Consumentenbond.nl

Zorgverzekering brillen vergoeding

• 23 augustus 2019
  • 6 reacties
  • 387 Bekeken

Badge
  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties
Kan je te goed verzekerd zijn? Ja dat blijkt te kunnen.
Ik ben verzekerd bij IZZ via VGZ. Ik heb de maximale aanvullende verzekering afgesloten wat mij recht geeft op een nieuwe bril eens in de 3 jaren. IZZ heeft een aantal gecontracteerde opticiens (staan duidelijk op de website) waar ik mij een bril aan kan laten meten met standaard glazen. Doe ik dat bij een niet gecontracteerde opticien dan krijg ik maximaal €200,00 vergoed.
Ik ga naar de gecontracteerde Eyewish in Drachten (ik kom daar graag, prima opticien). Montuur uitgezocht, ogen gemeten, totale kosten €218,00. Na invoer in de rekenmodule die IZZ voor Eyewish heeft ingericht blijkt mijn vergoeding €109,00 te zijn. Na aftrek van de korting die Eyewish mij aanbiedt moet ik nog €30,00 bij betalen. Als ik gebruik zou willen maken van de actie (gratis extra bril) dan vervalt mijn Eyewish korting en moet ik €109,00 bij betalen.
Ik bel IZZ. Leg het uit en de medewerker zegt deze vraag vaker te krijgen. Zijn advies: ga naar een niet gecontracteerde opticien (????).
Heel bijzonder. Als Eyewish niet was gecontracteerd dan zou ik €18,00 bij moeten betalen en zou ik gratis een extra bril mogen uitzoeken. Omdat Eyewish is gecontracteerd en de rekenmodule allerlei voorwaarden in de strijd gooit moet ik voor die extra bril €109,00 betalen of €30,00 als ik geen extra bril neem.
De medewerker van IZZ merkte nog op: "u bent te goed verzekerd, als u een minder uitgebreid aanvullend pakket had was de maximale vergoeding niet 200 maar 50 euro en dan is een vergoeding van 109 euro mooi meegenomen". Ja daar heeft hij gelijk in .....................
Epiloog, ik betaal gewoon de 30 euro want ik blijf bij Eyewish, gecontracteerd of niet!

6 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Jazeker kun je ( veel ) te goed verzekerd zijn. Ik weet de bron niet meer van een artikel dat ik een tijd terug las. Daar stond dat er geen land ter wereld was , waar de inwoners gemiddeld zo veel verzekeringen afsloten . Een verzekering moet je alleen afsluiten als het verplicht is of als het risico zonder verzekering te groot is. Als we dat allemaal bij elkaar optellen , hebben we als gemiddelde Nederlander al flink wat verzekeringen . Aanvullende zorgverzekeringen zijn duur en we betalen normaliter veel meer aan premie dan we vergoed krijgen . In uitzonderlijk gevallen , als we door veel pech meer kosten dan we aan premie opbrengen , schamen de verzekeraars er zich niet voor om ons uit de verzekering te smijten.
Aanvullende zorgverzekeringen zijn duur en we betalen normaliter veel meer aan premie dan we vergoed krijgen . In uitzonderlijk gevallen , als we door veel pech meer kosten dan we aan premie opbrengen , schamen de verzekeraars er zich niet voor om ons uit de verzekering te smijten.

Kent u voorbeelden van mensen die uit de aanvullende zorgverzekering gesmeten zijn?
Reputatie 7
Badge +6
Nee , Deen . Ik zie echter niet waarom ze het NIET zouden doen. Ze hebben zichzelf dat recht toegeeigend . Bij de basisverzekering mag dat niet . De aanvullende staat daar los van en zal het beleid eender zijn als bij andere verzekeringen . Als er niet aan ons verdiend wordt , zijn we persona non grata. Ook bij andere verzekeraars , want ze delen elkaars gegevens daaromtrent. Als iemand kan aantonen dat ik het mis heb , dan hoor ik het graag in het belang van alle lezers.
Nee , Deen . Ik zie echter niet waarom ze het NIET zouden doen.

Ik denk dat lezers altijd recht hebben op het onderscheid te kunnen maken tussen feiten, speculaties en meningen. Ik zou zo'n uitspraak als hierboven dan vergezeld laten gaan van "het zou mij niet verbazen als...." in plaats van het als een voldongen feit te presenteren.
Reputatie 7
Badge +6
Gelukkig mag ik nog altijd zelf bepalen wat ik schrijf binnen de regels op dit forum , al denken enkelen daar kennelijk anders over. Ik probeer zo zorgvuldig mogelijk te zijn en wijzig de tekst daarom na het schrijven ook nog vaak . Daar wou ik het maar bij laten.
Bedoelt u nu dat u geen verschil ziet tussen feiten, speculaties en meningen want dat zou een heleboel verklaren.

Reageer