Zonnebrandmiddel: vertrouw je op de kwaliteit van een bekend of duur merk, of niet?

Reputatie 3
Badge +4
De zon schijnt, tijd voor zonnebrandcrème! Maar let op, want ze deugen niet allemaal, zelfs niet die van enkele bekende merken zoals Clinique. Deze crème met geclaimde beschermingsfactor SPF30 heeft in werkelijkheid maar SPF15. Maar sommige lotions geven juist verrassend veel meer bescherming dan ze beweren. De SPF30 van de Hema beschermt tot SPF50+! Lees hier het hele persbericht. Waar let jij op als je een zonnebrandmiddel koopt?

Laat in je reactie weten welk zonnebrandmiddel jij graag gebruikt en waarom.

41 reacties

Reputatie 6
Badge +4

Ben ik de enige die het nooit gebruikt ?

Nee, ik gebruik ook nooit zonnebrandcrème. Mij teveel gedoe dat smeren iedere keer.

Reputatie 7
Badge +7

Er zullen zeker heel wat mensen zijn die geen zonnecrème gebruiken. Met als reden die je aangeeft, zoveel gedoe. Maar ik ben wat jaren terug smeren e.d. vergeten en ongemerkt te lang in de zon verbleven. Ik ben behoorlijk verbrand en weet nog precies hoe dat was….. nergens op kunnen liggen e.d., geen hand, geen vinger op je schouder. Dus als het nu weer eens tropisch wordt, toch maar een middeltje met hoge factor gebruiken.  En dan nog even wie noemt 1000m2 een tuintJE? Groet Leo.

Badge

Hoi Irene,

Ik gebruik al jaren de P20 van Riemann. Ik heb een meisje met rood haar, een blonde zoon en een man die heel snel zonneallergie krijgt en snel verbrandt. Ik begin altijd met factor 50 en bouw dan gedurende de zomer af naar factor 30 en voor mijzelf 15 (ik word het bruinst van ons allemaal). En iedereen krijgt toch een mooi kleurtje met P20.

We hebben heel veel zonnebrandproducten geprobeerd, maar geen enkele werkt zo goed als P20. Sinds we dit product gebruiken verbrandt niemand meer in ons gezin en heeft mijn man geen last meer van zonneallergie. 

Nu staat er al jaren bij de tests dat de Consumentenbond dit product niet test omdat er hormoonverstoorders in zouden zitten. Toch zou ik het fijn vinden om te weten hoeveel er in zitten en hoe schadelijk dit nu echt is. Want wat is nou schadelijker: verbranden en mogelijk huidkanker krijgen of een aantal weken per jaar hormoonverstoorders smeren? Want laten we wel wezen, hormoonverstoorders zitten natuurlijk in veel meer producten dan alleen zonnebrand. Plastic verpakkingen en (BPA), voedsel (pesticiden, groeihormoon), tampons (pesticiden en bleekmiddelen), meubels (naftaleen en formaldehyde), EDC’s in veel verzorgingsproducten etc.  De consumentenbond test toch ook verzorgingsproducten en producten in plastic verpakkingen ondanks dat er hormoonverstoorders in zitten? 

Dus eigenlijk vind ik het een beetje onverantwoordelijk van de Consumentenbond om zonnebrandproducten die EDC’s bevatten helemaal niet te testen. Want blijkbaar doen ze wel heel goed hun werk, namelijk voorkomen dat je verbrandt. Het zou beter zijn als de Consumentenbod uitzoekt hoeveel van dit product wel veilig gebruikt kan worden, en misschien richtlijnen opstellen op wereldniveau, zodat we veilig bruin kunnen worden. Daarmee laat je de consument een ècht weloverwogen keuze maken in plaats van de keuze te beperken (door geen onderzoek te doen).

Reputatie 7
Badge +6

Ben ik de enige die het nooit gebruikt ? Ik bouw het langzaam op door in het begin niet te lang in de zon te zitten . Als ik dat dan toch wil of moet terwijl verbranding dreigt , pas ik mijn kleding aan en draag ik een petje. Ook na gewenning beperk ik het zitten in de zon met veel onbeschermde huid wegens toenemend kans op huidkanker. 

Reputatie 7
Badge +7

Ik kijk bij het vak zonnebrandcremes altijd naar de factor. Ik wil een goede bescherming, dus vaak een hoge factor. Ik vraag me af of al die merken echt verschillend zijn, hoeveel grote laboratories zijn er niet die verschillende, maar wel dezelfde merken onder een andere naam, verkopen? Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +6

Dat laatste zien we bij heel veel artikelen @L.J.F. de Ruiter . Zal bij zonnebrandmiddelen ook best zo kunnen zijn . Andere verpakking en andere naam er op en hup , klaar is het. Op die manier hopen fabrikanten meer van hetzelfde te kunnen verkopen omdat de productiekosten dan dalen.

Reputatie 7
Badge +7

Geachte @E.T. Wiersum , uit niet echt een merk zonnebrand kiezen, moge al blijken dat ik ook zodra er kalme zon is,  eerst wat wen aan de straling, o.a. via kleding of korte momenten in de zon. Maar als er ineens dagen sterke zon is, de tegenwoordige tropische dagen, neem ik een zonnebrandmiddel met een hoge factoren vaak is Nivea in de reclame, maar het maakt me niet zoveel uit.

Ik haal de zonnebrandcrème uit Duitsland.
Daar zijn meeste producten meer dan 50% goedkoper dan in Nederland.
Laatste keer een eigen merk gekocht, voor €4

Ik kreeg hier in de drogist te horen, gebruik geen flesje van vorig jaar dan verbrand u helemaal. Volgens mij een kletsverhaal om te verkopen.

Reputatie 7
Badge +6

Op tropische dagen blijf ik lekker uit de zon in mijn tuintje van meer dan 1000 m2 met meerdere comfortabele schaduwplekjes en zitjes . Ook of juist dan geen smeerseltjes nodig . :thinking:   :sunglasses:

Reputatie 7
Badge +6

Ik wou bescheiden blijven , Leo. :grin:  Wat verbranden betreft , dat is me als kind een paar keer gebeurd. Sindsdien let ik goed op en dat lukt prima zonder smeren. Verbranden is echt niet fijn . Wie met onbeschermde huid langere tijd in de zon wil zijn kan natuurlijk maar beter wel smeren .

Ik gebruik sinds enkele jaren Piz Buin Allergy. Van zonne-allergie heb ik dan ook geen last meer.

In Nederland is het nogal lastig verkrijgbaar in de winkel.
ik gebruik producten van Weleda of Hauscka. Werken prima en hoef me zelden af te vragen of het goed is. Doe dat omdat het me eigen is wel maar nooit echt een probleem gevonden. natuurlijk en prettig voor de huid, met natuurlijke geuren die mij als gevoelig voor geuren absoluut niet storen. prijzig ok, maar erg zuinig in gebruik en voor de kwaliteit zeker niet te duur.

Wim Hermans
Al jaren gebruik ik de zonnebrandproducten van Lancaster. Sindsdien heb ik geen last meer van zonneallergie.
Ik gebruik al een paar jaren de doorzichtige spray Etos Suncare SPF 30. Trek supersnel in, vrijwel geen kleverigheid. Of SPF30 klopt, weet ik niet, geen klachten want ik kan redelijk wat zon hebben, en ik ga sowieso niet echt lang liggen zonnebakken. . Jammer dat zulke sprays niet meegetest zijn. Ander keertje dan maar?

Ik lees nogal eens, dat de houdbaarheid slechts ÉÉn seizoen is. Waarom staat er dan niet standaard een einddatum op? Ik zet er nu maar zelf een koopdatum op. Nu ik het flaconnetje er even bij pak, zie ik, dat de productiedatum maar liefst 11 maanden vÓÓr mijn koopdatum lag. Hmm...
Ik gebruik al 30 jaar P20. 1, of hooguit 2x smeren per dag ongeveer een uur voordat je de zon in gaat. Ideaal voor kinderen. Nooit verbrand, alleen als je het jaar erop dezelfde fles weer gebruikt waar nog een beetje inzit. Waarschijnlijk gaat dan de werking eruit...
Ik gebruik zelf en voor mijn kinderen al jaren Vision. Eén keer smeren in de ochtend (een half uurtje voordat je de zon in gaat) en je bent de hele dag beschermd. Ik vind het echt geweldig en de enige keer dat er iemand verbrandt, is wanneer we een stuk zijn vergeten in te smeren. Jaren geleden gebruikte ik ook wel P20 (een soortgelijk middel), maar ik vond het toen minder lekker smeren en het gaf vlekken in de kleding wanneer je die er te snel overheen deed. Dat zou intussen natuurlijk flink veranderd kunnen zijn. Vision is niet duur want erg zuinig in gebruik en een een paar keer per jaar in de aanbieding bij de drogist. (Rond de EUR 13 voor een tube van 200 ml).
ik gebruik eigenlijk altijd Vision met beschermingsfactor 30. Dit is de enige zonnebrand waarmee ik niet direct verbrand of uitslag van krijg. Uiteraard nooit op het heetst van de dag in de zon gaan zitten.
Reputatie 5
Badge +7

Ik gebruik zelf vooral Lancaster of Australian Gold. Heleen

Geplaatst door H.E. Joman op Mei 29, 2017.
Hoi Heleen, klopt dat we niet alle merken hebben kunnen meenemen. Goed dus dat je even laat weten welke jij gebruikt! Waarom gaat jouw voorkeur uit naar Lancaster of Australian Gold?
Reputatie 5
Badge +7
In de test konden we niet alle zonnebrandmiddelen opnemen. Dat komt omdat de test is uitgevoerd in samenwerking met internationale partners. Waar mogelijk hebben we dus producten getest die in meerdere landen te koop waren en ons gericht op de populairste merken. Daarnaast hebben we een paar populaire huismerken toegevoegd.

Welk zonnebrandmiddel gebruik jij graag en waarom?
Reputatie 5
Badge +7

Ik vind de vraagstelling niet helemaal kloppen. Ik kies namelijk vaak voor een bekend merk en let daar bij op de prijs. Ik kies niet bewust voor een duur zonnebrand.

Geplaatst door J.A.C. Hoogkamer op Jun 7, 2017.
Dank je wel voor je aanvulling!
Reputatie 5
Badge +7

In jullie poll lijkt het alsof duur of goedkoop leidend is voor het kopen van een zonnebrand. Maar het gaat mij niet alleen om prijs, maar vooral om bescherming en ontbreken van stoffen die negatieve bijverschijnselen zouden geven. Dat laatste heb je als consument geen zicht op. Mijn keuze is bepaald door het weglaten van een parfum (risico minder) en goede beschermingsfactor. Hier mee kom ik uit op Louis Widmer. Toen ik tot die keuze kwam speelde er ook een discussie over een andere schadelijke stof die in zonnebrand kan zitten, maar ik ben inmiddels vergeten welke. En bij toeval (beschikbaarheid in de winkel) hebben we ook l'Oreal factor 50 in huis.

Geplaatst door T. Akkersdyk op Mei 29, 2017.
Goede opmerking T. Akkersdyk. De poll was zo ingezet omdat we ook daarnaar benieuwd zijn: in hoeverre laten consumenten zich leiden door naamsbekendheid of de prijs? Want uit de test bleek dat een duur merk niet per se zijn prijs waard hoeft te zijn, terwijl relatief goedkope merken heel goed kunnen scoren.

Maar ik ben daarnaast ook erg benieuwd wat consumenten verder meenemen in hun keuze, in jouw geval dus parfumvrij en de beschermingsfactor. Dank voor je input!
Op je vraag waarom Lancaster of australian gold. Ik ben zelf zeer tevreden over Lancaster, maar als een ander merk net zo goed of beter is en ook goedkoper is dan switch ik. Australian gold heb ik vroeger gebruikt en beviel toen erg goed en (de geur moet je lekker vinden maar is wat mij betreft lekker tropisch) maar is niet overal te koop. Toen was ik heel tevreden.
ik vroeg me af waarom een van de dure merken, Lancaster, niet getest is. Deze wordt volgens mij meer verkocht dan een clinique of clarins. Ik gebruik zelf vooral Lancaster of Australian Gold.

Heleen
Ik vind de vraagstelling niet helemaal kloppen. Ik kies namelijk vaak voor een bekend merk en let daar bij op de prijs. Ik kies niet bewust voor een duur zonnenbrand.
In jullie poll lijkt het alsof duur of goedkoop leidend is voor het kopen van een zonnebrand. Maar het gaat mij niet alleen om prijs, maar vooral om bescherming en ontbreken van stoffen die negatieve bijverschijnselen zouden geven. Dat laatste heb je als consument geen zicht op. Mijn keuze is bepaald door het weglaten van een parfum (risico minder) en goede beschermingsfactor. Hier mee kom ik uit op Louis Widmer. Toen ik tot die keuze kwam speelde er ook een discussie over een andere schadelijke stof die in zonnebrand kan zitten, maar ik ben inmiddels vergeten welke. En bij toeval (beschikbaarheid in de winkel) hebben we ook l'Oreal factor 50 in huis.

Reageer