Consumentenbond.nl
Sneller internet en extra zenderpakketten? |

Vergelijk alles-in-1 providers en stap over. Tijdelijk €10 retour

Alles-in-1 icoon

Zorgpremie 2017 stijgt. Terecht?

• 27 september 2016
  • 80 reacties
  • 591 Bekeken

Toon eerste bericht

80 reacties

Als we allemaal nog €20,- per maand meer premie gaan betalen kan het eigen risico komen te vervallen. (Solidariteitsprincipe, de zieken niet meer een 'boete' te laten betalen omdat ze ziek zijn maar alle kosten met zijn allen dragen).

"De kosten zijn wederom gestegen doordat er steeds meer dure medicijnen worden gebruikt."

Doe toch eens iets tegen die farmaceutische industrie (Big Pharma Mafia)!!!

Deze vragen zonder blikken of blozen voor sommige kankermedicijnen €20,000,- per maand!Geneest dan ook de patiënt voor dit bedrag? Nee, dat dan weer niet. Hij kan met deze medicijnen wel een half jaartje langer leven, dat dan weer wel natuurlijk.

Waarom zulke grote bedragen?Gewoon, omdat ze weten dat rijke landen zoals Nederland het er gewoon voor betalen en omdat ze weten dat wij nu eenmaal niet graag een maximum kostenplaatje aan een half jaartje langer leven willen/durven te koppelen. Vandaar dat exact dezelfde medicatie in minder draagkrachtige landen stukken minder duur is. Gewoon, omdat ze het daar anders niet meer kunnen betalen.

Zo werkt de Farmaceutische industrie, en naar de buitenwacht roepen ze dat onderzoek naar nieuwe geneesmiddelen nu eenmaal heel erg duur zijn en dat deze middelen daarom zo duur moeten zijn. En dat terwijl slechts 20% van de inkomsten naar onderzoek gaat en de rest naar promotie van hun medicijnen, de aandeelhouders en natuurlijk de top van deze bedrijven.

En als wij als rijk land zeggen niet zoveel voor deze medicijnen te willen betalen durven ze rustig het betreffende middel niet meer in Nederland beschikbaar te maken. Althans daar dreigen ze gewoon mee.

Daar mag wel eens wat aan gedaan worden......
Neen, volkomen onterecht en nergens voor nodig!!! Ze bulken van het geld, maar erger is dat ook in de zorg de graaicultuur steeds heviger wordt.

Als we allemaal nog €20,- per maand meer premie gaan betalen kan het eigen risico komen te vervallen. (Solidariteitsprincipe, de zieken niet meer een 'boete' te laten betalen omdat ze ziek zijn maar alle kosten met zijn allen dragen).

"De kosten zijn wederom gestegen doordat er steeds meer dure medicijnen worden gebruikt."

Doe toch eens iets tegen die farmaceutische industrie (Big Pharma Mafia)!!!

Deze vragen zonder blikken of blozen voor sommige kankermedicijnen €20,000,- per maand!Geneest dan ook de patiënt voor dit bedrag? Nee, dat dan weer niet. Hij kan met deze medicijnen wel een half jaartje langer leven, dat dan weer wel natuurlijk.

Waarom zulke grote bedragen?Gewoon, omdat ze weten dat rijke landen zoals Nederland het er gewoon voor betalen en omdat ze weten dat wij nu eenmaal niet graag een maximum kostenplaatje aan een half jaartje langer leven willen/durven te koppelen. Vandaar dat exact dezelfde medicatie in minder draagkrachtige landen stukken minder duur is. Gewoon, omdat ze het daar anders niet meer kunnen betalen.

Zo werkt de Farmaceutische industrie, en naar de buitenwacht roepen ze dat onderzoek naar nieuwe geneesmiddelen nu eenmaal heel erg duur zijn en dat deze middelen daarom zo duur moeten zijn. En dat terwijl slechts 20% van de inkomsten naar onderzoek gaat en de rest naar promotie van hun medicijnen, de aandeelhouders en natuurlijk de top van deze bedrijven.

En als wij als rijk land zeggen niet zoveel voor deze medicijnen te willen betalen durven ze rustig het betreffende middel niet meer in Nederland beschikbaar te maken. Althans daar dreigen ze gewoon mee.

Daar mag wel eens wat aan gedaan worden......

Geplaatst door Sjoerd63 op Okt 13, 2016.

Zolang de Pharma maffia maar geen geneesmiddelen maakt die een mens genezen, zullen ze doorgaan hier mee. Er is geen Pharmaceut ter wereld die z'n klanten (patienten) kwijt wil want dan zakt de omzet, Logisch toch in de vrije markt? De aandeelhouders van al deze beursgenoteerde bedrijven moeten dividend zien. Dus zegt meneer de CEO, "geen mensen beter maken, alleen (en dit vooral bij de kankermedicijnen) levensverlengend werken. NIET GENEZEN en zonodig slikken tot je dood. Peter Nadort
Natuurlijk is het onterecht dat de premies blijven stijgen. Dit heeft niets meer te maken met het opbouwen van buffers maar is gewoon ordinair zakken vullen.Zelfs minister Schippers kwam er achter dat deze verzekeringsmaatschappijen nu wel genoeg reserves achter de hand hebben,vrij vertaald: dat de heren verzekeraars ons nu wel lang genoeg bestolen hebben.Iets dat u en ik allang wisten,maar dit terzijden.Het hele systeem deugt van geen kant,inmiddels zijn 2(!!) miljoen mensen door het gedrocht dat "zorgverzekering" heet in de problemen gekomen.En met de meesten van deze 2 miljoen slachtoffers gaat het van kwaad tot erger.Zij KUNNEN dit onzinnige stelsel simpelweg niet meer betalen,en krijgen vervolgens te maken met incasso buro's en het CJIB. Zowel de incasso buro's gooien er nog een schepje bovenop,want handel is handel nietwaar,en uiteraard laat ook het CJIB zich niet onbetuigd want wanneer zij de premies gaan innen betaald men gemiddeld (boete) ook nogeens 30% meer.De zorgtoeslag is dan ook in de meeste gevallen een doekje voor het bloeden,daar kan men dan hooguit de verhogingen van incasso buro's en boete van CJIB van betalen.En last but not least natuurlijk de belastingdienst.Want direct of indirect,via werkgever,betalen we daar ook nogeens aan voor dit zorgstelsel.En verder moet iedereen zich dan ook nogeens verzekeren bij een verzekeringsmaatschappij.Het is werkelijk schandalig zoals een groot deel van de bevolking de vernieling in wordt geholpen.
Hij vergeet erbij te zetten dat de top weer geniet en int over onze rug
Het geld dat DSW in een voetbalclub pompt moet toch ergens terug verdiend worden
Wij moeten de salarissen van bestuurders en artsen aan banden leggen want die zijn steeds stijgend !!!

Volgend jaar weer !!! Let maar op !!
Is niet nodig, laten we terug naar een ziekenfonds zoals voorheen, dan kunnen de toen particulierverzekerden hun premie betalen en niet profiteren van de grote groep die het van het ziekenfonds moet hebben. Doordat de particulierverzekerden erbij zijn gekomen en onder het mom,een ieder gelijk, is de zorg zo duur als die nu is.
EUREKA !!! Met 17.000.000 stemmen op de VVD, al je geld uit de portemonnaie. Van een juiste zorg gedroomd, door VVD weg gehoond.
j.thielen

Help allen mee om het Nationaal Zorgfonds in Nederland te realiseren: Stem SP

j.thielen

Help allen mee om het Nationaal Zorgfonds in Nederland te realiseren: Stem SP

In principe zal ieder weldenkend mens voor een nationaal zorgfonds kiezen.Het enige dat mij beangstigd is dat we geen enkele zekerheid hebben dat wij door middel van dit nationaal zorgfonds,dat dan een monopoliepositie heeft,niet opnieuw worden bestolen.Maar o.k.,meer bestolen worden dan dat we nu al worden gedaan zal toch niet zo gauw meer gebeuren ? Hoop ik. Dus ik stem: VOOR

Geplaatst door H. Thielen op Okt 15, 2016.
Reputatie 7

In principe zal ieder weldenkend mens voor een nationaal zorgfonds kiezen.

Geplaatst door P.A. Bakker op Okt 15, 2016.

Als je weer wachtlijsten wil en een uitgekleed paket voor de fondspatienten en de belastingbetaler die allemaal nog meer mag bijpassen dan zou ik daar zeker voor zijn. Dus in principe voor? Nou nee, bepaald niet.
Wachtlijsten zijn er nu ook,dus dat maakt geen enkel verschil.En een uitgekleed pakket ? Die kant gaat het toch al op,dus ook daar zit geen verschil in.En dan betaal ik toch liever (voorbeeld) 30,00 euro voor een basis pakket dan 87,00 euro.(wordt als het aan die zorgcriminelen ligt al gauw 93,00 euro).En de belastingbetaler zou dan meer moeten bijpassen d.m.v. belastingaanslagen.Heeft u in die goede oude tijd van het ziekenfonds ooit via de belasting moeten bijbetalen ?
Er is te weinig toezicht van de overheid op de verzekeraars deze hebben te veel vrijheid.

Voor de verzekerden is het niet duidelijk wat er met al dat geld gebeurd.

Daarnaast is er te weinig overleg van artsen onderling zodat je soms van het kastje naar de muur wordt gestuurd, Lieve hulpverleners kijk eens over je schutting heen en stel de patiënt(lees klant) weer centraal.

Het zou beter zijn als het ziekenfonds weer werd ingevoerd zodat de overheid toezicht zou kunnen houden op de belachelijk hoge uitgaven.

Marinus W
Reputatie 7

Wachtlijsten zijn er nu ook,dus dat maakt geen enkel verschil.En een uitgekleed pakket ? Die kant gaat het toch al op,dus ook daar zit geen verschil in.En dan betaal ik toch liever (voorbeeld) 30,00 euro voor een basis pakket dan 87,00 euro.(wordt als het aan die zorgcriminelen ligt al gauw 93,00 euro).En de belastingbetaler zou dan meer moeten bijpassen d.m.v. belastingaanslagen.Heeft u in die goede oude tijd van het ziekenfonds ooit via de belasting moeten bijbetalen ?

Geplaatst door P.A. Bakker op Okt 15, 2016.

U weet blijkbaar niet dat ruim de helft van de zorgkosten via de belastingen worden betaald? En ook tijdens het ziekenfonds gebeurde dit ook al. U weet toch wel dat belastingen niet evenredig verdeeld worden? Verder beslist u even gemakkelijk dat u ook wel een uitgekleed pakket wil en vielen die wachtlijsten ook best mee. Ja zo is het makkelijk je gelijk halen. Als laatste truc wordt €87 dan vanzelf €93 want dat is logisch toch? Sorry maar ik vindt uw argumenten niet bijzonder sterk.
Heb ik ooit ontkend dat de belastingen de helft van de zorgkosten binnen halen? Ik kan het mij niet herinneren.Verder vind ik het een kwalijke zaak dat u woorden van mij gaat verdraaien of op een dusdanige wijze intrepeteer dat het werkelijk kant noch wal raakt.Ik zou graag een uitgekleed pakket willen? Hoe komt u hier in vredesnaam bij.Ik heb duidelijk willen maken dat wanneer mensen kwa budget niet meer kunnen betalen dan de kosten van het basispakket men liever (VOORBEELD!!) 40,00 euro betaald dan 87,00 euro.En hoe durft u te beweren dat ik stel dat de wachtlijsten best wel mee vallen? Waar haalt u de brutaliteit vandaan.Het enige dat ik over de wachtlijsten heb gezegd is,dat deze er nu ook zijn,en dat is simpelweg het constateren van een feit.Ook uw stelling dat ik de premieverhoging van (ongeveer) 87,00 euro naar 93,00 heb bedacht door een truc uit te halen is werkelijk te zot voor woorden.Deze 93,00 euro kunt u op diverse sites terug vinden waarin al premies voor volgend jaar zijn bekend gemaakt.Op dezelfde sites komen trouwens ookal premies voor van 95,00 en 97,00 euro.Maar ik raad het al, die sites hebben natuurlijk volgens u ook een truc bedacht.
Onterecht. Ziek worden is geen keuze. Stoppen met dat tuig. Terug naar het oude ziekenfonds.

😠
Ik vind dat Nederland uit die Europese Unie moet stappen. Dan is dit probleem zoals ook andere problemen ook opgelost. De Europese Unie is een dictatuur van de bovenste plank. Poetin (deze krijgt meestal de zwarte piet toegeschoven door de zeer selectieve en subjectieve media) deze is tenminste nog democratisch gekozen door het Russische volk. Welke leiders in de Europese Unie heeft u gekozen..............................................?

☹
Ik kan mij uw woede en irritatie goed voorstellen.En eerlijk is eerlijk,aanvankelijk dacht ik er ook zo over.Maar nu we zien hoe het Engeland vergaat na de aangekondigde Brexit ben ik gaan twijfelen.En we kunnen natuurlijk Brussel niet van alles de schuld geven,wat er in ons land mis gaat en is gegaan.Dat we jaar in,jaar uit bestolen zijn door de zorgverzekeraars heeft niets met Brussel te maken maar vooral onze eigen regering die deze janboel heeft veroorzaakt en mogelijk heeft gemaakt.Van de andere kant,wanneer we bedenken dat we "onder druk" van Brussel MILJARDEN euro's via de zuid Europese landen (denk alleen maar aan Griekenland) hebben verspild van onze zuur verdiende belastingcenten, kan ik mij uw woede goed voorstellen.Van al die verspilde euro's hadden we onze ouderen een respectvolle oude dag kunnen geven,inplaats van ze nu in vaak mensonterende situaties aan hun lot over te laten.En uiteraard hadden we van die weggegooide miljarden de (daar gaan we weer) zorgkosten een stuk betaalbaarder kunnen houden zodat er niet 2 miljoen mensen de vernieling in zouden zijn gegaan.

Maar om dan ook gelijk maar uit de Europese Unie te gaan,is misscien nu nog een stap te ver.Al ben ik ook in eerste instantie geneigd te denken dat Brussel ons meer kwaad dan goed doet.Het kost handen vol geld,denk alleen maar aan al die parlementariers die daar ook vorstelijke salarissen opstrijken.
Reputatie 6
Badge +5
Stijgt de zorgpremie terecht? Die vraag kun je alleen beantwoorden als je weet, waaraan al dat geld wordt besteed. Helaas blijft dat grotendeels in het duister getuige ook de moeite die het kost om de kosten van "goedkope" ziekenhuisbehandelingen boven water te krijgen. De Gezondheidsraad constateerde onlangs (en het zou tijd worden ook), dat er te weinig moeite wordt gedaan voor het genezen van veel voorkomende kwalen. Onderzoekers richten zich liever op zeldzame ziektes met peperdure behandelingen waarover in medische tijdschriften kan worden gepubliceerd en die hun aanzien in de medische wereld verhogen. Patiënten die niet interessant zijn (en dat zijn de meesten) krijgen medicijnen te slikken die niet leiden tot genezing maar wel tot allerlei bijverschijnselen.

Het kan ook anders, zoals dr. Chris van Tulliken liet zien in de BBC uitzending "The doctor who gave up drugs". Dat zou bovendien aan zorgverleners veel dankbaarder werk verschaffen (die werkverschaffing speelt ook een grote rol in ons huidige zorgstelsel!) omdat de patiënt dan inderdaad geneest. Maar dan moet het zorgstelsel echt op de schop en daar is veel weerstand tegen. Voorlopig worden mensen die naar alternatieven zoeken nog verketterd door de medische inquisitie in de gedaante van de Vereniging tegen de kwakzalverij. Uiteraard ben ik tegen kwakzalverij, maar wat te denken van het "placebo effect"? Het is al heel lang bekend, dat patiënten aan wie verteld wordt, dat zij bij hoge uitzondering een zeer duur medicijn krijgen (maar in werkelijkheid een placebo) daar enorm van opknappen. Zulk wetenschappelijk onderzoek mag "om ethische redenen" alleen met vrijwilligers worden uitgevoerd, maar zegt wel iets over de doeltreffendheid van medicijngebruik.

Overigens biedt een terugkeer naar zoiets als het Ziekenfonds geen oplossing. Het bestaat nog in Engeland en kampt daar met precies dezelfde problemen als ons zorgstelsel. Men wil veel meer geld, met name voor kankeronderzoek omdat elke 2e persoon in zijn leven kanker zou krijgen of, nog krasser, het al heeft maar het nog niet weet. Goedkoper zal het zo niet worden.
Reputatie 7

En hoe durft u te beweren dat ik stel dat de wachtlijsten best wel mee vallen? Waar haalt u de brutaliteit vandaan.Het enige dat ik over de wachtlijsten heb gezegd is,dat deze er nu ook zijn,en dat is simpelweg het constateren van een feit.

Geplaatst door P.A. Bakker op Okt 17, 2016.

Ok dus ik zeg, ten tijden van het ziekenfond waren er lange wachtlijsten en daar moeten we niet naar terug willen. U zegt dan dat er nu ook wachtlijsten zijn. En dan denk ik dat u bedoelt dat die wachtlijsten in het verleden net zo erg waren als wat we nu ervaren. Of te wel we kunnen net zo goed het ziekenfonds weer invoeren want wachtlijsten heb je toch. Dat bedoelde u blijkbaar niet, u wilde simpelweg een feit constateren. Yeah right, zeggen ze dan in de USA.

BTW in Engeland, waar men een fonds heeft zijn nog steeds enorme wachtlijsten. Ik noem het enkel als feit maar ik wil daarmee wel degelijk zeggen dat fondsen tot wachtlijsten leiden en als u wachtlijsten ook zo erg vindt dan is dat dus een argument om géén ziekenfonds in te voeren.
Wat ik graag zou zien is een socialer fonds, ziekenfonds of nationaal zorgfonds of welke naam we er aan kunnen geven,ZONDER lange wachtlijsten.Met betaalbare premies en een eigen risico dat of afgeschaft is of teruggebracht naar een nivo waar de meesten van ons nog wel vrede mee kunnen hebben.
Er wordt steeds gesproken over "ziektekosten", maar soms heb ik de indruk dat ziekte een royale bron van inkomsten is voor hen die het "beleid" bepalen en de mogelijkheid hebben gekregen om op de maatschappelijke ladder omhoog te wurmen waarbij wordt vergeten dat er altijd mensen zijn die dat zeker gezien hun situatie niet kunnen. Maar goed voor hen is er altijd nog de voedsel bank. Nog even en we hebben voor de grootste kosten post altijd nog een vaarwel pil, dank zij onze gezondheidszorg.
Reputatie 7
Zie hier een uitermate leesbaar artikel in NRC, toch niet de minste, waarin de vloer wordt aangeveegd met het idee dat het ziekenfonds zoveel goedkoper was omdat er nu zoveel geld aan de strijkstok blijft hangen. De zorg is duur omdat zorg gewoon duur is, omdat we meer een betere behandelingen geven en omdat we we door de vergrijzing relatief meer zorgbehoevende mensen hebben. En "last but not least" wordt er gewoon een grotere eigen bijdrage (dat is niet alleen het eigen risico) van iedereen gevraagd.
Toch heb ik wat bedenkingen tegen uw stelling, maar waarschijnlijk had u van mij ook niet anders verwacht.Dat minister Schippers met deze verhalen komt aanzetten,is waarschijnlijk bedoeld om haar eigen falen te camoufleren. Trouwens 40 miljoen kwijt aan reclame geld ? Dat snap ik dus niet.Te pas en te onpas krijgen we van die "arme sloebers" bij de verzekeringsmaatschappijen te horen dat al die verzekerden toch zoveel geld kosten.Maar wel 40 miljoen uitgeven om toch maar zoveel mogelijk van die verzekerden binnen te halen,terwijl die zoveel geld kosten...?? Je geeft dus 40 miljoen (per jaar!!) uit aan klanten die alleen maar geld kosten.Gelooft u het zelf ? Daar overheen dus nogeens 300 miljoen aan vergelijkingssites verspillen, maakt alleen al 340 miljoen aan onzinnige uitgaven. En zoals bekend miljarden euro's meer "reserveren" dan dat nodig is.Ja zo houd je dus de kosten kunstmatig onnodig hoog.Ook de bewering dat er tegenwoordig betere behandelingen worden gegeven is,denk ik,maar ten dele waar.Immers steeds vaker horen we van patienten die uitwijken naar het buitenland omdat daar de behandelingen beter zijn.En uiteraard mag ook het aloude stokpaardje van de vergrijzing niet ontbreken.Zou het misschien zo kunnen zijn dat veel van onze senioren zo een slechte gezondheid hebben,omdat er gewoonweg schofterig met hun wordt omgesprongen ? Heeft u daarover wel eens nagedacht ? Verdorrie, zit ik me weer kwaad te maken.

Reageer