Consumentenbond.nl

Zorgpas bij je zorgverzekering: overbodig of nodig?

Reputatie 2
Badge +1
Sinds 2018 krijg je als nieuwe klant bij zorgverzekeraar Anderzorg geen fysieke zorgpas meer. De zorgpas kan je wel terug vinden in de app van Anderzorg, die ook offline beschikbaar is. Zo kan je met je telefoon aan je zorgverlener laten zien waar je verzekerd bent. En het scheelt weer een pasje in de portemonnee.

Wat vind jij van deze ontwikkeling? Hoe vaak gebruik jij je zorgpas? En hoe vaak vragen zorgverleners eigenlijk om je zorgpas? Deel jouw ervaring met ons!

17 reacties

Reputatie 6
Badge +6
A.D.M. Dorbeck schreef:

Vorig jaar waren wij bij anderzorg verzekerd. Beide een eigen verzekering met allebei 1 kind meeverzekerd. Maar in de app kan je maar 1 verzekerde plus bijbehorend kind zichtbaar krijgen. Hierdoor moest ik een iPad meenemen met in de app de andere verzekerde plus kind om met dat kind naar de arts te kunnen. Zo onhandig! Maar geen andere mogelijkheid volgens anderzorg, hier zal dus nog aan gewerkt moeten worden.
Verder vind ik het prima om het digitaal te doen, dat scheelt ook het milieu. Maar het zou mooi zijn om zelf iets te kunnen printen ofzo om een bewijs te hebben als je bv naar het buitenland gaat.

Hoi @A.D.M. Dorbeck ,

Van harte welkom op het forum! Bedankt voor het delen van jouw ervaringen. Het lijkt me inderdaad handig dat ze hier een oplossing voor verzinnen, aangezien een extra Ipad meenemen nogal een omslachtig proces is.

@J.H. van Hunnik @Jan43 @A.M.J. Heuvelmans @J. van Schaik : ook van harte welkom op het forum en bedankt voor het delen van jullie ervaringen.

@A.M.J. Heuvelmans : handige tip van Stocard!👍🏻
wie geen smartphone heeft, heeft niets aan de app met de zorgpas.
Als je zoals ik net naar Anderzorg bent overgestapt en er wordt naar je zorgpas gevraagd sta je voor Jan Doedel. Slechte zaak.
Reputatie 7
Badge +6
Ik kan me niet herinneren dat ik de zorgpas ooit nodig gehad heb. Zelfs niet bij het eerste bezoek in een ziekenhuis . Ze vragen je naam , bsn-nummer en verzekeraar en dan zien ze alles al op het scherm . Wel vragen ze de eerste keer een legitimatie.
Als EHIC pasje is de zorgpas wèl van belang. Maar ik vind dat de zorgverzekeraars in NL de zorgpasjes nooit hadden mogen promoten. Want jouw verzekeringsgegevens kunnen door alle zorgverleners worden ingezien via VECOZO. Dit is een groot computersysteem met alle gegevens van alle Nederlanders. De adresgegevens staan er ook in. Bij wisseling van zorgverzekeraar hoef je dus ook niets te doen: iedereen ( huisarts, apotheek, ziekenhuis, fysiotherapeut, opticien), is direct automatisch op de hoogte. Mijn conclusie: ik vind dat het " zorgpasje" een onterecht opgeblazen belang heeft gekregen, maar als EHIC is het wel een belangrijk pasje.( al had ik het in Italie op de eerste-hulp niet nodig: paspoort was voldoende).
Reputatie 1
Als de huisarts urine of bloedonderzoek wil dan moet ik naar het (dichtstbijzijnde) ziekenhuis.
Het Spaarneziekenhuis (Haarlem en Hoofddorp) heeft het lab onderzoek (bloed en urine en ontlasting) uitbesteed en moet ik ELKE keer de zorgpas tonen, zelfs als ik gisteren ook al ben geweest!
Ik heb geen mobiele telefoon, dus heb ik de papieren zorgpas echt nodig!
Reputatie 6
Badge +5
Informatie over de zorgpas, diverse bronnen:

Elke burger die een basisverzekering heeft afgesloten en voor een tijdelijke periode naar het buitenland gaat voor bijvoorbeeld vakantie of werk, kan kosteloos in aanmerking komen voor een EHIC.

Het is verstandig je zorgpas mee te nemen wanneer je naar het buitenland vertrekt. Het maakt niet uit of je lang of kort verblijft. Er kan altijd wat gebeuren waardoor je medische zorg nodig hebt. Neem dus altijd je pasje mee. Zo kunnen ze ook in buitenland zien dat je verzekerd bent en weten zij waar ze de kosten kunnen declareren. De zorgpas die je nodig hebt in het buitenland wordt ook EHIC genoemd en staat voor European Health Insurance card.
Iedereen met een zorgverzekering heeft recht op deze pas.
Soms hoef je geen extra zorgpas aan te vragen, omdat je eigen zorgpas al voldoet voor een verblijf in het buitenland.

"Zo kunnen ze ook in buitenland zien dat je verzekerd bent en weten zij waar ze de kosten kunnen declareren."
Dit is vooral handig als de rekening die je anders zelf mogelijk zou moeten betalen, in de duizenden euros gaat lopen door b.v. een onverwachte operatie met een paar weken opname.

Met de EHIC (European Health Insurance Card) heb je recht op noodzakelijke medische zorg als je op reis bent in Europa. Want met deze pas bewijs je dat je verzekerd bent voor zorgkosten. Heb je de pas bij je? Dan sturen veel buitenlandse ziekenhuizen de rekening voor de zorg direct naar je verzekeraar. Jij hoeft dan niets voor te schieten.

Houd er wel rekening mee dat er ook ziekenhuizen zijn waarbij je de rekening toch moet voorschieten, ondanks de EHIC. In sommige landen heb je namelijk niet genoeg aan de EHIC. De EHIC kun je gratis aanvragen bij je zorgverzekeraar of via www.ehic.nl. Sommige zorgverzekeraars hebben van de Nederlandse zorgpas al direct een EHIC gemaakt.

Neem juiste verzekeringsbewijs mee

Heb je medische zorg nodig in het buitenland dan hangt het van het land af welk verzekeringsbewijs je moet kunnen tonen:
  • Neem naar EU-/EER-landen, Zwitserland en Australië je Europese Health Insurance Card (EHIC) mee. Deze is vaak al gecombineerd met je zorgpas. Zo niet, neem dan even contact op met je zorgverzekeraar.
  • Naar een verdragsland moet je een E111-formulier meenemen, deze kun je aanvragen bij je zorgverzekeraar.
  • Ga je naar een verre bestemming als Cuba, Rusland of Zuid-Afrika dan moet je een Engelstalige verzekeringsverklaring bij je hebben. Ook deze kun je opvragen bij je zorgverzekeraar.
Met deze verklaringen op zak heb je recht op noodzakelijke onvoorziene medische zorg bij ziekte of een ongeval. Meestal hoef je dan niet je zorgkosten voor te schieten of een garantieverklaring geven. Helaas komt het nog steeds voor dat je ook met bovenstaande papieren in de hand toch de ziekenhuisrekening moet voorschieten.
Reputatie 7
Badge +6
Bij vervolgbezoeken is geen eenduidig beleid. Vaak is de naam en tijd van de afspraak al voldoende . Ook dan wordt nooit naar de zorgpas gevraagd. Mogelijk is hij wel nodig bij een zorgvraag in het buitenland , maar in eigen land lijkt het ding totaal overbodig te zijn.
De smartfoon-terreur neemt toe.
Reputatie 7
Badge +6
Zoals eerder gemeld , wordt hier in de regio nooit naar de zorgpas gevraagd . BSN-nummer bij eerste contact en verder wordt vaak de geboortedatum gevraagd.
Reputatie 7
Badge +7
E.T. Wiersum schreef:

Ik kan me niet herinneren dat ik de zorgpas ooit nodig gehad heb. Zelfs niet bij het eerste bezoek in een ziekenhuis . Ze vragen je naam , bsn-nummer en verzekeraar en dan zien ze alles al op het scherm . Wel vragen ze de eerste keer een legitimatie.

Grappig dat jij je zorgpas nooit nodig hebt gehad @E.T. Wiersum. Ik vraag me dan ook direct of een ziekenhuis niet verplicht is deze te vragen. Wellicht kan @Aniek CB ons hier meer over vertellen.

Zelf heb ik mijn zorgpas wel meerdere malen nodig gehad bij bezoeken aan het ziekenhuis. Ik kan mezelf nog een keer herinneren waar ik met spoed 's nachts naar het ziekenhuis moest, en zowel zorgpas als ID kaart niet bij me had. Deze moest ik verplicht binnen een aantal weken alsnog komen laten zien, omdat mijn behandeling anders niet vergoed zou worden.
Men moet gewoon een zorgpas geven aan iedereen die dat vraagt.

Bovendien staat de Europese zorgpas op de achterkant.
Reputatie 7
Badge +6
Dat ben ik met je eens @ Leonz .En ook ongevraagd , want je KUNT hem nodig hebben . Zeker in het buitenland.
Hallo E.T. Wiersum,

Het doet mij deugd dat wij het eens zijn.
Voor Ziekenhuis Rijnstate hier in Arnhem heb ik die kaart OP mijn mobiel staan. Bij Stocard waar ik trouwens nog veel meer pasjes heb staan. Super gewoon. Helaas staat OHRA (mijn zorgverzekeraar) niet op Stocard anders had ik deze allang toegevoegd daarop.
Maar vooralsnog heb ik de Zorgpas van OHRA nog niet hoeven te gebruiken.
Ik heb nog nooit een zorgpas hoeven te tonen. In het buitenland (Thailand) gewoon betalen en de rekening (in het ENGELS) declareren bij de zorgverzekeraar.
Vorig jaar waren wij bij anderzorg verzekerd. Beide een eigen verzekering met allebei 1 kind meeverzekerd. Maar in de app kan je maar 1 verzekerde plus bijbehorend kind zichtbaar krijgen. Hierdoor moest ik een iPad meenemen met in de app de andere verzekerde plus kind om met dat kind naar de arts te kunnen. Zo onhandig! Maar geen andere mogelijkheid volgens anderzorg, hier zal dus nog aan gewerkt moeten worden.
Verder vind ik het prima om het digitaal te doen, dat scheelt ook het milieu. Maar het zou mooi zijn om zelf iets te kunnen printen ofzo om een bewijs te hebben als je bv naar het buitenland gaat.
In het ziekenhuis soms - niet vroor cardioloog, internist, geriater, wel voor labaanvragen. Wel bij aanmelding in het zkhs (ivm waar je wordt verwacht).
Huisarts nooit. Idem voor fysio, podotherapeute, dietiste, en andere niet-academisch gevormde therapeuten.

Reageer