Zorgverzekeraars: verlaging zorgpremie

• 11 November 2014
  • 2 reacties
  • 220 Bekeken

Enige tijd geleden heeft de consumentenbond een actie met e-cards georganiseerd. Er gebeurt echter niets. De eerste zorgverzekeraar heeft inmiddels de premie voor de basisverzekering bekend gemaakt. En ondanks de grote reserves gaat deze toch omhoog. Ook de eigen bijdrage gaat naar € 375,-. Wat gaat er met die 10 miljard reserves gebeuren?

2 reacties

Minister Schippers van Volksgezondheid is met zorgverzekeraars overeegekomen dat zij hun premies gaan verantwoorden aan de hand van een sjabloon. Daarin moeten verzekeraars aangeven hoe hun premie is opgebouwd. Wij wachten nog op de ingevulde sjablonen. Aan de hand daarvan kunnen we zien hoe verzekeraars hun behaalde resultaten inzetten.
Ook ik heb dit jaar weer tijd besteed aan het maken van premie en polissenvergelijk. Aanvullende polissen sluiten we niet meer af. Je betaalt veel geld voor een beperkte vergoeding en beperkt risico. De premie ben je zonder meer al kwijt en boven de dekkingsgraad betaal je alles zelf.. Wat me opvalt is dat de polis van zorgaanbieders die niet via de vergelijker kunnen worden gesloten per definitie niet duurder zijn dan de polissen met z.g. 10% collectiviteitskorting. Kan het zijn dat verzekeraars eerst de prijs verhogen en vervolgens 10% korting aanbieden? Verder ben ik in de "Vergelijker"een verzekeraar tegengekomen die via de aanvullende tandartsverzekering tot max 500 euro vergoedt, maar als je dezelfde aanvullende verzekering regulier afsluit (Bijv. via internet) de vergoeding 1000 euro bedraagt. Dat geldt dan wel voor jou en je partner samen, maar toch...De 10% collectiviteits korting lijkt dus wel aardig, maar lijkt sterk op een sigaar uit eigen doos.Via internet krijg je ook "collectiviteitskorting"aangeboden. Aansluiten bij een collectief kan een goed middel zijn om prijzen uit te onderhandelen. Een vergelijkingssite heeft die functie niet en stelt aanbieders alsnog in de gelegenheid om een sigaar uit eigen doos aan te bieden. Misschien een mooie taak voor de consumentenbond? Wedden dat premies dan wel om laag kunnen?

Reageer