Consumentenbond.nl

Zorgverzekering en privacy

• 4 februari 2020
  • 14 reacties
  • 406 Bekeken

Reputatie 3
Badge +4

Ik kreeg een rekening van mijn zorgverzekering.
Ik kon die alleen online inzien als ik met DigiD inlog bij mijn verzekeraar.
Helaas werd ik daar niet veel wijzer van, wel rekeningen van zorgverleners, maar niet waarvoor.
De verzekeraar zegt daar over dat ze dit niet niet doen uit bescherming van mijn privacy.
Dat vind ik je reinste kolder, moet ik tegen mijn eigen privacy beschermt worden?

Nog bizarder, als ik bel om uitleg waar die rekeningen voor zijn, kan de eerste de beste telefoon juf mij precies vertellen waar het allemaal voor was.
Ze kon mij hele dossier inzien.

Ik kan dit niet anders uit leggen dat ik mijn eigen gegevens uit privacy niet mag inzien (wat volgens mij in strijd is met de wet), maar kennelijk verder voor iedereen bij de verzekeraar ter inzage liggen.

Werkelijk te zot voor woorden.
Wat is jullie ervaring op dit gebied?

14 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Je moet uiteraard kunnen bekijken waarvoor je ziektekosten betaalt, ook al gaat dit via je zorgverzekering. De CB heeft daar eind vorig jaar een artikel aan gewijd:  https://www.consumentenbond.nl/zorgverzekering/zorgkosten-checken

Het is inderdaad een vreemde gang van zaken zoals bij uw zorgverzekering gebeurt. Ik zou hier zeker uitleg naar vragen en doe het schriftelijk of per mail, of je moet het telefoongesprek kunnen opnemen. Groet  Leo.

Eigenlijk niet zo herkenbaar, als je weet wie de zorgverlener is dan weet je toch zelf ook waarvoor je kwam en wat er gebeurd is. Maar ik ben een kleinverbruiker, als je iedere week in het ziekhuis komt ligt dat misschien anders.

Anderzijds zie ik geen enkele privacy reden om informatie achter te houden. Zolang het om je eigen gegevens gaat en je identiteit afdoende gecontroleerd is mogen ze alles laten zien.

Reputatie 7
Badge +7

Dat is helemaal waar. Je gaat zelf, al dan niet via verwijzing, naar de hulpverlener en  met een beetje oplettendheid weet je wat er gebeurt.Alleen weet je niet wat het kost.. Misschien typisch Nederlands te willen weten wat kost het, maar het is ook vreemd ten opzichte van alle andere aankopen, dienstverlening vragen, arbeidsuren e.d. waarvan je normaliter eerst vraagt wat het kost, je vraagt een offerte e.d.

Ik ben verzekerd bij Interpolis Achmea en krijg eigenlijk nooit wat te zien. Niet van de zorgverlener, die declareert rechtstreeks aan Interpolis en niet van Interpolis, die doet dat niet, vindt het niet nodig. Ik moet er dus zelf nadrukkelijk om vragen.  Vind ik toch een beetje vreemd t.o.v. alle andere niet medische zaken. Het is kennelijk een kwestie van vertrouwen. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +4

even kijken of we het over hetzelfde hebben, ik kan op de (persoonlijke) site van Interpolis alle zorgkosten zien die iemand anders ingediend heeft, en dat gaat tot op een extreem detail niveau inclusief kosten. Je moet wel bij ‘Zorgkosten’ kijken.

Reputatie 7
Badge +7

Beste @E.B.F. Stroeve , er is even een misverstand. Je hebt volkomen gelijk dat als ik (of ieder ander die daar verzekerd is) naar de ‘ Interpolis’  site gaat en naar “Zorgkosten” , je uitstekend te zien krijgt wat die inhouden. Dus sorry van mijn kant als het overgekomen is dat Interpolis die informatie niet zou geven. Ik bedoel dat je die informatie niet automatisch krijgt, althans ik niet. Als ik niet reageer of niet zelf ga kijken op de site, krijg ik dus niets en zo het hele jaar niet.  Wellicht is dat bij anderen en dus bij de topicauteur ook zo en gaf ik slechts als voorbeeld aan dat je zelf actie moet ondernemen, er naar moet vragen of zelf gaan opzoeken, zoals @E.B.F. Stroeve  dus gedaan heeft. Dan krijg je dus wel alle gegevens, althans bij Interpolis, van de anderen waarschijnlijk ook zo, maar daar naar heb ik niet gekeken.. Dus excuses als ik daar niet duidelijk genoeg was. Persoonlijk, maar dat mag ieder vergeten, vind ik dat bij allerlei gewone c.q.andere zaken betreffende koop of diensten je vooraf de prijs krijgt en achteraf de rekening. Bij de zorg en zorgverzekeraar gaat dat dus anders, op de manier als hier vernoemd. Groeten Leo.

Dus we kunnen allemaal de informatie zien die we verwachten. Waar is @Free Spirit dan verzekerd en wat gaat daar dan mis?

Reputatie 3
Badge +4

Dus we kunnen allemaal de informatie zien die we verwachten. Waar is @Free Spirit dan verzekerd en wat gaat daar dan mis?

Kennelijk is er verschil tussen de diverse zorgverzekeraars, de een gaat er krampachtiger mee om dan de andere.
Ik ga kijken of daar wat aan te doen is, het blijft voor mij onverteerbaar dat ik niet mij zorgkosten kan inzien, maar een telefonist wel.

Reputatie 7
Badge +4

weet je zeker dat de details niet te zien zijn op de website van je verzekeraar? dit klinkt gewoon niet logisch, maar dat riep je zelf ook al. bij wie ben je verzekerd?

Kan mij goed voorstellen dat ze niet alle details online beschikbaar stellen. Als je een slotje gebruikt van een derde partij dan is dat een zeker risico.

Kan mij goed voorstellen dat ze niet alle details online beschikbaar stellen. Als je een slotje gebruikt van een derde partij dan is dat een zeker risico

Wat is "een slotje gebruiken van een derde partij" en wat heeft het te maken met het onderwerp? Oh en als een encore; waarom zien alle andere verzekerden wel hun gegevens? Gebruiken die hun eigen slotje?

Lees dat TS gebruik maakt van een dienst dat niet door de verzekeraar is ontwikkeld om toegang te krijgen tot zijn gegevens. Dat de verzekerde niet alles kan zien kan onhandig zijn maar wellicht heeft de verzekeraar het goed voor met zijn klanten.

Lees dat TS gebruik maakt van een dienst dat niet door de verzekeraar is ontwikkeld om toegang te krijgen tot zijn gegevens. 

Ik snap niet waar u dat leest ik lees: "Ik kon die alleen online inzien als ik met DigiD inlog bij mijn verzekeraar.". TS probeert in te loggen op de daarvoor bedoelde site van zijn verzekeraar met identificatie dmv het door de overheid gebouwde digid. Alles zoals het zou moeten werken om dingen in te kunnen zien waar je gewoon recht toe hebt. 

Dat kan natuurlijk de reden zijn waarom TS niet alles kan zien. Of het nu DIgiD is of Facebook of een andere dienst, het zijn gevoelige gegevens.

Beste @Jahaa, weet je wat DigiD is? Hoe kom je zelf bij de gegevens van je zorgverzekering?

Reageer