vooral aan het water, dan gaat het 3 keer zo snel.

Reputatie 5
Badge +6

Niets beters te doen?

Wat zou je dan moeten doen in vakantie?
Lekker luieren toch?

Dan komt er nog meer oppervlakte bij om de smeren, dat wordt dan helemaal onbetaalbaar.

Eindresultaat

Dat weet je nog niet, althans dat hoop ik voor je.

Reputatie 6
Badge +5

6 a 7 theelepels voor een smeerbeurt, is dat voor een 50 kg typ miep of een 150 kg zwaar figuur?
Dat scheelt nogal in cm2

Reputatie 5
Badge +5

Ik heb vandaag mijn kruin verbrand.

Ik denk dat het veel verstandiger is om:

1. Kort in de (felle) zon te blijven en zo pigment op te bouwen. En anders

2.  Je huid te bedekken. Want:

3. We hebben vitamine D nodig dat we niet aanmaken door onze huid en poriën dicht te smeren. Vooral niet met zaken die niet te eten zijn. Want:

4. Onze huid is een orgaan. Wat we er opsmeren moet afgebroken worden en afgevoerd door ons systeem. Smeer er alleen zaken op die je ook durft te eten.

Zonnecreme's zijn niets meer dan een verdienmodel van allerlei bedrijven. We hebben ze niet nodig. Tenzij je de regels hierboven echt niet op kan volgen en gaat verbrandwn. En zoals iemand hierb ergens al schreef: vroeger aten we geen bewerkte voeding en kwam er, ondanks dat veel mensen, veel in de zon kwamen, amper huidkanker voor.

We worden steeds zieker. Ongeveer 60% van de Nederlandse bevolking heeft 1 of meerdere ziekten. Dat komt omdat we ongezonder/chemischer/minder puur zijn gaan leven en niet luisteren naar ons lichaam. Tegelijkertijd denken we dat anderen het beter weten. Dat is lang niet altijd het geval. 

Tegelijkertijd denken we dat anderen het beter weten. Dat is lang niet altijd het geval. 

Quod erat demonstrandum.

Reputatie 5
Badge +6

Hoe weet jij of je genoeg zonnebrand smeert? Praat mee!

Ik zie dat de “Oma” op de foto van TS nog steeds niet verbrand is.

Smeren heb ik nog nooit gedaan, vies glibberig en soms stinkend, en je daar mee insmeren bah.

Verbranden van mijn huid in de zuidelijke landen heb eigenlijk ook nooit gehad, ik heb wel after-sun af en toe gebruikt dat trekt snel in je huid en koelt lekker.

Moet wel zeggen voor mij deze week 37graden heerlijk warm, natuurlijk niet in de volle zon verblijven.

En wij Nederlanders gaan s'middags lekker (op vakantie) in de zon als de plaatselijke bevolking koel binnen blijft.

Naar het strand (als kind) vroeger met pa en ma geen enkele beschutting en s’avonds thuis allemaal als een rode kroot natuurlijk,

Zonnebrand daar had ik toen nog niet van gehoord, ja Nivea met die blauwe platte doosjes (witte pindakaas?) dat was er wel, maar dat hadden wij niet, en als ik mij goed herrinner ook geen geld voor.

En dan na een paar dagen lekker vervellen, en bij je broertjes/zusje leuk die velletjes eraf trekken😮

Ja ik ben al iets ouder, maar een ziekenhuis heb ik alleen tijdens bezoek van binnen gezien.

Puisten, pukkels, huidverkleuring, rare plekken en melanoomen, wratten heb ik gelukkig ook niet.

Misschien dat werken en verblijven in de buitenlucht je huid daar tegen wapent?

Wel of niet smeren? Ik denk dat dit persoons en huid gebonden en voor iedereen anders is.

Iedereen die zich heerlijk wil insmeren met "pindakaas” moet dat natuurlijk helemaal zelf weten.

Het zijn juist dit soort bagatelliserende en in de kern onware verhalen waar dermatologen erg gefrustreerd van worden.

Reputatie 5
Badge +6

Er zijn mensen met boter op hun hoofd, maar ook mensen met pindakaas in hun hoofd.

Smeren is voor de zon op je huid en niet opeten, daar wordt je alleen maar.......

Badge

Het vreemde met zonnebrand vind ik de houdbaarheid. Uit onderzoek blijkt dat de beschermende factor

naar bepaalde tijd sterk afneemt. Ik kan nooit een productiedatum of houdbaarheidsdatum op zonnebrand vinden. Het zal wel niet verplicht zijn omdat het geen levensmiddelproduct of voedsel is. Misschien zijn de 1+1 gratis of andere aanbiedingen, al een aantal jaar oud.

Als je de fles dagen lang in de bakkende zon laat liggen, gaat het ook eerder bederven.
Crème die bederft wordt dun.
Er staat vaak een potje op met 12M er in.
Dat wil zeggen, 12 maanden na openen te gebruiken.

En paar jaar geleden concludeerde de cb nog dat oude zonnebrandcreme nog net zo goed werkte. Dat probleem is kennelijk opgelost

Reputatie 5
Badge +5

Crème die bederft wordt dun.

Maar ook nieuwe crème die warm wordt, wordt dun. Ik denk dat zonnebrandcrème een goede business is. Er wordt goud voor gevraagd. Vandaag factor 50 (3 dagen geleden gekocht) wederom veelvuldig gesmeerd, maar toch vervelling.

Er wordt goud voor gevraagd.

Ze smeren je voor bijna 2 tientjes 2 flesjes aan.
1 kopen, kan dus niet.

En dan zijn ze nog veeeeel te duur.
Ik heb me voor €1,95 een kleiner flesje van dit spul gekocht in DM
En als het niet bevalt, zit ik niet met een pot bederfelijk goud.

En zelfs dán is deze versie van 6,95 duurder dan het spul van de Lidl dat geen microplastics bevat.

Die van de Lidl heb ik niet geprobeert.
Heb laatst wel een volle fles weg gegooid omdat ik over moest geven van de geur.
Die was ook relatief goedkoop, gelukkig.
Iets wat ik ook heb, met bepaalde kleding wasmiddelen.

Reageer