Consumentenbond.nl

Zonnebrandmiddel: vertrouw je op de kwaliteit van een bekend of duur merk, of niet?

Reputatie 2
Badge +3
De zon schijnt, tijd voor zonnebrandcrème! Maar let op, want ze deugen niet allemaal, zelfs niet die van enkele bekende merken zoals Clinique. Deze crème met geclaimde beschermingsfactor SPF30 heeft in werkelijkheid maar SPF15. Maar sommige lotions geven juist verrassend veel meer bescherming dan ze beweren. De SPF30 van de Hema beschermt tot SPF50+! Lees hier het hele persbericht. Waar let jij op als je een zonnebrandmiddel koopt?

Laat in je reactie weten welk zonnebrandmiddel jij graag gebruikt en waarom.

41 reacties

Helemaal mee eens!

Ik vind de vraagstelling niet helemaal kloppen. Ik kies namelijk vaak voor een bekend merk en let daar bij op de prijs. Ik kies niet bewust voor een duur zonnenbrand.

Geplaatst door J.A.C. Hoogkamer op Jun 7, 2017.
Reputatie 5
Badge +7

Ik vind de vraagstelling niet helemaal kloppen. Ik kies namelijk vaak voor een bekend merk en let daar bij op de prijs. Ik kies niet bewust voor een duur zonnebrand.

Geplaatst door J.A.C. Hoogkamer op Jun 7, 2017.
Dank je wel voor je aanvulling!
Reputatie 2
Badge +3
Hartelijk dank voor al jullie reacties! Het is helaas te duur om alle soorten sprays, crèmes en lotions te testen, maar jullie suggesties vormen nuttige input voor ons. Dank voor het meedenken!
Ik let op de allergenen. Dus Vision zou een goede keus zijn. Gisterenmiddag voor het eerst dit anti zonnebrandmiddel gebruikt op mijn gezicht. Met 22 euro was het niet echt goedkoop. Vanmorgen konden mijn ogen bijna niet open, zo opgezwollen waren de oogleden. Ook had ik grote wallen onder mijn ogen.
Ik legde het verband met Vision omdat dat voor de hand lag. Eigenlijk zou dat niet zo moeten zijn, want Vision bevat volgens de Consumentenbond geen allergenen. Maar na even op het internet gekeken, had ik het allergische ingredient al gevonden; Oxybenzone.!! Een al jarenlang verdachte stof, die onder meer gebruikt wordt als zonnefilter en ook in andere dure merken aanwezig is zoals Clinic.
Dat ik niet de enige ben die hier last van kreeg bleek al snel. Het internet staat vol met waarschuwingen en ervaringen.
Omdat juist mensen met een gevoelige huid naar Vision kunnen grijpen, schrijf ik deze waarschuwing.
Ondertussen neemt de zwelling langzaam af. Helaas zijn er ook verhalen van mensen die jarenlang last houden, bijvoorbeeld na het gebruik van een dagcrème waar het in zit.
Ik vind dit best een misser van de Consumentenbond !
Reputatie 7
Met zonnebrandniddeeln zal het net zo zijn als met andere crèmes, je betaalt meer voor de naam dan voor het product.
Reputatie 7
Badge +7
Enige tijd geleden spande Australian Gold een rechtszaak aan tegen de Consumentenbond omdat ze het niet eens waren met de uitkomst van onze test: daaruit bleek namelijk dat een zonnebrandproduct van Australian Gold niet de beloofde factor 30 haalde, maar slechts factor 15. Goed nieuws: de rechter heeft de Consumentenbond gisteren in het gelijk gesteld. Het volledige nieuwsbericht lees je hier!
Badge

Hoi Irene,

Ik gebruik al jaren de P20 van Riemann. Ik heb een meisje met rood haar, een blonde zoon en een man die heel snel zonneallergie krijgt en snel verbrandt. Ik begin altijd met factor 50 en bouw dan gedurende de zomer af naar factor 30 en voor mijzelf 15 (ik word het bruinst van ons allemaal). En iedereen krijgt toch een mooi kleurtje met P20.

We hebben heel veel zonnebrandproducten geprobeerd, maar geen enkele werkt zo goed als P20. Sinds we dit product gebruiken verbrandt niemand meer in ons gezin en heeft mijn man geen last meer van zonneallergie. 

Nu staat er al jaren bij de tests dat de Consumentenbond dit product niet test omdat er hormoonverstoorders in zouden zitten. Toch zou ik het fijn vinden om te weten hoeveel er in zitten en hoe schadelijk dit nu echt is. Want wat is nou schadelijker: verbranden en mogelijk huidkanker krijgen of een aantal weken per jaar hormoonverstoorders smeren? Want laten we wel wezen, hormoonverstoorders zitten natuurlijk in veel meer producten dan alleen zonnebrand. Plastic verpakkingen en (BPA), voedsel (pesticiden, groeihormoon), tampons (pesticiden en bleekmiddelen), meubels (naftaleen en formaldehyde), EDC’s in veel verzorgingsproducten etc.  De consumentenbond test toch ook verzorgingsproducten en producten in plastic verpakkingen ondanks dat er hormoonverstoorders in zitten? 

Dus eigenlijk vind ik het een beetje onverantwoordelijk van de Consumentenbond om zonnebrandproducten die EDC’s bevatten helemaal niet te testen. Want blijkbaar doen ze wel heel goed hun werk, namelijk voorkomen dat je verbrandt. Het zou beter zijn als de Consumentenbod uitzoekt hoeveel van dit product wel veilig gebruikt kan worden, en misschien richtlijnen opstellen op wereldniveau, zodat we veilig bruin kunnen worden. Daarmee laat je de consument een ècht weloverwogen keuze maken in plaats van de keuze te beperken (door geen onderzoek te doen).

Reputatie 7
Badge +6

Ben ik de enige die het nooit gebruikt ? Ik bouw het langzaam op door in het begin niet te lang in de zon te zitten . Als ik dat dan toch wil of moet terwijl verbranding dreigt , pas ik mijn kleding aan en draag ik een petje. Ook na gewenning beperk ik het zitten in de zon met veel onbeschermde huid wegens toenemend kans op huidkanker. 

Reputatie 7
Badge +7

Ik kijk bij het vak zonnebrandcremes altijd naar de factor. Ik wil een goede bescherming, dus vaak een hoge factor. Ik vraag me af of al die merken echt verschillend zijn, hoeveel grote laboratories zijn er niet die verschillende, maar wel dezelfde merken onder een andere naam, verkopen? Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +6

Dat laatste zien we bij heel veel artikelen @L.J.F. de Ruiter . Zal bij zonnebrandmiddelen ook best zo kunnen zijn . Andere verpakking en andere naam er op en hup , klaar is het. Op die manier hopen fabrikanten meer van hetzelfde te kunnen verkopen omdat de productiekosten dan dalen.

Reputatie 7
Badge +7

Geachte @E.T. Wiersum , uit niet echt een merk zonnebrand kiezen, moge al blijken dat ik ook zodra er kalme zon is,  eerst wat wen aan de straling, o.a. via kleding of korte momenten in de zon. Maar als er ineens dagen sterke zon is, de tegenwoordige tropische dagen, neem ik een zonnebrandmiddel met een hoge factoren vaak is Nivea in de reclame, maar het maakt me niet zoveel uit.

Reputatie 6
Badge +5

Ik haal de zonnebrandcrème uit Duitsland.
Daar zijn meeste producten meer dan 50% goedkoper dan in Nederland.
Laatste keer een eigen merk gekocht, voor €4

Ik kreeg hier in de drogist te horen, gebruik geen flesje van vorig jaar dan verbrand u helemaal. Volgens mij een kletsverhaal om te verkopen.

Reputatie 7
Badge +6

Op tropische dagen blijf ik lekker uit de zon in mijn tuintje van meer dan 1000 m2 met meerdere comfortabele schaduwplekjes en zitjes . Ook of juist dan geen smeerseltjes nodig . :thinking:   :sunglasses:

Reputatie 5
Badge +4

Ben ik de enige die het nooit gebruikt ?

Nee, ik gebruik ook nooit zonnebrandcrème. Mij teveel gedoe dat smeren iedere keer.

Reputatie 7
Badge +7

Er zullen zeker heel wat mensen zijn die geen zonnecrème gebruiken. Met als reden die je aangeeft, zoveel gedoe. Maar ik ben wat jaren terug smeren e.d. vergeten en ongemerkt te lang in de zon verbleven. Ik ben behoorlijk verbrand en weet nog precies hoe dat was….. nergens op kunnen liggen e.d., geen hand, geen vinger op je schouder. Dus als het nu weer eens tropisch wordt, toch maar een middeltje met hoge factor gebruiken.  En dan nog even wie noemt 1000m2 een tuintJE? Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +6

Ik wou bescheiden blijven , Leo. :grin:  Wat verbranden betreft , dat is me als kind een paar keer gebeurd. Sindsdien let ik goed op en dat lukt prima zonder smeren. Verbranden is echt niet fijn . Wie met onbeschermde huid langere tijd in de zon wil zijn kan natuurlijk maar beter wel smeren .

Reageer