Zorgverzekeraar Achmea / Zilveren Kruis vervroegt incassodatum

• 29 December 2014
  • 7 reacties
  • 284 Bekeken

Zorgverzekeraar Achmea heeft op 27 december mijn premie al afgeschreven terwijl het normaliter op de eerste van de maand (vooruit) geincasseerd word. Ik ben overgestapt op 15 december j.l naar een andere verzekering. Echter toen ik belde kon de incasso al niet meer stopgezet worden. en krijg ik het geld rond eind januari pas terug of ik moet het storneren. Maar liefst 4 dagen eerder word het geld geind waar ze dus geen diensten voor leveren. Ik vind het schandalig dat ze dit vlak voor de ( mogelijke ) overstapdatum er doorheen drukken. Waarom zo ver van te voren al? Achmea is de grootste verzekeraar...wat ontvangen ze aan rente bij al die miljoenen verzekerden x4 dagen per maand? En wat is hier tegen te doen?

7 reacties

Hoi Dorien,

Vanuit Zilveren Kruis reageer ik graag op je vragen.

We willen met onze incasso dichter zitten op het moment dat de verzekerde zijn inkomsten ontvangt. Hiermee wordt de kans op een succesvolle incasso vergroot. Dit betekent minder betalingsherinneringen en minder betalingsregelingen. Het is ÉÉn van de maatregelen om de premie betaalbaar te houden.

Verzekerden kunnen bij ons ook zelf kiezen voor een andere incassodatum via zk.nl/afschrijfdatum. We hebben drie opties: de 24e, 27e of gewoon op de 1e van de maand.

Wanneer je overstapt naar een andere verzekeraar is het meestal zo dat de incasso-opdracht al verstuurd is naar de bank. Dit stopzetten kunnen we niet. Doe je niets dan storten we het in januari automatisch aan je terug. Dit doen we zo snel mogelijk. Zelf storneren kan ervoor zorgen dat betalingen door elkaar gaan lopen en raden we daarom af.

Ik wens je alvast een prettige jaarwisseling!

Raoul, community manager Zilveren Kruis
Raoul, fijn dat je hier wilt reageren, maar ik vind de manier waarop Zilveren Kruis dit heeft aangepakt echt niet kunnen. Ik ben hierover namelijk NIET geÏnformeerd. Niet per brief, niet per mail. Waarom is dit niet gebeurd?

Ik kwam zelf tot de ontdekking dat de premie van januari al afgeschreven is. Nu ben ik toevallig niet overgestapt, maar ik heb wel mijn eigen risico aangepast. Hierdoor is er nu een te hoge premie afgeschreven. Wanneer wordt dit gecorrigeerd?

Ik ga de afschrijfdatum ook per direct terugzetten naar de 1e van de maand en ik roep anderen die bij Zilveren Kruis zitten op om dit ook te doen.
Raoul,

Ook ik ben hier niet vooraf over geinformeerd. Moet hier al "googelend" achter komen.

De argumentatie klopt helemaal van geen kant. Ik weet niet hoe het bij jou is, maar mijn werkgever betaalt aan het eind van de maand.

Dichter bij de inkomsten (voor de maand van facturatie) betekent dus een latere incasso en niet in de maand daarvoor.
Hoi 5igrid,

Ik vind het vervelend voor je dat onze informatie je kennelijk niet op tijd heeft bereikt. Ik kan me dus goed voorstellen dat dit je tegenvalt. We hebben onze verzekerden op verschillende manieren geinformeerd:

Via de digitale informatiepakketten (veranderoverzicht), op de achterkant van het polisblad, via een pop-up melding in 'Mijn Zilveren Kruis', een PDF die we in november hebben gestuurd aan mensen die aangegeven hebben informatie te willen ontvangen en de maandelijkse nieuwsbrief die we versturen.

Wat betreft het corrigeren van de te veel betaalde premie, dat gebeurt zo snel mogelijk. In sommige gevallen is het al overgemaakt en anders gebeurt het begin januari. Is er misschien nog iets wat ik voor je kan doen 5igrid? Dan hoor ik dat graag van je.

Ik wens je alvast een goede jaarwisseling!

Raoul
Beste R.H.C. van der Linden,

Het spijt me dat je het gevoel hebt dat je niet goed op de hoogte bent gebracht door ons.We hebben ons best gedaan de informatie zo duidelijk mogelijk te geven. Ik begrijp dat dat bij jou niet helemaal is gelukt lees ik in je bericht.

Omdat we goed luisteren naar signialen van onze klanten kan je de incassodatum zelf aanpassen via zk.nl/afschrijfdatum. We hebben drie opties: de 24e, 27e of gewoon op de 1e van de maand. Natuurlijk neem ik jouw signialen ook mee en ik wens je het beste voor 2015!

Groet,

Raoul
Reputatie 2
Badge +3
Dorien meldde:

"" Zorgverzekeraar Achmea heeft op 27 december mijn premie al afgeschreven terwijl het normaliter op de eerste van de maand (vooruit) geincasseerd word. Ik ben overgestapt op 15 december j.l naar een andere verzekering. Echter toen ik belde kon de incasso al niet meer stopgezet worden. en krijg ik het geld rond eind januari pas terug of ik moet het storneren. Maar liefst 4 dagen eerder word het geld geind waar ze dus geen diensten voor leveren. Ik vind het schandalig dat ze dit vlak voor de ( mogelijke ) overstapdatum er doorheen drukken. Waarom zo ver van te voren al? Achmea is de grootste verzekeraar...wat ontvangen ze aan rente bij al die miljoenen verzekerden x4 dagen per maand? En wat is hier tegen te doen?""

Wellicht een schrale troost voor Dorien maar ook verzekeraar Menzis heeft, terwijl ik al had opgezegd, op 28 december, zonder bericht vooraf, mijn jaarpremie voor twee personen afgeschreven ( of liever gezegd: gejat). Gelukkig zag ik het op tijd, toen ik online mijn banksaldo controleerde en het daarna onmiddellijk storneerde, waardoor ik mijn jaarpremie bij de nieuwe verzekeraar op tijd vooraf kon betalen.

Wat is hier tegen te doen ?

1. De verzekeraars moeten uiterlijk 1 november de nieuwe premies bekend maken. Dat kan best, want DSW kan het ook.

2. Als je hier niet mee akkoord gaat, dien je ZELF voor 1 december op te zeggen. Hiermee wordt voorkomen dat de maand/kwartaal of jaarpremie voor het nieuwe jaar ten onrechte van je rekening wordt afgeschreven.

3. De verzekeraars moeten tussen 1 november en 1 december bekend maken, welke zorgaanbieders ze voor het nieuwe jaar hebben gecontracteerd.

4. Als je de verzekering hebt opgezegd, moet je voor 1 januari een nieuwe verzekering elders hebben afgesloten.

Resultaat: De grote piekdrukte bij verzekeraars rond de feestdagen eind december wordt aanmerkelijk verminderd en op 1 januari kan dus alles geregeld zijn en niet pas eind januari. Maar misschien zie ik het wel allemaal te simpel.
Hoi Dorien,

Misschien een beetje late reactie, maar het is altijd beter om zoiets zelf direct te storneren. Ze beloven aan het einde van januari terug te boeken, maar officiËel staat daar maximaal drie maanden voor.

Reageer